Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 109 479
  • 24 186
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Hieman ihmetyttää näissä heterogeenisissä yhteiskunnissa tapahtuva segregaatio. Kahdeksanluvun Chigagossa minua opastettiin välttämään "syvimpiä alueita". Kaverini oli Washington DC:ssä, siellä ei kuulemma todellakaan pitänyt ajaa tiettyjen kortteleiden läpi, auton hyytyminen olisi ollut vaarallisempaa kuin pohjalaisella kylänraitilla. Ja "vaarallinen" ei ollut kevyttä kapakkavitsailua, eurooppalaisen opiskelijan kusetusta.

Näin sanottiin myös kaverini isälle joka 80-luvun taitteessa kävi useamman kerran New Yorkissa. Hän oli erityisen kiinnostunut Harlemista koska tiesi alueen sekä sukulaistensa ensikodiksi, mutta myös Apollo Theaterista joka oli hänen mukaansa legendaarinen konserttisali. Hän käveli kaduilla ilman saattuetta ja turistina tarinansa kera myös sai arvostusta. Siihen aikaan kuulemma, jos turisteja paikalle eksyi, katselivat paikkoja panssarilasien takaa ja bussin penkiltä käsin. Hänen kertoman mukaan ei kokenut oloansa ikinään uhatuksi vaikka saattoi liikkua alueella jalan jopa yöaikaan.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Jostain syystä yllättävän monet ihmiset näyttäisivät haluavan muuttaa pois monikulttuuriuden auvoisesta olosta. Kokevat vieraiden kulttuurien piirteet rasittavaksi.
Minä luulen, ettei se ole monikulttuurisuus jota paetaan vaan yleinen levottomuus. Niin isoa kasaa rasisteja ei Ruotsissakaan ole, että pelkkä muiden kansojen läsnäolo saisi heidät suurin joukoin suuntaamaan muualle. Ilmiö olisi varmasti sama, mikäli ongelmia aiheuttaisivat pelkästään kantaväestöön kuuluvat. Niin kauan kun väestön sisällä on suuria eroja tulo- ja koulutusasteessa, tulee tiettyä slummiutumista tapahtumaan, ellei valtio puutu siihen keinotekoisesti. Se on toisinaan hankalaa, sillä ihmisille on vaikea määrätä missä he saavat asua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kantasuomalaisten 15-64 vuotiaiden määrä putoaa edelleen noin 25 000 henkeä vuodessa ja on pudonnut 2.5 prosenttia 2000-luvulla. Suomi siis tarvitsee jo yksin tämän takia monikulttuurisuutta ja maahanmuuttoa, jotta työllisyysaste ja taloudellinen huoltosuhde ei ns. leviä käsille. Iso kysymys onkin siinä, millainen maahanmuutto palvelee monikulttuurisuuden sekä taloudellisen huoltosuhteen oikeanlaista kehittymistä ja millainen maahanmuutto puolestaan rasittaa sitä lähes maksimaalisesti. Maahanmuuttajaslummit ovat yksinkertaistettuna seurausta taloudellisessa ja kulttuurillisessa mielessä väärästä maahanmuttopolitiikasta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Erityisesti häiritsee se, että monikulttuurisuudesta jonkinlaisena aatteena ei ole tehty minkäänlaista selontekoa, että mitä sen lopullinen ja tavoiteltava muoto tarkoittaa. Eli mitä kulttuureja tänne tulee ja missä määrin. Minkäänlaisia listauksia ei ole julkistettu, että onko esimerkiksi arabilaisen/islamilaisen kulttuurin väestön raja vaikkapa 95 000 tai 250 000 henkilöä. Erityisesti kiinnostaa tietää perustelut somaliväestön osalta, että millä perusteella heitä otetaan.

Toivottavasti esimerkiksi huippujalkapallon seuraaminen ei kuulu harrastuksiisi. Kaikki seurat ovat monikulttuurisia. Vähän sama asia on länsimaiden laajemminkin. Ne ovat monikulttuurisia, vaikka jostain pussin perältä kun katsoo pussin perää, näkee vain sen, mitä uskaltaa nähdä.

Somalien osalta kysymys on monikulttuurisuus- ja integrointimielessä mielenkiintoinen. Somalit eivät sekoitu suomalaisten kanssa, eivät juuri työllisty. Lukiossa tai yliopistoissa opiskelee vain pieni prosentti somalinuorista. Moni pitkään Suomessa asunut somali ei saa Suomen kansalaisuutta, koska heillä ei ole suomen kielen todistusta. Heidän kotoutumisensa ja kieliopinnot ovat jääneet kesken. Uusien tulijoiden joukossa on paljon kouluttamattomia ja lukutaidottomia. Toisaalta tuhannet koulutetuimmat somalit ovat kansalaisuuden saatuaan myös lähteneet joko väliaikaisesti tai pysyvästi Suomesta.

Niinpä suurperheelliset somalit ovat hyvin pitkälti suomalaisen taikaseinän asiakkaita. Täältä saaduista työtuloista ja avustuksista osa myös lähetetään Somaliaan sukulaisille. Vaikka Somalian tilanne on parantunut, Suomi ottaa edelleen satoja somaleita vuodessa pakolaiseksi Suomeen.

Ei yksin rasistien, vaan myös muiden keskuudessa, kysytään yhä enemmän sitä, miksi Suomi toimii varsin tietoisesti somalien kanssa siten, että heistä rakennetaan uutta, lähes täysin sisäänpäin lämpiävää alaluokkaa pääosin taikaseinämarkkinoiden varaan. Kyse saattaa olla sellaisen köyhyyden jalostamisesta yhteiskunnan varoilla, jonka seuraukset näkyvät edelleen vuosikymmenten jälkeen johtuen mm. siitä, että somalien työllisyysaste on ainakin toistaiseksi pysyväisluontoisesti erittäin matala. Yksi syy tähän on somalien itsensä mielestä liiankin antelias taikaseinä.


Lähteenä mm:

Tätä et tiennyt Suomen somaleista – tietokirja avaa Suomen uusimman vähemmistön elämää | Kulttuuri | HS
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Eipä multikultissa sinänsä ole mitään huonoa kunhan sitä on sopivissa määrin. Nykyisessä tilanteessa häiritsee se että multikulti käsittää lähinnä lähi-dän ja afrikkalaisia. Minusta jos näihin osiin keskitytään jatkossakin näin isoilla määrillä niin ketään ei loppupeleissä auteta vaan kyseisten alueitten ongelmatkin siirtyvät tänne.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eipä multikultissa sinänsä ole mitään huonoa kunhan sitä on sopivissa määrin. Nykyisessä tilanteessa häiritsee se että multikulti käsittää lähinnä lähi-dän ja afrikkalaisia. Minusta jos näihin osiin keskitytään jatkossakin näin isoilla määrillä niin ketään ei loppupeleissä auteta vaan kyseisten alueitten ongelmatkin siirtyvät tänne.

Totta, samaa mieltä.

Mutta käytännössä tilanne on kuitenkin se, että Suomi ei ole keskimäärin houkutteleva maa työperäisen maahanmuuttajan silmin. IMD:n raportin mukaan houkuttelevuudessa miinusta tuli Suomelle kalliista elinkuluista, korkeasta tuloverosta ja siitä, että Suomi houkuttelee varsin vähän lahjakkaita ulkomaalaisia. Ulkomaalaisten houkuttelussa Suomi oli viimeisenä.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/s...htanut-ulkomaisen-tyovoiman-silmissa/xdayyzcD

Noilla statseilla Suomeen ei juuri hakeudu sellaisia maahanmuuttajia, joita Suomi tavoittelee. Sen sijaan esimerkiksi afrikkalaisesta näkökulmasta katsoen, Suomi on varsin kilpailukykyinen maa. Jopa erittäin kilpailukykyinen, jos taikaseinä huomioidaan.

Tästä on puhuttu monta, monta kertaa. Se mitä Suomen tulisi tehdä, olisi laittaa asiat maan sisällä sellaiseen kuntoon, että ne houkuttelevat myös laajemmin ulkomaalaisia. Käytännössä tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että mm. etujärjestöjen valta ja monien alojen (kuten kauppa, rakentaminen jne) liian vähäinen kilpailu kaadetaan, ja kuljetaan kohti avoimempaa yhteiskuntaa myös työehtojen sopimisessa, jotta saadaan uusia työpaikkoja.

Mutta se ei näytä Suomessa onnistuvan, millään.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Totta, samaa mieltä.

Mutta käytännössä tilanne on kuitenkin se, että Suomi ei ole keskimäärin houkutteleva maa työperäisen maahanmuuttajan silmin. IMD:n raportin mukaan houkuttelevuudessa miinusta tuli Suomelle kalliista elinkuluista, korkeasta tuloverosta ja siitä, että Suomi houkuttelee varsin vähän lahjakkaita ulkomaalaisia. Ulkomaalaisten houkuttelussa Suomi oli viimeisenä.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/s...htanut-ulkomaisen-tyovoiman-silmissa/xdayyzcD

Noilla statseilla Suomeen ei juuri hakeudu sellaisia maahanmuuttajia, joita Suomi tavoittelee. Sen sijaan esimerkiksi afrikkalaisesta näkökulmasta katsoen, Suomi on varsin kilpailukykyinen maa. Jopa erittäin kilpailukykyinen, jos taikaseinä huomioidaan.

Tästä on puhuttu monta, monta kertaa. Se mitä Suomen tulisi tehdä, olisi laittaa asiat maan sisällä sellaiseen kuntoon, että ne houkuttelevat myös laajemmin ulkomaalaisia. Käytännössä tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että mm. etujärjestöjen valta ja monien alojen (kuten kauppa, rakentaminen jne) liian vähäinen kilpailu kaadetaan, ja kuljetaan kohti avoimempaa yhteiskuntaa myös työehtojen sopimisessa, jotta saadaan uusia työpaikkoja.

Mutta se ei näytä Suomessa onnistuvan, millään.

Totta on että Suomi ei houkuta todellisia ammattilaisia. Joskus työskentelin isossa teknologia yrityksessä joka toi todella päteviä ja lahjakkaita suunittelijoita Intiasta. Näille Suomi oli vaan jalkautuminen eurooppaan jossa totuuteltiin länsimaiseen menoon ja heti kun jalat kantoi muuttivat muualle.. toki yritys sai hyvän hyödyn hetkellisesti koska huippu suunittelijoita sai niin sanotusti pilkka hintaan. En heitä yhtään syylistä vaan ymmärrän täysin koska moni halusi sellaiseen paikkaan missä oli omaa yhteisöä, enemmän haasteita uran kehitykselle ja tietenkin raha jossain formulatallissa insinöörillä on ihan toista luokkaa mitä täällä pystytään maksamaan.

Mitä taas tulee somaaleihin, afgaaneihin niin uskon että todella monelle riittä se taikaseinä ja pelkästään se että perustarpeet hoidetaan ilmaiseksi. Katto pään päälle , ruoka ja terveydenhoito.. noiden eteen kun joutuu kotiseudulla jo tekemään aivan helvetisti.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näin sanottiin myös kaverini isälle joka 80-luvun taitteessa kävi useamman kerran New Yorkissa. Hän oli erityisen kiinnostunut Harlemista koska tiesi alueen sekä sukulaistensa ensikodiksi, mutta myös Apollo Theaterista joka oli hänen mukaansa legendaarinen konserttisali. Hän käveli kaduilla ilman saattuetta ja turistina tarinansa kera myös sai arvostusta. Siihen aikaan kuulemma, jos turisteja paikalle eksyi, katselivat paikkoja panssarilasien takaa ja bussin penkiltä käsin. Hänen kertoman mukaan ei kokenut oloansa ikinään uhatuksi vaikka saattoi liikkua alueella jalan jopa yöaikaan.

Melko huvittavia nämä yritykset maalata no go zonet, joita ihan oikeasti on syytä maailmalla liikkuessa välttää ja pelätä, turvallisiksi ja rennoiksi naapurustoiksi joissa on hyvä meininki. Ihan vaan kun mun iskä / minä itse oon käyny turistikäppäilyllä siellä.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Melko huvittavia nämä yritykset maalata no go zonet, joita ihan oikeasti on syytä maailmalla liikkuessa välttää ja pelätä, turvallisiksi ja rennoiksi naapurustoiksi joissa on hyvä meininki. Ihan vaan kun mun iskä / minä itse oon käyny turistikäppäilyllä siellä.

Tällä tavalla pystyy paljonkin perustelemaan... paikallinen mp kerhotilakin on mainio paikka vierailla bissellä mutta en minä sitä oman kokemuksen perusteella kaikille suosittele.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Näin sanottiin myös kaverini isälle joka 80-luvun taitteessa kävi useamman kerran New Yorkissa. Hän oli erityisen kiinnostunut Harlemista koska tiesi alueen sekä sukulaistensa ensikodiksi, mutta myös Apollo Theaterista joka oli hänen mukaansa legendaarinen konserttisali.

Asiallahan ei tietenkään pitäisi olla mitään merkitystä, mutta onko kaverisi isä tumma vai vaalea iholtaan? Jos kerran on sukulaisia kotoisin siltä suunnalta, niin alkoi kiinnostamaan.
 

Luotain

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asiallahan ei tietenkään pitäisi olla mitään merkitystä, mutta onko kaverisi isä tumma vai vaalea iholtaan? Jos kerran on sukulaisia kotoisin siltä suunnalta, niin alkoi kiinnostamaan.
Älä takerru lillukanvarsiin. Jos tolpat siirretään esim. nykypäivän Malmösta kasarin New Yorkiin, olkiukot voivat hyvin.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Sinustakaan ei ilmeisesti Bronxissa yöaikaan käveleminen ole koskaan tuntunut lainkaan uhkaavalta?
Vaikea sanoa. En ole kävellyt Bronxissa yö- tai päiväaikaan.
Melko huvittavia nämä yritykset maalata no go zonet, joita ihan oikeasti on syytä maailmalla liikkuessa välttää ja pelätä, turvallisiksi ja rennoiksi naapurustoiksi joissa on hyvä meininki. Ihan vaan kun mun iskä / minä itse oon käyny turistikäppäilyllä siellä.
Vai niin. Ilmeisesti sitten pitäisi vaan pysyä sinun totuudessa. Siitäkin huolimatta et koskaan ole Harlemissa käynyt. Öyöyh.
Asiallahan ei tietenkään pitäisi olla mitään merkitystä, mutta onko kaverisi isä tumma vai vaalea iholtaan? Jos kerran on sukulaisia kotoisin siltä suunnalta, niin alkoi kiinnostamaan.
Ihan on vaaleaihoinen Heinolan oma poika. Sukulaisia hänellä on siitä huolimatta asunut Harlemissa.

Suomalaisilla pitkä ja värikäs historia Harlemissa | Uusimmassa numerossa:
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melko huvittavia nämä yritykset maalata no go zonet, joita ihan oikeasti on syytä maailmalla liikkuessa välttää ja pelätä, turvallisiksi ja rennoiksi naapurustoiksi joissa on hyvä meininki.

Missä niitä muka on? Urheilusanomissa oli EM-kisojen aikaan juttu, jossa toimittaja kävi Zinedine Zidanen nuoruuden kotikulmilla. Reportteri kirjoitti, että La Castellanen lähiöön Marseillessa hän ei uskaltanut mennä, kun kadulla seisoi niin äkäisen näköisiä miehiä. Siellä olisi pitänyt ehdottomasti olla Maria Pettersson mukana raportoimassa, niin olisimme saaneet lukea totuuden. Eli sen, että La Castellanen "pelottavuus" on pelkkä öyhöttäjien päissä elävä myytti.
 
Viimeksi muokattu:
Henk.koht. kokemuksiin nojaten en suosittele etelä-Chicagoa väristä riippumatta kenellekkään. Myös esim. Nykin New Rochelle on melko no-go seutua.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Eipä multikultissa sinänsä ole mitään huonoa kunhan sitä on sopivissa määrin. Nykyisessä tilanteessa häiritsee se että multikulti käsittää lähinnä lähi-dän ja afrikkalaisia. Minusta jos näihin osiin keskitytään jatkossakin näin isoilla määrillä niin ketään ei loppupeleissä auteta vaan kyseisten alueitten ongelmatkin siirtyvät tänne.
Tätä olen itsekin yrittänyt rautalangasta vääntää ihmisille jotka ihmettelevät miksi haluan sulkea rajat pakolaisilta. Olen paljon Kanadaa kiertänyt, ja esim Vancouver ja Toronto olivat todella monikulttuurisia kaupunkeja, ja siellä se monikulttuurisuus todellakin toimi ja oli hyvä asia. Mutta se johtunee siitä, että siellä oli ihmisiä monista eri kulttuureista ja juuri sellaisista kulttuureista, mistä tulevat ihmiset ovat hyviä sopeutumaan uuteen kulttuuriin.

Tämä eurooppalainen multikulti ei mielestäni edes ole mitään oikeaa monikulttuurisuutta kun tänne tulee lähinnä nuoria muslimimiehiä Lähi-Idästä ja Afrikasta. Ei tuollaisen sopeutumiskyvyttömän porukan raahaaminen tänne bussi- ja laivalasteittain auta yhtään ketään, ei lähtijämaata eikä varsinkaan kohdemaata. Ainoa oikea ja inhimillinen tapa toimia tässä nykytilanteessa olisi käännyttää joka ikinen pakolainen joka omin avuin pyrkii Eurooppaan, ja hakea ne pakolaiset itse pakolaisleireiltä. Ja todellakin hakea vain niitä kaikista hädänalaisimpia, huonoimmassa asemassa olevia.


Ja mitä tulee Action Bronsonin ja muun unelmaporukan juttuihin, eihän niitä voi vakavasti ottaa. Kaikki jutut ovat aivan tuulesta temmattuja ja tyyliin "musta tuntuu siltä niin sen on pakko olla totta, vitut faktoista".
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ja mitä tulee Action Bronsonin ja muun unelmaporukan juttuihin, eihän niitä voi vakavasti ottaa. Kaikki jutut ovat aivan tuulesta temmattuja ja tyyliin "musta tuntuu siltä niin sen on pakko olla totta, vitut faktoista".

Olisi mielestäni kohteliasta että tägäät minut silloin kun jauhat paskaa minusta. Mitä tässä nyt on tuulesta temmattu kun kerran noin sanoit?
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Tämä eurooppalainen multikulti ei mielestäni edes ole mitään oikeaa monikulttuurisuutta kun tänne tulee lähinnä nuoria muslimimiehiä Lähi-Idästä ja Afrikasta. Ei tuollaisen sopeutumiskyvyttömän porukan raahaaminen tänne bussi- ja laivalasteittain auta yhtään ketään, ei lähtijämaata eikä varsinkaan kohdemaata. Ainoa oikea ja inhimillinen tapa toimia tässä nykytilanteessa olisi käännyttää joka ikinen pakolainen joka omin avuin pyrkii Eurooppaan, ja hakea ne pakolaiset itse pakolaisleireiltä. Ja todellakin hakea vain niitä kaikista hädänalaisimpia, huonoimmassa asemassa olevia.

En tiennytkään, että me raahataan niitä tänne. Olen ollut siinä käsityksessä, että he ovat tulleet tänne ihan itse. Sulla varmaan on tiedossa bussi ja laivafirmat jotka tätä raahausta suorittaa? Uutta tietoa oli myös se, että kaikki omin voimin tänne tulevat ovat sopeutumattomia, mutta pakolaisleireiltä haettu turvapaikanhakija on automaattisesti sopeutuvainen.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olisi mielestäni kohteliasta että tägäät minut silloin kun jauhat paskaa minusta. Mitä tässä nyt on tuulesta temmattu kun kerran noin sanoit?

Suoraan et sanonut että "no go zonet missä vähemmistöjen rikollisuus aiheuttaa vaaran kantaväestölle on paskapuhetta, mäkin kävelen joka päivä töihin sellasen läpi", mutta epäsuorasti näin annat ymmärtää.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitäs ihmeellistä tuossa on? Ainahan maikat on antanut numerot aivan tunteella. Perseennuolijat ovat saaneet hyvät arvosanat.

Näemmä opettajien joukossa on paljon #unelma-hörhöjä.
Eikös se joidenkin kuningasajatus ole että tarvitsemme maahanmuuttoa, jotta tulevaisuudessa joku pyyhkii sinun ja minun ja muiden vanhusten pyllyt? Että kuinkas korkeatasoista koulutusta semmosta hommaa varten nyt tarvitaankaan?
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Eikös se joidenkin kuningasajatus ole että tarvitsemme maahanmuuttoa, jotta tulevaisuudessa joku pyyhkii sinun ja minun ja muiden vanhusten pyllyt? Että kuinkas korkeatasoista koulutusta semmosta hommaa varten nyt tarvitaankaan?

Ei tuo välttämättä huono idea ole. Nykyään ku pidetään loppuun asti letkuissa jos vähänkin henki pihisee. Afgaaneilla ei moiseen sinnikyyteen kasetti kestä joten lähtö saatta tulla nopeutetusti.. mikä ei ole yhtään hassumpi vaihtoehto siinä kohtaa jos persettä ei saa enää itse pyyhittyä.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Ei tuo välttämättä huono idea ole. Nykyään ku pidetään loppuun asti letkuissa jos vähänkin henki pihisee. Afgaaneilla ei moiseen sinnikyyteen kasetti kestä joten lähtö saatta tulla nopeutetusti.. mikä ei ole yhtään hassumpi vaihtoehto siinä kohtaa jos persettä ei saa enää itse pyyhittyä.

Ehkä ne mainostetut saapuvat lääkärit ovatkin eutanasia-lääkäreitä. Mitkähän mahtaa olla metodit?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös