Laissa ei tosiaan ole määritetty että tukien saaminen edellyttää sitä ettei taistele ISISin riveissä. Mutta vähän epämääräiseksi tuon jutun heitto jää. Kyllähän esim. työttömyystukien saaminen edellyttää sitä että henkilö on työmarkkinoiden käytettävissä. Sen ratkaisee TE-toimisto Kelaa sitovalla lausunnollaan. En oikein usko että TE-toimiston tulkinta venyy siihen, että henkilö voisi Syyrian rintamalta hakea aktiivisesti töitä Suomesta tai muualta EU-alueelta tai olla valmiudessa jos kutsu käy työvoimapoliittiseen koulutukseen, harjoitteluun tai tukityöhön.
Yksi tärkeimmistä kriteereistä näissä tuen maksamisissa on asuinpaikkatieto. Viranomaiset pitävät väestötietojärjestelmään merkittyjä asuinpaikkatietoja lähestulkoon Jumalan sanana. Jos ei muuttoilmoitusta ulkomaille muuttaessaan ITSE tee, ei kansalaisen rekisteritietoja viranomainenkaan saa oma-aloitteisesti muuttaa. Ja kuka Isikseen tai ulkomaille pimeisiin töihin tai maksamattomia velkoja pakoon lähtevä niitä haluaa itse muuttaakaan? Muiden maiden viranomaiset eivät Ruotsia lukuunottamatta toimita Suomen viranomaisille automaattisesti mitään tietoja, eivät aina vaikka niitä Suomen viranomainen pyytäisi.
Muuttotietojen ilmoittaminen Väestörekisteriin on laissa velvoittavaa, mutta sen laiminlyöntiä ei ole sanktioitu mitenkään.