Pauli Vahtera FB-sivuillaan,
"Minä, minä, minä, olen parempi kuin te muut (suvaitsevaisten iltasatu)
VR:n konduktööri oli antanut R-junassa rasisminvastaisen kuulutuksen. ”Minun mielestäni rasismi kumpuaa vähäosaisuuden kokemuksesta, työttömyydestä, yksinäisyydestä ja väärästä tiedosta.”
Yle ja Hesari ovat väittäneet vuosia, että maahanmuuttokriittisyys johtuisi tietämättömyydestä, kokemusten puutteesta, huono-osaisuudesta, ties mistä. Media vetää yhtäläisyysmerkit rasismille ja maahanmuuttokriittisyydelle. Jos konduktööri olisi oikeassa, eikö meidän pitäisi ensin korjata vähäosaisuus, työttömyys ja yksinäisyys. On varsin päätöntä lähteä korjaamaan näitä vakavia ongelmia tuomalla maahan lisää vähäosaisia ja työttömiä. No ehkä he eivät ole yksinäisiä, koska klaaneissa on kaverit.
Mutta olisiko niin, että juuri suvaitsevaisuus johtuu tietämättömyydestä ja kokemusten puutteesta. Kuinka paljon suvaitsevaisuus johtuu puhtaasti itsekkyydestä: mitä enemmän kotoutettavia maahanmuuttajia Suomeen tulee, sitä paremmin maahanmuutosta palkkansa saavat voivat. Ja sitä turvallisempi työpaikka heillä on.
Eivätkö juuri joukkoraiskaukset, pesäpallomailoilla tehdyt pahoinpitelyt ja selvästi laittomin perustein haetut turvapaikat ja laittomasti Suomeen tulo, johda maahanmuuttokriittisyyteen. (lisäys lukijan palautteesta) Myös tänne tulijoiden omat asenteet suomalaisia kohtaan ovat liian usein negatiivisia. Monet tänne tuodut kulttuuripiirteet eivät kerta kaikkiaan sovi Suomeen. (lisäys loppu) Eli he, jotka näkevät syyllisiä vain kantasuomalaisissa, ovat täysin tietämättömiä siitä, mitä ympärillä tapahtuu.
Pahinta on surkea ymmärrys taloudesta, tai oikeastaan sitä ei lainkaan ole suvaitsevaisilla. Monet maahanmuuttajat luulevat, että Suomessa on taikaseinä, josta riittää rahaa kaikille. Sanoihan yksi afrikkalainen Suomeen halunnut taannoin, että Suomessa on parempi elää kun siellä voi elää ilmaiseksi. Tuon vielä ymmärtää, mutta sitä ei, että suomalaiset virkamiehet ja toimittajat luulevat, että rahaa riittää kaikille tänne tuleville ja niillekin, jotka EU meille siirtää.
Minä olen maahanmuuttokriittinen juuri sen takia, että olen sentään jotaskin nähnyt kulkiessani reppumatkoilla 120 maassa, joista parikymmentä mustassa Afrikassa. Juuri siksi, että olen tutkinut väestöennusteita. Juuri siksi, että olen sisäistänyt väestönkasvun syyt, esimerkiksi tapaamalla 170 lapsen isän. Juuri siksi, että olen laskenut vuosia maahanmuuton hintaa Suomelle. Juuri siksi, että olen tavannut matkoillani luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä ja ystävystynyt joidenkin heistä kanssa. Juuri siksi, että olen kokenut naisten surkean aseman Afrikassa heidän itsensä kertomana.
Rakastan Afrikkaa, ja sen moninaisia kulttuureja. Mutta en missään nimessä halua, että Afrikka (ja lähi-idän muslimimaat) tuodaan Suomeen. Oma mielipiteeni ei ainakaan johdu kokemusten puutteesta eikä tietämättömyydestä."