Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 141 935
  • 24 186

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kluuvissa oli muuten vuonna 2012 alle 450 asukasta, että jos haluaa harrastaa tilastokikkailua, niin Kluuvi on melko rikollinen paikka asukaslukuun suhteutettuna. Jos siis haluaisi käyttää vaikka mamukriitikoiden tapaan juuri suhteellisia lukuja, jotka heidän mukaansa antavat tietyistä rikoksista todenmukaisemman kuvan.

Ylivoimaisesti Suomen vaarallisin paikka asukasmäärään verrattuna jokatapauksessa. Ehkä se johtuu siitä, että alueella sijaitsevat mm hotellit Glo ja Kämp, joissa on tunnetusti paljon ulkomaalaisia vieraita.

Sahuri-Hakkarainen saattaisi erheelisesti luulla Kluuvin korkeiden rikoslukujen johtuvan steissillä notkuvista neekeriukoista.
 

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Legendaarisin yleistys ja mutu-heitto mitä tässäkin ketjussa saa lukea joka päivä.

Mikä yleistys se on, jos sanon, että näitä löytyy monta. Omassa tuttavapiirissä ainakin on. Eri asia jos käyttäisin esim. termejä "kaikki" tai "valtaosa".

EDIT: Ja lisätään nyt vielä, että omasta mielestäni jokaisella on ihan täysi oikeus antaa mielipiteensä tähänkin keskusteluun. Omaan kokemukseen pohjautuva perustelu on vain usein todella hutera, jos niitä omia kokemuksia ei juuri ole. Uskon, että Stubb tuntee muita kulttuureja kohtalaisen hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varmasti tulee. Paitsi jos tekijä on Antti eikä Ahmedi taikka Matti eikä Muhamatti. Eihän näiden nassukoiden nimiäkään kyseisestä kioskista ole syystä taikka toisesta julkaista.

Eikös tuolla ole kantasuomalaisiakin lapsiin sekaantujiakin julkaistu? Jos oikein pöyristymisistä muistelen...
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No tuo lehti on saanut paljon paskaa niskaansa, mutta tuskin julkaisisi tuota kirjeenvaihtoa ainakaan omana keksintönään. Sitä kuka sen on tuonne lehteen välittänyt, voi vaan arvailla. JOS tuo on, iso JOS, oikeasti Murajan tekstiä, niin kenkää täytyy tulla Hesarista.

On se Murajan tekstiä, itse sen on myöntänyt. Tässä muuten jatkoa tuolle, eli Ilja Janitskinin ja Murajan välinen fb-keskustelu. (linkki mv-lehteen).
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko tuossa kirjoittamassani nyt jotain väärää?
No ei näköjään ole. Minä jotenkin onnistuin lukemaan veriruhjeista, nöyrimmät anteeksipyyntöni.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täytyy sanoa, että toivon tekijöiden olevan kantasuomalaisia. Muuten usko poliisiin olisi mennyttä. En sano, että "lopullisesti" mennyttä, koska toistaiseksi usko poliisiin on hyvä. Tosiasioiden peittely ei ole poliisin vika, vaan ylempien tahojen.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Täytyy sanoa, että toivon tekijöiden olevan kantasuomalaisia. Muuten usko poliisiin olisi mennyttä. En sano, että "lopullisesti" mennyttä, koska toistaiseksi usko poliisiin on hyvä. Tosiasioiden peittely ei ole poliisin vika, vaan ylempien tahojen.

Minä en näe mitään syytä tai motiivia siihen, että poliisi valehtelisi tällaisessa asiassa. Tuomiot ja istuntolistat ovat kuitenkin julkisia, joten valheella olisi todella lyhyet jäljet.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asun tässä ihan Turun Logomon välittömässä läheisyydessä. Olen pitänyt hoodeja aina hyvin turvallisena ympäristönä, mutta tänään kotiin tullessani läheinen banaanipuisto olikin jonkin paskaviherkommarianarkistien vallassa. Ei siinä, että millään tavoin pelkäisin tota paskasakkia, mutta vituttaa suuresti tollasen roskasakin rantautuminen tähän välittömään läheisyyteen. Tolla porukalla kun on tapana aina aiheuttaa jotain lieveilmiöitä. Ilmeisesti nää hampunpolttelijat edusti jotain monikulttuurisuutta. Vastenmielisempää sakkia olen harvoin nähnyt.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Laissa ei tosiaan ole määritetty että tukien saaminen edellyttää sitä ettei taistele ISISin riveissä. Mutta vähän epämääräiseksi tuon jutun heitto jää. Kyllähän esim. työttömyystukien saaminen edellyttää sitä että henkilö on työmarkkinoiden käytettävissä. Sen ratkaisee TE-toimisto Kelaa sitovalla lausunnollaan. En oikein usko että TE-toimiston tulkinta venyy siihen, että henkilö voisi Syyrian rintamalta hakea aktiivisesti töitä Suomesta tai muualta EU-alueelta tai olla valmiudessa jos kutsu käy työvoimapoliittiseen koulutukseen, harjoitteluun tai tukityöhön.
En ole kerennyt kaikkea lukea läpi, joten jos tuplat niin pahoitteluni.

Eikö tätä lakia vasta muutettu viime hallituskaudella siten, että työtönkin voi lähteä ulkomaille ja silti olla työnantajien käytettävissä, kun se loukkaa melko perkeleesti ihmisoikeuksia että työtön ei voisi vaikka lähteä risteilylle, mutta työssäkäyvä voi.

@Kirjoittelija Voisitko ihan oikeasti lopetta tuon touhusi, se ei aja yhtään mitään agendaa, yhtään mihinkään suuntaan. Se on vain lapsellista käytöstä, muita kanssakirjoittajia kohtaan, jota on nyt jatkunut jo varsin pitkään. Tämä on jatkoaika ja täällä ei asioista päätetä, täällä keskustellaan, ihan sama mitä mieltä asioista ollaan. Meillä kaikilla on kuitenkin tähän keskusteluun yhteinen lähtökohta ja kiinnostuksen kohde, eli jääkiekko. Tuo sinun touhusi on todella ala-arvoista. Ennemmin vaikka haukut sitten viherpiiperoiksi tai natseiksi porukkaa, ainakin se on suoraselkäistä. Toi jatkuva narina, hakamussuttelu ja muka sarkasmi ei ole. Se on vain rasittavaa.

Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Asun tässä ihan Turun Logomon välittömässä läheisyydessä. Olen pitänyt hoodeja aina hyvin turvallisena ympäristönä, mutta tänään kotiin tullessani läheinen banaanipuisto olikin jonkin paskaviherkommarianarkistien vallassa. Ei siinä, että millään tavoin pelkäisin tota paskasakkia, mutta vituttaa suuresti tollasen roskasakin rantautuminen tähän välittömään läheisyyteen. Tolla porukalla kun on tapana aina aiheuttaa jotain lieveilmiöitä. Ilmeisesti nää hampunpolttelijat edusti jotain monikulttuurisuutta. Vastenmielisempää sakkia olen harvoin nähnyt.

Kannattaa varmaan muuttaa johonkin Utsjoelle, jos ei kestä kaupunkielämää. Ne "paskaviherkommarianarkistit" ovat ihan tavallisia turkulaisia. Toki todennäköisesti hieman koulutetumpia kuin sinä, koska antavat arvoa sellaisille asioille kuin suvaitsevaisuus, elämän monimuotoisuus ja ihmisten tasavertainen kohtelu.

Sieltä Turusta löytyy tänä viikonloppuna kyllä ihan aidostikin vastenmielisiä ihmisiä, jos sellaisia haluat nähdä. Perussuomalaisten puoluekokouksesta löydät pilvin pimein fasisteja.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Siten, että monikulttuurisuus on rikkaus.



Kehtaatko sä esittää tällaisia mielipiteitä ihan elävässä elämässä esim. työkaverien kanssa keskustellessasi? Tuskinpa, mutta kyllä jo pelkästään se, että kouluja käynyt ihminen on valmis laukomaan tuollaisia näkemyksiä edes nimimerkin takaa, kertoo aika paljon Suomen ummehtuneesta ilmapiiristä. Ruotsissa moinen tuskin olisi mahdollista.

Onneksi enemmistö koulutetuista suomalaisista sentään suhtautuu maahanmuuttoon paljon fiksummin. Esim. nimimerkkien Action Bronson, TosiFani ja kahden suunnan sentteri näppikseltä ei varmasti lähtisi yhdellekään nettipalstalle noin ksenofobista tekstiä.



Se maksaa rahaa, mutta kuten nimimerkki Golden AWe totesi, se raha maksaa itsensä .

Kehtaan tietenkin. He näkevät omin silmin, että kohtelen kaikkia lapsia yhtä hyvin. Eivät he pidä minua rasistina. Ainio asia, jota en kehtaa ihan kaikille sanoa on se, että voin itse valita työpaikkani. Sen he kyllä ymmärtävät muutenkin.

Kehtaatko itse väittää, että jos pääset valitsemaan kahdesta työympäristöstä, valitsisit sen, jossa yhteiskunnalliset ihanteesi toteutuisivat paremmin kuin sen, jossa saisit keskittyä tekemään mahdollisimman hyvälaatuista tuotetta?
"Hauskaa on se että sä väität mua rasistiksi ja mä en oo sitä- Sä yrität tekemällä tehä muttet pysty ku mä en oo."
"kaks saatanan mutakuonoa!"
"saattaa jopa sekottua kaasu ja jarru poljin vast edes jos oikein tummaa liikkuu suojatiellä ."

Seems legit.

Toimittaja Murajan Twitter-tililtä löytyi Tuula Amberlan twiitti, jossa taiteilija Amberla kirjoittaa näin:
Tiedoksi pikkukaupunkien @persut ! #Turku on hyvin monikulttuurinen kaupunki ja tummat ihmiset, joita näette ovat tavallisia turkulaisia

Melko hulvatonta tekstiä, kun nyt puhutaan kuitenkin Turusta. Tulee mieleen Junnu Vainion sanat: "Turistit tulkaa tuppukylään tänne, täällä ihmeitä teille näytetään."

Tuulalle tiedoksi, että Vantaalta pääsee suoralla lennolla esim. Tukholmaan, Lontooseen tai New Yorkiin. Noista kylistä voi saada hieman perspektiiviä siihen, miltä näyttää hyvin monikulttuurinen kaupunki. Se ei näytä Suomen Turulta.

Olin muuten juuri Turussa. En puoluekokouksessa enkä miekkarissa, vaan kummipojan synttäreillä. Menin kaupunkiin jo eilen, joten aamupäivän vietin kaupungilla mm. synttärilahjaa etsien.

Tässä silminnäkijälausunto niistä ihmisistä, joiden kanssa olin tekemisissä.
-Jäätelömyyjä, kantasuomalainen.
-Satunnainen tuttava, kantasuomalainen mutta kotoisin Oulusta.
-Torimyyjä, ilmeisesti venäjää äidinkielenään puhuva.
-Sokoksen kaksi henkilökuntaan kuulunutta, äidinkielet suomi (?) ja venäjä.
-Intersportin myyjä, voimakas turun murre.
-Kauppahalliin pizzakioski, 2 henkilöä, ei kantasuomalaisia.
-Korttikaupan myyjä, kantasuomalainen (?)
-Kauppahalliin kahvilatyöntekijä, murtaen suomea puhuva.

Tämän jälkeen menin synttäreille. Rivitalon (omistusasuntoja) kuudesta asunnosta kahdessa muut kuin kantasuomalaiset asukkaat.
Lontoo voi toki olla monikulttuurisempi, mutta en osaa Turkua ihan Kärsämäkenä nähdä vaikka siellä saman niminen alue onkin.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Täytyy sanoa, että toivon tekijöiden olevan kantasuomalaisia. Muuten usko poliisiin olisi mennyttä. En sano, että "lopullisesti" mennyttä, koska toistaiseksi usko poliisiin on hyvä. Tosiasioiden peittely ei ole poliisin vika, vaan ylempien tahojen.

Tätähän mm. hommafoorumilla on sönkötetty. Jännän paljon täällä on näitä yhtymäkohtia keskusteluissa vaikka kyseistä foorumia ei minun lisäkseni kukaan muu luekaan.
 
Kehtaatko itse väittää, että jos pääset valitsemaan kahdesta työympäristöstä, valitsisit sen, jossa yhteiskunnalliset ihanteesi toteutuisivat paremmin kuin sen, jossa saisit keskittyä tekemään mahdollisimman hyvälaatuista tuotetta?

Kehtaan väittää, etten ainakaan työpaikkaa valitessani ajattelisi, että pienempi maahanmuuttajien määrä olisi joku plussa. Minusta on myös hivenen erikoista, että lasten kanssa työskentelevä ihminen puhuu siitä, miten tehdään mahdollisimman hyvälaatuista "tuotetta".

Onneksi jostain Helsingin Suomalaisesta Yhteiskoulusta tai Ressun lukiosta tuskin löytyy opettajia, jotka ajattelevat, että "mitä vähemmän mamuja, sitä parempi".


Tässä silminnäkijälausunto niistä ihmisistä, joiden kanssa olin tekemisissä.

On mukavaa, että palveluammatteihin on saatu tekijöitä ulkomailta, sillä kuten Vihreiden nuorten turkulainen puheenjohtaja Saara Ilvessalo taannoin kirjoitti: "Poikkeuksetta jokainen maahanmuuttajabussikuski tai -kauppias on iloisempi, puheliaampi ja vitsikkäämpi kuin suomalainen kollegansa. Suomalaisilta on silloin tällöin kyselty tutkimuksissa, keitä he ottaisivat naapureikseen. Minulle maahanmuuttaja, kiitos! Mielellään useampikin."

Saaralla on selkeästi aika paljon terveempi suhtautuminen maahanmuuttoon kuin sinulla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kehtaan väittää, etten ainakaan työpaikkaa valitessani ajattelisi, että pienempi maahanmuuttajien määrä olisi joku plussa. Minusta on myös hivenen erikoista, että lasten kanssa työskentelevä ihminen puhuu siitä, miten tehdään mahdollisimman hyvälaatuista "tuotetta".

Onneksi jostain Helsingin Suomalaisesta Yhteiskoulusta tai Ressun lukiosta tuskin löytyy opettajia, jotka ajattelevat, että "mitä vähemmän mamuja, sitä parempi".




On mukavaa, että palveluammatteihin on saatu tekijöitä ulkomailta, sillä kuten Vihreiden nuorten turkulainen puheenjohtaja Saara Ilvessalo taannoin kirjoitti: "Poikkeuksetta jokainen maahanmuuttajabussikuski tai -kauppias on iloisempi, puheliaampi ja vitsikkäämpi kuin suomalainen kollegansa. Suomalaisilta on silloin tällöin kyselty tutkimuksissa, keitä he ottaisivat naapureikseen. Minulle maahanmuuttaja, kiitos! Mielellään useampikin."

Saaralla on selkeästi aika paljon terveempi suhtautuminen maahanmuuttoon kuin sinulla.

Ei minulla ole mitään maahanmuuttoa vastaan. Ymmärrät (tahallaan) väärin. Jos 21:en lapsen ryhmässä on neljä, joiden suomen kieli on selvästi muuta ryhmää heikompaa, se "heikomman mukaan" eteneminen haittaa 17 muun lapsen oppimistilanteita. Siis olettaen, mikä on realismia, että prosessia pyörittää vakiomäärä henkilökuntaa.

Tottakai jokaiselle työlle on määriteltävissä tuote. Minun tuotteeni on se oppimisympäristö jota olen tuottamassa. Jokaisen työntekijän tulisi osata kertoa mitä juuri hän on tuottamassa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kukas sinulle on antanut valtuudet päättää, mikä on tervettä suhtautumista kyseiseen asiaan? Saahan sitä asioista olla toista mieltä, vai miten se teillä suvaitsevaisilla ilmoitettiinkaan?

Sinulle ja muillekin humalaisille totean että @Kirjoittelija on työtön pelle. Ei siis kenenkään narri. Työnkuvaan kuuluu trollaaminen jokaisessa ketjussa. Juuri tällä hetkellä vain lahjakkaimmat heistä saavat oman bloginsa joku puheenvuorossa US:n sivuilla taikka tyä miähenä persuissa. Sen suuremmin ei hänen viesteistään kannata mieltänsä pahoittaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun mielestäni nuo pari viimeisintä viestiä on ollut poikkeavia viime viikon linjaan, jotain muutakin kuin muka sarkasmia. Humalassa en ole, piti oikein tarkastaa tuota omaa tekstiä, että oliko siellä jotain mikä aiheuttaisi moisen epäilyn.

Ihan sama linja jatkuu. Kirjailija on oikeasti maahanmuuttokriittinen, hän on vetänyt nykyistä roolia jo pidempään.
 
Ei minulla ole mitään maahanmuuttoa vastaan. Ymmärrät (tahallaan) väärin. Jos 21:en lapsen ryhmässä on neljä, joiden suomen kieli on selvästi muuta ryhmää heikompaa, se "heikomman mukaan" eteneminen haittaa 17 muun lapsen oppimistilanteita. Siis olettaen, mikä on realismia, että prosessia pyörittää vakiomäärä henkilökuntaa.

Jos opetukseen tarvitaan lisää henkilökuntaa, silloin pitää palkata lisää sitä henkilökuntaa. Se raha kyllä maksaa itsensä takaisin. Ihminen, jolla on humaani maailmankuva (esim. Päivi Lipponen tai nimimerkit Action Bronson ja TosiFani) ei ikipäivänä lähtisi valikoimaan lastensa koulua sillä perusteella, että siellä pitää olla mahdollisimman vähän mamuja. On lapselle pelkästään hyväksi, että hän saa kotoaan ihmisten tasavertaista kohtelua kunnioittavan arvomaailman. Jos kotoa välittyy lapselle sellainen ajatusmaailma, että "mamukoulu on huono koulu", lapsi on alttiimpi ajautumaan aikuisena Suomen vastarintaliikkeen kaltaisiin vatipääporukoihin.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Humalassa en ole, piti oikein tarkastaa tuota omaa tekstiä, että oliko siellä jotain mikä aiheuttaisi moisen epäilyn.

Pahoittelen hyökkääväisyyttäni. Kuvittelin asian vain olevan sinullekin "selvä". No pun inteded. Vähän hämmentää mitä lisäarvoa tuollainen keskusteluiden sekoittaminen tuottaa. Sitä kuitenkin arvioi moderaattorit emmekä me.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätähän mm. hommafoorumilla on sönkötetty. Jännän paljon täällä on näitä yhtymäkohtia keskusteluissa vaikka kyseistä foorumia ei minun lisäkseni kukaan muu luekaan.

Olen kai aika tyhmä, kun en tiedä mihin "tähän" viittast ja toisaalta en tunne hommafoorumiakaan
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä en näe mitään syytä tai motiivia siihen, että poliisi valehtelisi tällaisessa asiassa. Tuomiot ja istuntolistat ovat kuitenkin julkisia, joten valheella olisi todella lyhyet jäljet.

En itsekään usko valehteluun tässä asiassa, ja siksi pitäisinkin valehtelua absurdina ja uskomattomana.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tätähän mm. hommafoorumilla on sönkötetty. Jännän paljon täällä on näitä yhtymäkohtia keskusteluissa vaikka kyseistä foorumia ei minun lisäkseni kukaan muu luekaan.

Jaa, minä kirjoittelenkin sinne kohtuullisen aktiivisesti. Jos on kiinnostunut näistä erinäisistäkin yhteiskunnallisista ilmiöistä niin Homma on sangen korvaamaton paikka.
 
Ihan sama linja jatkuu. Kirjailija on oikeasti maahanmuuttokriittinen, hän on vetänyt nykyistä roolia jo pidempään.

Onko käynyt mielessä sellainen vaihtoehto, että ihmisen mieipiteet saattavat iän karttuessa muuttua? Halla-ahon propaganda meni minuun aikanaan hänen noustessaan julkisuuteen ihan täydestä. Olen sikäli otollista kohderyhmää rasistiselle propagandalle, että olen käynyt pelkästään sen paljon puhutun "elämäm koulun", enkä ole juurikaan käynyt ulkomailla. Tällaisia syy-seuraussuhteita on helpompi hahmottaa, kun ikää tulee lisää.

Sittemmin esim. Maria Petterssonin kaltaiset ajattelijat ovat kuitenkin saaneet minut ymmärtämään, että humanitaarisen maahanmuuton vähentämisen vaatiminen pohjaa pelkästään irrationaalisiin pelkoihin. Rasistit kertovat Suomessa Ruotsista kauhutarinoita, mutta kun esim. minä kävin nelisen vuotta sitten AIK-Djurgården-reissullani Rinkebyssä, en nähnyt siellä minkäänlaista rikollisuutta, eivätkä maahanmuuttajat ole aiheuttaneet täällä Tampereellakaan minulle mitään ongelmia. Monet kantasuomalaiset kyllä ovat. Suomessa kovasti mollatussa Rosengårdissakin autokanta on uudempaa kuin Suomessa, mikä kertoo siitä, että Ruotsilla menee taloudellisesti paremmin kuin Suomella. Vähäisin syy tähän tuskin on se, että Ruotsin yhteiskunta on paljon monimuotoisempi kuin meidän.

Esim. näistä syistä olen kääntynyt sille kannalle, että Suomeen pitäisi ottaa huomattavasti nykyistä enemmän humanitaarisia maahanmuuttajia. Mitä enemmän tässä asiassa vitkutellaan, sitä kauempaa katselemme Ruotsin perävaloja kilpailussa taloudellisesta hyvinvoinnista. Ja aika olennaista on se, että tämä asia ei ratkea vielä likimainkaan sillä, että natsi-Immonen potkitaan persuista helvettiin. Asenteiden pitää muuttua todella paljon demareissa, keskustassa ja kokoomuksessa. Stubbin "monikulttuurisuus on rikkaus" -twiitti ei kanna kovin kauas, kun hän samaan aikaan hyväksyy puolueeseensa Rydmanin kaltaiset salonkirasistit.


Mä teen kahta työtä. Mikä sinua motivoi nimittämään minua työttömäksi? Pyritkö siten jotenkin noseleeraamaan mielipiteitäni? Onko työttömän mielipide jotenkin vähempiarvoinen?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös