Moottoripyöräketju

  • 211 301
  • 1 033

Metro4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitin Raukka, Pulu, STL, Töölö, Storm
Niin tämä uusi paikkausaineen liukkaus on täysi mysteeri myös paikkauksen tehneelle yritykselle....
No onnettomuus on jo tapahtunut ja kuollutta ei henkiin enään saa.

Ei saa kuollutta enää henkiin, ei, mutta perin kummallista on että uusia aineita ei ole testattu missään, vai onko?

FJR 1300 on ihan mukavasti pyöriteltävissä, noin niinkun tila-autoksi. Muutaman kilometrin olen semmoisella työnnelly, ja aika vaivaton pelihän se on ajella, ruuhkassakin. Ainakin, jos omaani vertaan.

Metrejä on tälle kesälle takana reilut 5 tkm, tosin reilun viikon Euroopan reissun osuus on siitä 3200 km. Mutta onhan tässä vielä kesää jäljellä....ja radallekin pitää keretä kurvailemaan.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Nyt on ensimmäiset tyypit maantiellä otettu, ja olipa kyllä mukavaa. Huomattavasti lystimpää kuin eilinen käsittelykokeen hinkkaaminen. Samalla pelillä (CB 500) mentiin. Mitään suurempia virheitä ei tullut, päätä tosin pitäisi kuulemma pyöritellä enemmän kolmioristeyksissä, ja muutenkin tarkkailla tilannetta.

Ihan hyvän tuntuisesti tuollainen peruspyöräkin kiihtyi, kun sitä muutamassa paikassa pääsi vähän kokeilemaan. Ja tietysti tunne on aivan eri kuin autossa neljän seinän sisällä. Varsinkin, kun sattui olemaan tuulinen keli. Kallistelun hehkutuksen ymmärrän nyt hyvin, olihan se mukavaa ajella Espoonväylää ja Kauklahti-Espoon keskus -väliä, kun mutkia ja korkeuseroja piisaa. Oikein mukavaa, loppua kohden pystyi jo nauttimaan enemmänkin. Ja kohokohtana reissulle oli vastaantulevan motoristin tervehdys, johon asiallisesti vastasin.

Torstaina sitten jatketaan maantieajelun merkeissä. Meinaavat opettajanperhanat vaan jäädä lomille, ja näin viivästyttää kortin saantia. Oma loma alkaa elokuun alussa, joten ei pahemmin pysty itsekään joustamaan. Eiköhän se siitä, hoitaa työhommia iltaisin ja käy mahd. pikaiseen kaikki ajo- ja teoriatunnit. Heinäkuun puoliväliin mennessä olisi hyvä saada kortti. Ajokokeita ei tietenkään ole sitten varaa mokata, lähinnä käsittelyä siis.

Ei kyllä yhtään hullumpaa hommaa, sano. Kyllä tuota voi kuvitella tekevänsä ihan huvikseen.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nonni, kortti ois sitten plakkarissa, ja enää pyörä puuttuu. Mitäs luulette, asioista enemmän tietävät, olisko kasisatanen intruder näin aloittelijalle pätevä peli? Pyörä kun saisi olla mielellään customi, ja myös sellainen jolla vois ajella kahdestaan.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Olen tämän viikon huristellut lainaamallani Suzukin 400 kuutioisella supermotolla. Ihan hauska peli kaupungissa ja pikkuteillä, mutta tuollainen 90 km/h on ihan maksiminopeus jota tuollaisella voi ajaa, ainakin krossikypärä päässä kun se lippa ottaa tuulta vastaan ihan sikana. Komia peli, mutta hinku olis kova joskus hankkia BMW 1200 allround. Tai 650 ekana...
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Tietääkö joku firmaa, joka tekee Bemariin öljynvaihdot Stadissa? Ei millään jaksa mennä Espooseen jonnekin hevonkuuseen tuollaisen asian takia, kun muutenkin tulee ajettua oikeastaan vain ydinkeskustassa. Bikeworld Larussakaan ei enää tee kun menettivät koko edustuksen jossain vaiheessa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Suzukin uusi B-King on aikamoinen monsteri, näin nakupyöräksi. Uuden Hayabusan kone hieman miedompana versiona rykii 182hp. Hieman jo koeajo polttelee, saattaa olla aika kivasti sitä tehontuntua. Toisaalta onhan tuo jo kankean oloinen näin paperilla: 235kg, iso kone, leveä...

Hyviä mutkateitä olen nyt kierrellyt ja melkeinpä parhaaksi on osoittautunut Spjutsundiin vievä tie nro 1534 ja sen lähitiet. Lähtee Porvoontieltä kohti rannikkoa. Samasta risteyksestä jos lähtee vastakkaiseen suuntaan mihin 1534 lähtee, pääsee myös mukavalle mutkatielle. Tämä sitten päättyy tielle nro 148. Siellä Spjutsundissa on perillä myös kahvila meren rannalla, jossa voi käydä vaikka jäätelöllä.

Päätin erään kevään/kesän ikuisuusprojektin eli ostin nahkapuvun. Sellainen 2-osainen eli saa pelkän takin vaikka työmatka-ajoihin. Housut tulee vetskarilla kiinni niin ei viimakaan pääse hiipimään selkään. Onpas vaan pikkasen mukavampi ajella nahoilla, etenkin katteettomalla pyörällä. Pienempi ilmanvastus ehkäpä paras tekijä. Ja onhan se ihan mageen näköinen. :P
 

scholl

Jäsen
Oli niin kovat rankkasateet tuossa monena päivänä ja kun en ollut ajanut prätkällä 13 päivään niin tulpat kai kostuneet tai jotain kun ei meinannut lähteä käyntiin. Joutui lukemaan käyttöohjeista neuvoa 5 sekunnin käynnistysnapin painamiseksi etc. En osannut painaa niin kauan. Latasin virtaakin siihen, että akku on varmasti täynnä, mutten tajunnut, että jos ei meinaa lähteä, että pitää painaa nappia niin pitkään. No anyway, lähti käyntin ja ajoin lenkin ja nyt lähtee taas heti nätisti.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
On ollut Duce nyt tovin telakalla. Alkaa jo kovasti polttelemaan, mutta hyvää kannattaa odottaa ja kyllähän äänet pitäisi olla kohdillaan tämän modifikaation jälkeen, joten maltetaan nyt vielä pari päivää.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Byrokratian armoilla

Eilen aamulla 07.00-09.00 tuli ajeltua viimeiset ajotunnit. Hieman tokkurassa viikonlopun jäljiltä ei mennyt ihan nappiin, mutta ei nyt mitään suurempaa mokailuakaan. Nyt sitten odotellaan, milloin kiltit poliisitädit ja -sedät saavat lupalaput kuntoon ja pääsen teoria- ja ajokokeen kimppuun. Kohta kolme viikkoa on hakemus ollut vetämässä, että hieman alkaa jo kismittää. Teoriakoe pitäisi olla heinäntekoa. Ajokokeessa arveluttaa käsittelykoe, sillä en ole treenannut sitä ensimmäisen ajotunnin jälkeen. Pujottelu ei silloin sujunut läpimenon arvoisesti. Liikennekoe pitäisi kyllä mennä läpi, kunhan ottaa vaan maltilla ja ajatuksen kanssa. Sen verran on kuitenkin kilometrejä liikenteessä jo takana. Niin ja muistaa ottaa sen vilkun pois päältä käännöksen jälkeen.

Ajokamppeet on tullut tässä sivussa hommattua. Ajopuvuksi ostin opiskelukaverin hyväkuntoisen gore-tex -puvun. Housut ovat Rukan tekemät, ja niissä on polvi- ja lonkkasuojat. Takki taas on Shoei, ja siinä on selkä-, kyynärpää- ja hartiasuojat. Takki on hieman väljä, muuten puku on oikein sopiva ja tuntui ajaessa hyvältä. Muut kamppeet ostin uutena. Kypäristä Bayardin tribaalikuvioitu tuntui parhaalta kaupassa, ja hyvältä tien päällä. Ajosaappaiksi Format, käsittääkseni mallimerkinnällä Safari. Siistit ja kestävän tuntuiset nahkasaappaat, tuntuvat oikein napakoilta jalassa. Lisäksi vielä pitkät nahkakäsineet toppauksilla. Ajovarusteet ovat siis mahdollisimman yleiskäyttöisiä tässä vaiheessa. Hintaa kertyi yhteensä noin 650€, joka ei ole mielestäni kohtuuttoman paha.

Pyörän hankkiminen on sitten ajankohtaista ensi kesäksi. Paljon on tullut katseltua malleja läpi, ja luettua arvosteluja. Mieli ehtii toki muuttua moneen kertaan vielä, mutta tällä hetkellä ensimmäiseksi pyöräksi on vahvimmin tyrkyllä legenda nimeltä Honda CBR, ja tietysti se kuussatku. Vaikka kyykkypyöriä ei yleisesti suositella ensimmäisiksi pyöriksi, on halu sellaisen selkään liian kova. Ja kun ainoat perustelut vastaan ovat "ne ovat liian tehokkaita", niin sehän käy enemmänkin yllytyksestä. Mutta kuten sanottua, mieli ehtii vielä muuttua.

Tämän kesän aikana ajattelin käydä ajelemassa muutaman päivä- tai viikonloppureissun laina/vuokrapyörällä. Kunhan nyt saisi sen kortin ensin käteen, perhanan hitaat tuntuvat olevan byrokratian myllyt.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kävin potkimassa renkaita ja koeajamassa uudet Yamahalta R1 ja R6R. Kuusssatkussa kaikkia hienoja rataleluja kiinni ja olihan se ihan maukas. Tosin tehoa ei ole paljoakaan alle 10k kiekan, kun kierrättää niin kulkee. Aika puhdas ratalaite, jolla oli ihan mukava ajella kunnes alkoi ajoasento puuduttamaan. En vaan saanut mitään hyvää ja luontevaa asentoa kadulle. Lisäksi en mahtunut mitenkään katteen taakse. Ketterä käsitellä pienuutensa takia. Hyvät jarrut, loistava kaasu (flybywire, upeasti reagoi ja totteli) ja mukavan napakka alusta. Vähän alle 7000rpm oli pientä nykimistä ja röpötystä, pienellä ruiskun säädöllä saisi kuntoon. Ulkonäöstä sen verran että ruma kilpihässäkkä ja kate edestä liian leveän näköinen. Peileillä ei tehnyt mitään värinän takia päälle 120km/h:n vauhdeissa vaikka muuten näkyvyys taakse oli hyvä.

R1 oli taas jo enemmän mun makuun. Parempi ajoasento, enemmän tilaa siirtyä puolelta toiselle ja tankin päälle mahtui hienosti makaamaan. Tehoa ihan nätisti, keula nousi kaasulla niin kuin pitääkin. Odotin vähän rajumpaa tehoreserviä. Tehoa tuli tasaiseen ulos ja hymy levisi naamalla siellä päälle 10 000rpm:n. Jarruissa oli riittävästi tehoa mutta kovissa jarrutuksissa oli pientä epävarmuutta ja vatkausta. Samoin jos meni kaarteeseen samalla jarruttaen niin vähän vatkasi. Helppo taittaa mutkiin ja ajolinjaakin sai säädettyä kesken kaarteen vaivattomasti. Ei vaan Suomessa pääse kadulla kunnolla testaamaan kun muutamassa sekunnissa on sakkorajat vastassa.
 
Viimeksi muokattu:

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
No niin

Nyt on sitten toista tuhatta ajettuna tuoreella hankinnalla eli -96 H-D Heritage Softaililla, jotain näppituntumaa olemaan, tässä hieman tarinaa H-D:n hankkimista miettiville.
Onhan tuollainen jykevää tekoa, josta johtuu tuo hurja paino, mutta on taasen vakaa ajaa. Tehoa saisi olla hieman enemmän, saahan tuosta otettua suht vähälläkin ruutia lisää muttei millään viittis alkaa ropaamaan, on kuitenkin vakiona, kuulemma, melko kestävä. Pieniruokaiseksikin tuo on myös osoittautunut, 4,5-5 litraa satasella. Ajossa tuollainen 120 alkaa olemaan maksimi, siis tuossa ei ole mitään pleksiä, alkaa vaan ajoviima riepottamaan niin perkeleesti että hauskuus häviää ja möttiäinen naamaan tuossa vauhdissa alkaa jo tuntumaan (tyylinmukaisesti siis avopotalla ajetaan) myös tärinät alkaa olemaan jo melkoisia tuossa vauhdissa. Pakoäänistä saa varmasti naapureilta nolla pistettä, sunnuntaiaamuna aamuvuoroon niin koko kylä kääntää kylkeä ohiajettaessa. Sosiaalinen puoli sitten, aina tankatessa tai muuten parkissa ollessa on väkeä ihmettelemässä ja kyselemässä. Noin kokonaisuutena, sain juuri sitä mitä kuvittelinkin saavani joten olen ihan tyytyväinen hankintaan
 

Kyynhakkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Seinäjokelaaset "palloolu" joukkueet ;o)
ZZR 1400

Kaverini hankki otsikon mukaisen pyörän.....
Sain tänään kunnian käydä koeajamassa ko. Pyörän.
JA VOI ..... sentään, että osas olla mahtava peli.... Pyörä käyttäytyi hyvin, minusta se oli erittäin helppo käsitellä hiljaisessa nopeudessa taajamassa, ja maantiellä meno oli niin mahtavaa, että.....
Tehoa löytyy 200hp, eli sitä riittänee ja myös jarrut (ABS)olivat tosi tehokkaat. Kaikinpuolin mahtava ajettava.
Poistuin paikalta sitten omalla ZZR 1100:sella ja eroahan tietty löytyi.... ;-)
 

Cramer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
B-kortti oli ehtinyt olemaan jo 10 vuotta kunnes tänä kesänä sain viimein innostusta ajaa itselleni ison A:n. Idea oli kytenyt jo pari kesää, mutta ei vain ollut tarpeeksi innostusta. Kortti on nyt ollu jo kuukauden päivät ja jonkin verran on tullu kaverien pyörillä ajettua. Yamahan R1:llä kävin yhden iltapäivän kokeilemassa. Huiput oli vain hieman alle 120kmh kun en todellaan vielä luota omiin taitoihin. R1:n ajoasento oli itselleni ihan liian matala enkä löytänyt siitä kunnollista ja rentoa asentoa koko ajon aikana. Tehojahan pyörästä löytyy, mutta itse en pitänyt sitä niin tärkeänä.
Suzukin GS500 oli lainassa pari päivää ja tässä oli ainakin parempi ajoasento, tehoja ei ollut niin hirveästi mutta tarpeeksi. Pyörässä ei ollut katteita joten iltasella se oli huomattavasti viileämpi ajaa kuin R1.
Kolmas pyörä millä on tullu kuukauden sisään ajettua on BMW F650cs. Tämä katuenduro on ollu näistä kolmesta pyörästä paras. Ajoasento, jonkinmoiset katteet, vääntävä ja miellyttävä kone vaikkei mikään tykki. Itse tykkään pystymmästä ajoasennosta, joten tämä olisi valinta vaikken mikään bemarin ylin ystävä olekaan.

Olen kattellu käytettynä tuota bemaria, suzukin DR400:sta ja Yamahan XT660:sta ja toi bemari veisi näistä voiton lähinnä noiden katteiden takia. Osaako joku muu ehdottaa pyörää missä olisi suhkot pysty ajoasento (ei tarvitsisi makaa käsien/tankin varassa)?
 

scholl

Jäsen
Kolmas pyörä millä on tullu kuukauden sisään ajettua on BMW F650cs. Tämä katuenduro on ollu näistä kolmesta pyörästä paras. Ajoasento, jonkinmoiset katteet, vääntävä ja miellyttävä kone vaikkei mikään tykki. Itse tykkään pystymmästä ajoasennosta, joten tämä olisi valinta vaikken mikään bemarin ylin ystävä olekaan.

Mulla on toi Scarver. Omiin tarpeisiin paras mahdollinen pyörä. Mielestäni se ei ole katuenduro, vaan kaupunkipyörä. Matala painopiste, tankki perseen alla, tosi ketterä kun pujottelee autojen välissä ruuhkissa. Sit siihen missä normaalisti on tankki muissa pyörissä, saa kätevästi sen Bemarin kypärän lukittua ja vaihtoehtoisesti ajon aikana pienen repun, joka on myös varusteissa. Ja ne pehmeät laukut saa sinne taakse hyvin kätevästi kiinni. Toista voi käyttää myös selkäreppuna, toisen ollessa enemmänkin "putkikassimallinen" ja sitä käytä usein salikamoja kuskatessa ja pikalukituksella vain pyörän päälle sitten kiinni.

Varashälytin on bemareiden tapaan hyvä. Ei pääse nilkit renkaanpotkijat häiritsemään. Sen sijaan ajotietokone oli ihan lelu. Mulla se ei koskaan oikein toiminut, eikä uutta kuulunut tilalle, vaikka lupasivat miljoona kertaa.

Kaiken kaikkiaan loistava pyörä - varsinkin tällaiselle joka ajaa pääasiassa kaupunkiajoa. Voi mennä shortseissa ja t-paidassa stockalle, eikä tsubuakaan tarvi kanniskella messissä.

Ainoat negatiiviset asiat ovat seuraavat:

- akku on aika pahassa paikassa. Pitää oppia se tekniikka miten siihen pääsee käsiksi. Katetta pitää toiselta puolelta purkaa ja toiselta puolelta käyttöä pitkälle ruuvarille
- varashälytin rikkoo akun, jos pyörä ajamatta esim. 3vkoa. Jopa talvisäilytyksessä saivat viime vuonna akun rikki, vaikka väittivät olevan ammattimiehiä. Mulla mennyt keskimäärin yksi akku per vuosi, vaikken ole ajanut edes tuhatta kilsaa per kausi. Se laskee se jännite niin alas, että akku on sökö
- se hihna on tosi huoltovapaa ja hyvä juttu, mutta ne rattaat ovat kulutustavaraa. Jos sulla on paljon kaupunkiajoa eli tyyliin alle 1km pyrähdyksiä niin jatkuvat kiihdytykset ilmeisesti käyvät sen päälle ja itseltäni se sitten jätti kerran Porvoontien varteen, josta toki vakuutus maksoi hinauksen Mototripiin. Ne oli haljenneet ajan kanssa ne rattaat ja etu sekä taka maksoi yhteensä muistaakseni 800e. No eihän mikään ole ikuista
- matkamittarissa on kusettajan vikaa. Sehän on digitaalinen ja usein käy niin että kun jätät prätkän parkkiin ja kun se näyttää jotain niin kun seuraavan kerran lähdet niin yksi km on hävinnyt siitä. Tripistä ei häviä, mutta matkamittarista häviää. En tiedä mistä se johtuu, mutta itselläni kun on paljon lyhyttä ajoa esim. juuri Stockalle niin välillä tuntuu, ettei matkamittariin tule ollenkaan kilsoja, vaikka oikeasti useinkin ajaisin. Suurin osa tietysti ajaa yli 1km matkoja, joten eihän silloin ole väliä, jos Hangossa käyt, meneekö 1km pois vai ei
- huoltoa ei ole Helsingissä. Mototrip ja RM Heino ovat kaukana Espoossa. Ei se muuten haittaa, koska huoltoja on harvoin, mutta tuo on kaupunkipyörä, joten ei öljynvaihtojen takia haluaisi lähteä maalle ja pummia jostain kyyti himaan. Esim. Bikeworld Larussa, joka ennen myi Bemaria, ei suostu tekemään öljynvaihtoja. Se on tosiperseestä. Luulisi, että se ei ole niin vaikea duuni, etteikö joku prätkää runkkaava mekaanikko voisi osata sitä tehdä. Sen sijaan esim. Turussa huolto on keskustan tuntumassa

Oikea prätkä riippuu käyttötarpeesta. Jokapäiväiseen käyttöön tuo on ainakin itselleni ainoa oikea pyörä. Ei ole tullut, enkä tiedä tuleeko toista vastaavaa. Juuri nimenomaan se kypäräsäilytysjuttu on aivan uskomattoman nerokas juttu.

Lopuksi vinkki. Jos ostat pyörän ja jos siihen ei ole asennettu sellaista asennussarjaa, millä prätkää pystyy lataamaan BMW tupakansytytinlaturilla niin tingi sellaista mukaan tai ainakin halvalla siihen päälle, jos ostat BMW liikkeestä. Jos ostat muualta niin asennuta sellainen jälleenmyyjällä. Ja osta se laturi. Jos prätkäsi seisoo ajamatta jonkunaikaa niin pidä ihmeessä aina välillä sitä latausta päällä. Toki jos aika tyhjäksi akku menee niin se antaa liian vähän virtaa ja pitää ladata oikeasti niin, että laittaa jonkun isomman laturin napoihin kiinni, mutta tuo on muuten hemmetin kätevää.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Parilla ekalla lomaviikolla ehti taas vähän pyöriä. Lähiseudun mutkat otin vähintään kuin Agostini. Nykynynneröistä lähin vertailukohta oli luullakseni Rossi. Tästä innostuneena ilmoittauduin Ahvenistolle rata-ajopäivään - hitaaseen ryhmään ja siinä vielä erityishitaaseen koulutusporukkaan.Siinähän voisi aluksi tutustua rataan ja sitten mahdollisesti kovemmassa ryhmässä alkaa päästellä.
Aluksi oli ohjelmassa ajolinjaopastus. Samantien putosin vauhdista. Suorilla koitin ottaa kiinni ja siitä seurasi mutkissa paniikkijarrutus, lisäjäänti ,väärä ajolinja, paskat housuun ja sydänkohtaus.
Kolmanteen sessioon kouluttaja ymmärsi kehottaa pudottaa vauhtia, jotta ajamisesta jotain tulisi.Senkin jälkeen ajoin mielesäni limitillä ja Fasun & fysiikan lakien äärirajoilla, suorat tosin hiljempaa, jotta nopeammat pääsisivät ohi. Kouluttajakin kehui` nyt ajoit omaa rauhallista tahtiasi´. Ohituspaikoissa oli vilinää, vittaan edelliseen lausuntoon.
Kovin oli opettavainen päivä. Onneksi uusiomotoristi E ei v. 2003 joutunut koviin paikkoihin
Niillä taidoilla olisi Apparan rengasvalli kutsunut 2 s ajon jälkeen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Töitten takia on mennyt nuo ratatouhut koko kesältä aikalailla puihin. Nyt ainoa oljenkorsi näyttäisi olevan syyskuun alku kun opiskelut jatkuvat ja Motopark on suht. lähellä. Eli, jos sattuu säät kohdalleen niin päivä rokuliin ja radalle. Näyttäisi olevan vielä vapaita harjoituspäiviä syyskuun pari ekaa viikkoa niin siihen tähdätään.

Pientä v-käyrää aiheuttaa taas sade. Oli mahdollisuus pestä ja vahata mopo tässä viime viikonkoppuna, minkä tietysti hyödynsin. Nyt kuitenkin vaatii taas kohta uutta pesua.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Kortti ja kuume

Eilen sitten vihdoin ja viimein sain A-kortin napattua itselleni. Inssi meni suhteellisen hyvin, ja mikä tärkeintä, ensimmäisellä läpi. Käsittely sujui yllättävän hyvin, vaikka aiemmasta (ja ainoasta) kerrasta oli puolitoista kuukautta. Portit jouduin ajamaan uusiksi kun ensimmäisellä kerralla ei ollut tarpeeksi vauhtia. Kovasti pelkäämäni pujottelu meni melko helposti. Liikenneajo Tapiolan ympäristössä meni kohtuullisesti, pari virhettä (ryhmittyminen & opasteiden mukaan ajo) ja pari hyvää asiaa (kevyen liikenteen huomiointi & liittyminen moottoritielle). Inssistä takaisin autokoululle oli mukava ajella, sai rauhassa vähän pyöritellä ja kiihdytellä.

Pyöräkuume onkin sitten nyt päällänsä. Vaikka ajankohta ostamiselle on hieman outo, en anna sen häiritä. Perjantaina alkaa kolmen viikon kesäloma, ja viimeistään viikonloppuna on oltava pyörä alla. Matka suurta tuntematonta kohti alkaa sitten pikaisella aikataululla. Ja vielähän pk-seudulla on kautta jäljellä, joten voisi sitä tyhmempiäkin tuhlauskohteita rahoilleen keksiä.

Mielikuvana pyörästä on edelleen CBR 600. Uudenkarhea, juuri sisäänajettu yksilö. Muutama on katsottuna, ja toki myös vaihtoehtoja. Varsinainen päätös tapahtuu koeajon jälkeen. Koska en ole ikinä edes kyykkypyörää ajanut niin varmaksi ei voi tietenkään sanoa. Mutta jahka koeajamaan pääsee, niin eiköhän se oikea pyörä löydy aika nopeasti. Bikeworldissä ajattelin käydä katselemassa. Tällaisen mitään tekniikasta tietämättömän puukäden kannattanee ostaa isolta ja luotettavalta (?) liikkeeltä. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota kun tuollaista alle 5000 ajettua pyörää on ostamassa?

Jos on pyörän, varsinkin ensimmäisen sellaisen, ostamiseen liittyviä ajatuksia, niin jakakaa ihmeessä ne.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Vaikka ajankohta ostamiselle on hieman outo, en anna sen häiritä. Perjantaina alkaa kolmen viikon kesäloma, ja viimeistään viikonloppuna on oltava pyörä alla. Matka suurta tuntematonta kohti alkaa sitten pikaisella aikataululla. Ja vielähän pk-seudulla on kautta jäljellä.

Nythän se paras kausi alkaa kun ei ole niin lämpimät säät. Toivottavasti ei tule vain tänä vuonna lokakuussa lunta kuten viime vuonna, jolloin itse tyhmyyksissäni vein pyörän talviteloille, vaikka olisi sitten voinut kevyesti ajaa joulukuussakin kuten usein on voinut.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Rahoitus

Pyörän rahoitus on vielä hieman auki. Itselläni on siitä n. kymppitonnista laittaa 20% käsirahana, ja loput on tarkoitus hoitaa luotolla. Mutta pankista sitä ei ilman vakuutta/takaajaa irtoa, joten pitänee kysyä liikkeeltä. Saan kyllä todennäköisesti tuon lainan hoidettua vuoden sisällä, joten montaa satasta siinä ei häviä pankkiin nähden. Mitä pitää ottaa huomioon tämän rahoituskuvion kanssa?
 

scholl

Jäsen
Pyörän rahoitus on vielä hieman auki. Mitä pitää ottaa huomioon tämän rahoituskuvion kanssa?

Periaatteessa nuo pyörärahoitukset ovat hyvin pitkälti samanlaisia kuin autorahoitukset. Ainoa asia, mikä käsittääkseni tuossa on huomioitavaa on se, että rahoituksen aikana rahoitusyhtiö haluaa, että kasko on voimassa koko ajan eli pyörää ei saa seisontaan. Toisaalta voi olla saatavissa suhteellisen edullinen vakuutus, jonka saat maksaa samalla kuin kuukausittaisen rahoitusmaksun, mutta ne systeemit eivät kerrytä vakuutusbonuksia lainkaan. Toisaalta onhan nykyään muutenkin vakuutuksia, missä ei ole seisonta-aikaa ollenkaan. Esim. itselläni on Pohjolasta sellainen. Se on vain kalliimpi kesällä kuin talvella. Ovat järkeilleet, että harva ilmeisesti ajaa talvisin, joten riskit pienemmät.

Ajoneuvorahoituksissa itse ajoneuvo on vakuutena ja korko on kiinteäkorkoinen. Sinänsä en tiedä onko siinä mitään käytännön eroa, että minkä rahoitusyhtiön rahoituksen sinulle myyvät. Seikat, mitkä vaikuttavat kuukausieriin ovat käsiraha, takaisinmaksuaika sekä mahdollinen jäännösarvo. 20% todennäköisesti riittää käsirahaksi ja sitten voit itse sopia kuinka pitkää rahoitusta ja millaisilla kuukausierillä haluat.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ajoiko Leo korttia autokoulun varusteilla vai onko jo omat ajokamat? Kannattaa muistaa, että hyvien kamojen hankintaan menee helposti 1000€.

Tuosta pyörästä sen verran, että tuollanen 600 CBR on hyvä valinta. Helppo ajaa, luokassaan hyvin menestynyt laite. Noin vähillä kilsoilla ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Takarengas saattaa olla ensimmäinen isompi huoltokohde. Normihuollot menee 12tkm välein, joten alla on vain 1000km ensihuolto (öljyt&suodatin, löysien pulttien&mutterien kiristys). Kannattaa ostaa (tai itse ostaisin) esim. noista cebareista niin uusi kuin vain budjettiin mahtuu. Mitä uudempi sen parempia ne tuppaavat olemaan ihan joka puolelta (alusta, runko ym). En nyt muista ihan lonkalta koska uusimmat mallit tuli, ainakin RR on uusi tälle vuodelle.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Säännöllisiä tuloja vaadittaneen kanssa. Rahoitusyhtiö kai tarkastaa tilitietosi ja varmistaa, että pääomaa valuu sinne tasaiseen tahtiin muualtakin kuin kelalta=).

Lainoissa on niitä kaiken maailman käsittelykuluja niin kannattaa ottaa mahdollisimman lyhyt rahoitusaika. Jos arvioi kaikkine kuluineen sen 10% lainasumman päälle ja katsoo alustavasti sen mukaan kuukausieriä, niin ei pahasti metsään mene. Tässä siis tarvitsemasi n. 8000€ olisi sitten 8800€ kaikkineen.

CBR 600 F on varmaan ihan sopiva vehje ja tehojensa puolesta ei jääne välittömästi pieneksi. Hinta/tehosuhdekin ihan kohdallaan (110 hv/10990 € ovh). Vingutettavia pelejä ne kuussataset tosin ovat, mutta onhan tässä vielä aikaa kokeilla kaikenlaisia pyöriä. Tosin väittävät että tonninen olisi parempi aloittelupyörä kun painoa ei ole merkittävästi enempää ja alakierroksilla enemmän voimaa tekee ajosta helpompaa. Tietenkin alkuun pitää vaan malttaa kääntää kahvaa kohtuudella.

Itselläkin tuli ajoluvat kanssa kuntoon tuossa viime viikolla ja ihmeen rauhallisena tässä on pysytty. Kai se helpottaa, kun tuossa kesällä päätin luopua vaihtomarkkinoiden tutkinnasta ja ostan ens keväänä sitten uuden päristimen alle. Varusteita sitten tietenkin tulee katsottua ja toivottavasti hyödynnettyä syysalennukset. Voi sitten talvella testata niiden toimivuutta tuon moottorikelkan kanssa. Tällä viikolla vois käydä jo kypäriä tosin sovittelemassa..
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Minäkin sain vihdoin A-kortin suoritettua reilut kaksi vuotta tämän moottoripyöräketjun aloittamisesta. Lopulta kun kävelin autokoulun ovesta sisään kului tasan 15 vuorokautta, kun oli kortti (tarkemmin sanottuna paperinen todistus ajoluvasta) tassussa.

Pyöräksi hankin Saksasta vastikään tuodun 11tkm ajetun Honda VT600 Shadown -00, jolla on tullut puolentoista viikon aikana cruisailtua parisen tuhatta kilometriä.

Kannattaa tosiaan huomioida pyörän lisäksi myös muut pyöräilystä koituvat kustannukset. Itselläni pyörän lisäksi on tullut hankittua customiin pakolliset lisävarusteet kuten sissybar sekä nahkalaukut + laukkuraudat. Ajovarusteisiin uppoaa myös mukavasti hilloa, mutta toisaalta ajovarusteista en ainakaan itse halunnut tinkiä esim. ajomukavuuden ja turvallisuuden kustannuksella. Sitäpaitsi hyvät varusteet kestävät käytössä useita vuosia, joten sinällään kysymyksessä on nimenomaan investointi ajomukavuuteen ja turvallisuuteen.

Arain kypärä ja Rukan gore-tex maksoivat maltaita, mutta toisaalta ne ovat jo heti osoittautuneet erittäin käyttökelpoisiksi säällä kuin säällä. Turvallisuus-aspektia ei toivottavasti tarvitse koskaan erikseen käytännössä testata. Tämän lisäksi tarvitaan vielä mm. vedenpitävät ajohanskat ja ajosaappaat.

Pyörän vakuutuksistakin tulee kustannuksia ja niissä olikin yllättävän paljon eroja eri vakuutusyhtiöiden välillä vapaaehtoisen vakuutuksen osalta. Lopulta päädyin vakuuttamaan Pohjolassa, koska sieltä sai edullisimman vakuutuksen kun ajokausi on vähintään 5 kuukautta. Ei tarvitse erikseen myöskään pelata seisonta-aikojen kanssa, vaan vakuutus on voimassa ympäri vuoden ja ajaa voi silloin kun on keliä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös