Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 141 896
  • 24 186

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Ei tartte vääntää ratakiskiskosta. Ymmärrän kyllä, että sinä saat arvostella mitä haluat, mutta sinun arvostelemisesi on ihmisoikeusrikos. Olet siis persu.

Missä kohtaa olen kirjoittanut, ettei minua saa arvostella? Missä kohtaa minun arvostelemiselleni on edes ollut aihetta? Arvostelu on tervetullutta, mutta jos arvostelijan kompetenssi arvosteluun on nolla, en juuri anna sille painoarvoa.

Arvostelen lain ulkopuolella seilaavia mamuja juuri niin paljon kuin parhaaksi näen. Minulla on kompetenssia arvostella. Rikosrekisterini on näet täysin puhdas. Itse säälin niitä mamuja, jotka oikeasti hoitavat asiansa mutta tulevat leimatuksi tuohon sopeutumishaluttomaan roskasakkiin. Tummasta ihonväristä pitäisi pikemminkin tehdä laadun tae. Merkki siitä, että yksilö on asiansa hoitava kansalainen. Nyt se ei onnistu, kun halutaan ymmärtää ja hyväksyä kaikki sonta.

Kiitos muuten persu-leimasta. On mulla joskus ollut SDP:n puoluekirja. Lasketaanko se? Puoluesidonnaisuutta ei enää ole. Eduskuntavaaleissa äänestin vihreitä, kun oli niin mukava nuori opettaja jakamassa esitteitä. Teemana nuorten syrjäytyminen. Seuraavalla kerralla äänestän luultavasti jotain muuta puoluetta. Riippuu kehen vaalien alla törmää.
 
Olin päätoimisena yrittäjänä 1995 - 98, jolloin totesin että olen liian laiska yrittäjäksi ja siirryin opettajan hommiin.

Ei ole huono ammatin valinta sekään. Juuri avara katseisia opettajia Suomen perus kouluissa tarvitaan, jotta maamme kasvattaisi tulevaisuudessa vähemmän rasisti öyhöttäjiä.

Ja tietysti myös oppilasaineksen monimuotoisuus on tärkeää. Esim. omalla yläasteellani ei ollut juuri lainkaan etnistä diversiteettiä, minkä vuoksi se oli aika huono koulu.
 
Tätä Jyrki Lehtolan oksennusta ei ole vielä taidettu mainita tässä ketjussa:

Jyrki Lehtola: Meillä on unelma – Rasismi on kuollut, let’s have a party - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Vaikka kaikki tietävät, että iltapaskoilta on turha odottaa kovin laadukasta journalismia, voitaisiin siellä pyrkiä pitämään edes jonkinlainen taso.

Asiallisempaan sävyyn monikulttuurisuutta käsittele Olli Muurainen, joka on sitä mieltä, että Suomeen pitäisi päästä helpommin töihin:
Olli Muurainen: Unelmointi ei tee Suomesta monikulttuurista
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue

Breathe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers & Eric Lindros 88
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei ole huono ammatin valinta sekään. Juuri avara katseisia opettajia Suomen perus kouluissa tarvitaan, jotta maamme kasvattaisi tulevaisuudessa vähemmän rasisti öyhöttäjiä.

Ja tietysti myös oppilasaineksen monimuotoisuus on tärkeää. Esim. omalla yläasteellani ei ollut juuri lainkaan etnistä diversiteettiä, minkä vuoksi se oli aika huono koulu.

Nyt ei aukene kyllä. Jos kenen tahansa ihmisen itseisarvo on sama, miten etnisen diversiteetin rikkaus lisäisi jonkun yhteisön arvoa suhteessa toiseen? Ei mitenkään.

Ihmisten täytyy kyllä osata sopeutua monikulttuurisempaan ympäristöön. Mutta yksilö, joka osaa kunnioittaa ja kohdata kaikki ihmiset tasa-arvoisesti, osaa kohdata myös etnisen diversiteetin niin vaikka ei olisikaan saanut sitä vielä koulussa harjoitella.

Minä olen siitä onnellisessa asemassa, että saan valita työpaikkani. Aion kokemusteni perusteella käyttää mahdollisuutta siihen, että valitsen työympäristön missä suomea äidinkielenään puhuvat kattaa melkein kaikki. Tämä ei johdu ennakkoluuloista muita rotuja tai kansallisuuksia kohtaan. Suo anteeksi rotu-sanan käyttäminen. Itseasiassa tunnistan kulttuurin rikastamisen positiivisena ilmiönä. Mutta...

Se haitta ja vaiva mikä kielitaidottomuudesta tulee, se on suuri. Lasten kohdalla se näkyy levottomuutena. Tottakai. En minäkään jaksaisi istua paikallaan ja yrittää ymmärtää saksaa kovin pitkään. Tämä on sääntö, ei poikkeus ja muistaakseni @TosiFani on joskus kirjoittanut samasta ongelmasta.

Toinen asia on yhteistyö vanhempien kanssa. Luovuus kukoistaa viestinnässä, ja vanhemmille tehdään pahimmillaan kuvallinen ohje että saadaan lapsi ajoissa päiväkotiin, oikein varustautuneena jne jotta päästään kevätretkelle suunitellun mukaan.

Entä, kun lapsi jonka kieli on todella heikkoa (vanhemmilla vielä heikompaa) itkee kadottamiaan aurinkolaseja ja sanoo "isä lyö minua jos ne hukkuu"? Siinä sitä sitten miettii, että mitä pitäisi tehdä. Suomenkielisen perheen kohdalla ei olisi mitään epäselvää: Isää olisi helppo (no ei sillain) puhuttaa ja tehdä joka tapauksessa lastensuojeluilmoitus. Mutta entäs kun on arabiankielinen? Isän puhuttaminen ilman tulkkia ei ole relevanttia. Lapsen käyttämä sana ei ole niin yksiselitteinen, koska hän käyttää päivittäin virheellisiä ilmauksia monessa kohtaa jne...

Nämä esimerkit ovat todellisia, itse kohtaamiani. Käsität varmaan, että pari-kolme s2-lasta vievät aivan älyttömästi resursseja. Siihen, siis pelkkään kielisäätöön, käytetty aika on pois muista töistä. Siksi minä tahdon itse työskennellä mahdollisimman 100% suomenkielisessä lapsiryhmässä, ja jis minulla olisi lapsia niin toivoisin ettei heidän koululuokassaan olisi yhtään s2-luokkatoveria.
 
Ja aiempaan viestiisi viitaten, Jv ei voi toimia mainitussa kaupassa, vaan henkilöllä täytyy olla sekä JV- että vartijakortti, eikä kukaan yrittäjä yleensä tarjoa tunnin palvelua. Minimi laskutus on yleisimmin 4 tuntia, vartijoilla tilanne on toinen.
Ok, vaikka vartijan plus järjestyksenvalvojan pätevyys riittäisikin hintalappujen irroittelun ehkäisyyn ja mamujen äänekkään keskustelun hyssyttelyyn, niin äänikarkoite olisi varmasti kustannustehokkaampi ratkaisu.
 
Nyt ei aukene kyllä. Jos kenen tahansa ihmisen itseisarvo on sama, miten etnisen diversiteetin rikkaus lisäisi jonkun yhteisön arvoa suhteessa toiseen?

Siten, että monikulttuurisuus on rikkaus.

Siksi minä tahdon itse työskennellä mahdollisimman 100% suomenkielisessä lapsiryhmässä, ja jis minulla olisi lapsia niin toivoisin ettei heidän koululuokassaan olisi yhtään s2-luokkatoveria.

Kehtaatko sä esittää tällaisia mielipiteitä ihan elävässä elämässä esim. työkaverien kanssa keskustellessasi? Tuskinpa, mutta kyllä jo pelkästään se, että kouluja käynyt ihminen on valmis laukomaan tuollaisia näkemyksiä edes nimimerkin takaa, kertoo aika paljon Suomen ummehtuneesta ilmapiiristä. Ruotsissa moinen tuskin olisi mahdollista.

Onneksi enemmistö koulutetuista suomalaisista sentään suhtautuu maahanmuuttoon paljon fiksummin. Esim. nimimerkkien Action Bronson, TosiFani ja kahden suunnan sentteri näppikseltä ei varmasti lähtisi yhdellekään nettipalstalle noin ksenofobista tekstiä.

Tuo on totta, mutta se maksaa rahaa.

Se maksaa rahaa, mutta kuten nimimerkki Golden AWe totesi, se raha maksaa itsensä takaisin.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja aiempaan viestiisi viitaten, Jv ei voi toimia mainitussa kaupassa, vaan henkilöllä täytyy olla sekä JV- että vartijakortti, eikä kukaan yrittäjä yleensä tarjoa tunnin palvelua. Minimi laskutus on yleisimmin 4 tuntia, vartijoilla tilanne on toinen.

Tarkennetaan sen verran että ko. liiketilaan ei voi asettaa järjestyksenvalvojaa tai järjestyslain mukaista järjestyksenvalvojaa. Kyseiseen liiketilaan on mahdollisuus asettaa ainoastaan vartija.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tuo on totta, mutta se maksaa rahaa. Hienoa suvaitsevaisuutta yrittäjää kohtaan, mutta se ei sinällään yllätä.
Olisiko kuitenkin mahdollista, että kyseinen nainen on ihan tosissaan ja oikeassa, ilman värilaseja?

Näyttää pahasti jääneen sarkasmivaihde päälle, lähes jokaisessa viestissä on muka hauska viittaus, asiaa ei ollenkaan.
Ja aiempaan viestiisi viitaten, Jv ei voi toimia mainitussa kaupassa, vaan henkilöllä täytyy olla sekä JV- että vartijakortti, eikä kukaan yrittäjä yleensä tarjoa tunnin palvelua. Minimi laskutus on yleisimmin 4 tuntia, vartijoilla tilanne on toinen.

Ei yrittäjä ole tässä se varsinainen ongelma, vaan hänen hankalat asiakkaansa. Yrittäjän kyky ja halu ratkaista ongelmia vaikuttaa hieman heppoiselta ja löpinä tummista kielii reppanuudesta.

Ja ot-keskusteluun: Vartijan kanssa voi varmasti tehdä kk-sopimuksen, jossa ei laskuteta neljä h per.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
juuri niin paljon kuin parhaaksi näen. Minulla on kompetenssia arvostella. Rikosrekisterini on näet täysin puhdas.

Ei se puhdas rekisteri riitä, jos et ole ollut samassa elämäntilanteessa kuin rikoksiin ryhtyneet tai ajautuneet. Tässä tätä persulogiikkaa, jota aiemmin tarjoilit.

Tuo Granlundin vedon arvostelu oli älyttömin juttu vähään aikaan. Saako painovoimaa väittää todeksi jos ei ole fyysikko?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suosikkijoukkue
HIFK
On sillä nyt sen verran, että eipä sinne ihan alkuperäisiä suomalaisia isommin ole lähtenyt. Hyvää tiliä tekee, kun Kelasta saa rahaa, ISISiltä ehkäpä ja taistelee uskonsa puolesta tai muusta syystä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On sillä nyt sen verran, että eipä sinne ihan alkuperäisiä suomalaisia isommin ole lähtenyt. Hyvää tiliä tekee, kun Kelasta saa rahaa, ISISiltä ehkäpä ja taistelee uskonsa puolesta tai muusta syystä.

Kantasuomalaisia taistelee ainakin Ukrainan rintamilla ja eiköhän muuallakin palkkasotureita ole. Lakia muutettaessa pitää miettiä hieman laajemmin, pelkkä ISIS:n kieltämien ei riitä.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Suomalaisille ISIS-terroristeille maksetaan Kelan tuet
Tukia maksetaan, eikä niitä lain mukaan voi noin vain katkaista.

Laissa ei tosiaan ole määritetty että tukien saaminen edellyttää sitä ettei taistele ISISin riveissä. Mutta vähän epämääräiseksi tuon jutun heitto jää. Kyllähän esim. työttömyystukien saaminen edellyttää sitä että henkilö on työmarkkinoiden käytettävissä. Sen ratkaisee TE-toimisto Kelaa sitovalla lausunnollaan. En oikein usko että TE-toimiston tulkinta venyy siihen, että henkilö voisi Syyrian rintamalta hakea aktiivisesti töitä Suomesta tai muualta EU-alueelta tai olla valmiudessa jos kutsu käy työvoimapoliittiseen koulutukseen, harjoitteluun tai tukityöhön.
 
Viimeksi muokattu:

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Ei se puhdas rekisteri riitä, jos et ole ollut samassa elämäntilanteessa kuin rikoksiin ryhtyneet tai ajautuneet. Tässä tätä persulogiikkaa, jota aiemmin tarjoilit.

Totta. Minulla ei ole kokemusta toiseen maahan muuttamisesta, kyseisen maan hyvinvoinnilla loisimisesta sekä kyseisen maan lakien noudattamattomuudesta.

Tuo Granlundin vedon arvostelu oli älyttömin juttu vähään aikaan. Saako painovoimaa väittää todeksi jos ei ole fyysikko?

Jumaleissön jätkät! Vedetäänkö täällä samaan keskusteluun painovoima (asia, jolle ei mitään voi) ja mamujen rikollisuus (jolle jotain pitäisi voida)? Onneksi painovoiman vetäminen ko. keskusteluun ei ole älytöntä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
No hyvä, sitten tiedät varmasti kuinka pienestä kylästä on kyse. Jos tuo puhuisi täyttä soopaa asiasta, kyllä sieltä olisi jo vastinetta tullut, ettei pidä paikkaansa. Ei kai tuo pitäjä muista ongelmista kylällä maininnut, puhui omasta liikkeestään.
Varmastikin Amandan kertomus on pääosin totta eli pakolaiset aiheuttavat ongelmia, mutta mukana lienee myös hivenen värikynää. @TosiFani kertoi, että kyseinen kirpputoribisnes vaikuttaa ihan toimivalta, niin miksi lopettaa hyvä bisnes vain yhden ongelman takia?

Eiköhän toiminnassa ole muitakin ongelmia kuin pelkät pakolaiset.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällä hölmöydellä ei ole mitään tekemistä monikulttuurisuuden kanssa. Onneksi Suomessa kuitenkin noudatetaan lakia, kaikesta huolimatta. Tässä kohtaa lakia pitäisi varmaan muuttaa, linjan vetäminen tulee olemaan vaikeaa.
Ikävä kyllä on, aivan kuten raiskaustilastoilla ja Amandan ongelmillakin. Jos halutaan monikulttuurisuutta, silloin tulee mukana koko paketti. Älä yritä erotella rusinoita pullasta.
 
Mielestäni lakiin tarvittaisiin terrorismipykälä ja vähän äkkiä. Kaikkiin terroristijärjestöihin kuulumisen tulisi olla rankaistavaa/karkoittamisperuste. Kelasta voisi tehdä ilmoituksen kansainväliseen oikeusistuimeen terrorismin tukemisesta. Nyt on jo muutaman vuoden ajan tiedetty millainen roskasakki isis on ja vieläkään asialle ei ole tehty mitään. Kyllä niiden kymmenien kotiin palaavien terroristien hyysääminen kostautuu ennemmin tai myöhemmin, sillä terroristin ajatusmaailma ei voi muuttaa, vaikka kuinka lässytetään paskaa ja voivotellaan huonoa elämää ja syyllistetään suomalaisia huonosta sopeutumisesta.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos nyt tuota vihervassareiden pieksemistä haluat verrata mamuraiskauksiin, niin kysymys asettuisi mielestäni niin, että kuinka monta vihervassarin hakkaamista tulisi tapahtua että minulle sopisi yrittää ehkäistä niitä kohdistamalla toimenpiteitä joihinkin tiettyihin ominaisuuksiin joka taas asettaisi ihmisiä syyttä eriarvoiseen yhteiskunnalliseen asemaan vain siksi että he sattuvat jakamaan jonkin ominaisuuden hakkaajien kanssa.

Vaikea sanoa tarkkaa lukumäärää, mutta samat säännöt pätevät. Kohdellaan rikollisia rikollisina ja kunnon ihmisiä kunnon ihmisinä. Annetaan tekojen määrittää kumpaan lokeroon yksilöt kuuluvat, eikä leimata ketään etukäteen siksi, että joku muu jollain tapaa hänen kaltaisensa on rikollinen.
Ei tarvitse tarkkaa lukemaa kertoa, mutta kyllähän nyt voisit edes sen verran sanoa liikutaanko kymmenissä, sadoissa vai tuhansissa. Miten se nyt menikään, sen hinnaksi että tänne saadaan monikulttuurisuutta, on ok, että mukana tulee tiettyjä lieveilmiöitä. Eikös natsismikin ole tavallaan kulttuuri (no oikeammin kuitenkin aate) ja siksi, monikulttuurisuutta kun halutaan, on tärkeää että heitäkin on rikastuttamassa tätä kirjoa. Ja kuten itse olet sanonut, tietty määrä lieveilmiöitä on ihan hyväksyttävä määrä. Tietyllä ryhmittymällä lieveilmiö on raiskaukset (joista olet sanonut että tuplamäärä menee vielä ihan hyvin), niin natseilla se voisi olla vaikkapa nuo vihervassareiden pieksemiset.

Siis, onko hyväksyttyä vetää sataa kommaria pataan vuodessa, vai ehkä jopa viittäsataa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös