Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 141 951
  • 24 186

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tämmöinen paskanjauhanta ei kyllä johda mihinkään, eikös edellisten kommentoijien kirjoituksessa ollut mielestäsi selvä pointti? Sinun esimerkkisi on taas tasoa säälittävä.

Minusta molemmat ovat typeriä yleistyksiä, joissa haetaan oikeutusta ihmisryhmään kohdistuneelle väkivallalle yksilöiden tekemillä rikoksilla.

Ja olen erittäin samaa mieltä, ettei tämmöinen yleistävä jauhanta johda mihinkään.

EDIT: Prinssi Jusufin FB-päivitys veteraanipatsaalla paljasti muuten uuden rasistisen stereotypian. Nuoria mustia miehiä pidetään automaattisesti ulkomailla syntyneinä maahanmuuttajina, jotka tulivat aikuisena Suomeen. Ja vielä rintamakarkureina.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuskin on. Mutta kun monikulttuurinen unelma rakentuu, niin tietty määrä raiskauksia ym.. on hyväksyttävä, että #unelma toteutuu. Eikös se näin se suvaitsevaisvirsi mennyt? Eli eikö tasapuolisuuden nimissä, nämäkin hyökkäykset silloin mene #unelman kasvukipujen piikkiin?

Tuota, tiedätkös, minusta tuo oikeastaan aika lailla polarisoivaa, jopa demonisoivaa keskustelua: näetkö tosiaan, että raiskauksia hyväksytään, niitä jopa halutaan? Tai tyttöjen sukupuolielinten silpomisia tai kunniamurhia? Mitä pitäisi tehdä sellaisille ihmisille, jotka kannattavat tälläistä toimintaa? Voiko heidän kanssaan keskustella järkevästi. Ja jos heidän toimintansa johtaa lopulta esimerkiksi islamilaiseen enemmistöön ja sharian voimaan tulemiseen niin eikö silloin olla käytännössä eksistentiaalisen uhan edessä, oikeastaan puhtaassa sotatilanteessa?

Minusta olisi erittäin suurta syytä - toki puolin ja toisin - maltillistaa tätä keskustelua, luopua vastapuolen täydellisestä demonisoinnista ja käytännössä jopa epäinhimillistämisestä. Emme ole sodassa, meitä ei uhkaa mikään eksistentiaalinen vaara, vastapuoli ei tahdo kansakunnan tai etnisten vähemmistöryhmien hävittämistä. Tälläinen propaganda ja (todellakin) vihapuhe on oikeasti vaarallista, oikeasti myrkyllistä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

EDIT: Prinssi Jusufin FB-päivitys veteraanipatsaalla paljasti muuten uuden rasistisen stereotypian. Nuoria mustia miehiä pidetään automaattisesti ulkomailla syntyneinä maahanmuuttajina, jotka tulivat aikuisena Suomeen. Ja vielä rintamakarkureina.

Kuinka laajalti suomalaiset loppuen lopuksi ajattelevat ja uskovat näin? Mielestäni tuo on aikamoinen yleistys...ylipäänsä kuinka suurella osalla suomalaisista on oikea ongelma ihonvärin kanssa? En usko, että prosentuaalisesti kovinkaan monella. Edes maahanmuuttokriittisten keskuudessa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Minusta molemmat ovat typeriä yleistyksiä, joissa haetaan oikeutusta ihmisryhmään kohdistuneelle väkivallalle yksilöiden tekemillä rikoksilla.

Höpsis. Se, ettei joku ylläty tämän kaltaisesta väkivallasta ei ole oikeutuksen hakemista. Toista se on valtakoneistoon kohdistuvan väkivallan kanssa, sille kyllä riiittää ymmärrystä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinka laajalti suomalaiset loppuen lopuksi ajattelevat ja uskovat näin? Mielestäni tuo on aikamoinen yleistys...ylipäänsä kuinka suurella osalla suomalaisista on oikea ongelma ihonvärin kanssa? En usko, että prosentuaalisesti kovinkaan monella. Edes maahanmuuttokriittisten keskuudessa.
Tämä.

Rasisteja toki on olemassa, ja nyt some-aikakaudella näiden paskapuheet saavat julkisuutta paljon kuin muidenkin idioottien mielipiteet. Olen kuitenkin samaa mieltä, että vähemmistössä ovat. Tämä nyt on vain mutua, mutta mutuilenpa silti: Uskon, että valtaosa maahanmuuttajien kokemista rasistisista huuteluista on tullut laitapuolenkulkijoiden, eli ns. spurgujen suusta. Kyseiset ikuisen juhannuksen miehet ovat juoneet aivonsa piloille jo aikoja sitten muutenkin. En vaan mitenkään muuten pysty uskomaan, että nykysuomessa saa kuulla jotain rasistisia huutoja kadulla.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kuinka laajalti suomalaiset loppuen lopuksi ajattelevat ja uskovat näin? Mielestäni tuo on aikamoinen yleistys...ylipäänsä kuinka suurella osalla suomalaisista on oikea ongelma ihonvärin kanssa? En usko, että prosentuaalisesti kovinkaan monella. Edes maahanmuuttokriittisten keskuudessa.

Ei kovin yleistä, onneksi. Enkä arvuutellut lukumäärää, esittelin sen vain. Toki tuollakin on samanlaisia arvauksia useampi ja ne keräävät liian monta tykkäystä nekin.

Se on selkeää, että ennakkoluulot eivät myöskään ole sidoksissa vain joensuulaisiin klanipäihin. Ihan "tavallisia" perheenisiä ja -äitejä joukossa.

Höpsis. Se, ettei joku ylläty tämän kaltaisesta väkivallasta ei ole oikeutuksen hakemista. Toista se on valtakoneistoon kohdistuvan väkivallan kanssa, sille kyllä riiittää ymmärrystä.

Sori, olet oikeassa, enemmän sillä haetaan oikeutusta omalle näkökannalle, joka saattaa sitten olla hyvinkin rasistinen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä.

Rasisteja toki on olemassa, ja nyt some-aikakaudella näiden paskapuheet saavat julkisuutta paljon kuin muidenkin idioottien mielipiteet. Olen kuitenkin samaa mieltä, että vähemmistössä ovat. Tämä nyt on vain mutua, mutta mutuilenpa silti: Uskon, että valtaosa maahanmuuttajien kokemista rasistisista huuteluista on tullut laitapuolenkulkijoiden, eli ns. spurgujen suusta. Kyseiset ikuisen juhannuksen miehet ovat juoneet aivonsa piloille jo aikoja sitten muutenkin. En vaan mitenkään muuten pysty uskomaan, että nykysuomessa saa kuulla jotain rasistisia huutoja kadulla.

Olen viime aikoina vieraillut Perussuomalaisten maahanmuuttokriitikkojen sivuilla ja täytyy sanoa, että olen aika yllättynyt keskustelun tyylistä. Avoimen rasistisia kommentteja esiintyy paljon. Ovat varmasti vähemmistö, mutta oman kokemukseni mukaan mielipiteet ovat koventuneet viime aikoina.
 
Olen viime aikoina vieraillut Perussuomalaisten maahanmuuttokriitikkojen sivuilla ja täytyy sanoa, että olen aika yllättynyt keskustelun tyylistä. Avoimen rasistisia kommentteja esiintyy paljon. Ovat varmasti vähemmistö, mutta oman kokemukseni mukaan mielipiteet ovat koventuneet viime aikoina.

Ja tulee luultavasti vain koventumaan kuten muualla Euroopassa. Ei tätä kierrettä varmaan muuten enää katkaista kuin kiristämällä maahanmuuttoa, sen verran tuntuu olevan mitta täysi ympäri Eurooppaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olen viime aikoina vieraillut Perussuomalaisten maahanmuuttokriitikkojen sivuilla ja täytyy sanoa, että olen aika yllättynyt keskustelun tyylistä. Avoimen rasistisia kommentteja esiintyy paljon. Ovat varmasti vähemmistö, mutta oman kokemukseni mukaan mielipiteet ovat koventuneet viime aikoina.

Minä olen varma, että rasismia esiintyy Suomessa, sillä sitä esiintyy missä tahansa yhteiskunnassa. Mietin vaan tuota ihonväriä, kuinka keskeistä se on nykypäivän rasistisessa ajattelussa Suomessa? Mamu-kriitiikoiden sivuilla en tosin ole käynyt vierailulla.

Oma mutuni on sen suuntainen, että rasistinen ajattelu ainakin laajemmin ajateltuna kohdistuu tiettyihin uskontoihin, kansallisuuksiin jne. Ekasta esimerkkinä somalit, tokasta islam. Myös vasemman siiven taholta olen huomannut rasistista antisemitismiä aina juutalaisista ja Israelista puhuttaessa, tosin mm. Tällä sivulla esitetty väite Tuomiojan antisemitismistä oli puhdasta paskaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen viime aikoina vieraillut Perussuomalaisten maahanmuuttokriitikkojen sivuilla ja täytyy sanoa, että olen aika yllättynyt keskustelun tyylistä. Avoimen rasistisia kommentteja esiintyy paljon. Ovat varmasti vähemmistö, mutta oman kokemukseni mukaan mielipiteet ovat koventuneet viime aikoina.
Kyllä varmasti näin. Mielestäni tämä johtuu siitä, että kummallakin puolella keskustelua esiintyy idiootteja, jotka eivät edes halua keskustella tai selvittää toisen puolen näkemyksiä. On helppoa keskustella samanmielisten kanssa ja haukkua vastapuolta, mikä ruokkii sitten koko ilmiötä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja tulee luultavasti vain koventumaan kuten muualla Euroopassa. Ei tätä kierrettä varmaan muuten enää katkaista kuin kiristämällä maahanmuuttoa, sen verran tuntuu olevan mitta täysi ympäri Eurooppaa.

Suomen tilannetta on turha verrata suurten massojen maahanmuuttomaihin. Koventunut kielenkäyttö liittyy minun mielestäni ihmisten tarpeelle löytää syyllinen Suomen ongelmiin ja sitä kautta omaan pahaanoloon.
 

Baldrick

Jäsen
Ja tulee luultavasti vain koventumaan kuten muualla Euroopassa. Ei tätä kierrettä varmaan muuten enää katkaista kuin kiristämällä maahanmuuttoa, sen verran tuntuu olevan mitta täysi ympäri Eurooppaa.

Tältähän se toistaiseksi näyttää. Varsinkin, kun mielipiteille löytyy tilastollista tukea mm. raiskausten suhteesta. Ja ihan ymmärrettävästi monia islam myös pelottaa. Radikaali-islam kun on maailman suurin väkivaltainen uhka sivulliselle tällä hetkellä. Käytännössä niin kauan, kun ei olla edes lähelläkään mm. rikos- ja työllistymistilastoissa kantaväestöä tiettyjen kansanryhmien osalta, saa rasistit vipuvartta ja tukea omille aatteilleen. Kun olemme siinä tilanteessa, että raiskauksia tapahtuu samassa suhteessa suomalaisiin tai jopa vähemmän, viedään erittäin paljon pois kättä pidempää pois äärioikeiston työkaluista. Nykymenolla en kuitenkaan usko, että muutosta tilastoissa tulee tapahtumaan, joten voimme vain rauhassa ja pelonsekaisin tunnelmin odotella kaiken ääriajattelun nousua, radikaalimpia puheenvuoroja ja kasvua poliittisessa väkivallassa.
 
Viimeksi muokattu:
Suomen tilannetta on turha verrata suurten massojen maahanmuuttomaihin. Koventunut kielenkäyttö liittyy minun mielestäni ihmisten tarpeelle löytää syyllinen Suomen ongelmiin ja sitä kautta omaan pahaanoloon.

Omiin silmiin asenteet ovat koventuneet samaan tahtiin kuin maahanmuuttajat ovat lisäntyneet. Tai eihän maahanmuutto kokonaisuudessa ole mikään ongelma juuri kenellekään paitsi idioottirasisteille, pelkästään sektio siitä.

Nykymenolla en kuitenkaan usko, että muutosta tilastoissa tulee tapahtumaan, joten voimme vain rauhassa ja pelonsekaisin tunnelmin odotella kaiken ääriajattelun nousua, radikaalimpia mielipiteitä ja kasvua poliittisessa väkivallassa.

Luultavasti näin. Käytännössä joka puolella homma on mennyt reisille mutta kaikki seisoo kädet munissa rasistin leiman pelossa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Yllättävän härskiä ja vastenmielistä kommentointia "veteraanien puolesta" täällä https://www.facebook.com/Prinssijusuf/posts/650711005065992:0

Minua ihmetyttää syvästi some-toiminta, se saa monessa ihmisessä esiin huonoimmat piirteet. Samaten ihmetyttää, että jengi edes kehtaa omalla nimellään kirjoitella tuollaisia.

Nykyinen some- kulttuuri vahvistaa omaa käsitystäni siitä, että elämme länsimaisen kulttuurihegemonian rappion aikaa.
 

Tuamas

Jäsen
Nykyinen some- kulttuuri vahvistaa omaa käsitystäni siitä, että elämme länsimaisen kulttuurihegemonian rappion aikaa.

Minusta nykyinen some-kulttuuri on osoitus tasa-arvon parantumisesta viestinnän osalta.
Ennen asian esiin saamiseksi vaadittiin sanomaa, sittemmin hyvä kirjoitustaito ja nyt kaikki kylähullut saavat äänensä kuuluviin isoille joukoille jos osaavat käyttää nettiä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minusta nykyinen some-kulttuuri on osoitus tasa-arvon parantumisesta viestinnän osalta.
Ennen asian esiin saamiseksi vaadittiin sanomaa, sittemmin hyvä kirjoitustaito ja nyt kaikki kylähullut saavat äänensä kuuluviin isoille joukoille jos osaavat käyttää nettiä.

Minusta some-kulttuuri on disinformaation aikaa, joka johtaa pahimmillaan dramaattisiin seurauksiin. Asiat kärjistyvät. Toki kiitos somelle siitä, että se on karusti paljastanut mm. sen kuinka vähin tiedon ja eväin osa ihmisistä on liikkeellä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Sori, olet oikeassa, enemmän sillä haetaan oikeutusta omalle näkökannalle, joka saattaa sitten olla hyvinkin rasistinen.

Voi pitää paikkansa, aivan kuten jotkut leimaavat jo pelkästää oman näkökantansa kyseenalaistajat rasisteiksi ja linkkaavat vielä selvittämättömiä tekoja muka rasistisina rikoksina.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olen viime aikoina vieraillut Perussuomalaisten maahanmuuttokriitikkojen sivuilla ja täytyy sanoa, että olen aika yllättynyt keskustelun tyylistä. Avoimen rasistisia kommentteja esiintyy paljon. Ovat varmasti vähemmistö, mutta oman kokemukseni mukaan mielipiteet ovat koventuneet viime aikoina.
Mielipiteet ovat varmastikin koventuneet, mutta kannattaa muistaa myös yhteiskunnan muutos. Netti tarjoaa paikan, jossa ihmiset voivat laukoa kovia mielipiteitään laajalle yleisölle kunhan lakia ei rikota.

Netti yhdistettynä koviin asenteisiin johtaa väistämättä kiivaaseen keskusteluun.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Lieveilmiöitähän nämä lähinnnä ovat. Historian syvät pohjavirrat ovat ihan jossain toisaalla: globalisaatiossa ja pääoman liikkuvuuden ja vaikutusvallan kasvussa. Jos seuraamme suurten pörssiyritysten tulosta ja pörssien yleisindeksejä niin ei USA:ssa ja Euroopassa ole mennyt ollenkaan niin huonosti viime aikoina. On merkittäviä rakenteita, joille periytyvän ja laajan alaluokan syntyminen ei ole ollenkaan kovin suuri haittatekijä vaan ehkä jopa bonus marginaalisen halpatyövoiman muodossa.

Globalisaatio myös entisestään heikentää vanhoja yhteisöllisiä rakenteita ja atomistaa yhteiskuntaa yksittäisten, eristyneitten kuluttajien joukoksi. Myös hyvinvointirakenteet hitaasti rapautuvat vapaiden pääomamarkkinoiden ja kasvavan verokilpailun paineissa. Samalla talouskehitys on yhä laajemmille väestönosille korkeintaan tyydyttävää tai ehkä jopa miinusmerkkistä. Tällöin yhteiskunnan marginaalissa olevien poliittisesti heikkojen, mutta näkyvien ja eri tavalla ajattelevien ja uskovien vähemmistöjen ryhmät ovat mitä luontevin kohde ulkoistaa viha ja epävarmuus tulevaisuudesta. Ja joillekin tahoille se lienee ihan sopivaa kehitystä, vaikka tietävätkin paremmin.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Minusta some-kulttuuri on disinformaation aikaa, joka johtaa pahimmillaan dramaattisiin seurauksiin.
Kun minä olin armeijassa, ei jengi ihan tähän malliin vielä sometellut, mutta disinformaation määrä oli ihan valtava. Yhtään mitään et voinut uskoa suorilta.

Ihan samallalailla niitä paskanpuhujia on ollut ennenkin. Ennen ne huhut on kiertäneet Kesoilin pystykaffella ja nyt Facebookissa sekä Twitterissä. Somen etu on kuitenkin se, että edes puoliksi järjelliset ihmiset osaavat joitain heittoja epäillä ja voivat itse harrastaa lähdekritiikkiä ja selvittää väitteen todenperäisyyttä netistä. Kun Pekka Kesoililla väittää että ihan varmasti olivat mutakuonoja ne Oulun raiskaajat, niin mistäs lähdet etsimään muita lähteitä? Poliisit eivät siihenkään aikaan ihan joka huoltiksella päivystäneet.

Väärää tietoa on ollut ennenkin. Se on vain muuttanut muotoa. Sekä huhujen leviäminen, että palojen sammuttelu tapahtuu nopeammin, mutta mä vähän luulen että paskanpuhumisen määrä on vakio. Ehkä joku MV-lehti on tähän ainoita poikkeuksia, sillä se levittää täysin harkitusti väärää tietoa rikastumistarkoituksessa. Sellainen ei aiemmin ole ollut samalla tavalla mahdollista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kun minä olin armeijassa, ei jengi ihan tähän malliin vielä sometellut, mutta disinformaation määrä oli ihan valtava. Yhtään mitään et voinut uskoa suorilta.

Ihan samallalailla niitä paskanpuhujia on ollut ennenkin. Ennen ne huhut on kiertäneet Kesoilin pystykaffella ja nyt Facebookissa sekä Twitterissä. Somen etu on kuitenkin se, että edes puoliksi järjelliset ihmiset osaavat joitain heittoja epäillä ja voivat itse harrastaa lähdekritiikkiä ja selvittää väitteen todenperäisyyttä netistä. Kun Pekka Kesoililla väittää että ihan varmasti olivat mutakuonoja ne Oulun raiskaajat, niin mistäs lähdet etsimään muita lähteitä? Poliisit eivät siihenkään aikaan ihan joka huoltiksella päivystäneet.

Väärää tietoa on ollut ennenkin. Se on vain muuttanut muotoa. Sekä huhujen leviäminen, että palojen sammuttelu tapahtuu nopeammin, mutta mä vähän luulen että paskanpuhumisen määrä on vakio. Ehkä joku MV-lehti on tähän ainoita poikkeuksia, sillä se levittää täysin harkitusti väärää tietoa rikastumistarkoituksessa. Sellainen ei aiemmin ole ollut samalla tavalla mahdollista.

Esimerkiksi Bostonin pommi-iskun jälkeen täysin sivullinen ihminen joutui ajojahdin kohteeksi, somesta levinneiden huhujen ansiosta. Tätä ei olisi tapahtunut mitenkään samassa mittakaavassa ilman ihanasta sosiaalista mediaa.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Esimerkiksi Bostonin pommi-iskun jälkeen täysin sivullinen ihminen joutui ajojahdin kohteeksi, somesta levinneiden huhujen ansiosta. Tätä ei olisi tapahtunut mitenkään samassa mittakaavassa ilman ihanasta sosiaalista mediaa.
Juu, ja monelta huhulta on varmasti saatu katkaistua siivet ennen kuin mitään vakavaa on tapahtunut. Kuten sanoin, homma on nopeutunut puolin ja toisin.
 

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Mä haluaisin tuosta matkustelusta kirjoittaa vielä hieman. Lähiöiden ja maaseudun sivistymätöntä kansanosaa dissataan tässäkin ketjussa usein hyvin ivallisesti siksi, että "no niillähän kokemukset ulkomaista rajoittuu Tallinnan-reissuihin". Mulla henkilökohtaisesti ei ollut ennen vuotta 2011 juurikaan varaa matkustella. Tämä on eittämättä rajoittanut maailmankuvaa ja tehnyt minusta otollisen kohteen Halla-ahon ja muiden "maahanmuuttokriitikkojen" propagandalle. Kun sitten viime vuosina olen päässyt vähän reissaamaan, on se avannut jonkin verran silmiä. Mun mielestäni tässä pitää kuitenkin huomioida se, että jollain Action Bronsonilla on ollut siinä mielessä huomattavasti paremmat edellytykset rakentaa itselleen avarakatseinen maailmankuva, että hän on päässyt kapaloikäisestä asti reissaamaan ympäri maailmaa. Tämä seikka hänen ja muiden kosmopoliittien olisi hyvä ottaa huomioon, kun he naureskelevat minulle ja kaltaisilleni.

Pahoittelen tuota Tallinan-reissua-heittoa aiemmin. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut yleistää, vaan lähinnä huomauttaa, että kommentoiminen ja argumentointi esimerkiksi monikulttuurisuus-keskusteluun on mielestäni huteralla pohjalla, jos ei oikeasti ole tietoa tai kokemusta muista kulttuureista. Ja parhaiten sellaista saanee lukemisen ja opiskelun lisäksi matkustelemalla. Monille kun tuntuu olevan yllättävän helppoa karttaa, inhota ja jopa vihata ihmisryhmiä, joihin ei koskaan henkilökohtaisesti ole ollut missään kosketuksissa.

Toki kommentoida saa, ja mielipiteitä on hyvä olla lähes asiasta kuin asiasta. Tilanne on kuitenkin vähän sama kuin poliittisissa talouskeskusteluissa; jokaiselta kansanedustajalta tm. poliitikolta löytyy mielipide, näkemys ja neuvoja, mutta loppujen lopuksi heidän arumenttinsa tuntuvat todella huterilta, kun viereen laittaa lähes kenen tahansa ekonomistin väittämät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös