Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 118 057
  • 24 186

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kiva fantasia varmaan, mutta todellisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Suomi on velvollinen ottamaan vastuun omista kansalaisistaan.
Missä todellisuudessa elävät ne maat jotka ovat päättäneet että ISISin riveissä sotiminen vie kansalaisuuden? Näin on päätetty Alankomaissa, Australiassa, Briteissä, Sveitsissä, Kanadassa ja siitä lainvalmistelutyöt menossa Saksassa ja Norjassa.

Missä todellisuudessa nämä maat elävät kun eivät suostu ottamaan vastuuta omista kansalaisistaan?

Britanniassa on hieno tapa peruuttaa kansallisuus ISIS-taistelijan ollessa ulkomailla. Voi sitä yllätystä lentokentällä kun tälle kerrotaan että tarvitsee viisumin entiseen kotimaahansa saapumiseen.

Jotenkin kummallista miten joku voi argumentoida miten kansainväliset sopimukset kieltävät kaiken järjellisen reagoinnin Suomessa samalla kun ihan kotimaisesta lehdistöstä saa lukea miten muut Länsimaat reagoivat järjellisesti asioihin.

Meillä-se-vain-on-eri-asia. Mikä toimii muualla, ei välttämättä toimi meillä, Vai miten se menikään?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Missä todellisuudessa elävät ne maat jotka ovat päättäneet että ISISin riveissä sotiminen vie kansalaisuuden? Näin on päätetty Alankomaissa, Australiassa, Briteissä, Sveitsissä, Kanadassa ja siitä lainvalmistelutyöt menossa Saksassa ja Norjassa.

Missä todellisuudessa nämä maat elävät kun eivät suostu ottamaan vastuuta omista kansalaisistaan?

Britanniassa on hieno tapa peruuttaa kansallisuus ISIS-taistelijan ollessa ulkomailla. Voi sitä yllätystä lentokentällä kun tälle kerrotaan että tarvitsee viisumin entiseen kotimaahansa saapumiseen.

Jotenkin kummallista miten joku voi argumentoida miten kansainväliset sopimukset kieltävät kaiken järjellisen reagoinnin Suomessa samalla kun ihan kotimaisesta lehdistöstä saa lukea miten muut Länsimaat reagoivat järjellisesti asioihin.
En jaksanut lukea kaikkia läpi, mutta ainakin niissä, joita silmäilin, puhuttiin kaksoiskansalaisuuden perumisesta - mikä siis on ainakin minun ymmärrykseni mukaan eri asia kuin se, että jollakulla ei yhtäkkiä ole minkään maan passia.
 

sinikettu

Jäsen
Saat muuten ihan itse opetella käyttämään googlea.
Osaan käyttää googlea ja olen lääketieteen opiskelija. En siltikään ole kuullut, että missään laajemmissa piireissä hyväksytyissä terapioissa halaillaan tai käytetään fyysistä kosketusta pääasiallisena hoitokeinona. Vaihtoehtoterapioiden puolella on nyt mitä tahansa enkeliterapioita sun muuta huttua, samoin psykologian vähän pienemmissä ja harmaammissa piireissä, mutta puhunkin pääasiassa evidence-based terapioista.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Osaan käyttää googlea ja olen lääketieteen opiskelija. En siltikään ole kuullut, että missään laajemmissa piireissä hyväksytyissä terapioissa halaillaan tai käytetään fyysistä kosketusta pääasiallisena hoitokeinona.

Vastaavasti avovaimoni on lääkäri. Hetki sitten tästä asiasta keskustelimme. Hän otti myös esille tuon pääasiallisen hoitokeinon. Sanoi kyllä, ettei tämä osasto ole hänelle kovin tuttu.

Minä en kirjottanut mistään pääasiallisesta hoitokeinosta. Kirjoitinkin, että "fyysinen kontakti on terapiatilanteessa täysin normaalia". Luit varmasti googlen kautta löytyvän englanninkielisen artikkelin, jossa oli fyysisestä kontaktista osana terapiaa ja siitä, kuinka tämä fyysinen puoli tuodaan terapiaan luottamuksen kautta.

Tässä muuten keskustelua suomalaisittain. Tukiasema.org • katso viestiketjua - Koskettaminen terapiassa

Voin näitä tonkia lisääkin pitkin iltaa ja todistaa, että kosketus voi olla osa psykoterapiaa.
 
Viimeksi muokattu:

sinikettu

Jäsen
Voin näitä tonkia lisääkin pitkin iltaa ja todistaa, että kosketus voi olla osa psykoterapiaa.
Kosketus ja intiimit ihmissuhteet ovat aivan takuulla hyvin suuri osa ihmisen fyysistä ja psyykkistä terveyttä. Viittasit tuolla edellisellä sivulla aika yksiselitteisesti terroristien halailuun ja siihen liittyvään terapiaan. Samapa tuo mitä tarkoitit, mutta edelleenkään en ole kuullut ammmattimaisesta terapiasta, jossa tuo on ollut pääosassa. Terapeutit voivat antaa potilaalle fyysistä kontaktia, mutta se lienee enemmänkin poikkeus kuin sääntö, eikä sitä yleisesti niissä piireissä pidetä rutiininomaisena harjoituksena. Varmaan aika iso osa karsastaa tuollaista toimintaa.
 

Morgoth

Jäsen
Tässä muuten keskustelua suomalaisittain. Tukiasema.org • katso viestiketjua - Koskettaminen terapiassa Voin näitä tonkia lisääkin pitkin iltaa ja todistaa, että kosketus voi olla osa psykoterapiaa.

No etsipä! Tuo oli aika luokaton haku, kun epätoivoissani ilmeisesti jotain yritit löytää, koska et pysty myöntämään olevasi väärässä. Googleta nopeasti pari yleisesti hyväksyttyä terapiamuotoa jossa potilaan halailu on mukana jollakin tasolla tai ihan mitä tahansa hoitoa, jossa potilas ja häntä hoitava "halailevat". Kysy vaikka lääkäri avovaimoltasi.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Kaikkihan lähti tästä kysymyksestä.

Mainitsepa näin huvin vuoksi yksikin evidence-based terapia, jossa mainitsemiasi asioita tehdään.

Sinä ilmeisesti luulit minun tarkoittaneen halailun olevan osa psykoterapiahoitoja. Kirjoitin kyllä harhaanjohtavasti, että "Sitähän nuo terapiat ovat". Virke olisi voinut olla mallia "Sitähän nuo terapiat voivat olla". Jatkoin kuitenkin kappaletta lauseella "Fyysinen kontakti on terapiatilanteessa täysin normaalia". Tuo pitää paikkansa. Fyysinen kontakti psykoterapiassa ei ole tavatonta.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Luitko edes itse? Kirjoittaja pohtii koskettelua ja siihen liittyviä ongelmia, mikäli terapeutit eivät noudata APAn ohjeistusta.

Mitähän tämä lause mielestäsi tarkoittaa?

"In The Journal of the American Academy of Psychoanalysis and Dynamic Psychiatry, Autumn 2008, Richard Brockman, M.D., takes a different viewpoint. Brockman believes that sometimes a one-off hug, when mutually integrated through the proper processes, can have therapeutic benefits for clients with borderline personality disorder, and does not necessarily lead to rampant couch-sex."

Käännä tuo minulle sanasta sanaan.

Edelleen nimeä yksi terapiamuoto (ei mikään vaihtoehtohoito), jossa koskettelua on osa hoitoa. Mielellään ihan omien sanoin eikä mitään google + linkitys "keskustelua".

En ymmärrä miksi minun pitää etsiä jotain terapiamuotoa johon kuuluu halailu. Olen jo todistanut, että fyysinen kontakti ja jopa halailu on terapiatilanteessa täysin luonnollista. Näinhän minä väitin.

Can I ask my therapist for a hug? - Quora

"Everyone is different but I work with lots of rape victims and incest survivors and when anyone asks for a hug, I give one... from the heart. Everyone is clear that it is not romantic in any way. It's just a hug when they need one."

Rick Cormier

Touch in Psychotherapy: Theory, Research, and Practice - Google-kirjat

Tässä on muuten kirja aiheesta. Siitä lukemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Morgoth

Jäsen
Mitähän tämä lause mielestäsi tarkoittaa?"In The Journal of the American Academy of Psychoanalysis and Dynamic Psychiatry, Autumn 2008, Richard Brockman, M.D., takes a different viewpoint. Brockman believes that sometimes a one-off hug, when mutually integrated through the proper processes, can have therapeutic benefits for clients with borderline personality disorder, and does not necessarily lead to rampant couch-sex." Käännä tuo minulle sanasta sanaan.

Epävakaa personallisuushäiriössä kerran pari tapahtuva halailusta voi olla jotain terapeuttista hyötyä tämän kirjoittajan mukaan, jos siitä on yhdessä sovittu? Jos tämä on yleisesti hyväksytty käytäntö jossakin terapiamuodossa niin siitä on varmaan myös mainintaan sekä jokin tutkimus aiheesta muutenkin kuin Richardin ajatuksina? Osa terapeuteista myös varmaan paneskelee tai käyttää hyväkseen jo ennestään heikkoja potilaitaan ja pitää siitä normaalina ja kenties potilaskin.

En ymmärrä miksi minun pitää etsiä jotain terapiamuotoa johon kuuluu halailu. Olen jo todistanut, että fyysinen kontakti ja jopa halailu on terapiatilanteessa täysin luonnollista. Näinhän minä väitin. Can I ask my therapist for a hug? - Quora

Potilas voi kysyä mitä tahansa, mutta eihän tuossakaan terapeuttaja mitenkään kehoiteta olemaan aloitteellinen halailuun. Toivottavasti terapeutit eivät ihan quoran perusteella kuitenkaan toimi.
 

axe

Jäsen
Voi helvatan psykoterapeuttiopiskelijat, kun pitää jostain sivuheitosta tehdä hirvee numero täysin asian vierestä. Ei kai tässä kenenkään äitiä ole loukattu vai mistä nyt oikein hiertää?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voi helvatan psykoterapeuttiopiskelijat, kun pitää jostain sivuheitosta tehdä hirvee numero täysin asian vierestä. Ei kai tässä kenenkään äitiä ole loukattu vai mistä nyt oikein hiertää?
Tuo @HeGe41 n halailujuttu oli yritys lypsää juuri tämänlaista "keskustelua". Ainoa yllättävä juttu tässä on se, että mies(?) ei itse myönnä käyttäneensä perinteistä halataan ja suvaitaan -metaforaa, vaan yrittää kääntää jutun niin, että ihan oikeastihan hän halailua tarkoitti terapiakeinona.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Epävakaa personallisuushäiriössä kerran pari tapahtuva halailusta voi olla jotain terapeuttista hyötyä tämän kirjoittajan mukaan, jos siitä on yhdessä sovittu?

Aivan. Mieti. Halailua terapiassa ja vieläpä edistäen potilaan parantumista!

Kannattaa selailla tuo linkittämäni kirja. Siellä on samansuuntaista näkemystä.

Jos tämä on yleisesti hyväksytty käytäntö jossakin terapiamuodossa niin siitä on varmaan myös mainintaan sekä jokin tutkimus aiheesta muutenkin kuin Richardin ajatuksina?

En tiedä onko. En ole moista edes väittänyt. Kokeile se asia nyt vihdoin sisäistää. Alla lainaus.

Sitähän nuo terapiat ovat. Kannattaa muuten tutustua aiheeseen. Fyysinen kontakti on terapiatilanteessa täysin normaalia.

Tuosta on nyt useampi esimerkki annettu.

Osa terapeuteista myös varmaan paneskelee tai käyttää hyväkseen jo ennestään heikkoja potilaitaan ja pitää siitä normaalina ja kenties potilaskin.

Varmasti. Harvempi tuollaisesta kuitenkaan tiedeartikkelia kirjoittaa osoittaen tällä olevan hyötyä potilaan parantumisen kannalta. Nyt vähän järkeä jo näihin heittoihin. Eikös juu?

Potilas voi kysyä mitä tahansa, mutta eihän tuossakaan terapeuttaja mitenkään kehoiteta olemaan aloitteellinen halailuun

Mitä sitten? En ole väittänyt mitään tuollaistakaan. Pysytääs nyt asiassa, eikä venkoilla.

Toivottavasti terapeutit eivät ihan quoran perusteella kuitenkaan toimi.

"You may or may not get it depending on your therapist's ethical restrictions". Tuo on vallan hyvä ohje edetä.

Tässä vähän lisää: http://opinionator.blogs.nytimes.com/2015/09/01/the-healing-power-of-hugs/?_r=0

Kirjoitit aikaisemmin, että en pysty myöntämään olevani väärässä. Nyt olisi sinulla oiva sauma osoittaa pystyväsi. Minä olen lyönyt kiistattomat faktat pöytään väittämäni tueksi.
 
Tyypillistä #Unelma sakille jauhaa sivutolkulla jostain halailusanasta. Mukavasti pois ketjun aiheesta.
Tarvitseeko Turkkilaiset lapset terapiaa kun rakkauden uskonnon uuden lain myötä vanhat äijät pääsee ajeleen lapsia?
 

Morgoth

Jäsen
Aivan. Mieti. Halailua terapiassa ja vieläpä edistäen potilaan parantumista! Kannattaa selailla tuo linkittämäni kirja. Siellä on samansuuntaista näkemystä.

Se on vain yksi kirja tai artikkeli. Tiedeyhteisö yleensä muodostaa kantansa useasta eri artikellistä ja tutkimuksesta. Yksittäisiä artikkeleita on helppo etsiä ja linkittää, mutta ainakaan itselläni ei riitä osaaminen sen laajempaa arviointiin. Olet nyt linkittänyt quaraan ja pariin blogiin. Edelleenkään en ole nähnyt sinun mainitsevan terapian nimeä, jossa fyysinen koskettelu on osa ohjelmaa. Psykoanalyysi? Kognitiviinen? Kiviterapia? Yksittäinen terapeutti voi halata tai ottaa kädestä itkevää potilasta tämän lähtiessä vastaanotolta, mutta tämä on kai enemmän inhimillistä toimintaa kuin varsinaista "hoito-ohjelmaa"? En tosin usko, että ainakaan virallisen terveydenhoidon piirissä tuollainen on Suomessa käytäntö. Suositeltavampaa lienee pitää tiettyä etäisyyttä potilaaseen.

Kirjoitit aikaisemmin, että en pysty myöntämään olevani väärässä. Nyt olisi sinulla oiva sauma osoittaa pystyväsi. Minä olen lyönyt kiistattomat faktat pöytään väittämäni tueksi.

Olen sitten vaikka väärässä. Halaatko?
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Edelleenkään en ole nähnyt sinun mainitsevan terapian nimeä, jossa fyysinen koskettelu on osa ohjelmaa. Psykoanalyysi? Kognitiviinen? Kiviterapia? Yksittäinen terapeutti voi halata tai ottaa kädestä itkevää potilasta tämän lähtiessä vastaanotolta, mutta tämä on kai enemmän inhimillistä toimintaa kuin varsinaista "hoito-ohjelmaa"?

Vielä viimeisen kerran. Minä en ole väittänyt fyysisen koskettelun olevan pääasiallinen hoitokeino tai edes osa hoitoa. Silti sitä terapiassa tapahtuu. Vieläpä ilmeisen paljon. Jotkut psykoterapeutit ovat havainneet tällä olevan myönteinen vaikutus potilaan parantumisessa.

Voiisin tietysti kysyä nyt tiedeartikkeleita, joissa fyysinen kosketus nähdään vahingollisena.

Tässä on muuten väitöskirja Suomesta. Käsittelee psykiatrisen potilaan hierontaa: Hieronta psykiatrisen potilaan auttamismenetelmänä
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vielä viimeisen kerran. Minä en ole väittänyt fyysisen koskettelun olevan pääasiallinen hoitokeino tai edes osa hoitoa.

Sitähän nuo terapiat ovat. Kannattaa muuten tutustua aiheeseen. Fyysinen kontakti on terapiatilanteessa täysin normaalia.

Tuossahan sinä sen ilmaisit jo edellisellä sivulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös