Varmaan jokainen, joka hieman katselee maailmaa omaa peilikuvaa pidemmälle tietää, että boldaamani kohta on täysin utopistista. Totta vitussa niitä ongelmia syntyy, niitä on jo. Kun niitä ei tällä määrällä ole voitu estää niin miten ne estetään suuremmalla määrällä?
Ongelmat on osattava suhteuttaa ja tällä hetkellä ongelmat ovat niin minimaalisia verrattuna siihen millaisia ne voivat tulevaisuudessa olla, joten on likimain oikeuttua todeta kuten kirjoitin eli:
Mikäli summat ovat suuret niin toivon, että integroituminen ja kotouttaminen järjestetään huolella, jotta ongelmia ei pääse syntymään
Tällä hetkellä ongelmia on pk-seudulla ja muutamissa muissa kaupungeissa loppujen lopuksi muutamilla sueduilla mutta mikäli suuremman pakolaisvirran osalla tehdään entistäkin pahempia virheitä niin ongelmat räjähtävät käsiin - tätä tarkoitan.
Miten nämä vaikkapa Somalien aiheuttamat ongelmat voidaan muka estää? Menepä kävelemään illalla steissiltä hakaniemeen kaisaniemen puiston läpi ja kerro sitten päivitetty mielipiteesi, mikäli läppäriäsi ei ole jo pöllitty.
Kotouttamisella sekä sillä, että puututaan riittävän varhaisessa vaiheessa rötöstelevien rikollisjengien/-yksilöiden toimintaan. Mikäli tarvetta on niin vankilaan ja jos kerrasta tai kahdesta ei oppi mene perille niin paluulipulla takaisin - uskoisin, että tämä opettaisi hyvin pian kyseisen ryhmän edustajat maan tavoilla.
Huom: vaikka olen kotouttamisen kannalla silloin kun pakolaisia virtaamaahan niin ei se tarkoita, että olen sinisilmäinen idiootti vaan samalla sitä voi myös olla realisti ja katsoa totuutta silmiin ja todeta sen etteivät kaikki pakolaiset sopeudu, jolloin on parempi ottaa järeämmät keinot käyttöön.
Ja toisena huomautuksena, olen kävellyt Helsingissä ties missä mutta kertaakaan en ole joutunut ryöstön kohteeksi. Joko minulla on todella hyvää tuuria tai sitten ryöstelevien jengien määrä on yliarvoitu. No kaikesta huolimatta, olivatpa jengit suuria tahi pieniä niin tehokkaat otteet käyttöön ja palautukset mikä mahdollista. Ei meidän ole tarvis rikollisia täällä hyyssätä.
Somaliperheet tuovat aina mukanaan about puolet naispuolisia pakolaisia, jotka eivät ikinä tule menemään töihin. Lisäksi kun perhettä yhdistellään, niin mukaan tulee lisäksi vähän eläkeläistä ynnä muuta väkeä, jotka omalta osaltaan pitävät huoltosuhteen täysin idioottina suomen kannalta. Toki se on rasistien suomalaisten vika kun eivät palkkaa luku- ja kirjoitustaidottomia somalimiehiä töihinsä.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Somalien tänne ottaminen pitäisi lopettaa tänään ja kaiken maailman suvunyhdistämiset pitäisi perua myöskin ASAP. Komppaan Halla-Ahoa tässä asiassa.
Tiedostan mainitsemasi ongelmat ja siksi töitä tulee olemaan paljon tulevaisuudessa ja perheiden yhdistämiseen on saatava tolkku. En nyt tarkkaan tiedä kuinka laaja yhteisö käsitetään perheeksi mutta minusta ydinperhettä suurempaa yksikköä ei pitäisi laskea maahan perheitä yhdistettäessä.
Ikävä kyllä todellisuus on kuitenkin se, että maahamme tulee pakolaisia sanommepa mitä tahansa - tästä pitävät poliitikkomme huolen (koska Perussuomalaiset tuskin saavat enemmistöä Eduskuntaan), joten ainoa mitä voimme tehdä on se, että koetamme löytää järkevimmät mahdolliset tavat toimia ja saada pakolaiset kotoutettua mahdollisimman hyvin. Aina parempi jos huoltosuhde kääntyy edes jossain vaiheessa positiiviseksi (joskin epäilen ettei se ensimmäisen polven aika käänny - sen verran on kuitenkin kokemusta ulkomaalaisten kanssa työskentelystä kertynyt ex. työpaikallani).
Halla-ahosta voidaan olla montaa eri mieltä mutta ikävä kyllä hän elää aikaa johon ei ole enää paluuta. En minäkään halua tänne kymmeniin tuhansiin nousevaa pakolaisvirtaa mutta totuutta on uskallettava katsoa joskus silmiin ja toimittava sen mukaan ja ainoa järkevä liike jota voimme tehdä on kotouttaminen (ja ongelmatapausten tiukka käsittely).
vlad.