Kolmas pyörä millä on tullu kuukauden sisään ajettua on BMW F650cs. Tämä katuenduro on ollu näistä kolmesta pyörästä paras. Ajoasento, jonkinmoiset katteet, vääntävä ja miellyttävä kone vaikkei mikään tykki. Itse tykkään pystymmästä ajoasennosta, joten tämä olisi valinta vaikken mikään bemarin ylin ystävä olekaan.
Mulla on toi Scarver. Omiin tarpeisiin paras mahdollinen pyörä. Mielestäni se ei ole katuenduro, vaan kaupunkipyörä. Matala painopiste, tankki perseen alla, tosi ketterä kun pujottelee autojen välissä ruuhkissa. Sit siihen missä normaalisti on tankki muissa pyörissä, saa kätevästi sen Bemarin kypärän lukittua ja vaihtoehtoisesti ajon aikana pienen repun, joka on myös varusteissa. Ja ne pehmeät laukut saa sinne taakse hyvin kätevästi kiinni. Toista voi käyttää myös selkäreppuna, toisen ollessa enemmänkin "putkikassimallinen" ja sitä käytä usein salikamoja kuskatessa ja pikalukituksella vain pyörän päälle sitten kiinni.
Varashälytin on bemareiden tapaan hyvä. Ei pääse nilkit renkaanpotkijat häiritsemään. Sen sijaan ajotietokone oli ihan lelu. Mulla se ei koskaan oikein toiminut, eikä uutta kuulunut tilalle, vaikka lupasivat miljoona kertaa.
Kaiken kaikkiaan loistava pyörä - varsinkin tällaiselle joka ajaa pääasiassa kaupunkiajoa. Voi mennä shortseissa ja t-paidassa stockalle, eikä tsubuakaan tarvi kanniskella messissä.
Ainoat negatiiviset asiat ovat seuraavat:
- akku on aika pahassa paikassa. Pitää oppia se tekniikka miten siihen pääsee käsiksi. Katetta pitää toiselta puolelta purkaa ja toiselta puolelta käyttöä pitkälle ruuvarille
- varashälytin rikkoo akun, jos pyörä ajamatta esim. 3vkoa. Jopa talvisäilytyksessä saivat viime vuonna akun rikki, vaikka väittivät olevan ammattimiehiä. Mulla mennyt keskimäärin yksi akku per vuosi, vaikken ole ajanut edes tuhatta kilsaa per kausi. Se laskee se jännite niin alas, että akku on sökö
- se hihna on tosi huoltovapaa ja hyvä juttu, mutta ne rattaat ovat kulutustavaraa. Jos sulla on paljon kaupunkiajoa eli tyyliin alle 1km pyrähdyksiä niin jatkuvat kiihdytykset ilmeisesti käyvät sen päälle ja itseltäni se sitten jätti kerran Porvoontien varteen, josta toki vakuutus maksoi hinauksen Mototripiin. Ne oli haljenneet ajan kanssa ne rattaat ja etu sekä taka maksoi yhteensä muistaakseni 800e. No eihän mikään ole ikuista
- matkamittarissa on kusettajan vikaa. Sehän on digitaalinen ja usein käy niin että kun jätät prätkän parkkiin ja kun se näyttää jotain niin kun seuraavan kerran lähdet niin yksi km on hävinnyt siitä. Tripistä ei häviä, mutta matkamittarista häviää. En tiedä mistä se johtuu, mutta itselläni kun on paljon lyhyttä ajoa esim. juuri Stockalle niin välillä tuntuu, ettei matkamittariin tule ollenkaan kilsoja, vaikka oikeasti useinkin ajaisin. Suurin osa tietysti ajaa yli 1km matkoja, joten eihän silloin ole väliä, jos Hangossa käyt, meneekö 1km pois vai ei
- huoltoa ei ole Helsingissä. Mototrip ja RM Heino ovat kaukana Espoossa. Ei se muuten haittaa, koska huoltoja on harvoin, mutta tuo on kaupunkipyörä, joten ei öljynvaihtojen takia haluaisi lähteä maalle ja pummia jostain kyyti himaan. Esim. Bikeworld Larussa, joka ennen myi Bemaria, ei suostu tekemään öljynvaihtoja. Se on tosiperseestä. Luulisi, että se ei ole niin vaikea duuni, etteikö joku prätkää runkkaava mekaanikko voisi osata sitä tehdä. Sen sijaan esim. Turussa huolto on keskustan tuntumassa
Oikea prätkä riippuu käyttötarpeesta. Jokapäiväiseen käyttöön tuo on ainakin itselleni ainoa oikea pyörä. Ei ole tullut, enkä tiedä tuleeko toista vastaavaa. Juuri nimenomaan se kypäräsäilytysjuttu on aivan uskomattoman nerokas juttu.
Lopuksi vinkki. Jos ostat pyörän ja jos siihen ei ole asennettu sellaista asennussarjaa, millä prätkää pystyy lataamaan BMW tupakansytytinlaturilla niin tingi sellaista mukaan tai ainakin halvalla siihen päälle, jos ostat BMW liikkeestä. Jos ostat muualta niin asennuta sellainen jälleenmyyjällä. Ja osta se laturi. Jos prätkäsi seisoo ajamatta jonkunaikaa niin pidä ihmeessä aina välillä sitä latausta päällä. Toki jos aika tyhjäksi akku menee niin se antaa liian vähän virtaa ja pitää ladata oikeasti niin, että laittaa jonkun isomman laturin napoihin kiinni, mutta tuo on muuten hemmetin kätevää.