Ei liene asiaa johon ei suomen veteraaneja voida vetää keppihevoseksi. Näistä tulee aina myötähäpeän tunne. Ei toki siksi että en arvostaisi veteraaneja. Vaan koska nykypäivän velliperseet vetää tämän veteraanikortin esiin aina kun pitää perustella "miehisyyttä" sun muuta. Kuinkahan moni veteraani arvostaisi kansalaisia jotka käyttävät heidän sotiaan keppihevosena omille ennakkoluuloille? Ei kovin moni, veikkaan.
Tykkäisin jos tykkäisin tykkäysnapista. Annan sen sijaan aplodit. Veteraanikortteja ei vedettäisi esiin, jos Suomi olisi sotien jälkeen elänyt yhteiskunnassa, jossa veteraaneja olisi voitu arvostaa. Sen sijaan arvostettiin enemmän niitä, jotka Neuvostoliiton reaktioiden pelossa pesi ties kenen selkää, sanoi jotain ja piti enemmän suunsa kiinni.
Veteraanit eivät olleet YYA-Suomessa juuri mitään, ja heidän nostaminen kansakunnan kaapin päälle on ollut seurausta siitä syyllisyydestä, jota YYA-vellihousut ovat kokeneet. Nykyään veteraanikortti taas tuntuu heilahtavan niiltä, joille kosketus veteraaneihin on pelkästään se kortti. Välineitä molemmille. Ehkä siitä syystä en ole koskaan omaksunut veteraanien arvostusta samanlaisella tasolla, että minä sain kunnian oppia tuntemaan, että isoisässäni ja hänen veteraanikavereissaan oli muutakin arvostettavaa. Ja myös kritisoitavaa.
Veteraanikortti itse asiassa halventaa sotaveteraaneja, sillä se tekee heistä homogeenisen ryhmän ilman omia mielipiteitään, tulkintojaan ja aatteitaan. Heikkouksista ja vahvuuksista puhumattakaan. Joskus toivoisin kortin vetäjien – etenkin persujen – muistavan, että myös veteraanien joukossa oli kulttuurivähemmistöön kuuluvia, vihervasemmistolaisia, demareita, federalisteja, suvakkeja ja vellihousuja.
En sanallakaan maininnut mitä mieltä olen siitä, pitäisikö näiden miesten jäädä vastustamaan esim. paikallista ISIS osastoa oman ja perheensä hengen hinnalla. Kunhan vain mainitsin asian joka on noussut yhtenä argumenttina esiin.
Pidän typeränä myös argumenttia, jonka mukaan miesten pitäisi jäädä sotimaan maansa ja perheensä puolesta. Jos nyt katsoo, minkälainen paikka Lähi-itä joiltakin osin on, en ihmettele yhtään, että perheet lähettävät poikansa pois. Mitä puolustettavaa jossain raunioituneessa diktatuurissa edes on?
Veteraanikortti on siis siitäkin älytön, että se sisältää sen itseisarvon, että Suomea tulee puolustaa viimeiseen asti. No, niin tulee, mutta se pitää ensin tapahtua ympäristönsuojelulla, sosiaalipolitiikalla ja demokratian ylläpitämisellä. Pitää siis olla jotain puolustettavaa. Mitä olen nähnyt kuvia Lähi-idästä, en ole kovin paljon nähnyt puolustamisen arvoista, ja ymmärrän siksi oikein hyvin, että sieltä lähtevät ne ihmiset, joilla ikänsä, varallisuutensa ja ominaisuuksien puolesta on mahdollisuus lähteä. Moni tällainen jätti Suomen paljon ennen sotia ja vielä useampi sotien jälkeen. Jälkimmäisessä porukassa oli myös kortitettavia sotaveteraaneja.