Joko aukenee Halla-Ahon ajatusmalli?
Kyllä se aukesi aiemmin jo ihan hyvin. Mutta valitettavasti en halua jatkaa keskustelua pidemmälle henkilön kanssa, joka kirjoittelee tänne vertauksia, joita voi vaarallisen helposti tulkita sellaisiksi, jossa ihmisiä verrataan myrkkypureman omaaviin matelijoihin eli kyykäärmeisiin.
Toki voi olla, että lopun viestistä luettuasi sinulle tulee vastaavanlainen olo.
Onko se paskaa vai mitä kun joka kerta kun uutisista tulee näitä rikos %:ja niin miksi nämä vitun abrahamibrahamsimsalabimit ovat suurimmissa määrin rikoksentekijät?
Haluaisin nyt ottaa omalta osaltani hiukan kantaa tähän näissä piireissä paljon pyöriteltyyn tilastolliseen argumenttiin, jonka avulla pyritään rationaalisesti perustelemaan monikulttuurisuuden vastustamista.
Käytän tässä nyt aineistona Helsingin Sanomissa esitettyä
tilastotietoa (linkki HS.fi-palvelun graafiin/kuvaan) Helsingin alueen rikollisuudesta ja sen jakautumista väestöryhmien kesken. Voin myös ajan kanssa ottaa kantaa muuhun esilletuotuun aineistoon, mikäli se on tähdellistä.
Ainakin tässä käyttämäni lähdemateriaalin kohdalla henki- ja väkivaltarikokset ovatkin jokseenkin suhteessa väestöryhmän koon kanssa, joskin ulkomaalaistaustaisten suhde saattaa olla lievästi koholla. Ryöstöissä ja kiristyksissä nousu on jo selvempää, mutta paljon tässäkin ketjussa esillä olleiden raiskausten kohdalla se on korkeimmillaan.
Oman laskuni mukaan ulkomaalainen on tarkasteluajanjaksolla syyllistynyt noin 8 kertaa todennäköisemmin raiskaukseen suhteutettuna väestöryhmän kokoon. Kuitenkin tämä silti merkitsee sitä, että noin 3 tuhannesta ulkomaalaisesta syyllistyi raiskaukseen tarkasteluajanjaksolla. Eli 997 tuhannesta ei syyllistynyt kyseiseen rikokseen. On mielestäni melkoisen absurdia leimata tällä perustein kaikki ulkomaalaistaustaiset. Mutta vielä lisää aiheesta...
Monia vasta-argumenttejahan on esittetty ulkomaalaisväestön puolesta esim. hetkelliset vaihtelut tai lyhyt tarkasteluväli, saman sosiaalisen luokan suomalaisten raiskausalttiudesta tai vaikkapa uhrien erilaisesta alttiudesta ilmoitaa rikoksesta viranomaisille kun kyseessä on ulkomaalainen tai suomalainen tekijä (jatkossa viittamassani linkissä todellinen vuosittainen raiskaustapausten määrä arvioidaan todella huomattavasti viranomaisten tietoon tulevaa korkeammaksi). Helsingin kohdalla ulkomaalaisten matkailukin (oleskelevien ulkomaalaisten todellinen määrä, tosin myös suomalaiset tekevät matkoja Helsinkiin) voi vaikuttaa. En ota näihin nyt sen suuremmin kantaa...
No... yleisesti ottaen esittämäni luvut eivät mitä todennäköisimmin ole sellaisia, että katukuvasta olisi aistittavissa jonkinlainen raiskausaalto ja tässä onkin kuvaavaa, että mikäli koko väestö olisi ollut yhtä altis raiskaukseen kuin suomalainen väestö, olisi raiskausten määrä vähentynyt n. 10 rikosta vuodessa (yli puolen miljoonan ihmisen asuinalueella). Jokainen on tietysti liikaa eikä ketään raiskaukseen syyllistyvää pidä kohdella oikeuden edessä kevyesti (jokainen tapaus vahingoittaa uhriaan erittäin syvästi ja pitkäaikaisesti niin psykologisesti kuin mahdollisesti myös fyysisestikin), mutta eivät nämä luvut (varsinkaan kun ottaa monet vasta-argumentit huomioon) ainakaan minulle ole sellaisia "totuuden nuijia" joiden perusteella voidaan varauksetta lietsoa silmitöntä ja yleistävää vihaa tai perustellusti tai rationaalisesti esim. tyrehdyttää tai lopettaa täysin maahanmuuton ja integraation salliva pakolaispolitiikka.
Mitään suoja-aitoja ei liene yleisenkään mielipiteen perusteella aiheellista rakentaa... Ja enemmänkin olisi mielestäni soveliasta puuttua kovemmalla kädellä yksittäisiin tapauksiin lain kirjaimen ja mahdollisten ennakkotapausten avulla, täten muuttamalla ihmisten mielikuvaa rikoksen vakavuudesta ja siten toivottavasti alentamalla alttiutta raiskaukseen. Tuomiot raiskauksista ovat mielestäni Suomessa yleislinjaltaan ehdottomasti liian lieviä. Tästä lienee jonkinlainen konsensus. Suomessa on muuten käsittääkseni myös Euroopan kevyimmät tuomiot murhasta.
No vielä sen verran, koska nimenomaan raiskaukset ovat olleet esillä, että voisin myös ottaa esille sellaisen seikan, jonka mukaan alkoholilla on osuutta lähes puoleen kaikista
raiskaustapauksista (KSML, anekdoottista aineistoa poliisilta). Kumma vain tässä ketjussa, jossa rikollisuudesta ollaan oikeutetusti huolestuneita, ei pahemmin olla keskusteltu esim. alkoholin anniskelun rajoittamisesta tai kieltämisestä tapana vaikuttaa raiskausrikoksiin. Tällä voitaisiin saada aikaan vastaanvanlaisia (ehdotettu erittäin kielteinen ulkomaalaispolitiikka) positiivisia vaikutuksia... No voidaan aina vedota siihen, että alkoholia on aina ollut eli se on kautta aikain ollut osa yhteiskuntia sekä Suomessa että ympäri maailmaa - samoin kuin eri etnisen taustan omaavat ihmiset...
Mielestäni raiskauksiin on tartuttu juuri niiden dramaattisen luonteen takia (osin kyllä ymmärrettävästi) ja harvemmin käsitellään samanlaisella paatoksella esim. omaisuusrikoksia, jossa käyttämässäni aineistossa oli esillä lähes vastaava tilastollinen nousu. Tämä on ehkä ymmärrettävää, mutta mielestäni tuntuu välillä myös siltä, että tarkoitusperäisesti on poimittu dramaattisin ongelma näytille, eikä välttämättä niinkään olla kiinnostuneita rikollisuudesta pohjimmiltaan, vaan vain rikollisuudesta johon syyllistyy erilaisen etnisen taustan omaava tekijä. Sellaista rikollisuutta nimittäin pystyy tarkoitushakuisesti käyttämään voimakkaana lyömäaseena, koska mahdollinen ennakkoluulo voidaan verhota rationaaliseksi pohdinnaksi.
Painotan edelleen, että en sinällään halua puolustaa ainuttakaan raiskaajaa tai rikollista ylipäätään. Raiskaus on halveksittava ja erittäin tuomittava rikos, johon en ikinä voisi kuvitellakaan syyllistyväni ja joka saa oikeutetusti ihmisen tutisemaan liitoksissaan vihasta kun sellainen omaisen tai vähemmänkin läheisen kohdalle käy, mutta mielestäni tilasolliset todennäköisyydet ja niitä mahdollisesti selittävät argumentit on asetettava suhteellisen kehikkoon, ennenkuin niiden kanssa voidaan suinpäin huiskia esim. jotakin tiettyä etnistä ryhmää. Varsinkin kun suvaitsevaisuus minulle ja monelle muulle on jonkinlainen inhimillisen elämisen perusarvo.