Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 119 041
  • 24 186

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
... Vaikeneminen on oikeastaan pahinta, mitä YLE voi tehdä.

YLEssä lasketaan massojen voimaan, siihen että suurin osa jengistä ei tiedä mitään mikäli me emme kerro. Ja kaikki muut tiedonvälittäjät leimataan epäluotettaviksi, Hesarikin alkaa jo kaikenlaisia puolivillaisuuksia näköjään julkaisemaan.
Pikkuhiljaa alkaa pää tulla vetävän käteen, ei kansa ole niin tyhmä kuin millaiseksi YLE on yrittänyt sen kasvattaa. Harmittavaa vapaata tiedonvälitystä on näkyvissä eikä valemedia-kasvatusvalistuspropaganda taida enää oikein pystyä epäilyitiötä nujertamaan.
 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Veikkaampa että tämä Ylen linja jossa epämieluisia uutisia jätetään julkaisematta poliittisen agendan vuoksi vain pahenee kun ottaa huomioon sen että vaalit ovat viimeistään vajaan vuoden päästä, ehkä jopa paljon aikaisemminkin ja gallupit alkavat olemaan vihervasemmistolaiselle toimittajakunnalle huomattavasti suotuisammat kuin vielä muutamia vuosia sitten ja Persutkin on pahasti kanveesissa tällä hetkellä eikä haluta ottaa sitä riskiä että heidän kannataus lähtisi nousemaan kun julkaistaan näiden kultturinrikastajien riehumisia ja muita rikoksia ja kansa tulisi enemmän tietoiseksi että olemme menossa täsmälleen samaan suuntaan mihin miinaan Ruotsi on itsensä ajanut maahanmuuton suhteen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
YLEssä lasketaan massojen voimaan, siihen että suurin osa jengistä ei tiedä mitään mikäli me emme kerro.

Lasketaanko somen aikana? YLE uudisti Uutis- ja ajankohtaistoiminnan journalistiset periaatteet tammikuussa 2018. Ne ovat hienot. Nyt vielä pitäisi toivoa, että YLE noudattaisi omia periaatteitaan. Pari poimintaa niistä linkin alla:

Ylen Uutis- ja ajankohtaistoiminnan journalistiset periaatteet | Yleisradio | yle.fi

* Teemme töitä laadukkaan journalismin puolesta, koska avoin ja toimiva yhteiskunta tarvitsee sitä.
* Tarjoamme ihmisille tietoa ja taustoja, jotta he pystyvät halutessaan osallistumaan keskusteluun
* Ihmiset ansaitsevat luotettavaa tietoa.
* Ylen journalismi tarjoaa paikkansapitävää tietoa tilanteessa, jossa perättömyyksien ja virheellisten tulkintojen tahallinen ja tahaton levittäminen ovat yleistyneet.
* Ylen journalismiin pitää voida luottaa.

Voisin maksaa vaikka tuplana YLE-veron, jos YLE tarjoaisi ihmisille tietoa ja taustoja, jotta he pystyvät halutessaan osallistumaan keskusteluun oli sitten kyseessä mm. naisurheilun seksuaalinen ahdistelu tai poliisin tutkima, Puotinharjun ostoskeskuksen parkkipaikalla tapahtunut epäilty pahoinpitely, joka aiheutti poliisin tiedotteen mukaan noin 200 ihmisen levottomuuden ja kiivasta keskustelua jälkikäteen myös sosiaalisessa mediassa.

YLE olisi voinut myös haastatella imaamia ja Taposta, koska poliisin tiedotteen mukaan Helsingin poliisin ennalta estävä toiminto on käynyt keskusteluja Puotinharjun ostoskeskuksen eri toimijoiden kanssa. Miten tätä mahdollista rikosasiaa hoidettiin yhteistyössä imaamin kanssa, jos hoidettiin yhteistyössä.

Olkoon kukin (myös tutkijat) mitä mieltä tahansa imaamin mahdollisesta käyttämisestä sovittelijana, mutta itse en osaa nähdä tällaisessa casessa siitä kuin etua. Toki edellyttäen, että julkisuudessa olleet tiedot tapahtumista ovat faktapohjaisia. Jos ongelmat saadaan tuolla ratkeamaan siltä osin, että jännitteet rauhoittuvat, enpä osaa pahana pitää. Saatanalle ei toki tule antaa pikkusormea, mutta en näe silti asiaa niin, että tässä olisi jotenkin väärin toimittu, jos imaamilla oli jokin rooli sovittelussa ja jälkihoidossa.
 

ipaz

Jäsen
Monikulttuurisuus taitaa olla pakkorako, jotta tämän maan renkaat jatkaa pyörimistään. Kantasuomalaisten syntyvyys on jo nyt pienempi kuin kuolleisuus ja vauhti tulee vaan kiihtymään tulevaisuudessa. Muissa Pohjoismaissa talous pysyy vauhdissa pitkälti maahanmuuttajien avulla. Suomessa parhaassa työiässä olevien 25-64 määrä vähenee 50 000 hengellä vuoteen 2030 mennessä, eli vain reilun 11 vuoden päästä. Ja koska jo tällä hetkellä työ ja tekijät eivät kohtaa, niin jatkossa pelkkään kotimaiseen työvoimaan luottaen kohtaamisongelma vain kasvaa.

Vastaus on tietenkin maahanmuutto, saatavuusharkinnan poistaminen (joka on muutenkin tähän maailman aikaan aivan järjetön asia) ja yleinen asennemuutos muiden kulttuurien hyväksymisestä. Ja ennen kuin joku persu suuttuu, niin en puhu siitä että tänne pitäisi rahdata kymmeniätuhansia kouluttamattomia arabeja kuluttamaan Suomen sosiaalimenoja, vaan että tänne houkutellaan ammattitaitoisia ihmisiä ympäri maailmaa tekemään töitä, joihin ei jostain syystä riitä tarpeeksi pätevää suomalaista työvoimaa. Suomesta pitäisi saada tehtyä houkutteleva maa näille ihmisille.

Liitteenä Kauppalehden juttu luottoluokittaja Moody'sin analyysista: Maahanmuutto nostaa muiden Pohjoismaiden kasvupotentiaalia - mutta ei Suomen
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vaan että tänne houkutellaan ammattitaitoisia ihmisiä ympäri maailmaa tekemään töitä, joihin ei jostain syystä riitä tarpeeksi pätevää suomalaista työvoimaa. Suomesta pitäisi saada tehtyä houkutteleva maa näille ihmisille.
Se mikä minua ihmetyttää on se että EU jäsenenä Suomella on periaatteessa 500 000 000 ihmisen kapasiteetti, josta voisi houkutella työntekijöitä Suomeen muista EU-maista, mutta aika hiljaista on sillä saralla ollut. No, rakennustyömaat lienevät täynnä baltiasta tulleita raksamiehiä, mutta muuten taitaa olla aika vähäistä. Joissain Espanjassa on työttömyysprosentti ainakin tuplasti mitä meillä, mutta ei sieltä taida olla pahemmin tulijoita.
 

Undrafted

Jäsen
Toisaalta jotkut ennustavat miten työn määrä tulee tippumaan lähituleaisuudessa, niin aika näyttää milllaista työvoimapulaa todellisuudessa tulee. Aikoinaan puhuttiin, että suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle ratkeaa työllisyysongelmat itsestään. Ei tainnut se ennustus osua ihan nappiin, kuten meni uusiiksi Ollilan puheet Nokian valtavasta tarpeesta insinööreille. Yhtäkaikki monikulttuurisuuden vastustaminen on minusta erikoinen juttu, kun Suomi on vuosisatoja toiminut kulttuurien sekoituksena, kun vaikutteet lännestä ja idästä ovat muovanneet maata.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
houkutellaan ammattitaitoisia ihmisiä ympäri maailmaa tekemään töitä, joihin ei jostain syystä riitä tarpeeksi pätevää suomalaista työvoimaa. Suomesta pitäisi saada tehtyä houkutteleva maa näille ihmisille.

Isompi savotta ottaen huomioon, että Suomi on yksi kaikkein vähiten koulutettua työvoimaa houkutteleva maa. Kauppalehdestä vuodelta 2015:

Houkuttelevuudessa miinusta tuli Suomelle kalliista elinkuluista, korkeasta tuloverosta ja siitä, että Suomi houkuttelee varsin vähän lahjakkaita ulkomaalaisia. Ulkomaalaisten houkuttelussa Suomi oli aivan hännissä.

Suomen houkuttelevuus romahtanut ulkomaisen työvoiman silmissä | Kauppalehti

Suomi ei selviä ilman työperäistä maahanmuuttoa ja kun Suomi ei eurooppalaisia maana jo elinolosuhteillaan (kylmyys, pimeys) houkuta, katseet kannattaa kääntää muualle. Moneen kertaan on eri keskusteluissa kysytty, miksi Suomi ei voisi kopioida Kanadan mallia, jossa tarjotaan pysyvä oleskelulupa niille osaajille, joista Kanadassa on pulaa. Suomessa voisi aloittaa erilaisiin tutkintoihin tähtäävistä opiskelijoista. Kun tutkinto on valmistumassa, oleskelulupa kouraan. Nythän osa heitetään ulos juuri ennen tutkinnon valmistumista.

Tuo KL:n artikkeli ja mun viimeisen kappaleen alku ehkä vastausta myös @heavy kysymykseen.
 

Tuamas

Jäsen
Suomessa voisi aloittaa erilaisiin tutkintoihin tähtäävistä opiskelijoista. Kun tutkinto on valmistumassa, oleskelulupa kouraan. Nythän osa heitetään ulos juuri ennen tutkinnon valmistumista.

Suomessa pitäisi tosiaan aloittaa siitä, että kaikille Suomessa korkeakoulututkinnon suorittaneille lyödään käteen automaattinen pysyvä oleskelulupa ilman mitään byrokratiaa.

Näihin ihmisiin on jo investoitu kymmeniä tuhansia ja nyt toimitaan siten, ettei investoinnista jää mitään käteen.
 

ipaz

Jäsen
Suomessa pitäisi tosiaan aloittaa siitä, että kaikille Suomessa korkeakoulututkinnon suorittaneille lyödään käteen automaattinen pysyvä oleskelulupa ilman mitään byrokratiaa.

Näihin ihmisiin on jo investoitu kymmeniä tuhansia ja nyt toimitaan siten, ettei investoinnista jää mitään käteen.

Jo tämä on niin käsittämätöntä toimintaa Suomelta, että ehdottomasti pitäisi ulkomaalaisen täällä tutkinnon suorittavan saada oleskelulupa heti. Kun tällainen on tiedossa, niin ihminen saattaa jopa satsata enemmän suomen kielen opiskeluun jo täällä ollessaan.
 

Tuamas

Jäsen
Jo tämä on niin käsittämätöntä toimintaa Suomelta, että ehdottomasti pitäisi ulkomaalaisen täällä tutkinnon suorittavan saada oleskelulupa heti. Kun tällainen on tiedossa, niin ihminen saattaa jopa satsata enemmän suomen kielen opiskeluun jo täällä ollessaan.

Ja olisi helpompi saada lisää päteviä opiskelijoita vaikkapa Kiinasta ja Intiasta, kun voisi markkinoida "tutkinnon suorittamalla saat pysyvän oleskeluluvan".

Nyt koulutamme non-EU opiskelijoita joilla ei ole mitään insentiiviä jäädä Suomeen ja joista saamme maahan lähinnä jämiä, koska järjestelmä on jäykkä.

Lisäksi nykyiset lukukausimaksut (tai no, peritäänkö niitä tällä hetkellä edes keltään?) eivät kata kustannuksia, eli valtio käytännössä rahoittaa non-EU opiskelijoiden opiskelut osin/kokonaan ja sama valtio ei halua hyötyä heistä.

Maailmaa ohjaavat insentiivit (kannusteet) ja tässä Suomi vetää taas aivan päin helvettiä.
 

ipaz

Jäsen

Se mikä minua aina hämmentää on se, että miksi ihmiset häiriintyvät esim. ruoan hajuista. Jokainen kuitenkin syö. On aika herkkää porukkaa nostamaan metelin kun "mun tila" ei olekaan enää täysin mun.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Taisi jäädä koko asian ydin huomaamatta tuosta jutusta. Mutta hei, ei siellä Syyriassakaan paloturvallisuudella ole mitään väliä.
Mutta Suomessa on ja syystä. Meillä ei pilkkua viilata vaan eletään turvattua elämää. Joudunkin tekemään tunnustuksen tässä ja nyt. Olen tietämättömyyttäni (mikä ei tietenkään ole mikään selitys) syyllistynyt itsekin paloturvallisuusohjeiden laiminlyöntiin. Olen paistanut pannulla esikypsentämätöntä ruokaa ilman rasvahormia. Lohdullista tietää ettei muut kantasuomalaiset ole tällaiseen törkeään välinpitämättömyyteen sortuneet.

”Esimerkiksi esikeitettyjä perunoita voisi kaupungin sääntöjen mukaan varmaan paistaa pannulla, koska se ei ole varsinaisesti kypsentämistä vaan lämmittämistä. Mutta taloyhtiö ei salli puutteellisen ilmanvaihdon ja rasvahormin puuttumisen vuoksi mitään pannulla tapahtuvaa ruoan lämmittämistä.”

Monikulttuurisuus - Tule ja pelasta meidät sääntödemareilta.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Taisi jäädä koko asian ydin huomaamatta tuosta jutusta. Mutta hei, ei siellä Syyriassakaan paloturvallisuudella ole mitään väliä.
Täällä taitaa palstatotuutena olla ajatus, että öyhöttäjät lukevat uutisia valikoidusti ja omaa agendaa tukevasti. Lisäksi myös tehdään tahallisiakin väärinymmärryksiä. Tässäkin tapauksessa se näyttää pitävän paikkansa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja olisi helpompi saada lisää päteviä opiskelijoita vaikkapa Kiinasta ja Intiasta, kun voisi markkinoida "tutkinnon suorittamalla saat pysyvän oleskeluluvan".

Nyt koulutamme non-EU opiskelijoita joilla ei ole mitään insentiiviä jäädä Suomeen ja joista saamme maahan lähinnä jämiä, koska järjestelmä on jäykkä.

Lisäksi nykyiset lukukausimaksut (tai no, peritäänkö niitä tällä hetkellä edes keltään?) eivät kata kustannuksia, eli valtio käytännössä rahoittaa non-EU opiskelijoiden opiskelut osin/kokonaan ja sama valtio ei halua hyötyä heistä.

Maailmaa ohjaavat insentiivit (kannusteet) ja tässä Suomi vetää taas aivan päin helvettiä.
Just näin. Tätä mä en kyllä ymmärrä. Puhutaan työvoimapulasta, mutta ei tänne selkeästi haluta rehellisiä ulkomaalaisia veronmaksajia. Sitten kuitenkin humanitäärisillä syillä otettavia perustellaan sillä työvoimapulalla. Juuri niin kuin edellä sanottiin, jos suorittaa tutkinnon täällä niin pysyvä oleskelulupa heti käteen, ihan sama onko Intiasta tai Somaliasta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Just näin. Tätä mä en kyllä ymmärrä. Puhutaan työvoimapulasta, mutta ei tänne selkeästi haluta rehellisiä ulkomaalaisia veronmaksajia. Sitten kuitenkin humanitäärisillä syillä otettavia perustellaan sillä työvoimapulalla. Juuri niin kuin edellä sanottiin, jos suorittaa tutkinnon täällä niin pysyvä oleskelulupa heti käteen, ihan sama onko Intiasta tai Somaliasta.

Luulen, että ääripäitä lukuunottamatta kaikki myöntävät, että humanitäärisin perustein Suomeen saapuneista vain pieni osa on avuksi työvoimapulaan ja vain pieni osa pystyy aloittamaan opiskelun, jonka tuloksena on työvoimapulaa Suomessa helpottava ammatti. Suuri osa esimerkiksi kouluttautuneista somaleista on muuttanut pois Suomesta, varsinkin Isoon-Britanniaan. Siitä olen täysin samaa mieltä, että humanitäärisin perustein maahamme saapuneiden ja opiskelemaan pystyneiden kanssa ei pidä niuhottaa oleskeluluvista.
Pitää muistaa, että ne, jotka tulevat Suomeen nimenomaan opiskelemaan, saavat oleskelulupansa yleensä juuri sillä perusteella, että palaavat valmistuttuaan kotimaihinsa. Eräänlaista kehitysapua siis. Voi olla, että joidenkin suunnitelmat opiskeluvuosien aikana muuttuvat, mutta harvinaista se on.
Sen olen työni kautta pannut merkille, että Ukrainasta ja Venäjältä tällaista valmiiksi korkeasti koulutettua väkeä on alkanut suomalaisiin firmoihin hakeutua, työsopimus taskussa jo. Heillä lienee motivaatio ja edellytykset viihtyä Suomessa.
 

Undrafted

Jäsen
Muutama vuosi sitten taloyhtiön yhtiökokouksessa yksi valitti sipulin paistamisesta. Toinen naapuri innostui tervaamaan terassinsa,mikä tuoksuu sen 4-5 päivää, toki tästä pari muuta naapuria oli jo innostunut valittamaan sekä huomauttamaan. Tältä pohjalta ei Töölön tapahtumat ylläty yhtään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jopa tuota töölöläistä kahvilaa pitävät syyrialaiset itse ymmärtävät, miksi lupaehtojen vastaiseen toimintaan on puututtu, ja ovat alkaneet etsiä ravintolayrittämiseen soveltuvia tiloja.
Sitävastoin palstan tahalliset väärinymmärtäjät eivät vieläkään näytä lukeneen kuin pelkät harhaanjohtavat iltapuluotsikot.
 

ipaz

Jäsen
Kuka tahansa ei kelpaa suomalaiseksi – suomalaisten poikkeuksellisen kielteinen suhtautuminen somaliväestöön nousi esiin kansainvälisessä tutkimuksessa - Päivän lehti 3.6.2018 | HS.fi

Nyt on Hesarin jutussa ihan hyvää pohdintaa siitä, miten Suomessa usein suhtaudutaan muualta tulleisiin ja miten tämä sitten vaikuttaa näihin ihmisiin. Suomessa on edelleen todella paha tapa yleistää koko ryhmä. Siis koska suuri osa somalialaisista on työttöminä, niin kaikki muutkin somalit saavat kärsiä tuosta. Samahan se on romanien kanssa. Puhutaan siitä että "muutama pilaa koko ryhmän maineen". Suomessa ollaan aluksi mitä tahansa omasta poikkeavaa porukkaa kohtaan helvetin ennakkoluuloisia, eikä kohdata ihmisiä yksilöinä.

Minulla oli lapsuudessa muutama kaveri, joiden jompikumpi vanhempi oli ulkomaalainen mutta lapset olivat syntyneet Suomessa. Itselle ja muille kavereilleni tämä ei ollut ongelma, mutta esim. minun vanhempani olivat todella varuillaan kun nämä "mamut" tulivat meille kyläilemään. Nykyään olen itse niin sisällä suomalaisuudessa, ettei minulla taida olla yhtään maahanmuuttajaa lähipiirissä. No se piiri on muutenkin todella pieni.

Lähinnä toivoisin sitä, että yhtään ketään ei tuomittaisi tai dissattaisi sen perusteella mistä tulee tai minkä värinen on. Mutta kun tässä maassa kantasuomalaisiakin vähätellään jo senkin vuoksi että asuvat toisessa kaupunginosassa, niin pitkä on matka. Minä keski-ikäisenä en osaa sanoa että miten nykynuoriso asian ottaa, mutta toivottavasti ovat avarakatseisempia.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eihän saamelaiseksikaan pääse kuka tahansa. Vaikka olisi ihan helvetin paljon enemmän tarvittavaa "taustaa" kuin Suomeen tulleilla somaleilla. Elämä on.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suomessa on edelleen todella paha tapa yleistää koko ryhmä. Siis koska suuri osa somalialaisista on työttöminä, niin kaikki muutkin somalit saavat kärsiä tuosta.

AIka puhdasta kuvitelmaa, jota tilastotkaan eivät tue. Saati somalien omat kokemukset. Täytyy toivoa, että HS:n toimittaja ehtii jossain vaiheessa lukea mainitun, Open Sociaty Foundationin rahoittaman tutkimuksen. Löytyy mm. Somaliliiton sivuilta, josta sen aikanaan bongasin. Tutkimuksen mukaan somaleista koulutuksessa, työssä tai asunnonhaussa yksityisillä markkinoilla 80 prosenttia vastaajista ei ollut kokenut Suomessa syrjintää. Eihän se nyt ole 100 prosenttia, mutta mielestäni hyvä tulos, joka ei tue väitettä kantaväestön poikkeuksellisen negatiivisesta suhtautumisesta somaleihin.

Suurin osa vastaajista, noin 74 %, oli pääkaupunkiseudulta. Tämä ei ole ihme, sillä puolet Suomen somalialaisväestöstä asuu Helsingissä. Tutkimuksen mukaan vastaajista noin 81 % sanoi tulleensa syrjityksi etnisen taustansa vuoksi ja noin 19 % sanoi, ettei ollut tullut syrjityksi. Luku on kova. Mutta syrjintä ei siis liity juurikaan koulutukseen, työhön tai asunnonhakuun (yksityinen markkina). Suurin osa vastaajista (noin 93 %) oli kokenut sanallista nimittelyä ja kiusaamista. Noin 29 % vastaajista oli kokenut tönimistä ja pahoinpitelyä. Noin 11 % vastaajista oli kokenut tavaroiden vahingoittamista. Valitettavan vittumaista, mutta ikävän normaalia peruskoulussa ja vapaa-ajalla ja koskee myös kantaväestöä. Omien ja lasteni kokemuksen perusteella 11 % on pieni luku, jos puhutaan tavaroiden vahingoittamisesta ja 29 prosenttia myös, jos puhutaan tönimisestä. Ja 100 prosenttia meistä on kokenut sanallista nimittelyä yms.

Mutta. Helsingin Sanomat sai "hyvän" artikkelin, jossa syyllisestään kantasuomalaisia poikkeuksellisen negatiivisen suhtautumisen vuoksi.
 

ipaz

Jäsen
Varmastikaan @Cobol suurin osa viranomaisista ei näitä eroja ihmisten välillä niin paljon tee kun tavallinen kaduntallaaja. He tekevät työtään ohjeistuksen mukaan, eikä silloin ole väliä onko ihminen Somaliasta, Vietnamista tai Unkarista.

Mä yritän nähdä tätä intergoitumisasiaa sen kokemuksen perusteella, mitä olen itse ulkomailla seikkaillessani nähnyt. Itäisessä Euroopassa ja esim. Saksan itäosissa varsinkaan "väärän värisellä" ulkomaalaisella ihmisellä ei ole helppoa. Mahdollisesti kommunismin perintöä, mutta esim. entisen Itä-Saksan alueet ovat Saksan rasistisinta seutua. Itsekin olen saanut vittuilua päälleni, kun en puhunut saksaa vaan yritin selvitä englannilla.

Sitten taas joku Kanada on erittäin diversiteetti maa. Varsinkin isoimmat kaupungit Toronto ja Vancouver ovat todellisia kansojen sulatusuuneja. Molemmissa kaupungeissa taitaa "mamujen" osuus olla jo yli 50% asukkaista. Tottakai Kanadassakin on sisäänpäinlämpeneviä alueita ja kaupunkeja. Mutta esim. Winnipeg on muuttunut hurjasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Ja mitä olen henk.kohtaisti jutellut kanadalaisten (niiden ns. alkuperäisten) kanssa, niin ei heitä juurikaan haittaa että maahan virtaa ulkomaalaisia - kunhan vaan tekevät töitä ja maksavat veronsa. Ja oppivat tykkäämään lätkästä. Kokemukseni mukaan siellä ihmiset kohdataan enemmän yksilöinä kuin täällä Tampereella. Ehkä katson asiaa hieman kyynisesti ja varmastikin liian pienellä otannalla.

Kanadassa isoissa kaupungeissa kanadalaisuutta muuten pusketaan ulos sitten ihan joka paikassa. Vaahteranlehteä, puna-valkoista väriä, Molson Canadiania, vaahteranlehtisiirappia jne. näkyy joka kadunkulmassa ja kaikissa pikku putiikeissa Kanada näkyy jotenkin siellä seinillä. Motareiden varsilla liehuu aika ajoin jonkun bensa-aseman tai motellin pihalla valtavan kokoisia Kanadan lippuja. Ei Suomessa siniristilippua tai koivunvihtaa tuoda niin näkyvästi esille. Ruisleipää tosin taitaa löytyä melkein mistä tahansa kioskista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja mitä olen henk.kohtaisti jutellut kanadalaisten (niiden ns. alkuperäisten) kanssa, niin ei heitä juurikaan haittaa että maahan virtaa ulkomaalaisia - kunhan vaan tekevät töitä ja maksavat veronsa. Ja oppivat tykkäämään lätkästä. Kokemukseni mukaan siellä ihmiset kohdataan enemmän yksilöinä kuin täällä Tampereella. Ehkä katson asiaa hieman kyynisesti ja varmastikin liian pienellä otannalla.
Noh. Kehtaisin väittää ettei se Suomessakaan valtaosaa väestöstä häiritse jos tänne joku ulkomaalainen tulee tekemään töitä ja maksamaan veronsa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös