Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 141 896
  • 24 186

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ylipäätään kansalaisuuden saaminen pitäisi olla palkinto(esim. pitkä työhistoria Suomessa ja lainkuuliainen elämä)...

Tähän asiaan on ymmärtääkseni tulossa tiukennuksia lähivuosina, aloitettiinhan presidentti Niinistön vaatimuksesta selvitystyö, että kuinka leväperäisin tavoin Suomen passeja oikein jaetaan.

Tätä selvitystä eivät tosin käynnistäneet mestaaja-somalien toiminta Mogadishussa, vaan itänaapurimme liikemiesten hämäräbisnekset ja niiden ympärillä pyörivä toiminta.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Minusta taas asia oli selvä kuin pläkki, vaikken mikään oikeusoppinut olekaan, tai ehkäpä juuri sen takia. Kiitoksia vain nimimerkille finnjewel lainkohtien poimimisesta. Koska somali asuu vakituisesti Suomessa, kohdellaan häntä kuin ketä tahansa Suomen kansalaista. Ja koska kuolemantuomio on ihmisoikeusrikkomus, pyrkii UM edustustoineen näitä tämän somalin ihmisoikeuksia turvaamaan.

Asia olisi toki näin jos tuo kaulan katkoja asuisi vakituisesti Suomessa, nythän näin ei ole ja sitä kautta tuo syytetty ei ole millään muotoa Suomen konsulipalveluiden piirissä (lakipykälät kun tuppaavat menemään juuri niin kuin ne on kirjoitettu, eikä niin kuin joku, ei lainoppinut, maalaisjärjellä niitä alkaa soveltamaan). Ei se nyt niinkään voi olla, että kun olet joskus asunut vakituisesti Suomessa, niin saat lopun ikääsi ne palvelut mitkä kuuluvat vakituisesti Suomessa asuvalle.

Ihan sama mistä maasta kyseinen murhaaja olisi tässä tapauksessa kotoisin, niin minusta tällaisten hyysääminen ei Suomelle kuulu. Meillä on ihan tarpeeksi hyysättäviä maailmalla jotka oikeasti kuuluvatkin tuon hyysäämisen piiriin, ei siinä tarvitse enää mitään Kanadan Somaleita alkaa pelastamaan, onko kellään muuten tietoa siitä miten Kanada on reagoinut tähän caseen (tämä somalialainen kun ainakin minun käsitykseni mukaan asuu pysyvästi Kanadassa)?.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tuskinpa Somaliaan turvallisuussyistä ketään paikan päälle lähetetään.

Miksi ei lähetettäisi? Siellähän lomaillaan sossun rahoilla jatkuvasti, eli turvallisuuussyyt eivät ole ongelma.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tuskinpa asiasta olisi tullut tällaista keskustelua, jos vaihdetaan tekijä (somalimies) vaikka nuoreksi norjalaiseksi mieheksi, joka on asunut pysyvästi Suomessa, sotkeentunut jollain Aasian-/Afrikan-reissulla laittomuuksiin ja saanut ankaran tuomion, mahdollisesti jopa kuolemantuomion.

Vertauksesi ontuu. Tuohon skenaarioon voisi vaihtaa oikeastaan minkä tahansa länsimaan kansalaisen ja asiasta ei tulisi keskustelua. Syy: kyseinen maa hoitaisi itse kansalaisensa asiaa, ei siihen Suomea tarvittaisi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Vertauksesi ontuu. Tuohon skenaarioon voisi vaihtaa oikeastaan minkä tahansa länsimaan kansalaisen ja asiasta ei tulisi keskustelua. Syy: kyseinen maa hoitaisi itse kansalaisensa asiaa, ei siihen Suomea tarvittaisi.

Varmaan tämä pitää paikkansa, mutta pidä tämä sama skenario ja vaihda Suomen tilalle mikä tahansa muu pohjoismainen demokratia ja hyvinvointiyhteiskunta, niin varmasti hekin olisivat huolehtimassa tämän somalin oikeusturvasta, siinä missä Suomikin.

Minua tuskin tunnetaan palstalla minään vihervassari-herkistelijänä, mutta on mielestäni periaatteellinen kysymys, että etenkin näin vakavan tuomion kuin kuolemantuomion ollessa kyseessä, niin hyvä vaan jos joku länsimaa (tässä tapauksessa Suomi) pyrkii tuomaan tapaukseen edes oikeusturvan rippeitä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minua tuskin tunnetaan palstalla minään vihervassari-herkistelijänä, mutta on mielestäni periaatteellinen kysymys, että etenkin näin vakavan tuomion kuin kuolemantuomion ollessa kyseessä, niin hyvä vaan jos joku länsimaa (tässä tapauksessa Suomi) pyrkii tuomaan tapaukseen edes oikeusturvan rippeitä.

Ei tuo Suomelle silti millään lailla kuulu. Kanadassa asuva Somalian kansalainen. Ainoa suomalaisen virkamiehen reaktio tulisi tähän asiaan olla "so what?"

Ei ole lakiteknisesti suomalaisten tai Suomen asia näitä vatvoa, vaikka jokainen yksilö voi toki oman moraalikäsityksensä mukaisen mielipiteen muodostaa somalialaisen oikeuslaitoksen toiminnasta ja sen mahdollisista närhen munien näyttämisestä. Jos joku amerikkalainen, täällä vaihtarina joskus asunut tyyppi saisi kotimaassaan kuolemantuomion jostain ryöstömurhasta, niin tuskin täällä silloin lähdettäisiin suomalaisviranomaisten toimesta jenkkilän tuomioita oikomaan ja motkottamaan jostain kuolemantuomion oikeusturvan puutteista.

Niitä puutteita on, sekä jenkkilässä ja varmasti Somaliassakin, mutta kerrankin voi lainata Jyrki Kataista hyvillä mielin: Ei koske Suomea.

Henki pois vain minun puolestani, jos on omassa maassaan rikkonut lakia ja murhannut jonkun. Siinäpähän kantaa sitten oman maansa, kulttuurinsa ja uskontonsa mukaisen vastuun teoistaan. Sitä sharia-lakiahan tännekin monet somalimuslimit sun muut haikailevat, joten mikäs nyt sitten mättää, kun silmä silmästä -tuomiota kerran ollaan jakamassa. Varmasti Allahkin peukuttaa tämänkaltaisen lainsäädännön puolesta.

Sitten olisi eri asia, jos syytetty olisi Suomen kansalainen. Silloin suomalaisten viranomaisten tulisi lakisääteisesti pyrkiä asian perään kyselemään, mutta on sitä kaikenlaista kulkijaa aikanaan Suomessa asunut, vieraillut ja käväissyt eikä sen pitäisi oikeuttaa yhtään mihinkään oikeusapuun.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei tuo Suomelle silti millään lailla kuulu. Kanadassa asuva Somalian kansalainen. Ainoa suomalaisen virkamiehen reaktio tulisi tähän asiaan olla "so what?"...

Niin, minä en ole vielä niin tarkasti perillä tästä tapauksesta, että mitä on tapahtunut ja onko sitten Kanada ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin? Mikäli Kanada asiaa hoitaa, niin siinä tapauksessa ihmettelen Suomen toimintaa.

Periaatteellisena asiana olen kuitenkin sitä mieltä, että tällainen ruohonjuuritason länsimaisiin arvoihin ja ihmisoikeuksiin pohjautuva toiminta ei ole huono asia, etenkin kun kustannukset ovat varsin pienet versus miljoonien eurojen täysin hyödytön kehitysapuraha, jota kaadetaan kuin Moolokin kitaan konsanaan.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Aina sanonut että sompuista ei ole kuin kustannuksia. Piti näitäkin ottaa tänne avosylin vastaan. On tullut maksamaan vitusti näiden musulmaanien hyysääminen.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Laki, jota on kaipailtu, on http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19990498 eli Konsulipalvelulaki.

Kyseeseen tulevat lainkohdat ovat esim. 1 luku 2 ja 5 § ja 4 luku.

Soveltuuko tuo 4 luku tosiaan tällaiseen tapaukseen? Siellähän luvun ensimmäisessä pykälässä sanotaan seuraavaa.
15 § kirjoitti:
Suuronnettomuuden, luonnononnettomuuden, ympäristöonnettomuuden, sodan, sisällissodan tai muun kriisitilanteen sattuessa tai uhatessa edustusto avustaa toimipiirissään oleskelevaa 2 §:n 1 momentissa tarkoitettua henkilöä hänen henkilökohtaisen turvallisuutensa suojaamiseksi.
Minusta tuo näyttää koskevan tilanteita, joissa yleinen turvallisuus on vaarantunut. Vai onko rikosoikeudenkäynti ja sitä seuraava tuomion täytäntöönpano tosiaan tuossa tarkoitettu muu kriisitilanne?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
... Vai onko rikosoikeudenkäynti ja sitä seuraava tuomion täytäntöönpano tosiaan tuossa tarkoitettu muu kriisitilanne?

Vai johtuisiko siitä, että kysymyksessä on kuolemantuomio? En siis tiedä, vaan arvailen...
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Niin, minä en ole vielä niin tarkasti perillä tästä tapauksesta, että mitä on tapahtunut ja onko sitten Kanada ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin? Mikäli Kanada asiaa hoitaa, niin siinä tapauksessa ihmettelen Suomen toimintaa.

Periaatteellisena asiana olen kuitenkin sitä mieltä, että tällainen ruohonjuuritason länsimaisiin arvoihin ja ihmisoikeuksiin pohjautuva toiminta ei ole huono asia, etenkin kun kustannukset ovat varsin pienet versus miljoonien eurojen täysin hyödytön kehitysapuraha, jota kaadetaan kuin Moolokin kitaan konsanaan.

Tuskin ovat kustannukset pienet. Voivat olla miljoonaluokkaa, jos tuota lähdetään täältä käsin selvittelemään ja oikeutta käymään. Ja lopputuloksena on sitten kumminkin se, että somaliviranomaiset toteavat "pitäkää se sitten" ja lähettävät kaverin Suomeen, jolloin hänelle lyödään uusi oleskelulupa ja vapautetaan kaduille. Takaisin ei voi enää lähettää, koska häntä uhkaa kuolema kotimaassaan jne jne jne.

Ruohonjuuritason länsimaisiin arvoihin ja ihmisoikeuksiin pohjautuvat toiminta eivät ole huono asia jos se kohdistetaan oikein. Se pisarakin meressä voi olla tärkeä pisara, jos esimerkiksi joku joukkoraiskattu ja tämän takia " siveettömänä" kuolemaan tuomittu koulutyttö tai muu vastaava saadaan pelastettua ja mielellään pois lähtömaastaan, tai jos selvästi ja räikeästi tuomion jossain näytösoikeudenkäynnissä mielipiteidensä/olemassaolonsa takia kuolemantuomion saanut henkilö voidaan pelastaa. Muitakin vastaavia esimerkkejä varmasti on.

Ruohonjuuritason toimintaa en kuitenkaan omakohtaisesti lähtisi aloittamaan mistään päiden irroittajasta tai muusta irrationaalisen väkivallan erikoismestarista. Sitä niittää, mitä kylvää tässä tapauksessa, ja jos joku Suomessa verovaroja tuhlaamassa käynyt murhamies katsoo asiakseen irroittaa joltain opiskelijalta sattumanvaraisesti pään irti, niin niille rahoille, resursseille ja ajalle on Suomenkin viranomaisilla parempaa käyttöä.

Onhan se yksilön kannalta toki ikävämpi juttu saada kuolemantuomio, mutta ehkä tuon "Suomi-sompun" olisi sitten kannattanut miettiä onko satunnaisen sivullisen dekapitaatio moskeijassa paras ässä hihassa. Kuolemantuomion hänkin langetti maanmiehelleen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuskin ovat kustannukset pienet. Voivat olla miljoonaluokkaa, jos tuota lähdetään täältä käsin selvittelemään ja oikeutta käymään...

Olen ihan samaa mieltä (jos vertaa vaikka tuhottomaan rahamäärään, joka käytettiin tämän yhden herran ihmisoikeusrikkomuksien tutkimiseen Ruandan kansanmurhan aikana), mutta eihän tässä tapauksessa ole tarkoitus lähteä mitään oikeutta käymään tai ainakin näin olen ymmärtänyt. Keissi on varsin helppo, kaveri nähtävästi lukuisien todistajien läsnäollessa on irrottanut jonkun pään ja siitä on langennut tuomio.

Suomi on oikeusvaltion periaatteiden mukaisesti ollut huolissaan siitä, että tapauksessa on annettu kuolemantuomio ja kaipa tästä ainoat kustannukset on minulle tuttu alue, eli diplomaattinen kirjeenvaihto ja huolen ilmaisu. Mitään vaikutusta Suomen toimilla tuskin itse tapaukseen on.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olen ihan samaa mieltä (jos vertaa vaikka tuhottomaan rahamäärään, joka käytettiin tämän yhden herran ihmisoikeusrikkomuksien tutkimiseen Ruandan kansanmurhan aikana), mutta eihän tässä tapauksessa ole tarkoitus lähteä mitään oikeutta käymään tai ainakin näin olen ymmärtänyt. Keissi on varsin helppo, kaveri nähtävästi lukuisien todistajien läsnäollessa on irrottanut jonkun pään ja siitä on langennut tuomio.

Suomi on oikeusvaltion periaatteiden mukaisesti ollut huolissaan siitä, että tapauksessa on annettu kuolemantuomio ja kaipa tästä ainoat kustannukset on minulle tuttu alue, eli diplomaattinen kirjeenvaihto ja huolen ilmaisu. Mitään vaikutusta Suomen toimilla tuskin itse tapaukseen on.

Kirjepostimerkin verran voi toki uhrata rahaa ja aikaa, mutta tosiaan tuo Ruandan kansanmurhaajan esimerkkitapaus tuli minullekin tästä mieleen. Eikä se mahdottomalta tunnu, että joku Somaliliitto saa painostettua oikeudenkäynnin uuteen käsittelyyn ja kohta jo haetaan luonnetodistajia Suomesta todistamaan syytetyn mukavasta ja kaikin puolin nuhteettomasta luonteesta, jonka takia tuomio pitäisi muuttaa elinkautiseksi ja jota olisi paras istua suomalaisessa vankilassa, koska syytetyllä on täällä veli/serkku/klaani yms.

Tässä tapauksessa minimipanostus eli turistipostikortti, jossa lukisi "executing people is bad, m'kay?" riittäisi ihan hyvin.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tässä tapauksessa minimipanostus eli turistipostikortti, jossa lukisi "executing people is bad, m'kay?" riittäisi ihan hyvin.

Loistavasti kiteytetty! Ja hymiö perään.

Mutta jos nyt aletaan perustamaan toimikuntia ja lähettämään lakimiesdelegaatioita Stubbin ikenien kiillotustyyliin(case Ruandan noitatohtori), niin voi jumalauta.

Ymmärtäisin tämän paremmin, jos kyseessä olisi raiskatuksi tulemisesta kuolemantuomion saanut tyttö tai joku vastaava tapaus.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En tiedä, mikä olisi paras sijoituspaikka tälle jutulle, kun aihetta on sivuttu useissa eri ketjuissa, mutta laitetaan nyt tänne:

eli Iso-Britannia aikoo estää mahdollisten jihadistien paluun maahan. Radikalisoituneiden henkilöiden passit asetetaan jäihin.

IL:n lyhyt uutinen aiheesta: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014111418836755_ul.shtml
 
http://www.hs.fi/kaupunki/a1416107739345
(Miesjoukko yltyi joukkotappeluun Vantaan Ikean parkkipaikalla)

Taas on joukkopahoinpidelty ihmisiä. Luulen että on taas vieraan kulttuurin edustajien tekosia. En kyllä ole varma, mutta ei sen niin väliä, kannattaahan uutinen tänne joka tapauksessa linkittää. Mikäli eivät olekaan ulkomaalaistaustaisia, niin elämä jatkuu ja kohta tulee taas uusi uutinen ja uusi mahdollisuus. Mutta jos ovat ulkomaalaistaustaisia, niin tämä osaltaan osoittaa ettei ulkomaalaistaustaisia tänne kannata päästää.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Voi tietysti olla että Ikean parkkipaikalla on riehunut joko seurue tai nuorukaisia, mutta se mikä minua ihmetyttää on että tuota kutsutaan joukkotappeluksi.

"Noin 40-vuotias mies joutui ison miesjoukon pahoinpitelemäksi Ikean tavaratalon pysäköintialueella Vantaalla lauantaina iltapäivällä....Pahoinpidelty mies makasi maassa pakettiauton lähellä, ja useat miehet hakkasivat sekä potkivat häntä...Miestä hakattiin myös laudanpätkällä."

Minä ymmärrän termin "joukkotappelu" vähän vastavuoroisemmaksi aktiviteetiksi. Eihän joukkoraiskaustakaan kutsuta ryhmäseksiksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Voi tietysti olla että Ikean parkkipaikalla on riehunut joko seurue tai nuorukaisia, mutta se mikä minua ihmetyttää on että tuota kutsutaan joukkotappeluksi.

Niinpä. Minunkin mielestä tuo oli näillä tiedoilla joukkopahoinpitely ja ryöstö. Noh, olemme askeleen lähempänä uutta kielenkäyttöä (by Orwell)...

Hassua että jotkut ovat haltioissaan tästä uudesta kielestä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
https://www.youtube.com/watch?v=Kq5Ox6Zofsg

Tuossa erään Ruotsidemokraatin puhe monikulttuurisesta Ruotsista. Tuollaista tekstiä Ruotsissa ei haluta kuulla.
Hauskaa shittiä tuon "Vänsterukon" jutut. Rikkaus, suvaitsevuus ym. VMP. Juu ei minuakaan haittaisi neekerit, jos niitä ei asuisi satoja ihan vieressä. Vähän huolestuttaa lasten turvallisuus, kun tulevat joskus myöhään harrastuksista kotiin, vaikka asunkin talossa jossa ei asu yhtään keeneriä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös