Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 121 349
  • 24 186
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Montakos euroa sinä maksaisit huonolla paatilla ja kuolemanvaarassa matkaamisesta Välimeren yli, jos lopputulos olisi että päädyt takaisin samalle puolen sitä merta? Minä en ainakaan kauheasti maksaisi. Sinulla saattaa olla vähän jotenkin oudompi tuo extreme-laji maku kuin minulla, mutta minusta ei ollenkaan houkutteleva idea. Lisäksi noi ulinat että olisi ihmisoikeuksien vastaista tehdä noille leirejä, on täyttä paskaa. Niin kauan kuin niiltä leireiltä voisi kuka vain palata siihen maahan, mistä on alunperin lähtenyt ja sinne hänet saatettaisiin, ei yhtään ihmisoikeutta loukata. Näinhän toimitaan jo nyt käännytettyjen osalta. Mikäli ihminen ei sitten halua kotimaahansa palata, niin hän voi aina jäädä leirille. Minä en näe Australian mallissa mitään vikaa.

En kovin montaa euroa. Mutta mulla meneekin elämässä juuri nyt erittäin hyvin (JINX).Mitä tarkoitat ulinalla ja leireillä? Australian malli ei välttämättä toimi täälläpäin maailmaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin, kumpaa tässä nyt halutaan, ongelman ratkaisua vai ongelman siirtämistä? Mielestäni Australian malli siirtää ongelmaa, se ei poista sitä. Jos nuo pakolaiset ei pääse veneellä Eurooppaan, niin ne keksii muita keinoja. Australialla on etuna se, että se on niin kaukana kaikesta. Meillä tätä etua ei ole.

Päinvastoin, Australia ehkäisee ongelmaa, Eurooppa lykkää (tai oikeastaan kasvattaa) sitä.

@Daespoo Miksi se, että minä luettelen täällä faktoja, on itsensä nolaamista? En ole puhunut kertaakaan juridisista velvotteista, vaan velvotteista joihin Suomi on YK:n pakolaistoimiston kanssa sitoutunut. Kuten sanoin aiemmin, Suomi voisi irtautua vaikka kaikista kansainvälisistä järjestelmistä ja laittaa rajansa kiinni kumpaankin suuntaan, mutta se on kaukaahaettua, että sellaisesta keskusteleminen on tuskin hedelmällistä.

Et sinä mitään faktoja luettele, sinä saarnaat omaa näkemystäsi ja mielipidettäsi. Suomen ei tarvitse irtautua yhtään mistään kv-järjestelmästä ja ainoastaan juridisesti sitovat (EU-direktiivit ja Suomen laki) velvoitteet on oleellisia.

Opiskeluun kehoitin, ja kehoitan jatkossakin, jos pohjatiedot ovat selkeästi puutteelliset. Esim. taas: EU:n lainsäädäntö ja direktiivit ohittavat aina vastaavat jäsenvaltion kansalliset lait.

Kyllä, EU:n lainsäädäntö ja direktiivit eivät pakoita Suomea yhtään mihinkään. Viro noudattaa samoja sääntöjä ja siellä meno on täysin erilainen. Kuten myös Ruotsi, vähän eri suuntaan tosin.

Jos Suomi ei noudata YK:n pakolaissopimusta, jonka perusteella Suomi ottaa kiintiöpakolaisia, Suomi jättäytyy pois tuosta sopimuksesta.

Suomi päättää vuosittain kiintiöpakolaisten määrän, jos Suomi päättää ottaa maahan 10 kiintiöpakolaista, sopimuksesta ei ole irtauduttu.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ok, eli mielestäsi ongelmaa ei ole? Vai mitä nyt yrität sanoa? Ja luuletko, että tuo paluulippu kouraan meininki poistaa tämän pakolaisongelman mikä Euroopassa on?

Kyllä. Kun elintasoturistit näkevät ettei homma toimi, he eivät yritä koska ei ole mitään järkeä maksaa tuhansia euroja parin päivän Välimeren risteilystä joka palaa lähtösatamaan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Kyllä. Kun elintasoturistit näkevät ettei homma toimi, he eivät yritä koska ei ole mitään järkeä maksaa tuhansia euroja parin päivän Välimeren risteilystä joka palaa lähtösatamaan.

Okei. Itse olen eri mieltä tästä. Sanoisin, että kun elintasoturistit käännytetään lähtösatamaan niin ne hoitavat maahantulon jollain toisella tavalla. Se ei poista ongelmaa. Australiassa saattaa toimia, mutta Euroopassa ei välttämättä. Oma mielipiteeni.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Okei. Itse olen eri mieltä tästä. Sanoisin, että kun elintasoturistit käännytetään lähtösatamaan niin ne hoitavat maahantulon jollain toisella tavalla. Se ei poista ongelmaa. Australiassa saattaa toimia, mutta Euroopassa ei välttämättä. Oma mielipiteeni.

Millä tavalla? Ja onko tämä mahdollinen "jokin toinen tapa" peruste olla tekemättä mitään venepakolaisten pysäyttämiselle?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Okei. Itse olen eri mieltä tästä. Sanoisin, että kun elintasoturistit käännytetään lähtösatamaan niin ne hoitavat maahantulon jollain toisella tavalla. Se ei poista ongelmaa. Australiassa saattaa toimia, mutta Euroopassa ei välttämättä. Oma mielipiteeni.
Miksi jalan tulevaa ei voi käännyttää? Ihan käsittämätön ajatusmalli, että jos tuut veneellä niin sinut voi käännyttää, mutta jos tulet paperitta rajalle, niin sinut pitää päästää yli. Tsemppaappas nyt vähän.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Okei. Itse olen eri mieltä tästä. Sanoisin, että kun elintasoturistit käännytetään lähtösatamaan niin ne hoitavat maahantulon jollain toisella tavalla. Se ei poista ongelmaa. Australiassa saattaa toimia, mutta Euroopassa ei välttämättä. Oma mielipiteeni.
Kai ne nyt jumalauta voidaan käännyttää yhtälailla, vaikka tulisivat fillarilla, kävellen tai kottikärryillä työnnettyinä.
Ei se toisen matkustustavan valitseminen mitään muuta, jos rajalla käännytetään takaisin.
 
Ei pidä paikkaansa. Vastaanottokeskukset ovat täynnä koska maailmalla on useita kriisejä menossa samaan aikaan ja siksi, että Suomi on länsimainen oikeusvaltio.
Paskanmarjat. Nimenomaan vastaanottokeskuksissa on se porukka "turvapaikanhakijoita" joka on kuullut että täällä on niin pöljää sakkia että ne maksaa näiden elintasopakolaisten makoilut ja vähän päälle. Lisäksi ne on kuullu että täällä on joukko sossupellejä, jotka puolustaa niiden makoiluja ja on valmiita maksamaan niille radikalisoitumisesta. Ne on varmaankin myös kuulleet että jatkoajassa on jotain senttereitä joiden mielestä on useita satoja on siedettävä määrä raiskauksia tälle sakille ja siihen voi laittaa vaikka fantsusti hymiöitä perään. Pääasia että Suomi maksaa ja kärsii.
Kiintiöpakolaisten joukko on eri asia.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei pidä paikkaansa. Vastaanottokeskukset ovat täynnä koska maailmalla on useita kriisejä menossa samaan aikaan ja siksi, että Suomi on länsimainen oikeusvaltio.

Mikä on se osa "länsimainen oikeusvaltio" -käsitteestä joka täyttää vastaanottokeskukset?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei pidä paikkaansa. Vastaanottokeskukset ovat täynnä koska maailmalla on useita kriisejä menossa samaan aikaan ja siksi, että Suomi on länsimainen oikeusvaltio.
Vaikka hammer lynxillä on varsin kärkkäät mielipiteet niin tässä hän on kyllä oikeassa ja sinä väärässä. Pakolaisten majoittaminen vastaanottokeskuksiin on varsin harvinaista. Näihin majoitetaan lähinnä ne jotka odottavat turvapaikkahakemuksen käsittelyä, sen jälkeen he siirtyvät sossun yms. tahojen asutettaviksi, mikäli sen turvapaikan(pakolaisstatuksen) saavat. Pakolaiset taas lähinnä menevät suoraan sinne sossun asiakkaaksi, koska ne on jo käsitelty siellä leireillä ja sen pakolaisen leiman saaneet. Näille on siis jo ennen Suomeen tulemista myönnetty se turvapaikka, he eivät enää majoitu vastaanottokeskuksissa, vaan heidät pyritään sijoittamaan halukkaiden kuntien alueelle ja heille yritetään mahdollisimman nopeasti löytää se katto pään päälle.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Keskustelu on mennyt tässäkin ketjussa aika juupas eipäs ja kahden vaihtoehdon keskusteluksi. Aivan kuin olisi vain kaksi vaihtoehtoa, kyllä tai ei pakolaisille.

Asun tällä hetkellä Saksassa ja tänne tulee valtavasti pakolaisia Afrikasta, pääasiassa Italiasta, joka on yleisin läpikulkumaa. Erinäisten yhteyksien takia on tullut paikallinen pakolaisongelma tutuksi.

Ensinnäkään Afrikankaan pakolaisia etu voi niputtaa yhdeksi tyhmäksi. Ihmiset lähtevät sitä pois kotimaistaa. Suurin syy toki puhtaasti elintasollinen. Afrikkalaiset ovat pääasiassa hyvin matalasti koulutettuja ja tietävät Euroopasta
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikä on se osa "länsimainen oikeusvaltio" -käsitteestä joka täyttää vastaanottokeskukset?

Se, että viranomaiset selvittävät asiakkaan taustat ennen päätöstä. Näin pyritään siihen, että oikeasti turvapaikkaa tarvitseva sellaisen saisi ja ns. elintasopakolaiset lähetetään ulos maasta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Se, että viranomaiset selvittävät asiakkaan taustat ennen päätöstä. Näin pyritään siihen, että oikeasti turvapaikkaa tarvitseva sellaisen saisi ja ns. elintasopakolaiset lähetetään ulos maasta.

Tämä varmaan näin mutta se minä tässä risoo on se että prosessi kestää tajuttoman kauan. Joku roti tuohon täytyisi saada. Kuinka kauan voi tällaisen kyllä-ei-asian selvittäminen kestää? Sitten jos vastaus on ei,seuraavalla lennolla takaisin ilman mitään vetoomus-ja valitusoikeuksia.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Kai ne nyt jumalauta voidaan käännyttää yhtälailla, vaikka tulisivat fillarilla, kävellen tai kottikärryillä työnnettyinä.
Ei se toisen matkustustavan valitseminen mitään muuta, jos rajalla käännytetään takaisin.

Joo aivan. Koska jos ne maaata pitkin Eurooppaan tulee niin luonnollisesti he käyttävät vain ja ainoastaan virallisia rajanylityspaikkoja, vapaaehtoisesti etsivät vielä rajavalvojan ja kysyvät että onko ok jos me nyt tullaan tästä. Olinpas kyllä todella ajattelematon. Käännytetään vaan veneet pois ja ongelma on ratkaistu.


Suurin osa näistä suvakeista taitaa olla monikulttuurisuuskordinaattoreita tai muita höpö-höpö sosiaalispedejä.

Kuka tässä nyt haluaa täyttää Euroopan neandertaleilla? Suora linkki kiitos.
 

Rankkari

Jäsen
LIIALLINEN ihmisten suvaitsevaisuus, ja politikkojen pelko leimautua rasistiseksi + oman työpaikkansa suojelu, on uhkakuva länsimaiselle turvallisuudelle ja hyvinvoinnille. Asioihin tulisi asettaa enemmän rajoituksia, ja säännöksiä. Auttaa apua tarvitsevia "mamuja", heidän kotimaassaan, ja välttää pakolaistulva.
Saamme lukea lähes päivittäin, miten mamutaustaiset joko uskonnon tai kulttuuritaustansa perusteella loukkaavat ihmisoikeutta rikoksin (pommit, raiskaukset, tapot ym.) jossainpäin Eurooppaa, ja monin rikoksin myös Suomessa.. Nämä rikokset tulevat kasvamaan Suomessa samassa suhteessa, kuin mamuja otetaan tänne lisää. Meillä on jo ongelmia riittävästi kantasuomalaisista.
Ehkäpä suvaitsevaisuus vähenee, kun rikos osuu omaan itseensä, tai läheisiinsä.
 

Rankkari

Jäsen
Tästä täysin samaa mieltä. Tämä tosin vaatisi enemmän rahaa kehitysapuun. Se ei kuitenkaan jostain syystä käy.
Ensin tulisi ns."lyödä rajat kiinni", ja luoda järjestelmä, jossa itse matkustanut mamu palautetaan takaisin lähtömaahansa. Sen jälkeen rahaa uskaltaisi laittaa kehitysapuun enemmän. Mikäli nyt laittaisi rahaa lisää kehitysapuun, jatkuisi pakolaistulva joka tapauksessa samanlaisena, ja lisäraha olisi vain lisäkulu. Pääasiassa hyväkuntoisia nuoria miehiä ovat ne, jotka tulevat omin kustannuksin mamuiksi. Ja heitä tulee aina olemaan, nykyjärjestelmällä. Etsimään "rikkautta" eurooppaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Täältä haetaan suhteessa eniten turvapaikkoja - Kärjessä Ruotsi

Naapuri se siellä loistaa kirkkaassa johdossa. Seurauksena kaupunginosia, joissa edes poliisit eivät viitsi käydä. Rikkautta!

Suomesta hakee turvapaikkaa noin 3000 ihmistä vuodessa, Ruotsista 75 000. Se on aika ison kaupungin verran joka vuosi ja Ruotsin kokoisessa maassakin alkaa se tuntumaan yhteiskunnassa.
Toisaalta eniten turvapaikkoja haettiin Venäjältä. Kyllä, Venäjältä. Eiköhän Itä-Ukrainan kriisillä ole syynsä tuohon, kun venäjänmieliset ukrainalaiset haluavat sille puolelle.
Ruotsin pakolaiset ovat näitä Afrikan ja Lähi-Idän rikastajia.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tästä täysin samaa mieltä. Tämä tosin vaatisi enemmän rahaa kehitysapuun. Se ei kuitenkaan jostain syystä käy.

Lisää rahaa kehitysapuun? Luuletko, että rahan puutteesta on kyse siinä, että kehitysapu ei toimi? Jos Afrikan ongelmien ratkaiseminen olisi rahasta kiinni niin ne olisi ratkottu jo 70-luvulla, viimeistään 80-luvulla. Mieluummin toki rahaa kehitysapuun ( = johtajien mersuihin, aseisiin jne.) kuin maahanmuuttoon. Minkähän takia Afrikan maiden johtajat ovat järjestään rikkaampia kuin Euroopan johtajat? Esim. Niinistö on ihan ryysyläinen verrattuna Marokon kuninkaaseen, jolla on miljardien omaisuus. Itse en antaisi senttiäkään rahaa kehitysmaihin. Jotain materiaaliavustuksia voisin antaa, joita ei kukaan halua vetää välistä, esim. koulutarvikkeet.
 
@Alfred E Neuman
Tuossa niitä kyselemiäsi Euroopan ja Suomen täyttöhaluja. En jakanut selata kuin pari sivua taaksepäin, mutta noita on siellä pilvin pimein.

Kantaväestön tulisi taas voida ajatella, ettei maahanmuutto (tapahtui se sitten Ruotsista, Vietnamista tai Keski-Afrikan tasavallasta) ole uhka Suomelle tai suomalaisille perinteille tai tavoile. Kun siis puhun sopeuttamisesta, termi on aika laaja.

Ylipäätään pakolaisongelmasta ajattelen näin: Siinä vaiheessa, kun ensimmäistä kertaa ymmärretään laajasti että sotiminen aiheuttaa vain ongelmia, eikä koskaan ratkaisua, ja tuhoaa lähinnä sivullisten elämän, ollaan lähellä tilannetta, jossa ei ole pakolaisia. Pakolaisuus on siis aina tragedia, tilanne jossa syyttömän on pakko karata kotoaan, jotta ei kuolisi, joutuisi hyväksikäytön kohteeksi tai vangittaisi. Niin kauan kuin tällaisia tappamisia maailmassa käydään, on selvää, että rauhanomaisen maat jatkavat pakolaisten vastaanottamista.

Vapaaehtoinen maahanmuutto puolestaan tulee jatkossakin vain kasvamaan, eikä sille kuulu tehdä mitään. Pidän vapaata liikkuvuutta yhtenä hienoimmista asioista ikinä missään. Reissaan itse paljon, olen asunut kolmessa maassa ja tapaan todella paljon eri puolilta maailmaa tulevia ihmisiä, ja se on sanalla sanoen ihanaa! Mulla on kavereita Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Venäjältä, Virosta, Saksasta, Englannista, Skotlannista, Ranskasta, Espanjasta, Italiasta, Serbiasta, Bulgariasta, Turkista, Somaliasta, Algeriasta, Etelä-Afrikasta, Intiasta, Sri Lankasta, Nepalista, Australiasta, Kiinasta ja Japanista nyt ainakin. Osa heistä on pakolaisia (tai pakolaisten jälkeläisiä), osa asuu muuten vain Suomessa ja osa ulkomailla. Olen kertakaikkisen onnellinen, että tunnen heidät. Pelkkä suomalaisten kanssa hengaaminen kävisi pitkän päälle tosi tylsäksi (ilkikurinen hymiö).

Jos tästä ketjusta pääsisi nyt pois...

PS. Hyvä pointti, @Radiopää

Miksi sen ongelma pitää saada maailmasta poistettua, ennen kuin Suomen avulle nähdään arvo? Suomi pystyy vuosittain tarjoamaan turvallisen ympäristön tuhansille sellaisille ihmisille, jotka kotimaassaan joutuisivat pelkäämään henkensä tai terveytensä puolesta. Maailman hädässä olevien ihmisten lukumäärään Suomen jeesi ei tee kummoistakaan lovea, mutta niiden onnekkaiden elämän se hyvin usein pelastaa, jotka tänne köyhistä oloista pääsevät. Pidän erittäin positiivisena sitä, että Suomi on siinä asemassa jossa se pystyy tukemaan hädänalaisia ihmisiä, vaikka määrät kohtalaisen pieniä ovatkin. .

Jos keskustelua käydään siitä, onko Suomen kaltaisella maalla oikeutta alkaa valikoimaan pakolaisiaan, on mielestäni vähän turhaa lähteä vaatimaan jotain parannusehdotuksia. Minä puhuin siitä, ettei Suomella ole oikeutta alkaa kvalifioimaan turvapaikanhakijoita, joilla hätä on suuri, sillä kyseessä on suuri joukko ihmishenkiä, joista jokainen olisi saatava turvaan. Onko tämäkin "maailmantuskaa", "unelmahöttöä" ja "tuttua sontaa"? Pitäisikö jokaisen kanssani ajattelevan tosiaan lähteä kenttätyöhön (tekemään mitä??) ja jättää sinun kaltaisesi, eli minun kaltaisteni kanssa eri tavalla ajattelevat Suomeen päättämään siitä, ettei nyt ainakaan enempää oteta niitä muslimipakolaisia tänne?

Oletin perustietoja. Eli Suomi kuuluu YK:n pakolaisten vastaanottajamaihin, joilla on tarveperustainen velvollisuus ottaa vastaan pakolaisia. YK:n Geneven pakolaissopimuksessa pakolaiseksi määritellään henkilö, joka ei voi asua kotimaassaan henkilöön kohdistuvan vainon takia. Pakolainen on YK:n pakolaisstatuksen saanut henkilö. Ja huom! Suomi kyllä valitsee pakolaisensa; Maamme ottaa vastaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevia pakolaisia, joita on myös kaikkein eniten, eli lapsia ja nuoria naisia. Perheen kasassa pitämiseksi YK velvoittaa myös muiden perheenjäsenten vastaanottamisen. Lähtömaan perusteella valikointia ei varsinaisesti voi tehdä itse, mutta perinteisesti tässä ei tapahdu sekoittelua asioiden selkeyden takia.
En sysää! Raiskaus on aina väärin ja aina raiskaajan vastuulla. Se, mistä puhuin, oli sopeuttaminen ja sen haasteet. Yksi sopeuttamisen haasteista on, miten luoda sellainen ympäristö (ei fyysinen...), jossa ulkomaalaistaustaisen henkilön käytökseen ei kuulu lakiin sopimaton käytös. Sopeuttamisessa on siis aina mukana yhtäläisesti itse sopeutujan vastuu; It takes two to tango jne. Suomen resurssit ovat perinteisesti olleet suhteellisen matalat, mitä tulee maahanmuuttopoliittiseen toimintaan kokonaisuutena, ja tässä olisi hyvä herätä 2000-luvulle. Erilaisten lyhytkestoisten työryhmien selvitykset ovat toki arvokkaita, mutta yksittäisten virkailijoiden vetämät kokoukset ovat tuskin tätä päivää. Oma visioni liittyy maahanmuuttoviraston maltilliseen kasvattamiseen ja sen oman päätösvallan lisäämiseen. Good Governance-periaatteen mukainen dynaaminen hallinto vähentäisi byrokratiaa myös pakolaisasioissa (siis välikäsiä UNHCR:n ja ko. viraston välillä).

Ks. pakolaisen määritelmä. Geneven sopimuksen luonne on, että turvattomalla alueella elävälle henkilölle pyritään takaamaan turvallinen asuinympäristö, ja keinoista kolmantena eli viimeisenä on muutto kokonaan uuteen maahan, eli minun puheessani pakolaisuus. Tällöin sopimuksen mukaisesti vastaanottajamaalla on velvollisuus tarjota pakolaiselle turvallinen elinympäristö ja kuten sopimuksessa muotoillaan, mahdollisuus uuteen elämään uudessa kotimaassaan. On osoitus onnellisesta lopusta, jos esim. 1990-luvulla (tai myöhemminkin) Somaliasta paenneilla on mahdollisuus vierailla lomalla sukulaistensa luona entisessä kotimaassaan. Ts. pakolaisuuden ideana ei alunperinkään ole, että jokainen palaisi kotimaahansa. Tosin epäilen tuota "suurinta osaa", mutta se ei oikeastaan ole edes merkityksellistä.

Höh. Lähellekään kaikkia ei tuoda eikä voidakaan tuoda Eurooppaan. Suurin osa pakolaisista majoitetaan konfliktialueen lähiseuduille leireille, mikä ei todellakaan ole ideaalitilanne sekään. Pyydän edelleen huomioimaan, minkälainen maastamuuttaja on pakolainen ja minkälainen ei. Välimerta ylittävistä moni on lähtenyt karkuun sotaa tai kohti Eurooppaa paremman elämän toivossa. Väliaikainen turvapaikkajärjestelmä on pakko kehittää sillä nykyisellään tilanne on kestämätön. Siellä hukkuu suuri määrä ihmisiä, jotka ovat tavallaan pakolaisia ilman pakolaisstatusta, eli YK:n kapasiteetti ei riitä. Tämä kertoo suuresta hädästä Afrikan mantereella, johon lyhyen aikavälin ratkaisut eivät tietenkään ole riittäviä tai kestäviä! Jotain on kuintenkin pakko tehdä parempaa ratkaisua odotellessa. Toivottavasti emme joudu odottamaan enää kovin pitkään, vaikka poliittisen mielenkiinnon puute antaakin toivoa vain hyvin vähän. Olisi ehdottomasti pureuduttava syihin, miksi inhimillistä hätää on niin paljon ja sen jälkeen kitkeä niitä syitä pois järjestelmällisesti. Se, että mm. Kiina ja Yhdysvallat sekä tietyt Euroopan maat omistavat yhdessä lähes kaiken afrikkalaisesta infrasta ja teollisuudesta, pitää taatusti maiden omat mahdollisuudet vaikuttaa asioittensa kehitykseen lamauttavasti. EU:lla ja YK:lla on tässäkin mielessä iso poliittinen vastuu.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Kiitos paljon @hammer lynx . Eli kaksi nimimerkkiä sanoo, että Suomen pitää auttaa hädänalaisia ihmisiä, niin ne oikeasti tarkoittaa, että Eurooppa pitäisi täyttää mamuilla, tai kuten asian ilmaisit, neanderthaleilla. Hyvä, että asia tuli selväksi.


@Rushlow , arvasin, että joku ottaa esiin diktaattorien mersut kun mainitaan sana kehitysapu. On totta, että osa kehitysavusta päätyy väärään osoitteeseen. Kehitysapua voi myös antaa siten, että rakentaa paikan päälle esim. sairaaloita ja kouluja ja muuta sellaista. Nämä maksaa myös. Ei kehitysapu ole pelkkää käteistä rahaa mikä kuskataan rahakuljetusautossa kohdemaan presidentille ja sanotaan, että jaahan nämä rahat kansan kesken tasan jookosta.

Mutta joo, eiköhän tämä nyt ollut osaltani tässä. Tänään kuitenkin lauantai ja mielessä on paljon muuta (viina ja pillu) kuin jatkoajan monikultturiketjun päivystäminen.
 
Kiitos paljon @hammer lynx . Eli kaksi nimimerkkiä sanoo, että Suomen pitää auttaa hädänalaisia ihmisiä, niin ne oikeasti tarkoittaa, että Eurooppa pitäisi täyttää mamuilla, tai kuten asian ilmaisit, neanderthaleilla. Hyvä, että asia tuli selväksi.

No ehkä hieman liioittelin, mutta tuossa pari lisää joista aukeaa paremmin:

Ei, vaan kysymyksesi kuuluu, kuinka paljon maahanmuuttajien raiskaamista suvaitaan ennen kuin maahanmuuttajien määrää suostutaan rajoittamaan sen vuoksi.

Ihan hyvä kysymys. Nykyisellään mamut kai raiskaavat joitakin kymmeniä kertoja vuodessa. Kyllä sanoisin, että ainakin tuplat siedetään tosta vaan ennen kuin raiskaamisen vuoksi tarvitsee maahanmuuttoa rajoittaa. *hymiö*

Valotan mielelläni.

Ihan vastaavasti pidän kymmenien tuhansien pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden turvaan pääsyä niin tärkeänä, ettei muutama raiskaus vaakakuppia heilauta.
Yksityisautoilun kieltämistä pitkällä aikavälillä (2050) tosin on EU-tasolla suunniteltu, kun taas humanitaarista maahanmuuttoa lisätään parhaillaan niin EU-tasolla kuin Suomessakin (persujen käsienheiluttelusta huolimatta).

Historia tuntee monia kansainvaelluksia, aikoja jolloin kansakunnat ovat siirtyneet paremman elämän toivoissa paikasta toiseen. Nämä ovat aina aiheuttaneet lainatun kaltaisia reaktioita. Elämme aikaa, jolloin siirtyminen paikasta toiseen on helppoa ja tarve muuttamiselle näyttää vain kasvavan. Globalisaatio on joka tapauksessa tosiasia, sitä on mahdotonta pysäyttää, Suomessa tulee tulevaisuudessa asumaan entistä enemmän sellaisia ihmisiä, joiden kotimaa tämä ei ole. Ehkä kotimaa määritelmänä vaatii päivitystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös