Trenchtown
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- TPS
Ja mitä olen henk.kohtaisti jutellut kanadalaisten (niiden ns. alkuperäisten) kanssa, niin ei heitä juurikaan haittaa että maahan virtaa ulkomaalaisia - kunhan vaan tekevät töitä ja maksavat veronsa.
Samaa olin tulossa arvelemaan kuin @Tadu tuossa ylempänä. Mitään tilastoja mulla ei tämän tueksi ole esittää, ihan mutulla mennään. En usko, että (ylivoimaisesti?) suurinta osaa suomalaisistakaan sen kummemmin haittaa, mikäli maahamme tulee ulkomaalaisia, kunhan maksavat veronsa ja tekevät duunia, ts. kantavat oman painonsa ja omalla panoksellaan auttavat yhteiskunnan rattaita pyörimään. Ehkä Suomessa ollaan Kanadaa enemmän muukalaisvihamielisiä ja muutosvastarintaisia, paha sanoa kun en ole koskaan edes Kanadassa käynyt, mutta väitän, että paljon helpommin hyväksytään Suomessakin ne joilla on aito halu ja aikomus työllistyä ja olla integroitunut yhteiskunnan tuottava palanen, kuin kymmenen maassaolovuoden jälkeenkin kieltä osaamattomat ja päivääkään töitä tekemättömät "vapaamatkustajat". Raflaava termi siksi, että en parempaakaan keksinyt.
*e* Toki voi olla ja varmaan onkin niin, että täällä yleistetään ja niputetaan "koko porukka" samaan negatiiviseen muottiin helpommin ja se kyllä on surullista. Ulkomaalaisella on Suomessa painolastia osoittaa, että esim. haluaa tehdä duunia ja pärjätä omillaan, mutta ei sitä kyräilyä ja epäluuloa kauaa kestä. Tämän johtopäätöksen teen aivan liian pienellä otannalla, myönnän, kun ajattelen lyhyeksi jääneen työurani aikana samoissa duunipaikoissa olleiden ulkomaalaistaustaisten tarinoita. Kärjistetysti hyvä jätkä on hyvä jätkä, tulee sitten Imatralta tai Iranista, vaikkakin noista se Iranista tullut joutuu enemmän alkuun sitä hyvyyttään todistelemaan.
Viimeksi muokattu: