Tässä on sellainen perustavanlaatuinen virhe, ettei Suomi poimi nuoria miehiä, vaan ne tulevat tänne itse ja ilmoittavat hakevansa turvapaikkaa.
Yksikään ei tietääkseni ilmesty taivaasta Suomen rajalle. Välimatkaa on yli 3 000 km. Osa tulee lentäen Eurooppaan tai Venäjälle. Jos EU toteaisi, että 5.5. 2016 alkaen käännytämme esimerkiksi nuoret miehet Turkin kautta takaisin mistä tulivat, tilanne muuttuisi nopeasti. Minulle tosin riittää se, että Suomi toteaisi ottavansa esimerkiksi 3 000 tietyt kriteerit täyttävää pakolaista ja muita ei maahan päästettäisi mm. siksi, että he eivät pääse Suomeen kuin turvallisten maiden kautta.
Olen ehdottomasti vastaan sitä, että muslimimaista kerätään nuoria, työ- tai taistelukykyisiä miehiä Suomeen kun nämä miehet hylkäävät perheensä. Emme voi tarjota heille mitään ja niin heitä kuin kuntia kotoutuminen Suomeen ei kiinnosta. Tällä hetkellä kunnat ovat sitoutuneet vasta 2 500 paikkaan ja enempää ei näytä hallitus pystyvän saamaan rahallakaan. Nähdäkseni tilanne olisi aivan erilainen, jos tulijat olisivat perheitä, naisia ja lapsia.
e: linkki, jossa kerrotaan 2500 paikasta kunnista & ongelmista sijoituksissa:
Kunnat ottaneet laiskasti turvapaikan saaneita – ”tuhat odottelijaa vastaanottokeskuksissa maksaa 1,5 miljoonaa euroa kuussa” | Politiikka | HS
Ymmärrän täysin kuntia, jotka eivät halua ottaa esimerkiksi 20 nuorta irakilaismiestä pieneen tai suurempaankaan taajamaan ja järjestää heille asuntoja, koulutuspaikkoja, työpaikkoja ja maksaa kaiken mahdollisen, kun samaan aikaan valtio ei edes poliisia saa pysyvästi kuntaan.
Kanadassa ollaan sen verran fiksuja, että nämä tällaiset ongelmat ratkotaan etukäteen ottamalla 25 000 syyrialaista, mutta ei yksin matkustavia nuoria miehiä. Hyvä että jossain sentään on vielä älyllisyyttäkin olemassa.