Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 141 942
  • 24 186

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eduskunta on Suomen korkein päättävä elin ja sinne valitut kansaedustajat kansan valitsemia eli eduskunnan päätökset ovat valtaosan hyväksymiä.

Yhdenkään puolueen äänimäärä ei ylittänyt 50% viime vaaleissa.

Syytät koulua uskonnon pakkosyötöstä, mutta nyt syyllistyt samaan. Et antaisi oppilaille mahdollisuutta virsien lauluun tai uskonnon opetukseen. Mielestäni kaikenlainen kiihkoilu on pahasta, myös ateismi.

Miten olen mahtanut pakkosyöttää uskontoa? Olen useissa viesteissäni puoltanut uskonnon opetusta kouluissa, virsien laulut taas eivät kuulu koulurakennuksiin vaan kirkkoihin ja seurakuntataloihin. Olen kiihkoilusta samaa mieltä, siksi olenkin kiihkoilijoiden kollektiivista mielipidettä vastaan tässä asiassa.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Kirkosta eronneelle Laakamadolle suvivirsi ei ole erityisen tärkeä. Mutta koska kunnioitan perinteitä, kuuluu se koulun kesäjuhlaan. Ei maailma kaadu jos sen laulaminen lopetetaan mutta ongelma on se että mitä suvivirren jälkeen? Hauskat betoniset porsaat Espoo jo poisti koska ne häiritsi muslimeita. Yleensä kun ihminen tai ihmisryhmä huomaa että sen typerimpiin vaatimuksiin suostutaan vastoin yleistä oikeuden- ja kohtuullisuudentajua, vaatimukset kovenee.
Laakamato ei pidä turhasta stressistä ollenkaan ja kun nyt kerran olemme päättäneet antautua typeeryydelle ja alkaa nöyristellä niin eiköhän vedetä sininen Suomen lipusta pois niin ei sekään häiritse enää ketään. Jäljelle jää sopivan symboolinen valkoinen lippu niin ei jää enää epäselväksi mikä on homman nimi. Mitä me nyt yhdestä lakanasta kun herkkien ihmisten henkinen tasapaino on kyseessä?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jäljelle jää sopivan symboolinen valkoinen lippu niin ei jää enää epäselväksi mikä on homman nimi.
Juu. Antauduttu on.

Jos minä menen ulkomaille, pyrin oleskelemaan siellä paikallisväestön tapoja ja elämää kunnioittaen. Jos joutuisin ulkomaille pakosta, asumaan, en helvetti soikoon voisi kuvitellakaan ärsyyntyväni jostain paikallisesta, vuosikymmeniä tai -satoja vanhasta tavasta. Maassa maan tavalla, taottiin päähäni jo pienenä. Suomeen se ei kuitenkaan päde. Täällä nuollaan vaan persettä. "Anteeksi kun ollaan tällaisia kuin ollaan, yritetään muuttua. Tehdään kaikki kuten vähemmistö vaatii, ettei tule sieluun pipi."

Vittu.
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Laakamato ei pidä turhasta stressistä ollenkaan ja kun nyt kerran olemme päättäneet antautua typeeryydelle ja alkaa nöyristellä niin eiköhän vedetä sininen Suomen lipusta pois niin ei sekään häiritse enää ketään. Jäljelle jää sopivan symboolinen valkoinen lippu niin ei jää enää epäselväksi mikä on homman nimi. Mitä me nyt yhdestä lakanasta kun herkkien ihmisten henkinen tasapaino on kyseessä?

Kansallispainimisen punaiset sotasankarit ja heidän jälkeläiset, plus muut hengenheimolaiset saattasivat häiriintyä!

Maassa maan tavalla-casessa vika ei todellakaan ole tässä maahanmuuttajien, suurin osa meistä pyytää joskus pyytämisenkin ilosta. Eri asia tuleeko pyyntöihin suostua.
 
Joo, varsinkin joku keksitty raja valtiossa tekee eron ihmisten välillä. Not.

Poimittu Big Brother-ketjusta.

Tuo "keksitty raja" jakoi kaksi täysin erilaista valtiojärjestelmää, jotka muokkasivat ihmisistä kaltaisiaan. Länsimaisessa demokratiassa oli ja on sijaa ihmisyydelle. Kommunistijärjestelmä varsin tehokkaasti tuhosi ihmisyyden. Siksi neukuista tuli sellaisia kuin tuli.
 
Miksi minun pitää muuttaa yhtään mihinkään. Ja miksi juuri lähi-itään? Miksi oletat että minä ylistäisin allahia? Olenko kirjoittanut siihen tapaan, että voisit olettaa että olen muslimi? Mistä vedät nämä johtopäätökset?

Koska sinulle ei suomalaiset perinteet kelpaa, niin kehotan hakeutumaan sellaiselle alueelle, jossa ei suomalaisista perinteistä tarvi kärsiä ja sen sijaan voit nauttia kyseisen alueen perinteistä.
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Koska sinulle ei suomalaiset perinteet kelpaa, niin kehotan hakeutumaan sellaiselle alueelle, jossa ei suomalaisista perinteistä tarvi kärsiä ja sen sijaan voit nauttia kyseisen alueen perinteistä.

Mitä jos ei pidä myöskään tuon alueen perinteistä? Itse ainakin olen sattunut syntymään Suomeen. Minulle on perinteet yksi ja sama, ja tulen kyllä muuttamaan pois kun tilanne on otollinen. En silti perinteiden metsästyksen vuoksi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maailma on avoin. Siitä vaan etsimään itselleen mieluisaa vaihtoehtoa.

TV:n harrastama yltiövanhoillinen ajattelutapa ei myöskään ole kovin älykkään kuuloista. On eri asia puolustaa suomalaisia traditioita ja vastustaa somalien määrän lisäämistä. Itse kannatan kovia tiukennuksia pakolaispolitiikkaan, mutta kannatan myös suomalaisten, varsinkin uskonnollisten, traditioiden jättämistä historiaan. Uskonnot ja valtio pitäisi välittömästi erottaa toisistaan. Kaikenlainen uskonnonopetus kouluissa pitäisi lopettaa tyystin.
 
TV:n harrastama yltiövanhoillinen ajattelutapa ei myöskään ole kovin älykkään kuuloista. On eri asia puolustaa suomalaisia traditioita ja vastustaa somalien määrän lisäämistä. Itse kannatan kovia tiukennuksia pakolaispolitiikkaan, mutta kannatan myös suomalaisten, varsinkin uskonnollisten, traditioiden jättämistä historiaan. Uskonnot ja valtio pitäisi välittömästi erottaa toisistaan. Kaikenlainen uskonnonopetus kouluissa pitäisi lopettaa tyystin.

Ei kaikki vanha ole huonoa vain siksi, että se on vanhaa, eikä uudet suuntaukset automaattisesti vanhoja parempia.

Valtion oikeutta periä kirkollisveroa, kuten kirkollisveroa ylipäänsä, pidän tarpeettomana.

Iso osa suomalaisista traditioista liittyy kristinuskoon. Pitäisikö esim. kaikki kristillisten juhlapyhien vapaapäivät lopettaa?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Iso osa suomalaisista traditioista liittyy kristinuskoon. Pitäisikö esim. kaikki kristillisten juhlapyhien vapaapäivät lopettaa?

Kyllä mielestäni voisi lopettaa. Käytännössä voisin kuvitella, että tästä saavutetusta edusta ei hevillä luovuta, mutta tiedät itsekin, että peruste ei ole se, että esim. jeesuksen ristiin naulaamista haluttaisiin erityisesti muistella. Ehkä siis näille vapaille pitäisi keksiä parempi syy kuin nykyinen, mihin yhä harveneva joukko oikeasti uskoo. Varmaan suuri joukko suomalaisista haluaisi kalenteriin vapaat myös muslimien juhlapäiville ja muillekin mitä mieleen tulee.
 
tiedät itsekin, että peruste ei ole se, että esim. jeesuksen ristiin naulaamista haluttaisiin erityisesti muistella. Ehkä siis näille vapaille pitäisi keksiä parempi syy kuin nykyinen, mihin yhä harveneva joukko oikeasti uskoo. Varmaan suuri joukko suomalaisista haluaisi kalenteriin vapaat myös muslimien juhlapäiville ja muillekin mitä mieleen tulee.


Harvoin ihmiset ovat valmiita saavutetuista eduista luopumaan. Harvassa kodissa tosin Jeesusta taidetaan pääsiäis- tai joulupyhien aikaan muistella.


Miten olisi suklaamunien- ja lampaansyönnin juhla sekä Kulutuksen ja Mässäilyn Suurjuhla?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Miten olisi suklaamunien- ja lampaansyönnin juhla sekä Kulutuksen ja Mässäilyn Suurjuhla?

Sopii itselle paljon paremmin kuin nykyiset perusteet. Olisivat rehellisempiäkin. Itse olen tänä vuonna joulun järkännyt niin, että kun lapsilla on synttärit tässä kohtapuoleen, niin ostan niille "jotkut paremmat" lahjat ja jouluna en mitään. Olenhan itse jouluna luultavasti thaikuissa tms. paikassa golffaamassa jeesuksen muistoksi.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kyllähän tapojen, perinteiden ja uskontojen hylkääminen kertoo juurettomuudesta ja individualismin ylikorostamisesta. Suunta on kohti sitä ideaa mikä Yhdysvaltojen perustajilla oli mielessään: individualismin diktatuuria. Olen tietenkin vähemmistössä ja häviävien puolella, mutta kyllä minua harmittaa, että monilla suomalaisilla elämässä on tärkeää vain oma napa.
Samaan aikaan maahanmuuttajat hakevat juuriaan ja identiteettiään ja vaativat betoniporsaiden poistamista. Kehitys vie kohti liberalististen individualistien ja islamistien konfliktia. Sitä ei tosin koskaan tule, koska liberalistit antavat jokaisen elää tavallaan. Pitäähän täällä olla uskon- ja elämisen vapaus. Jos joku haluaa tehdä Suomesta islamilaisen tasavallan, niin tottakai hänellä pitää siihen olla oikeus.
Sinisen värin poistaminen lipusta taitaa tosiaan olla seuraava askel.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Jos joku haluaa tehdä Suomesta islamilaisen tasavallan, niin tottakai hänellä pitää siihen olla oikeus.

Sittenhän sinä ainakin olisit oletettavasti tyytyväinen, kun islam tekisi sen mihin kristinusko ei enää pysty: tappaa individualismin diktatuurin. Voisimme kaikki sen jälkeen myös iloita yhteisöllisyyden paluusta, sillä sitä islamissa riittää.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Sinisen värin poistaminen lipusta taitaa tosiaan olla seuraava askel.

Onko kukaan ikinä missään vaatinut sinisen värin poistamista?? Ei ole osunut minun korviini.

Minun ongelmani on valtionkirkko johon liitetään ihmisiä kysymättä heidän mielipidettä. Täällä puhutaan uskonvapaudesta ja tämmönen pakkoliittäminen on minusta aika kaukana uskonvapaudesta.


Koska sinulle ei suomalaiset perinteet kelpaa, niin kehotan hakeutumaan sellaiselle alueelle, jossa ei suomalaisista perinteistä tarvi kärsiä ja sen sijaan voit nauttia kyseisen alueen perinteistä.

Kuka helvatti teki sinusta perinnepäälikön jolla on oikeus kertoa muille miten heidän pitää olla ja käyttäytyä. Teojoen veikko on juuri ilmoittanut itsensä suomiperinne-immaamiksi olkaa hyvä. Mikäli epäilette, jos toimintanne voisi mahdollisesti olla ristiriidassa suomalaisten perinteiden kanssa, olkaa hyvä ja ottakaa yhteyttä kyseiseen henkilöön. Hän on nyt päättänyt mitkä ne on. Huhhuh...

Tämä on juuri se syy miksi minulla on niin paljon näitä kirkollisia julkisia verovaroilla tapahtuvia "perinteitä" vastaan. Tämä on sitä aivopesua mitä kaikki uskonnot harjoittavata ympäri maailmaa. Se sitten antaa jesse-faneille jonkin kuvitteelisen rajan siitä mikä on oikein ja väärin, jonka verukkeella voidaan sitten perustella jonkin tai jonkun kieltämisen. Aika mielivaltaista eikö??
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Onko kukaan ikinä missään vaatinut sinisen värin poistamista?? Ei ole osunut minun korviini.

Laakamato ei pidä turhasta stressistä ollenkaan ja kun nyt kerran olemme päättäneet antautua typeeryydelle ja alkaa nöyristellä niin eiköhän vedetä sininen Suomen lipusta pois niin ei sekään häiritse enää ketään. Jäljelle jää sopivan symboolinen valkoinen lippu niin ei jää enää epäselväksi mikä on homman nimi. Mitä me nyt yhdestä lakanasta kun herkkien ihmisten henkinen tasapaino on kyseessä?

Suomessa on mielestäni uskonnonvapaus. Jos jostakin liikkeestä haluaa erota, se on helppoa. Aika helppoa on kai liittyminenkin. Kyllä minusta joulua voidaan edelleen viettää suomalaisena tapana joulupukkeineen kaikkineen, vaikka ei haluaisikaan sitä kristinuskon takia viettää. Ja jos ei halua viettää, niin mikäs siinä.
Ihmettelen vaan, että mitä jää jäljelle jos kaikki vanhat tavat ovat pahasta. Oma napa ja minä itte?
 
Kuka helvatti teki sinusta perinnepäälikön jolla on oikeus kertoa muille miten heidän pitää olla ja käyttäytyä. Teojoen veikko on juuri ilmoittanut itsensä suomiperinne-immaamiksi olkaa hyvä. Mikäli epäilette, jos toimintanne voisi mahdollisesti olla ristiriidassa suomalaisten perinteiden kanssa, olkaa hyvä ja ottakaa yhteyttä kyseiseen henkilöön. Hän on nyt päättänyt mitkä ne on. Huhhuh...

Kuka minun on sellainen väittänyt olleen? Sinulla vaikutti olevan ongelmia elää suomalaisen perinteen kanssa. Immaami-arvonimet jätän mieluummin sinun käyttöösi.
Ja suomalaisia perinteitä vaalii ja ylläpitää Suomalaisuuden liitto. Heidän linjauksiaan minä en ole päättänyt, mutta minun on helppoa kannattaa niistä useita.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Suomessa on mielestäni uskonnonvapaus. Jos jostakin liikkeestä haluaa erota, se on helppoa. Aika helppoa on kai liittyminenkin. Kyllä minusta joulua voidaan edelleen viettää suomalaisena tapana joulupukkeineen kaikkineen, vaikka ei haluaisikaan sitä kristinuskon takia viettää. Ja jos ei halua viettää, niin mikäs siinä.
Ihmettelen vaan, että mitä jää jäljelle jos kaikki vanhat tavat ovat pahasta. Oma napa ja minä itte?

Taitaa olla enemmän siitä liikkeestä kuin Suomesta ja/tai uskonnonvapaudesta kiinni, voiko jostain liikkeestä erota vai ei. Ihan helppoa se ei kaikista ole Suomessakaan, ja vainoaminen saattaa jatkua pitkäänkin eroamisen jälkeen. Toki ovat melko harvinaisia. Uskonnon merkitys suomalaiselle kulttuurille taas on ihan siitä kiinni, mihin vertaa. Aika kesyä se on, jos vertaa vaikka <laita tähän joku vanhoillsempi islamilainen maa>. Suvivirret ja kirkolliset pyhät tietty koskettaa melkein kaikkia, ja epäilemättä aiheuttavat tuskaa joillekin. Itse taidan suhtautua noihin aika samalla tavalla kuin sinä, eli ikäänkuin osa suomalaista kulttuuria mutta ihan vapaasti voi myös olla osallistumatta.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Jeesus on epäjumala Suomessa, meillä oli rikas uskonnollinen elämä jo ennen uskoonpakottamista. Vaikka nasaretin mies olikin historiallinen henkilö, ei hänen ihmeteot perustu mihinkään sen suurempaan faktaan kuin Ukon tai kenenkään muun. Tieteen kuvalehdessähän oli joskus spekulaatiota siitä että raamattuun on kerätty nykyisen Israelin suunnalta eri kansojen legendoja ja kirjoitettu ne nykyiseen muotoon. Jonkin asteista kansanmanipulaatiota sekin...

Itse en näe mitään uskontoa sellaisenaan hirveänä uhkana. Esimerkkinä: Kuuluisissa pilakuvissa oli yksi kuva jossa kärsivän profeetan hiuksissa oli mm. itsemurhapommittaja. Siinä koko homma pähkinänkuoressa. Uskonnon (oikeastaan uskonnot) ovat kaapanneet "vääränlaiset, agressiiviset fundamentalistit" ja alkuperäinen ajatus on kadonnut matkan varrella. Järkyttävimmät seuraukset näemme islamin kohdalla. Jos ongelmat eivät olisi niin isoja, voisi puhua lieveilmiöistä. Kristinuskon kohdalla voisi puhua KKK:sta, tosin ei Suomessa.

Jeesuksesta sen verran että jos luetaan raamattua ajatuksella eikä kuin piru, niin havaitaan että Jeesus oli kova ja viisas jätkä. Hän opetti paljon hyviä asioita, itse en vaan halua nostaa mitään jeesus-naamiota naamalleni tehdessäni jotain mikä on hyvää ja oikein. Tee niin kuin oikein ja hyvää on, ihan vaan siksi että se on oikein ja hyvää, näin sanoo Laakamadon evankeliumi kaikessa lyhyydessään.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Kuka minun on sellainen väittänyt olleen? Sinulla vaikutti olevan ongelmia elää suomalaisen perinteen kanssa. Immaami-arvonimet jätän mieluummin sinun käyttöösi.
Ja suomalaisia perinteitä vaalii ja ylläpitää Suomalaisuuden liitto. Heidän linjauksiaan minä en ole päättänyt, mutta minun on helppoa kannattaa niistä useita.

Sinä otit itsellesi oikeuden käskeä toisen (minut) muuttamaan muualle, koska joku uskaltaa kritisoida sinun perinteitäsi. Aroganttia on se, että väität sinun perinnetajusi olevan jotenkin yhtäkuin suomalainen perinne. Imaamin heitin mukaan, ihan vain sen takia, että sinä pyysit minua menemään jonnekkin muualle ylistämään allahia - ilman perustelua. Samaa logiikka käyttäen ajattelin kutsua sinua imaamiksi. Mikäli pahastuit, niin otan sen takaisin koska ymmärrän että se ei ole perusteltua.

Suomalaisuuden liitto on lähinnä sketsi jo siitäkin syystä, että se on perustettu suomenruotsalisen syntymäpäivän kunniaksi. Ja kuten jo aikaisemmin sanoin, havannollistaakseni suvi-virren "suomalaisuuden", suvivirsi on alunperin ruotsalainen kristillinen perinne! (Den blomstertid nu kommer). Joten suomalaisuuden liiton perinteitten mukaan sinun ja heidän pitäisi myös kieltäytyä laulamasta sitä - se olisi perusteltua
 
Sinä otit itsellesi oikeuden käskeä toisen (minut) muuttamaan muualle, koska joku uskaltaa kritisoida sinun perinteitäsi. Aroganttia on se, että väität sinun perinnetajusi olevan jotenkin yhtäkuin suomalainen perinne.

Suomalaisuuden liitto on lähinnä sketsi jo siitäkin syystä, että se on perustettu suomenruotsalisen syntymäpäivän kunniaksi. Ja kuten jo aikaisemmin sanoin, havannollistaakseni suvi-virren "suomalaisuuden", suvivirsi on alunperin ruotsalainen kristillinen perinne! (Den blomstertid nu kommer). Joten suomalaisuuden liiton perinteitten mukaan sinun ja heidän pitäisi myös kieltäytyä laulamasta sitä - se olisi perusteltua

Niin otin. Jos täällä on paha olla, niin kehotan ihmistä etsimään onneaan muualta. Varsinkin, jos kuppi kuohahtaa yhden virren veisaamisesta koulujen kevätjuhlassa.

Suvivirrellä on vankka asema suomalaisessa perinteessä, vaikkei alkuperä suomalainen olisikaan. Niin on Maamme-laulullakin. Perusteltua sen sijaan olisi esittää virttä ainoastaan suomen kielellä, kuin myöskin Maamme-laulua.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Suvivirrellä on vankka asema suomalaisessa perinteessä, vaikkei alkuperä suomalainen olisikaan. Niin on Maamme-laulullakin. Perusteltua sen sijaan olisi esittää virttä ainoastaan suomen kielellä, kuin myöskin Maamme-laulua.

Miten voi olla perustelua esittää kyseisiä lurituksia vain Suomen kielellä, kun jo niiden esittämisen oikeutta perustellaan vankkaan perinteeseen liittyen. Jos jossain instansseissa näitä lauletaan vaikka Ruotsiksi ja näin oltaisiin tehty jo ennen sotia ja siten olisivat sellaisenaan saavuttaneet vankan aseman, niin miten voidaan perustella, että niitä esitettäisiin vain Suomeksi? Kaksikielisyydelläkin lienee suhteellisen vankka asema suomalaisessa tai ainakin Suomen (valtion) perinteissä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Hienoa, että vihdoinkin joku professoritason henkilökin uskaltaa puhua suoraan ja silkkaa asiaa. Ehkä järki sittenkin hiljalleen voittaa tässä asiassa, tosin aikaa se vielä vie. Vieläpä Hesarissa sai sanoa sanottavansa. Ihmeiden aika ei ole ohi.

Olen kyllä tismalleen samaa mieltä kaikesta mitä hän tuossa jutussa sanoo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös