Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 115 875
  • 24 186
JOS (ja tämä on aika iso jos) tuo väite pitää paikkansa, mänttäläisille pitää järjestää suvaitsevaisuuskoulutusta. Heidät pitää saada ymmärtämään, että "en minä mene kahvilaan, jos siellä joutuu katselemaan NEEKEREITÄ" on sellaista ajattelua, joka ei kuulu 2000-luvulle. Ei Siltasesta porukka lähde himaan tai toiseen kuppilaan, jos sinne tulee joku tummaihoinen, koska metropoleissa ymmärretään että ei ihonväriä ole mitään järkeä pelätä.

Huomautan nyt etten minä eikä kahvilan pitäjä puhunut ihonväristä. Pelkästään sinä.

Kyse oli elämöinnistä. On ikävää että on ihmisiä kuten sinä kenelle ihonväri on se merkitsevin tekijä ohi asian.
 

Visiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Kuopion KalPa
Iltapaskassa vai missä se oli musliminainen kauhisteli possujen kuvien poistamista suomen aapisista ettei vaan muslimit loukkaantuisi, hän kyseli että kuinka aivottomina suomen opetusviranomaiset muslimeja pitävät. Jos muslimi ei syö possua eikä possu muslimia, niin ei sentakia tarvitse eläinten kuvia aapisista poistaa. Samoin oli kielletty neekeri-sanan ohella intiaani- sana, vaikkei intiaani- nimitystä ole koskaan käytetty rasistisessa mielessä. No, saahan siitä inkkari-sanan, mutta niin saa kiinalainen-sanastakin kinuski- tai kinkki-sanan että voi hyvä tavaton näitä neronleimauksia...
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ja mikä tekee reppanan, jos kertoo tosiasian?

Vaikka se, ettei osaa ratkaista tai yrittää ratkaista ongelmia sivistyneesti.

Mutta se ei silti poista vastuuta häirintää harrastavilta.

Ei ole kukaan sellaista väittänytkään.

Juu, kyllähän yrittäjää voi arvioida etenkin kuluttajan näkövinkkelistä. Tarina on toinen kun nollan tunnin yrittäjyys- ja/tai myymälänjohtokokemuksella ohjeistaa kivijalkamyymälän asiakasvirtojen hallintaa. Paljonko tolle antaa sitten painoarvoa?

Kokeillaanpa vielä kerran. Meistä jokainen on yrittäjien kanssa tekemisissä asiakkaana tai yhteistyökumppanina. Meistä iso osa on pienissä tai keskisuurissa yrityksissä töissä. Meillä on yrittäjäystäviä ja yksityisyrittäjäystäviä, joiden kanssa keskustelemme yrittäjyydestä. En tiedä kuinka syrjäisessä kolossa pitää asua, ettei tiedä yrittämisestä mitään.

Montako peliä Scotty Bowman on muuten pelannut NHL:ssä...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suomennoksena: ovat siis Suomen kansalaisia tai jopa Suomessa syntyneitä.

Jos veikata pitää niin kunniaa on loukattu jollain tapaa.

En tiedä voidaanko tätä enää selvemmin sanoa:

15-vuotias tyttö raiskattiin Oulun Rajakylässä kolme päivää sitten. Sosiaalisessa mediassa on jaettu päivitystä, jossa tekijöiksi väitetään ulkomaalaistaustaisia henkilöitä. Poliisin mukaan tekijät ovat kuitenkin kantasuomalaisia, joita poliisi ei ole vielä tavoittanut.

Lainaus Poliisi tutkii Oulussa tapahtunutta raiskausta – varoittaa ylilyönneistä sosiaalisessa mediassa | Yle Uutiset | yle.fi
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko joku täällä väittänyt moista, minä en ole ainakaan tuollaista viestiä havainnut. Jos nuo kirppiksen pitäjän kirjoitukset pitävät täysin paikkaansa, yhdyt varmaan näkemykseen siitä, ettei vika silloin voi olla tuon yrittäjän. Ja on erilaisia ongelmia, yksi voi olla paikalliseen alkuperäis väestöön kuuluva lasol mies, joka aiheuttaa joskus häiriötä, kaataa hyllyn yms. On kuitenkin helpompaa puuttua tuohon, kuin jos niitä ongelmia aiheuttaa isompi ryhmä eikä yhteistä kieltäkään välttämättä ole.

En missään nimessä syyllistä yrittäjää maahanmuuttajien aiheuttamista ongelmista, ihmettelen vaan tätä facepäivitystä. Jos minulla olisi tuollainen ongelma, hakisin siihen ratkaisuja jostain muualta kuin facesta. Ottaisin työntekijän esim. kuukaudeksi osa-aikaisesti hommiin, jotta itse voisin hätistellä häiritsijöitä pois, antaisin häiriköille porttikieltoja, kävisin puhumassa asiasta vastaanottokeskuksessa maahanmuuttajien kanssa jne. Yrittäjänä kohtaa erilaisia ongelmia, eikä niitä kaikkia faceen päivitetä. Tämä päivitys tosin sopii aika hyvin tämän hetken ilmapiiriin, jossa osan harrastus on etsiä negatiivisia asioita maahanmuuttajista.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Montako peliä Scotty Bowman on muuten pelannut NHL:ssä...

Hyvä vertaus.

"Bowman oli alkujaan itsekin jääkiekkoilija, mutta kärsittyään päävammasta hän joutui lopettamaan uransa."

Meitsi vois alkaa konsultoida lääkäreitä. Samassa taloudessa on jo sellainen ja olen minä itsekin joskus lääkärissä käynyt.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tällä hölmöydellä ei ole mitään tekemistä monikulttuurisuuden kanssa. Onneksi Suomessa kuitenkin noudatetaan lakia, kaikesta huolimatta. Tässä kohtaa lakia pitäisi varmaan muuttaa, linjan vetäminen tulee olemaan vaikeaa.

Mun käsittääkseni Suomen lain mukaan rikoksen/terrorismin rahoittaminen on myös rikos. Miksi Kelaa ei rangaista tästä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun käsittääkseni Suomen lain mukaan rikoksen/terrorismin rahoittaminen on myös rikos. Miksi Kelaa ei rangaista tästä?

Jaa-a, vaikea sanoa, olen katsos asvatustieteilijä, en oikeustieteilijä. Eiköhän tämä ole uusi asia lakienkin tulkitsijoille ja säätäjille. Minusta tähän pitää ehdottomasti puuttua, Suomen valtion ei kuulu rahoittaa kenenkään sotaintoilua.
 
Minä en käytä Facebookia. Onko tuon "neekeri mulkut raiskasi eloveena tytön Oulussa" -plöräyksen joku julkaissut ihan omalla nimellään ja naamallaan? Mitäköhän ovat ko. henkilön suosikkibändit ja -telkkariohjelmat?
 

Breathe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers & Eric Lindros 88
Minä en käytä Facebookia. Onko tuon "neekeri mulkut raiskasi eloveena tytön Oulussa" -plöräyksen joku julkaissut ihan omalla nimellään ja naamallaan? Mitäköhän ovat ko. henkilön suosikkibändit ja -telkkariohjelmat?

Kyseinen henkilö ainakin poisti kirjoituksen naamakirjastaan heti tuon uutisen tultua lehtiin asti. Varmaankin tietoisesti puhui paskaa.

edit: Omalla naamalla ja nimellä se naamakirjassa oli.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Eikös siellä kirjoituksessa ollut, että on yrittänyt? Miten sinä olisit osannut ratkaista tuon? Kerro ihmeessä, niin tuo yrittäjä varmaan mielellään ottaa tiedon vastaan.

Poliisi hoitaa laittomuudet ja yrittäjän osuus on pyrkiä ratkaisemaan muita ongelmia sivistyneesti. Tosifanilta hyviä neuvoja.

Jaa-a, aika paljon saa värilaseilla vetää, jos on tuota mieltä. Jos tuosta syyllistät yrittäjää, edellyttäen että FB teksti on todenmukainen, niin silloin annat määrätynlaisen vastuuvapautuksen noille häiriköille.

Menee jankkaukseksi toistaa samoja asioita. Yrittäjä voi olla tumpelo ja yrittäjää voi sanoa tumpeloksi ilman tämän syyttämistä häiriköinnistä. Huom. voi olla. Vähän kuin vasemmistoradikaalin käytöstä voi tutkia ja miettiä ilman että hyvä

Meitsi vois alkaa konsultoida lääkäreitä. Samassa taloudessa on jo sellainen ja olen minä itsekin joskus lääkärissä käynyt.

Kyllä sinä voit hyvin arvostella ja arvioida lääkärien toimintaa. Lääkäriksi et voi ryhtyä ilman asianmukaisia opintoja, etkä opettaa lääketiedettä virallisella statuksella ilman opintoja.

Oletko muuten huomannut, että sama toimii myös toisinpäin? Osan harrastus on etsiä negatiivisia asioita maahanmuuttokriittisistä.

Kyllä, ja Suomesta löytyy myös idiootteja, jotka uhkailevat Timo Soinia väkivallalla tämän harjoittaman politiikan takia.

Samaan aikaan toki täytyy tunnustaa, että osa "maahanmuuttokriittisistä" on ihan aitoja natseja ja rasisteja.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Kyllä sinä voit hyvin arvostella ja arvioida lääkärien toimintaa. Lääkäriksi et voi ryhtyä ilman asianmukaisia opintoja, etkä opettaa lääketiedettä virallisella statuksella ilman opintoja.

Olisimmeko viimein samalla sivulla. Voin arvostella ja arvioida lääkäriä, mutta en minä ala lääkäriä neuvoa. Sama pätee yrittämisessä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Olisimmeko viimein samalla sivulla. Voin arvostella ja arvioida lääkäriä, mutta en minä ala lääkäriä neuvoa. Sama pätee yrittämisessä.

Sori, en kyllä pidä kirpputoriyrittäjyyttä ihan lääketieteen veroisena expertiisiytenä. Toki keskustelupalstalla voit jatkossakin tehdä molempia.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Poliisitarkastaja Kilpeläinen käytti mielestäni oikein osuvan puheenvuoron tästä "keskustelusta", jota käydään somessa ja täälläkin. Ihan yksi ja sama kumpi laita on enemmän tai vähemmän väärässä, mielenilmausten taso alittaa molemmin puolin riman heittämällä.

Ei ihan heti tule mieleen, miten ja milloin mikään muu päivänpolttava topikki olisi saanut suomalaiset näin räväköiksi ja harkitsemattomiksi omilla nimillään.
 
Niin, olisi varmaan ollut ihan SVL:n ja maahanmuuttokriitikoiden linjan mukaista, että muutama mamu olisi piesty jotta tämä olisi saatu estettyä. Eiku...

Poliisi epäilee: 15-vuotias tyttö raiskattiin Oulussa - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Meinaatko, etteivät nasulit sitten olisi puuttuneet kantisten tekemään raiskaukseen? Nykyisillä tiedoilla vaikuttaa siis siltä, että tuosta fb-viestistä puolet oli totta ja puolet paskaa. Raiskaus siis ainakin on tapahtunut (sitäkin kun epäiltiin). Tuota en ymmärrä, että miten maahanmuuttokriitikoiden linjaan kuuluisi mamujen hakkaaminen, mutta kai sinulla jokin "logiikka" on tässäkin taustalla.

Ainut asia mikä tuossa poliisin tiedotuksessa ihmetyttää, on tämä: "Toisin kuin sosiaalisessa mediassa on annettu ymmärtää, epäillyt tekijtä eivät ole ulkomaalaistaustaisia, vaan he ovat ns. kantasuomalaisia."

Siis mitä tuo "ns." nyt tarkoittaa? Joko olivat kantasuomalaisia tai eivät olleet. Vai viittaako poliisi jotenkin sellaiseen päätelmään, ettei kantasuomalaisia oikeasti ole olemassa, vaan on vain ns. kantasuomalaisia? Tarkoittaako ns. kantasuomalainen vaaleaihoista suomalaista, Suomessa syntynyttä, vai kenties jotain muuta? Jotain selvyyttä näihinkin kaipaisi. Tuo kyseinen fb-päivityksen tehnyt nainen on muuten kirjoittanut nyt, että kertoi vain sen, mitä uhri oli hänelle kertonut... Kukahan tuossa nyt sitten valehtelee.. Noh, kyllähän tuokin aikanaan selviää kun nimet tulevat tietoon.
 
Siis mitä tuo "ns." nyt tarkoittaa? Joko olivat kantasuomalaisia tai eivät olleet. Vai viittaako poliisi jotenkin sellaiseen päätelmään, ettei kantasuomalaisia oikeasti ole olemassa, vaan on vain ns. kantasuomalaisia? Tarkoittaako ns. kantasuomalainen vaaleaihoista suomalaista, Suomessa syntynyttä, vai kenties jotain muuta? Jotain selvyyttä näihinkin kaipaisi.
Se niinsanottu tulee siitä, että "kantasuomalaista" pidetään sivistyneistön piirissä typeränä käsitteenä. Sanavalinnat kuvaavat yhteiskunnassa vallitsevia valta-asetelmia. Joidenkin mielestä termi "valtaväestö" kuvaisi paremmin kielienemmistöjen ja -vähemmistöjen välisiä suhteita. Toinen vastaava valtaväestön määrittelemä termi, "kantaväestön" vastakohta, on "uussuomalainen". Siinäkin on tietty sisällöllinen klangi, vaikka onhan se vähemmän leimaava kuin synonyyminsa "toisen polven maahanmuuttaja". Ja niin edelleen...

Minä olen puhunut kantiksista ja toisen polven mamuista, mutta täytyy varmaan jatkossa vähän miettiä tätä hommaa.

Maahanmuuttaja vai uussuomalainen? - Kotimaisten kielten keskus
 
Se niinsanottu tulee siitä, että "kantasuomalaista" pidetään sivistyneistön piirissä typeränä käsitteenä.

Juuri tätä tarkoitan tuolla "viittaako poliisi jotenkin sellaiseen päätelmään, ettei kantasuomalaisia oikeasti ole olemassa" virkkeelläni. "Sivistyneistö" ei pidä sanasta, ja se on tiedossa.

Ps. Junes Lokan fb-sivulta löytyy mielenkiintoista asiaa tapaukseen liittyen.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
IMO ihmisiä, jotka vatvovat sperma roiskuen yksittäisiä yhteiskunnallisesti merkityksettömiä rikoksia ja rikoksentekijöitä lynkkasmieliasta poliittisille vakaumuksilleen tukea hakien, pitäisi lyödä korville ja laittaa nettiyhteys kiinni. Koska tämä ei ole vapaassa maassa mahdollista, tyydyn toteamaan että voi vittu miten mautonta spedeilyä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Yksi vaihtoehto on se "uussuomalainen". Vaikka monet uussuomalaiset eivät sitäkään koe omakseen.

Mielenkiintoista semantiikkaa. Mitä ovat esimerkiksi (monen mielestä) hyvin Suomeen juurtuneet Neil Hardwick, Roman Schatz tai Keith Armstrong? Omasta mielestäni heihin sopii huonosti sana uussuomalainen, vaikka ovat kyllä "suomalaistuneita". Wilson Kirwa on kirjoittanut satukirjoja suomeksi, hänestä voisin käyttää sanaa uussuomalainen positiivisessa mielessä, vaikka minullakin on joskus tapana liittää samaan sanaan jotain kielteistä.
Työasioissani joudun usein täsmentämään millaisesta henkilöstä on kyse ja silloin sana on mielestäni neutraali, tarkoituksena on ajan voittaminen ja hankalien kiertoilmaisujen välttäminen ("ei-etnisesti-suomalainen"). Ruotsia ja norjaaa puhuvien keskuudessa, käytetään paljon ilmaisua "våra nya landsmän", olen ymmärtänyt, että siinä on jonkin verran kielteinen tai ainakin kriittinen taka-ajatus.
 
Yksi vaihtoehto on se "uussuomalainen". Vaikka monet uussuomalaiset eivät sitäkään koe omakseen.

Minä käytän paljon tuota sanaa uussuomalainen. Pyrin myös ujuttamaan sitä aktiivisesti muiden ihmisten kielenkäyttöön , koska työ- ja kaveriporukassani selvä enemmistö ihmisistä on sellaisia, jotka puhuvat ihan estoitta "neekereistä". Yritän valistaa heitä siitä, että tuollainen kielenkäyttö on asiatonta. Esim. erään kaverin vaimo haukkui tamperelaista Groove-yökerhoa ja sanoi, että ei aio mennä sinne enää koskaan. Syy oli hänen mukaansa se, että kun hän kävi siellä ensimmäistä kertaa elämässään, "joku neekeri tarrasi kiinni ja yritti raahata väkisin vessaan". Minä sanoin, että et sä voi käyttää tuollaisia sanoja varsinkaan lastesi kuullen, vaan sun pitää käyttää vaikkapa termejä "uussuomalainen" tai "afrikaneurooppalainen". Koulussa ei opettaja välttämättä ihan kauheasti arvosta, jos muksut höpisee neekereistä, mutakuonoista ja rättipäistä, kun ovat kotoaan sellaisia sanoja oppineet. Nykyään hän osaa jo puhua hieman virheellisesti "uusisuomalaisista". On sekin aika paljon parempi kuin neekeri.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä käytän paljon tuota sanaa uussuomalainen. Pyrin myös ujuttamaan sitä aktiivisesti muiden ihmisten kielenkäyttöön , koska työ- ja kaveriporukassani selvä enemmistö ihmisistä on sellaisia, jotka puhuvat ihan estoitta "neekereistä". Yritän valistaa heitä siitä, että tuollainen kielenkäyttö on asiatonta. Esim. erään kaverin vaimo haukkui tamperelaista Groove-yökerhoa ja sanoi, että ei aio mennä sinne enää koskaan. Syy oli hänen mukaansa se, että kun hän kävi siellä ensimmäistä kertaa elämässään, "joku neekeri tarrasi kiinni ja yritti raahata väkisin vessaan". Minä sanoin, että et sä voi käyttää tuollaisia sanoja varsinkaan lastesi kuullen, vaan sun pitää käyttää vaikkapa termejä "uussuomalainen" tai "afrikaneurooppalainen". Koulussa ei opettaja välttämättä ihan kauheasti arvosta, jos muksut höpisee neekereistä, mutakuonoista ja rättipäistä, kun ovat kotoaan sellaisia sanoja oppineet. Nykyään hän osaa jo puhua hieman virheellisesti "uusisuomalaisista". On sekin aika paljon parempi kuin neekeri.

Voitko kiitos hypätä jo järveen näine jatkuvine trollailuinesi. Mene vaikka sotkemaan jonkun pienoisrautatie. Ei jaksa lukea tuollaista kikkailusontaa viestistä toiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös