mission16W
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Lisäksi vielä tällainen pohdinnan aihe nykyisestä maahanmuuttosysteemistä.
Oletetaan lähtökohtana, että Suomella todella on velvollisuus auttaa afrikkalaisia. Mihin vedämme rajan? Pelkästään Somaliassa on yli kahdeksan miljoonaa asukasta, joista suurin osa varmasti asuisi mielellään paremmissa oloissa. Lienee kaikille itsestäänselvää, että kaikkia kahdeksaa miljoonaa (niistä Afrikan muista miljoonista ja taas miljoonista apua tarvitsevista) ei voida sijoittaa Eurooppaan, joten ketkä valitaan? Ketkä jätetään? Entä ne jäljelle jäävät?
Kun maan parempiosaiset ja osaajat (koska todellisilla köyhillä ei ole varaa maksaa niitä tuhansia euroja, joita turvapaikan haku Suomesta vaatii) karkaavat ulkomaille, niiden jäljellejäävien miljoonien mahdollisuudet heikkenevät entisestään.
Ne miljoonat ja taas miljoonat eurot, joita Suomi käyttää meidän muutamien kymmenien tuhansien somaliemme hyysäämiseen saisivat Somaliassa (tai Angolassa tai Ghanassa tai Zimbabwessa tai Laosissa tai...) aikaan mittaamatonta hyötyä, mutta vain jos rahat kohdistetaan oikein.
Paikallisesta hintatasosta johtuen yhden Suomessa heiluvan nuoren somalimiehen vuosikustannuksilla pyöritettäisiin alueella kouluja ja lääkäriasemia vuosikausia. Nämä parantaisivat satojen, ellei tuhansien ihmisten elämää ja voisivat tarjota heille mahdollisuuden parantaa itse omia elinolosuhteitaan pysyvästi.
Se on nimittäin saletti, että nykyisellä systeemillä Afrikasta eivät ongelmat ja apua tarvitsevat lopu, eikä tätä ongelmaa voi pyyhkäistä peiton alle heittämällä taaloja tuleen. Sitä on kokeiltu jo vuosikymmenten ajan ja jokainen vuosi on edellistä huonompi.
77 miljoonaa on todellakin vain se suora, paperille piirretty summa. Siihen liittyy paljon muita kustannuksia, jotka on esim. kätketty muiden virastojen alle tai teetetty alihankintoina sillä loputtomalla asiantuntijoiden ja ymmärtäjien armeijalla, joka Suomessa on kehittynyt maahanmuuton ympärille.
Hauskana yksityiskohtana Suomen nykyinen nuorison tai vanhusten terveydenhuolto ei enää kovinkaan monessa kunnassa täytä lain edellyttämää vähimmäistasoa. Voisi tosiaan pohtia, löytyisikö näille miljoonille parempaa käyttöä ihan Suomesta.
Oletetaan lähtökohtana, että Suomella todella on velvollisuus auttaa afrikkalaisia. Mihin vedämme rajan? Pelkästään Somaliassa on yli kahdeksan miljoonaa asukasta, joista suurin osa varmasti asuisi mielellään paremmissa oloissa. Lienee kaikille itsestäänselvää, että kaikkia kahdeksaa miljoonaa (niistä Afrikan muista miljoonista ja taas miljoonista apua tarvitsevista) ei voida sijoittaa Eurooppaan, joten ketkä valitaan? Ketkä jätetään? Entä ne jäljelle jäävät?
Kun maan parempiosaiset ja osaajat (koska todellisilla köyhillä ei ole varaa maksaa niitä tuhansia euroja, joita turvapaikan haku Suomesta vaatii) karkaavat ulkomaille, niiden jäljellejäävien miljoonien mahdollisuudet heikkenevät entisestään.
Ne miljoonat ja taas miljoonat eurot, joita Suomi käyttää meidän muutamien kymmenien tuhansien somaliemme hyysäämiseen saisivat Somaliassa (tai Angolassa tai Ghanassa tai Zimbabwessa tai Laosissa tai...) aikaan mittaamatonta hyötyä, mutta vain jos rahat kohdistetaan oikein.
Paikallisesta hintatasosta johtuen yhden Suomessa heiluvan nuoren somalimiehen vuosikustannuksilla pyöritettäisiin alueella kouluja ja lääkäriasemia vuosikausia. Nämä parantaisivat satojen, ellei tuhansien ihmisten elämää ja voisivat tarjota heille mahdollisuuden parantaa itse omia elinolosuhteitaan pysyvästi.
Se on nimittäin saletti, että nykyisellä systeemillä Afrikasta eivät ongelmat ja apua tarvitsevat lopu, eikä tätä ongelmaa voi pyyhkäistä peiton alle heittämällä taaloja tuleen. Sitä on kokeiltu jo vuosikymmenten ajan ja jokainen vuosi on edellistä huonompi.
Poimitaan tuolta nyt vaikka yksi oleellinen kohta. "pakolaisongelmaan" Suomessa käytetään tuon mukaan suoraan 77 miljoonaa euroa (työministeriön alta). Tämän siis jonkun aikaisemman läppäsi mukaan piti olla niin massiivinen summa, että lähihoitajien palkkojen nostaminen 3500€ on pientä sen rinnalla.
77 miljoonaa on todellakin vain se suora, paperille piirretty summa. Siihen liittyy paljon muita kustannuksia, jotka on esim. kätketty muiden virastojen alle tai teetetty alihankintoina sillä loputtomalla asiantuntijoiden ja ymmärtäjien armeijalla, joka Suomessa on kehittynyt maahanmuuton ympärille.
Hauskana yksityiskohtana Suomen nykyinen nuorison tai vanhusten terveydenhuolto ei enää kovinkaan monessa kunnassa täytä lain edellyttämää vähimmäistasoa. Voisi tosiaan pohtia, löytyisikö näille miljoonille parempaa käyttöä ihan Suomesta.
Viimeksi muokattu: