Mainos

Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 150 729
  • 24 186

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Suomi suomalaisille, espoolaiset pois Suomesta!
Mattoveitsellä aseistautunut raiskaaja sai 5,5 vuoden tuomion | Uutiset | Pääkaupunkiseutu | Oma kaupunki

PS:n vaalikampanja on ottanut taas yhden etapin Espoossa, kun espoolaiset ovat saaneet lähikampanjointiprojektin päätteeseen. Lähiaikoinahan siis myös vastaavia lähikontakti-kampanjoita on tehty myös Lahdessa ja Helsingissä.

Mutta on toki muistettava että tässäkin tapauksessa kyse on yksittäistapauksesta, kaikki espoolaiset eivät raiskaa mattoveitsellä uhaten vaan jotkut espoolaiset ovat myös normaaleita työssäkäyviä suomalaisia.

Nyt kysymys kuuluukin, jos espoolaisen tilalle vaihtaisi jonkun toisen adjektiivin, olisiko uutinen yhtä ok kaikkien mielestä.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Tämä ei nyt sinällään kuulu ketjuun... Tai siis kuuluu. Kertoo niistä eväistä jotain.

Tänään täällä Ugandassa pidetään presidentin- ja parlamentin vaalit. Hyvin on mennyt, ei ole kukaan koittanut tulla Natolanka muuriemme yli.

No anyway. On ollut hauskaa seurata telkkarista kuinka demokratiaa toteutetaan. Viime vaaleissa ääniä annettiin 'bout 11 miljoonaa, eli voi hyvinkin sanoa vaalipaikoilla pitävän kiirettä tänään. Eli kansan pitää jonottaa.

Ei vaan onnistu. Ei millään. Äänestäjä: "You are denying my right to vote! This is rigging!" Vaalivirkailija: "But Sir, there's 30 people in front of you in the queue. You just can't rush in."

Tämä johti kolmen sadan ihmisen joukkochanttiin "Rigging, rigging...!"

Samoin maassa, jossa on noin 50 eri kansallisuutta on vaalivilppiä jos vaalivirkailija lausuu väärin äänioikeutetun nimen listaa ruksiessaan.


Väkivaltaa ei ole esiintynyt, siis normaalia turpaanlyöntiä enempää. Siitä pointsit Ugandalle. So far...
 

HemmoP

Jäsen
Arabiankielinen ohjeistus kuinka Suomesta haetaan turvapaikkaa(linkki Etelä-Saimaa-lehteen):

Arabiankielinen nettisivu ahtaa pikkutarkat ohjeet ja valmiit repliikit Suomesta turvapaikkaa hakeville Irakin kurdeille. Hakijoita varoitetaan kielitestistä, joilla Suomessa on ryhdytty selvittämään hakijan oikeaa kotipaikkaa, kun tämä väittää olevansa Kirkukista. Suomen maahanmuuttoviranomaiset ovat voineet tutustua ajantasaiseen ja laajaan ohjeistukseen kuukauden ajan. Ohjeiden laatijat eivät anna kovin hyvää kuvaa viranomaistoiminnasta. Päätöksistä puuttuu johdonmukaisuus ja järjestelmällisyys. Ulkomaalaispoliisi näyttäytyy ohjeissa elokuvien maalaispoliisina. Kuulustelukerroilla toistuvat samat kysymykset, joihin voi etukäteen valmistautua.

Ajantasaisuudessaan tiedot ovat osittain erittäin hyviä.

Suomen turvapaikkamenettelyst-Saimaa

Itse sivusto: Iraqirabita.org

En olisi kovin yllättynyt jos sivujen ylläpitäjä olisi suomalainen joka on taloudellisesti sidoksissa maahanmuuttobusinekseen. Esimerkkejä suomalaisten ulkomailla pyörittämistä vihasivustoistahan meillä jo on. Linkki erään foorumin jo suljettuun ketjuun jossa käydään läpi muutamaa sellaista: Jihad-sivuja päivitetään Suomesta

edittinä kuva suomennettuun juttuun, en tiedä alkuperäistä lähdettä: http://hommaforum.org/index.php?action=dlattach;topic=43530.0;attach=9085;image


Jälleen yksi esimerkki järjestäytyneestä toiminnasta maahanmuuton takana.


Modet poistanevat jälkimmäisen linkin jos copyrightien takia ei saisi linkittää, tänks.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mitä tekee viranomainen? No jakaa tunnustusta kunnianhimoisesta yrityksestä. Antakaa joku rahapalkinto tämän sivuston ylläpitäjälle. On niin mahtavan kunnianhimoinen hanke.

Onhan se parasta, jos ihmisiä kerran tulee, että tulee yritteliäitä ja digi-informaation käytön osaavia maahanmuuttajia! Tästä ainakin minä ja varjo olemme yhtä mieltä.
 

ApZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Beijing Nordic Vikings
Nyt kaikki äänestämään Iisakkia

Kiitti Iisakki

Kiitti Iisakki ja muut hyysääjät taas kerran. Enemmän moniosaajia tänne, tehän sen tiedätte mikä on Suomelle parhaaksi.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Nyt kaikki äänestämään Iisakkia

Kiitti Iisakki

Kiitti Iisakki ja muut hyysääjät taas kerran. Enemmän moniosaajia tänne, tehän sen tiedätte mikä on Suomelle parhaaksi.

Toivottavasti joku kulttuurinrikastaja käy (edes)keikkaamassa vaikkapa Iisakin kämpän tai rullaa tyypin kadulla. Kyllähän varmaan sekin omaisuus joutaisi ilomielin arvokkaan monikulttuurisuuden taloudelliseen edistämiseen.
 

HemmoP

Jäsen
Opettaja-lehdessä on opettajien kertomana juttua maahanmuuton vaikutuksista kouluissa:

Vaikka osa opettajista arvioi, että maahanmuuttajat rikastuttavat koulukulttuuria, suurin osa opettajista kokee työmäärän kasvavan jopa kohtuuttomaksi. Samalla opetuksen laatu kärsii ja tasoa on laskettava. Opettajien mukaan maahanmuuttajien opettaminen on ylimääräinen rasite ja lisätyö, joka ei opettajan palkassa ja johon ei kouluteta.

Maahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista, katsovat opettajat. Lisäksi kantaväestön lapset siirtyvät toisiin kouluihin. Maahanmuuttajien suomen kielen oppimiselle osuuden suuruudella ei ole paljon merkitystä, vastaajat arvioivat.


http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2011_08/156481.htm


Ihan mielenkiintoinen juttu, kannattaa lukaista.
 

HemmoP

Jäsen
Demari-lehti raapaisee Mäntän maahanmuuttobusinesta:

Alaikäisten turvapaikanhakijoiden sijoittamiseen liittyvä lisämääräraha ja tuloarvion muutos hyväksyttiin kuluvan vuoden talousarvioon. Mänttä-Vilppulan kaupunki, Siivet Oy ja ELY-keskus ovat sopineet 20 lapsen sijoittamisesta. Hoitovuorokauden hinta on 260 euroa, mikä kokonaisuutena tietää 1 898 000 euroa vuodessa. Muita kustannuksia on tulossa 21 000 euroa. Toiminnasta aiheutuvat ja kaupungin perimät hallinnointikustannukset ovat 10 000 euroa. Tuloksi kaupungille arvioidaan näin ollen 1 929 000 euroa (valden rahaa joka siirretään suoraan Siivet ry:lle).

demari.fi - Mänttä-Vilppulaan lisää hoitajia

Turha mainita, että Siivet ry:n toiminnassa on henkilöitä jotka toimivat myös Mäntän kunnallispolitiikassa/kirkkovaltuustossa. Lisäksi ko sijoituspaikka ostaa palveluita yhden Siivet ry:n perustajan yritykseltä.

Aamulehden blogisti kommentoi juttua:
Turvapaikkabisnes on Suomen paras bisnes - Aamulehti Blogit
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ei jumalauta mitä lukuja. Pitäisiköhän ottaa pari somalipoikaa kotiin? Voin hoitaa homman halvemmalla, vaikka pakettihintaan 15000e/kk ja annan 100% integroitumistakuun.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Aamulehden blogistin sietäisi hieman tutustua ensin aiheeseen. Ensinnäkin, Mänttä-Vilppula ei majoita turvapaikanhakijoita, vaan jo oleskeluvan saaneita pienimpiä Suomeen yksin ilman vanhempiaan tulleita alaikäisiä. Majoitusta voisi verrata esim. lastenkoti asumiseen Suomessa. Vrk hinta ei ole edes korkea kun lähdetään vertaamaan tyypillisiin asumismuotoihin lapsille, joilla varsinaisia huoltajia ei ole. Nämä lapset ovat siis kuntalaisia. Mäntässä on myös ne pienimmät lapset, joiden iästä ei ole mitään epäselvyyksiä.

On fakta, että täysi-ikäisiä turvapaikanhakijoita tulee Suomeen, jotka tiettyjen etuuksien toivossa ilmoittavat itsensä alaikäisiksi. Blogisti unohtaa mainita, että polisii tekee jatkuvasti iänmääritystestejä. Suomessa tehdää niitä jopa niin tiuhaan, että alaikäisten määrä on ollut jo vuosikausia Euroopan pienintä. Tänä vuonna on tullut alle 20 yksin maahantullutta alaikäistä turvapaikanhakijaa.

Mänttä-Vilppula on yksityinen laitos, toisin kuin kaikki muut vastaanottoyksiköt Suomessa. Yksityisillä laitoksilla on mahdollisuus erikoistua, kuten esim. Mänttä, vaikka erittäin pieniin lapsiin. Puhutaan siis vaippaikäisistä.Jos yksityinen tekee sen halvemmalla kuin valtiollinen, kunnallinen tai järjestön yksikkö niin tottakai se on järkevää antaa palvelu sinne.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
On fakta, että täysi-ikäisiä turvapaikanhakijoita tulee Suomeen, jotka tiettyjen etuuksien toivossa ilmoittavat itsensä alaikäisiksi. Blogisti unohtaa mainita, että polisii tekee jatkuvasti iänmääritystestejä. Suomessa tehdää niitä jopa niin tiuhaan, että alaikäisten määrä on ollut jo vuosikausia Euroopan pienintä. Tänä vuonna on tullut alle 20 yksin maahantullutta alaikäistä turvapaikanhakijaa.

Onkos sinulla antaa viitettä näihin iänmäärityksiin, minulla on vain mielikuva siitä että iänmääritykset jossain vaiheessa lakkautettiin oikeusasiamiehen pyynnöstä, koska ne sotivat jotain ihmisoikeutta vastaan.

Vaikka tuo 20 alaikäistä turvapaikanhakijaa voi tuntua pieneltä, pitää huomioida että kyse on juurikin sitten vain ankkurilapsesta, kohta se perhe sitten seuraa perästä ja sitä myöten kulutkin kasvavat yhteiskunnalle.
Viime vuonna kuitenkin ns. ongelmavaltioista tuli yhteensä pitkälti päälle 200 alaikäistä turvapaikanhakijaa, eli jos tuota aiempaa lukua käyttää verrokkina, se tarkoittaa yli 20 miljoonaa euroa suoraan pois valtion muista resursseista. Tähän sitten päälle ne tuhannet ruuhkautuneet perheenyhdistämis-perusteiset oleskelulupahakemukset niin kansantalous kiittää.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Onkos sinulla antaa viitettä näihin iänmäärityksiin, minulla on vain mielikuva siitä että iänmääritykset jossain vaiheessa lakkautettiin oikeusasiamiehen pyynnöstä, koska ne sotivat jotain ihmisoikeutta vastaan.

Kyllä niitä tehdään ihan jatkuvasti. Kysymys oli siitä, että miten toimitaan jos määrityksestä kieltäydytään.

Vaikka tuo 20 alaikäistä turvapaikanhakijaa voi tuntua pieneltä, pitää huomioida että kyse on juurikin sitten vain ankkurilapsesta, kohta se perhe sitten seuraa perästä ja sitä myöten kulutkin kasvavat yhteiskunnalle.

Pitää huomioida myös, että mitään automaattista perheenyhdistämistä ei ole olemassa, vaan tapaukset katsotaan case-kohtaisesti. Suomi ei myöskään enää maksa perheenyhdistämismatkoja.

Kaikkein eniten pitää muistaa, että humanitaarisessa maahanmuutossa ei ole kyse vain rahasta (vaikka kustannustehokkuus pitää muistaa) eikä tulijoiden määristä. Kyse on myös kansainvälisistä velvotteista ja sopimuksista.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä niitä tehdään ihan jatkuvasti. Kysymys oli siitä, että miten toimitaan jos määrityksestä kieltäydytään.
....

Eikä tehdä. Ne on lopetettu ja vaikka poliisi päättelisi hakijan olevan alaikäinen niin testejä ei tehdä. Tässä ketjussa aiemmin on keskustelua aiheesta. Oli joku tutkimus missä testattiin ikää joltain ryhmältä ja joku puolet todettiin yli-ikäisiksi.

Lisäksi minua kiinnostaa tämä mainitsemasi asia "pienimpiä Suomeen yksin ilman vanhempiaan tulleita alaikäisiä." Kuinkahan pieniä nämä ovat ja kasvaako niillä parta? Kuinka pieni ihminen osaa matkustaa yksin somaliasta suomeen? Saavatko he vanhempansa ja sisarensa suomeen automaattisesti (suomen kustantamana). Kuten Halla-Aho taisi sanoa jossain, että jos suomalainen pakenee levottomuuksia egyptistä, niin hän joutuu itse maksamaan matkansa, mutta kun somali pakenee levottomuuksia niin hänen matkan suomen valtio maksaa (ainoana maailmassa).


Mitkä sopimukset velvoittavat suomea ottamaan nämä turvapaikanhakijat ja tekemään perheenyhdistämiset?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kyllä niitä tehdään ihan jatkuvasti. Kysymys oli siitä, että miten toimitaan jos määrityksestä kieltäydytään.

Viite kiitos. Ja toisaalta, jos kerta erinäisillä sivustoilla jo neuvotaan (tosin en tiedä onko kukaan varmistanut tätä asiaa, kun aika harva kuitenkaan osaa lukea Arabiaa sivujen oikeellisuuden varmistamiseksi) miten viranomaista sumutetaan niin eiköhän se ikätestistä kieltäytyminenkin sitten ole ihan default-asia.

Pitää huomioida myös, että mitään automaattista perheenyhdistämistä ei ole olemassa, vaan tapaukset katsotaan case-kohtaisesti. Suomi ei myöskään enää maksa perheenyhdistämismatkoja.

Tilastojen valossa kylläkin kyse on lähes automaatista, muistaakseni yli 80% hakemuksista on hyväksytty esim. somalien kohdalla.
Onko sinulla viitettä tuohon matkojen maksamiseen tai maksamatta jättämiseen.

Kaikkein eniten pitää muistaa, että humanitaarisessa maahanmuutossa ei ole kyse vain rahasta (vaikka kustannustehokkuus pitää muistaa) eikä tulijoiden määristä. Kyse on myös kansainvälisistä velvotteista ja sopimuksista.

Mitkä kansainväliset velvoitteet ja sopimukset vaativat ottamaan vastaan turvapaikanhakijoita? Koska Suomeen ei ole suoraa lentoa esim. Somaliasta tai Irakista, on selvää että hakijat tulevat Suomeen jonkun EU-maan kautta, eli ihan niitten _oikeitten_ kv. sopimusten perusteella jokaikinen ko. hakija voitaisiin heittää bumerangina samantien takaisin.

Ja rahasta on aina kyse, idealismi on toissijaista.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kyse on myös kansainvälisistä velvotteista ja sopimuksista.
Kansainväliset yhteisöt voisivat hoitaa velvoitteensa (niin mitkä?) varustamalla muutamalla miljardilla joukko-osastoja, jotka hoitaisivat homman kerralla kuntoon (muutamassa vuosikymmenessä) paikan päällä. Se voi olla pitkä ja kivulias tie (vrt Irak/Afganistan), mutta eihän tällä nykytouhulla oikeasti auteta ikinä ketään. Nykymeno siis sitä, että suljetaan käytännössä silmät ja annetaan "pahan tapahtua" kriisipesäkkeessä ja sitten ostellaan omatuntoa raottamalla ovea niille, jotka oven taakse selviytyvät (vahvimmat). Nykymenosta ei kovin helpolla enää tekopyhemmäksi pääse.
 

HemmoP

Jäsen
Aamulehden blogistin sietäisi hieman tutustua ensin aiheeseen. Ensinnäkin, Mänttä-Vilppula ei majoita turvapaikanhakijoita, vaan jo oleskeluvan saaneita pienimpiä Suomeen yksin ilman vanhempiaan tulleita alaikäisiä. Majoitusta voisi verrata esim. lastenkoti asumiseen Suomessa. Vrk hinta ei ole edes korkea kun lähdetään vertaamaan tyypillisiin asumismuotoihin lapsille, joilla varsinaisia huoltajia ei ole. Nämä lapset ovat siis kuntalaisia. Mäntässä on myös ne pienimmät lapset, joiden iästä ei ole mitään epäselvyyksiä.

On fakta, että täysi-ikäisiä turvapaikanhakijoita tulee Suomeen, jotka tiettyjen etuuksien toivossa ilmoittavat itsensä alaikäisiksi. Blogisti unohtaa mainita, että polisii tekee jatkuvasti iänmääritystestejä. Suomessa tehdää niitä jopa niin tiuhaan, että alaikäisten määrä on ollut jo vuosikausia Euroopan pienintä. Tänä vuonna on tullut alle 20 yksin maahantullutta alaikäistä turvapaikanhakijaa.

Mänttä-Vilppula on yksityinen laitos, toisin kuin kaikki muut vastaanottoyksiköt Suomessa. Yksityisillä laitoksilla on mahdollisuus erikoistua, kuten esim. Mänttä, vaikka erittäin pieniin lapsiin. Puhutaan siis vaippaikäisistä.Jos yksityinen tekee sen halvemmalla kuin valtiollinen, kunnallinen tai järjestön yksikkö niin tottakai se on järkevää antaa palvelu sinne.

"Pieniin lapsiin" on kovin suhteellinen käsite ja kyllähän ainakin tuon alla olevan jutun mukaan sekaan mahtuu myös niitä ehtoja turvapaikanhakijoita ( juttu -09).

Linkki juttuun Mäntän pienistä somalipojista:

KMV-lehti
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Demari-lehti raapaisee Mäntän maahanmuuttobusinesta:

Alaikäisten turvapaikanhakijoiden sijoittamiseen liittyvä lisämääräraha ja tuloarvion muutos hyväksyttiin kuluvan vuoden talousarvioon. Mänttä-Vilppulan kaupunki, Siivet Oy ja ELY-keskus ovat sopineet 20 lapsen sijoittamisesta. Hoitovuorokauden hinta on 260 euroa, mikä kokonaisuutena tietää 1 898 000 euroa vuodessa. Muita kustannuksia on tulossa 21 000 euroa. Toiminnasta aiheutuvat ja kaupungin perimät hallinnointikustannukset ovat 10 000 euroa. Tuloksi kaupungille arvioidaan näin ollen 1 929 000 euroa (valden rahaa joka siirretään suoraan Siivet ry:lle).

demari.fi - Mänttä-Vilppulaan lisää hoitajia

Turha mainita, että Siivet ry:n toiminnassa on henkilöitä jotka toimivat myös Mäntän kunnallispolitiikassa/kirkkovaltuustossa. Lisäksi ko sijoituspaikka ostaa palveluita yhden Siivet ry:n perustajan yritykseltä.

Aamulehden blogisti kommentoi juttua:
Turvapaikkabisnes on Suomen paras bisnes - Aamulehti Blogit

Blogistin kannattaisi nyt tutustua laajemmin kunnallisten palveluiden tuottamiseen yksityissektorilla, tuo päivähinta on normaalin lastensuojelulaitoksen päivähinta, tosin hieman alakanttiin.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Kaikkein eniten pitää muistaa, että humanitaarisessa maahanmuutossa ei ole kyse vain rahasta (vaikka kustannustehokkuus pitää muistaa) eikä tulijoiden määristä. Kyse on myös kansainvälisistä velvotteista ja sopimuksista.

Sokea Reettakin näkee että "työvoimapula" ja "humanitäärinen maahanmuutto" ovat lähinnä näennäisperusteluja, joilla ei ole mitään tekemistä siirtolaisvirtojen masinoimisen kanssa. Samantyyppinen poliittisen eliitin masinoima populismi jo ennalta lukkoonlyötyjen päätösten perustelemiseksi näyttää toistavan useamman Eurooppalaisen maan linjaa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Eikä tehdä. Ne on lopetettu ja vaikka poliisi päättelisi hakijan olevan alaikäinen niin testejä ei tehdä.

En tiedä mistä olet saanut tietosi, mutta kyllä iänmäärityksiä tehdään ja vastaanottokentällä asiakkaita siirretään sen mukaan aikuisyksikköihin. Rikosoikeudellisesta vastuusta en tiedä onko siihen tullut muutoksia.

Lisäksi minua kiinnostaa tämä mainitsemasi asia "pienimpiä Suomeen yksin ilman vanhempiaan tulleita alaikäisiä." Kuinkahan pieniä nämä ovat ja kasvaako niillä parta? Kuinka pieni ihminen osaa matkustaa yksin somaliasta suomeen?

Pienimmät ovat vaippaikäisiä. Vaippaikäisillä ei kasva käsittääkseni parta, tai muilla alle 10-vuotiailla. Selvää on myös, että yksin näin pienet lapset eivät matkusta vaan saattajat/salamatkustajat tuovat maahan.

Kuten Halla-Aho taisi sanoa jossain, että jos suomalainen pakenee levottomuuksia egyptistä, niin hän joutuu itse maksamaan matkansa, mutta kun somali pakenee levottomuuksia niin hänen matkan suomen valtio maksaa (ainoana maailmassa).

Kotouttamislaki on muuttunut, sen tietää varmasti Halla-Ahokin.

Mitkä sopimukset velvoittavat suomea ottamaan nämä turvapaikanhakijat ja tekemään perheenyhdistämiset?

Suomi on velvoitettu antamaan suojaa tarvitseville. Turvapaikanhakijan vastaanottaminen ja avun tarpeen arviointi on velvoitettua, mutta itse päätöksen kriteerit Suomi määrittää itse. Eli onko tarvetta suojelulle vai ei. Maailmantilanteen tunteva henkilö ymmärtänee, että Somaliasta (etenkin pääkaupunkin seutu) tuleville edellytykset suojelulle täyttyvät helposti.

Perheenyhdistämiseen ei taas ole mitään pakotetta. Suomessa ollaan vaan katsottu, että lapsi saattaa vielä tarvita vanhempiaan ja se on hänen etunsa mukaista.

->

Turvapaikka perustuu Geneven pakolaissopimuksen pakolaisen määritelmään, joka laadittiin toisen maailmansodan jälkeisessä tilanteessa. YK:n pakolaisjärjestö UNHCR laatii säännöllisesti ohjeita siitä, kuinka allekirjoittajamaiden tulisi sopimusta tulkita. Sopimuksen kautta valtiot ovat periaatteessa sitoutuneet ohjeistusten noudattamiseen. Turvapaikan saaminen edellyttää riittävän vakavien oikeudenloukkauksien vaaraa, jotka voivat liittyä henkilön alkuperään, uskontoon, kansallisuuteen tai tiettyyn yhteiskunnalliseen ryhmään kuulumiseen tai poliittiseen mielipiteeseen.

Pakolaissopimuksen rinnalle on myöhemmin laadittu muita kansainvälistä suojelua koskevia säännöksiä, joita sovelletaan laajalti muun muassa Euroopan maissa. Jos turvapaikan saamisen yksilölliset edellytykset eivät täyty, mutta hakija on vaarassa joutua oikeudenloukkausten kohteeksi ja on siksi kansainvälisen suojelun tarpeessa, hän voi saada toissijaista suojelua.

Euroopan unionin ns. pakolaisen määritelmädirektiivissä on yhteiset kriteerit turvapaikan ja toissijaisen suojelun myöntämisestä, joita jäsenmaiden on noudatettava ja sisällytettävä kansallisiin lakeihinsa. Turvapaikan ja toissijaisen suojelun lisäksi enemmistö EU-maista myöntää myös humanitaarista suojelua. Pakolaissopimuksen lisäksi kansainvälistä suojelua koskevissa päätöksissä on noudatettava Euroopan ihmisoikeussopimuksen ja kidutuksen vastaisen yleissopimuksen säännöksiä.

Eri maissa on hyvin vaihtelevat käytännöt siinä, millä kriteereillä turvapaikka myönnetään. Joissakin maissa huomattava osa hakijoista saa pakolaisen statuksen. Toisissa maissa taas muita suojeluperusteisia lupia myönnetään paljon, ja turvapaikka vain murto-osalle. Saman lähtömaan tilannetta saatetaan tulkita eri jäsenmaissa eri tavalla. Lisäksi erilaisiin oleskelulupiin sisältyvät oikeudet voivat vaihdella eri maissa. Suomessa kynnys turvapaikan myöntämiseen on aina ollut erittäin korkea, ja muita suojeluperusteisia oleskelulupia on myönnetty enemmän. Suomessa henkilön oikeudet ja etuudet ovat kuitenkin lähes samat riippumatta oleskeluluvan tyypistä.

EU:n nykyiset turvapaikkadirektiivit asettavat vähimmäisvaatimukset suojelun tasolle. Suomessa lainsäätäjä eli eduskunta on katsonut, että humanitaarisen suojelun myöntäminen on oikeudellinen velvoite, ei pelkästään poliittinen valinta. Sisällyttämällä humanitaarinen suojelu ulkomaalaislakiin voidaan turvata paremmin se, ettei Suomea sitovaa palautuskiellon periaatetta rikota käännyttämällä ihmisiä hengenvaarallisiin olosuhteisiin.

Kuten 137 muulla YK:n pakolaissopimuksen allekirjoittaneella maalla, Suomella on velvollisuus auttaa kansalaistensa lisäksi myös niitä, jotka eivät ole turvassa omassa maassaan. Perustuslain mukaan perusihmisoikeudet kuuluvat Suomessa myös ulkomaalaisille ja kaikkia on kohdeltava yhdenvertaisesti. Kansainväliset ihmisoikeussopimukset, EU:n turvapaikkadirektiivit ja Suomen lait edellyttävät, että turvapaikkahakemukset on tutkittava asianmukaisesti ja vastaanotto on järjestettävä menettelyn ajaksi.


Lisätietoja:
EU:n määritelmädirektiivi koskien pakolaisia ja muita kansainvälistä suojelua saavia (Neuvoston direktiivi 2004/83/EY)

Ulkomaalaislaki FINLEX - Valtion säädöstietopankki
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Viite kiitos.

Minulla ei ole muuta viitettä kuin, että tiedän iänmääritysten edelleen tehtävän. Jos tilanne on muuttunut, niin laitatko sinä kuitenkin sen viitteen.


Onko sinulla viitettä tuohon matkojen maksamiseen tai maksamatta jättämiseen.

Kotouttamislaki 1.1.2011 lähtien.



Mitkä kansainväliset velvoitteet ja sopimukset vaativat ottamaan vastaan turvapaikanhakijoita? Koska Suomeen ei ole suoraa lentoa esim. Somaliasta tai Irakista, on selvää että hakijat tulevat Suomeen jonkun EU-maan kautta, eli ihan niitten _oikeitten_ kv. sopimusten perusteella jokaikinen ko. hakija voitaisiin heittää bumerangina samantien takaisin.

Ei pidä paikkaansa. Sekoitat nyt asiat, jos turvapaikkaa on haettu EU:n sisällä niin silloin dublin-sopimuksen mukaan turvapaikkahakemus on palautettava ensimmäiseen maahan, jossa hakemus on jätetty. Kulkemista / läpikulkua tämä asia ei taas koske.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
"Pieniin lapsiin" on kovin suhteellinen käsite ja kyllähän ainakin tuon alla olevan jutun mukaan sekaan mahtuu myös niitä ehtoja turvapaikanhakijoita ( juttu -09).

Käsittääkseni Mänttä-Vilppula on perheryhmäkoti, joka tarkoittaa oleskeluvan saaneita "lastenkoteja". Voi olla, että siellä on jossain vaiheessa myös ollut turvapaikkaprosessissa olevia nuoria. Ei käsittääkseni enää.

Asukkaat asuvat siellä kunnes täyttävät 18-v, joten siellä on myös teini-ikäisiä nuoria.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Hyvä tiedostaa vielä, että :

Henkilö, joka hakee turvapaikkaa, ei oleskele maassa laittomasti. Pakolaissopimuksen 31. artiklan ja Suomen rikoslain (17.luku 7 §) mukaan pakolaista ei tule rangaista luvattomasta maahantulosta. Sillä, saapuuko turvapaikanhakija oikeilla tai väärennetyillä papereilla, ei ole vaikutusta mahdollisen suojelun myöntämiseen.

Maahantulosäännösten takia useimmat vainoa tai konflikteja pakenevat joutuvat turvautumaan ihmissalakuljetukseen ja väärennettyihin papereihin. Turvapaikan hakemista varten ei voi saada viisumia lähetystöstä. Kohdemaassa on usein mahdotonta saada EU-maissa hyväksyttäviä asiakirjoja. Taustalla voi olla lähtömaan sekasortoinen tilanne ja/tai hakijan vainottu asema. Esimerkiksi Somaliassa, jossa hallinnollisia rakenteita ei käytännössä ole, passeja tai muita asiakirjoja on mahdotonta saada. Mikäli pakolaista vainoavat kotimaan viranomaiset, vieraan maan viisumin hankkiminen voi olla vaarallista.

Suomeen tulevista turvapaikanhakijoista suurimmalla osalla ei ole passia tai muuta henkilöllisyyttä pitävästi todistavaa asiakirjaa. Pakolaisuudessa eläminen tai turvapaikanhakijaksi lähteminen ei kuitenkaan ole laitonta.

Pakolaissopimukseen sekä Suomen ulkomaalais- ja perustuslakeihin sisältyvän palautuskieltosäännön (non-refoulement) mukaisesti ketään ei saa palauttaa alueelle, jossa häntä uhkaa vaino, kidutus tai muu epäinhimillinen kohtelu. Palautuskiellon periaatetta on noudatettava riippumatta siitä, onko henkilöllä vaadittavat asiakirjat vai ei.


Lisätietoja:

Pakolaisten oikeudellista asemaa koskeva yleissopimus
Schengen Borders Code
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Minulla ei ole muuta viitettä kuin, että tiedän iänmääritysten edelleen tehtävän. Jos tilanne on muuttunut, niin laitatko sinä kuitenkin sen viitteen.

Minä vain muistan sen uutisoinnin, missä ikätestaukset lopetettiin, en ole nähnyt uutista jossa todettaisiin että testauksia jatkettaisiin. Ehkä asiaa ei vain ole jaksettu uutisoida?
Poliisi keskeytti turvapaikanhakijoiden ikätestit | Kotimaa | YLE Uutiset | yle.fi

Ja ainakaan tällä hetkellä voimassa olevassa ulkomaalaislaissa ei ikätesteistä puhuta, vaikka ne piti lisätä ulkomaalaislakiin.

Kotouttamislaki 1.1.2011 lähtien.

Öh, finlexistä. Mitään kotouttamislakiahan ei edes taida olla olemassa.


Laki

kotoutumisen edistämisestä
"86 §

Maahantulomatkan kustannusten korvaaminen

Maahanmuuttovirasto korvaa ulkomaalaislain 90 §:ssä tarkoitetussa pakolaiskiintiössä Suomeen otetun henkilön ja tämän perheenjäsenen maahantulomatkasta aiheutuneet kustannukset.

Maahanmuuttovirasto voi yksittäisessä tapauksessa päättää hakemuksesta korvata muun kuin 1 momentissa tarkoitetun kansainvälistä suojelua saavan henkilön perheenjäsenen maahantulomatkasta aiheutuneet kustannukset, jos kustannusten korvaamatta jättäminen olisi kohtuutonta ottaen huomioon kansainvälistä suojelua saavan henkilön tai hänen perheenjäsenensä vaikea vamma, vakava sairaus tai muu näihin rinnastettava poikkeuksellisen painava syy.
"

Eli mitenkään yksiselitteisesti ei sanota ettei perheenyhdistämistä makseta, etenkin kun tiedossa on että näitä poikkeustulkintoja suositaan kovinkin paljon maahanmuuttajien kohdalla (esim. mummo-case mistä Tallberg jo saikin nuhtelunsa). Käytäntö olisi se olennaisempi asia kuin teoria, kuten taas kerran päivänselvässä (siis juridisesti) mummokeississä on havaittu.

Ei pidä paikkaansa. Sekoitat nyt asiat, jos turvapaikkaa on haettu EU:n sisällä niin silloin dublin-sopimuksen mukaan turvapaikkahakemus on palautettava ensimmäiseen maahan, jossa hakemus on jätetty. Kulkemista / läpikulkua tämä asia ei taas koske.

Hmm. Tästä asiasta löytyy aika paljon ristiriitaista informaatiota, monessa paikassa todetaan että sen turvapaikanhakijan on haettava turvapaikkaa ensimmäisessä EU-maassa mihin hän saapuu ja näin ollen siis Suomeen tuleva turvapaikanhakija (suorien yhteyksien puuttuessa) voidaan käännyttää, koska Suomi ei ole hakijan ensimmäinen EU-maa. Mutta kun Dublin-säädöstä tavaa tarkemmin, turvapaikanhakijan roolia ei ole siinä täsmennetty, joten ei ihme jos asiasta on vallalla ristiriitaisia näkemyksiä.

Kun tuon säädöksen lukeminen alkoi sattumaan silmiin, löytyi vastaan tämä Tanskan valtion sivusto
New to Denmark - The Dublin Regulation


"The Regulation establishes, first and foremost, definitive criteria as to which EU country is responsible for handling an asylum application. According to these criteria, in order of priority, the responsibility rests with:"

The country where the applicant's closest family already resides.


The country which has issued a residence permit or visa to the applicant (if applicable).


The first EU country that the applicant has entered, whether lawfully or unlawfully.


The country where the applicant has previously applied for asylum (if applicable).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös