Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 141 961
  • 24 186

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suvivirren kieltäminen (jos sitä joku on koskaan edes vakavissaan vaatinut) taas kuulostaa hölmöltä. Mielestäni kristityt saavat veisata Suvivirttään kouluissa ja päiväkodeissa vaikka päivittäin, kunhan muiden uskontokuntien edustajien tai uskontokuntiin kuulumattomien ei tarvitse kyseisiin tilaisuuksiin osallistua. Se vapaus heillä tulee olla, ja heille voidaan järjestää siksi aikaa muuta toimintaa. Tuskin kaikki kristitytkään riemumielin osallistuisivat islamilaisten tai juutalaisten riitteihin.

Koulu ja päiväkoti-ikäiset eivät vain oikein itse ole päässeet vaikuttamaan siihen, mikä ruksi siellä uskontokunnan kohdalla virallisissa papereissa sattuu lukemaan. Rukoukset, virret ja muut ovat vain uskonnon pakkosyöttöä ja yksi tapa millä lapsia aivopestään uskonnollisissa asioissa. Kirkko on paikka näille toimille, ei koululaitos.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koulu ja päiväkoti-ikäiset eivät vain oikein itse ole päässeet vaikuttamaan siihen, mikä ruksi siellä uskontokunnan kohdalla virallisissa papereissa sattuu lukemaan. Rukoukset, virret ja muut ovat vain uskonnon pakkosyöttöä ja yksi tapa millä lapsia aivopestään uskonnollisissa asioissa. Kirkko on paikka näille toimille, ei koululaitos.

Total agree ... kaikenlainen uskonnollinen toiminta pitäisi poistaa kouluista ja muustakin valtion toiminnasta. Tehkööt yhteisöissään sisällä mitä tahansa, kunhan muistavat noudattaa lakia.
 

HemmoP

Jäsen
Monikulttuuria toiseen suuntaan, kannattaa tutustua

Teema 5 min päästä:

Historia: Kuningas Leopoldin haamu

Torstai 24.09.2009 klo 23:55-00:50 (55min)
Nykyisin Kongon demokraattisena tasavaltana tunnettu valtio oli vuodesta 1885 Belgian kuninkaan Leopold II:n yksityisomaisuutta.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Koulu ja päiväkoti-ikäiset eivät vain oikein itse ole päässeet vaikuttamaan siihen, mikä ruksi siellä uskontokunnan kohdalla virallisissa papereissa sattuu lukemaan. Rukoukset, virret ja muut ovat vain uskonnon pakkosyöttöä ja yksi tapa millä lapsia aivopestään uskonnollisissa asioissa. Kirkko on paikka näille toimille, ei koululaitos.


Vaikka olen ateisti eikä lapsenikaan kuulu kirkkoon eikä siten osallistu päiväkodissaan minkäänlaiseen uskonnon harjoittamiseen, en silti ryhtyisi poistamaan uskonnon harjoittamisen mahdollisuutta päiväkodeista ja kouluista. On valtion, kuntien, kouluhallituksen yms. asia valvoa, ettei toiminta saa aivopesuun viittaavia piirteitä.

Sinänsä olen samaa mieltä siitä, ettei ole täysin oikein, että lapsen mahdollisuudet vaikuttaa omaan uskontokuntaansa kuulumiseen ovat olemattomat. Tässä kohdin kuitenkin toivon vanhemmilta vastuullista ajattelua ja lapsen ajatusten kuuntelemista, vaikka se heidän omista näkemyksistään eroaisi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... On valtion, kuntien, kouluhallituksen yms. asia valvoa, ettei toiminta saa aivopesuun viittaavia piirteitä.
....

Miten tämä on käytännössä mahdollista? Missä menee aivopesun raja?

Rukoilemme tässä aikuisten johdolla apua spagettihirviöltä, mutta älkää nyt vaan uskoko siihen kuitenkaan ...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Miten tämä on käytännössä mahdollista? Missä menee aivopesun raja?

Vaikeahan tuota rajaa on kovin tarkkaan vetää, mutta sen Suvivirren laulaminen koulun kevätjuhlassa ei minusta mene rajan yli, jos ketään ei pakoteta laulamaan mukana.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Vaikeahan tuota rajaa on kovin tarkkaan vetää, mutta sen Suvivirren laulaminen koulun kevätjuhlassa ei minusta mene rajan yli, jos ketään ei pakoteta laulamaan mukana.

"Jo joutui armas aika
ja suvi suloinen.
Kauniisti joka paikkaa
koristaa kukkanen.
Nyt siunaustaan suopi
taas lämpö auringon,
se luonnon uudeks' luopi,
sen kutsuu elohon.

Taas niityt vihannoivat
ja laiho laaksossa,
puut metsän huminoivat
taas lehtiverhossa.
Se meille muistuttaapi
hyvyyttäs', Jumala,
ihmeitäs' julistaapi
se vuosi vuodelta.

Taas linnut laulujansa
visertää kauniisti,
myös eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes' kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on."

Eiköhän aivopesu ole aika pitkällä jos ei yllä olevaa koeta olevan aika härski "minä rakastan minun jumalaa"-viisuksi. Miksi sitä pitää veisata koulussa? Miksi ne jesse-fanit ei voi pitää omia bileitään? Miksi valtion rahoilla kustannettu koulu ei voi olla uskonnollisesti neutraali ja kaikki jotka uskoo omiin juttuihinsa niin menee sitten omiin bileihinsä?? Mihin perustuu kristinuskon etulyöntiasema? Minä en koe sen olevan mitenkään "suomalaisen kulttuurin" kulmakiviä.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Pistetään nyt vielä tämmönen linkki niin jengi voi lukea ne viimeiset kolme säkeistöä. Sairasta textiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suvivirsi

Hauska huomio, että tämäkin perinne on otettu meidän rakkaalta länsinaapurilta. Joten luulisi, että ei-uskisten lisäksi kaikki suomi suomalaisille-porukka kävelisi samantien ulos salista kun "Jo joutui armas"-alkaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eiköhän aivopesu ole aika pitkällä jos ei yllä olevaa koeta olevan aika härski "minä rakastan minun jumalaa"-viisuksi. Miksi sitä pitää veisata koulussa? Miksi ne jesse-fanit ei voi pitää omia bileitään? Miksi valtion rahoilla kustannettu koulu ei voi olla uskonnollisesti neutraali ja kaikki jotka uskoo omiin juttuihinsa niin menee sitten omiin bileihinsä?? Mihin perustuu kristinuskon etulyöntiasema? Minä en koe sen olevan mitenkään "suomalaisen kulttuurin" kulmakiviä.

Olen tälläisenä jonkin sortin agnostikkona kaikkea muuta kuin aivopesty uskis, mutta olen vain tästä suvivirsiasiasta kanssasi eri mieltä. Minulle suvivirsi edustaa jonkinlaista koulun päättymiseen ja kevätjuhlaan liittyvää suomalaista traditiota ilman tuollaista aivopesutarkoitusta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pistetään nyt vielä tämmönen linkki niin jengi voi lukea ne viimeiset kolme säkeistöä. Sairasta textiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suvivirsi

Hauska huomio, että tämäkin perinne on otettu meidän rakkaalta länsinaapurilta. Joten luulisi, että ei-uskisten lisäksi kaikki suomi suomalaisille-porukka kävelisi samantien ulos salista kun "Jo joutui armas"-alkaa.

Opettajana Suvivirsi on tietysti tärkeä ja ihan lempibiisi, se tietää loman alkua... Se on tietysti kristillinen virsi, mutta minusta sen kolme ensimmäistä säkeistöä, jotka koulun kevätjuhlassa lauletaan, ovat enemmänkin luonnon ylistystä. Jokainen voi käsittää Jumalan, Luojan ja Herran ihan omien lähtökohtiensa kautta. Virressä kerrotaan luonnon kauneudesta kesän alussa ja jokainen voi asettaa luojan paikalle oman julmalansa, on se sitten kristillinen Jumala, Jahve, Allah tai alkuräjähdys.

Enkä silti näe mitään sairasta kolmessa viimeisessäkään säkeistössä, normaalia vanhahtavaa virrensanoitusta.

Suvivirsi koulun päättäjäisissä edustaa traditiota ja koulunpäättymistä, ei "aivopesua". Väitän, että suurin osa suomalaisista haluaa säilyttää Suvivirren, koska se on osa heidän lapsuuden muistoja. Ja kouluun kuuluu uskonnon opetus, niin kauan kuin lainsäätäjät näin haluavat. Tämä taas tarkoittaa sitä, että valtaosa suomalaisista haluaa näin.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Jokainen voi käsittää Jumalan, Luojan ja Herran ihan omien lähtökohtiensa kautta. Virressä kerrotaan luonnon kauneudesta kesän alussa ja jokainen voi asettaa luojan paikalle oman julmalansa, on se sitten kristillinen Jumala, Jahve, Allah tai alkuräjähdys.

Nimenomaan näin ja jos jossain on todellakin annettu periksi tässä asiassa nimenomaan muslimitahon vaatimuksesta, niin onkohan edes yritetty "puolustaa" asiaa, vai poliittisen korrektiivisuuden nimissä pelattu varman päälle. Sillä muslimithan palvovat aivan samaa jumalaa, kuin kristitytkin ja siten jumalan ylistys tässä kyseisessä laulussa ylistää yhtä ja samaa jumalaa (vaikka sitä jumalaa katsottaisiin kahdesta hiukan toisistaan poikkeavasta näkökulmasta).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Eiköhän aivopesu ole aika pitkällä jos ei yllä olevaa koeta olevan aika härski "minä rakastan minun jumalaa"-viisuksi. Miksi sitä pitää veisata koulussa? Miksi ne jesse-fanit ei voi pitää omia bileitään? Miksi valtion rahoilla kustannettu koulu ei voi olla uskonnollisesti neutraali ja kaikki jotka uskoo omiin juttuihinsa niin menee sitten omiin bileihinsä?? Mihin perustuu kristinuskon etulyöntiasema? Minä en koe sen olevan mitenkään "suomalaisen kulttuurin" kulmakiviä.

Itse olen tähän keskusteluun ottanut muistaakseni kantaa pari vuotta sitten. Mainitsen nyt tähän alkuun, että olen kirkosta eronnut, ja oma kantani jumaluusasioihin on agnostinen tai maltillisesti ateistinen.

Tästä huolimatta en itse pidä tätä biisiä mitenkään ongelmakohtana. Jumaluudet, jotka tuossa mainitaan voi käsittää minusta myös symbolisina, ja kappaleen päätarkoituksena on todellakin luonnon ja alkavan kesän ylistys. Se laulun "Jumala" voi symbolisoida vaikka luontoa tai vaikkapa ihan mitä tahansa jumalaa maailmankatsomuksesta riippuen.

Ja käsittääkseni kouluissa lauletaan nimenomaan 2-3 ensimmäistä säkeistöä, joten ne pahimmat kristilliset säkeistöt jäävät laulamatta. Ne kuuluvat minusta kirkkoihin.

Niin, ja onhan tästä kappaleesta tehty neutraalikin versio:
http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/suvivirsi.html

Itsekin tekstejä suhteellisen paljon kirjoittaneena voisin kommentoida omana mielipiteenäni, että tuo on paikoin aika kamala.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Suvivirren uudet sanat

Niin, ja onhan tästä kappaleesta tehty neutraalikin versio:
http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/suvivirsi.html

Itsekin tekstejä suhteellisen paljon kirjoittaneena voisin kommentoida omana mielipiteenäni, että tuo on paikoin aika kamala.

Sorvasin perjantain ratoksi vielä yhden uuden version suvivirrestä:


Jo joutui armas aika (monikulttuurinen versio)

Jo alkoi meillä aika
tuo monikulttuurin
ja joka kadun kulmahan
me saimme romanin.
Nyt kolikoita kilkkaa
taas pieneen kuppihin,
ja laupeutta silkkaa,
vain nousee nuppihin.

Taas kaikki ihannoivat
kun naiset Nuubian,
hunnuissaan ilakoivat
lähiön kaupassa.
Ja hyllyin välissä,
vain lapset vilistää
ei enää nälissänsä
tarvitse olla tääll’.

Jo joutui vihdoin aika
ja suvaitsevaisuus.
Oi rikkaus, sen taika,
monikulttuurisuus!
Kun vuosi vuoden jälkeen
taas tänne suunnistaa,
nuo uudet sukupolvet,
ja turvapaikan saa!
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suvivirsi koulun päättäjäisissä edustaa traditiota ja koulunpäättymistä, ei "aivopesua". Väitän, että suurin osa suomalaisista haluaa säilyttää Suvivirren, koska se on osa heidän lapsuuden muistoja. Ja kouluun kuuluu uskonnon opetus, niin kauan kuin lainsäätäjät näin haluavat. Tämä taas tarkoittaa sitä, että valtaosa suomalaisista haluaa näin.

Ja Suomen katukuvaan kuuluu vähintään nykyinen määrä maahanmuuttajia, niin kauan kuin päättäjät näin haluavat. Tämän ketjun perusteella, en silti usko, että valtaosa suomalaisista näin haluaa asian olevan.

Mielestäni tuo perinne-kortti on kovin ontuva perustelu. Mihin se Suvivirsi katoaa ihmisten muistoista, jos se jatkossa kielletään? Seuraavan sukupolven lapset myöhemmin ikääntyvinä luovat omat muistonsa, eivätkä siinä vaiheessa muistele virren pakkosyöttöä, koska eivät ole sitä koskaan joutuneet nielemään.

Itse en ainakaan muistele hyvällä virsiä ala-asteelta, tai jokaisena koulupäivänä suoritettuja ruokarukouksia. Saati sitä, että uskon asiat esitettiin absoluttisina totuuksina asioista kertomisen sijaan. Uskonnon asioita tulee kouluissa tietysti opettaa, tasapuolisesti, mutta sävyn tulee olla tarkkaileva ja maltillinen. Jo oppilaita painotetaan kertomaan lähdekirjallisuudesta, joten oikea muotoilu on "Mooses teki..." sijaan "Raamatun mukaan Mooses teki..."
Uskonnon kouluopetus on muutenkin ollut tapetilla moneen otteeseen lähivuosien aikana, ja uskonnontuntien tulisi ehdottomasti olla vapaaehtoisia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en ainakaan muistele hyvällä virsiä ala-asteelta, tai jokaisena koulupäivänä suoritettuja ruokarukouksia. Saati sitä, että uskon asiat esitettiin absoluttisina totuuksina asioista kertomisen sijaan. Uskonnon asioita tulee kouluissa tietysti opettaa, tasapuolisesti, mutta sävyn tulee olla tarkkaileva ja maltillinen. Jo oppilaita painotetaan kertomaan lähdekirjallisuudesta, joten oikea muotoilu on "Mooses teki..." sijaan "Raamatun mukaan Mooses teki..."

En minäkään tuollaisesta pitänyt. Pitkältihän se oli opettajasta kiinni, millaisena nuo uskonasiat esitettiin. Minulla oli omakohtaisia kokemuksia sekä kirkkoherran vaimon, että agnostikon antamasta uskonopetuksesta.

Jostain syystä en ole Suvivirttä ikinä rinnastanut muihin virsiin. Ehkä syy on siinä, että se tuo mieleen aina konkreettisesti kesäloman ja vapauden. En ikinä ajatellut sen uskonnollista sisältöä, koska minusta se on edelleen vain tulkinnallinen kysymys.

Uskonnon kouluopetus on muutenkin ollut tapetilla moneen otteeseen lähivuosien aikana, ja uskonnontuntien tulisi ehdottomasti olla vapaaehtoisia.

Tai sitten kaikille pakollista, mutta tunnustuksetonta. Ja sellaista, että se käsittelee jokaista uskontoa tasapuolisesti, kuten myös tieteellistä maailmankuvaa. Tällöin minusta oppiaineen nimen voisi myös muuttaa neutraalimmaksi, tyyliin uskontotiede ja elämänkatsomus tms. Noh, ehkä tuo ei ollut hyvä nimitys, mutta parempaakaan ei näin äkkiä tule mieleen.

Mietin tuota, että ei-kristitittyjen toimesta olisi vaadittu kristillisten osioiden poistamista koulujen juhlista. Ymmärrän kyllä pointin, olenhan itsekin uskontokuntiin kuulumaton. Mietin kuitenkin asiaa näin, että 80% Suomen kansalaisista kuuluu yhä evankelisluterilaiseen kirkkoon, olkoonkin, että suurella osalla tuo tarkoittaa vain nimeä kirkollisverorekisterissä. Tämä näkökulma huomioiden on ymmärrettävää, että uskonnollisiakin sävyjä voi olla juhlassa. Ratkaisu olisi kenties, että uskonnottomat ja muihin uskontokuntiin kuuluvat saisivat oman kevätjuhlansa. Turhaa minusta väittää, että se ei ole mahdollista. Onhan se. Armeijassakin kirkkoon kuulumattomat antavat sotilasvakuutuksen valan sijasta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niinhän ne ovatkin. Vaihtoehtona on elämänkatsomustieto.

Onko tuo ihan vapaaehtoinen? Eikö se mene automaattisesti suoraan sen mukaan, kuuluuko oppilas evankelisluterilaiseen kirkkoon vai ei? Ortodokseilla taisi myös olla oma uskonnonopetuksensa?
 
Onko tuo ihan vapaaehtoinen? Eikö se mene automaattisesti suoraan sen mukaan, kuuluuko oppilas evankelisluterilaiseen kirkkoon vai ei? Ortodokseilla taisi myös olla oma uskonnonopetuksensa?

Huoltajan luvalla voi kirkosta erota alaikäinenkin, jos kovin halajaa ET:n tunneille ja vanhemmat katsovat sen tarpeelliseksi.

Ja tämä koulujen uskonnon opetus-kysymys voidaan laajentaa koskettamaan koko opetusta. Eikö se ole aina jossain määrin asenteellista aivopesua, joka henkii sen ajan yhteiskunnallisia oloja ja/tai opettajan omia mieltymyksiä?
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sitäkin voi miettiä, mikä olisi todellinen prosenttiluku kirkkoonkuuluville, mikäli päätös olisi alusta-alkaen ihmisen oma. Esimerkiksi 16 vuoden ikäisenä saisi mahdollisuuden liittyä kirkkoon, ei niin päin, että huoltajan luvalla tai muuten, siitä tulisi erota. Vapaaehtoisuutenhan tuon tulisi perustua, ei pakottamiseen. Siitä samaa mieltä Sistiksen kanssa, että kaikenkattava opetus joka aihetta käsittelee voisi hyvin olla pakollinen oppiaine.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen vissiin tässä ketjussa aiemminkin ihmetellyt, että mikä saa ihmiset luulemaan, että koulussa ei opeteta esim. Islamin uskontoa.

Suomalaisissa kouluissa on uskonnonopetusta Islamin uskoisille siinä kuin kristityillekin. Vaihtoehtona näille on kaiketi sitten tuo elämänkatsomustieto.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Sitä virttä on veisattu kouluissa läpi itsenäisen Suomen historian. Jos ei miellytä, niin voi käyttää korvatulppia tai matkustaa Lähi-itään. Siellä voi sitten ylistää Allahia, jos sitä halajaa.

Miksi minun pitää muuttaa yhtään mihinkään. Ja miksi juuri lähi-itään? Miksi oletat että minä ylistäisin allahia? Olenko kirjoittanut siihen tapaan, että voisit olettaa että olen muslimi? Mistä vedät nämä johtopäätökset?

Se mikä ei minua miellytä on se, että ihmisiltä puuttuu kriittinen ajattelu. Ei mietitä mitä sanotaa, annetaan täysin piut paut sille mitä asiat oikeasti merkitsee, ei oteta selvää ja ollaan vaan koska niin se on vain aina ollut. Eletään ns uskossa.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Sitä virttä on veisattu kouluissa läpi itsenäisen Suomen historian. Jos ei miellytä, niin voi käyttää korvatulppia tai matkustaa Lähi-itään. Siellä voi sitten ylistää Allahia, jos sitä halajaa.

Miksi lähteä lähi-itään asti, jos Allahia haluaa ylistää, kun se onnistuu vallan mainiosti koulujen kevätjuhlassa suvivirtta laulaen täälläkin. Jostain syystä (ilmeisesti perinteistä johtuen) halutaan pitää kiinni Allah ilmaisun käytöstä, vaikka se tarkoittaa jumalaa suomeksi ja meillä Suomessa on siihen siis vallan käyttökelpoinen sana. Tilanne on aivan sama, kuin arabit keskenään puhuessaan arabiaa aina jumala sanan vastaan tullessa käyttäisivät englanninkielistä God tai suomenkielistä Jumala sanaa.

ps. ins jumala =)
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja Suomen katukuvaan kuuluu vähintään nykyinen määrä maahanmuuttajia, niin kauan kuin päättäjät näin haluavat. Tämän ketjun perusteella, en silti usko, että valtaosa suomalaisista näin haluaa asian olevan.

Mielestäni tuo perinne-kortti on kovin ontuva perustelu. Mihin se Suvivirsi katoaa ihmisten muistoista, jos se jatkossa kielletään? Seuraavan sukupolven lapset myöhemmin ikääntyvinä luovat omat muistonsa, eivätkä siinä vaiheessa muistele virren pakkosyöttöä, koska eivät ole sitä koskaan joutuneet nielemään...

Eduskunta on Suomen korkein päättävä elin ja sinne valitut kansaedustajat kansan valitsemia eli eduskunnan päätökset ovat valtaosan hyväksymiä.

Syytät koulua uskonnon pakkosyötöstä, mutta nyt syyllistyt samaan. Et antaisi oppilaille mahdollisuutta virsien lauluun tai uskonnon opetukseen. Mielestäni kaikenlainen kiihkoilu on pahasta, myös ateismi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös