Ensin helppo kysymys: kuinka pitkälle olet itse valmis menemään, jotta tämä nollatoleranssi toteutuisi? Miten käytännössä toteutat tätä?
Sitten vaikeampi kysymys, kuinka pitkälle olet valmis menemään, että yhteiskunnallisesti voimme toteuttaa tätä nollatoleranssia? Miten tämä tulisi käytännössä toteuttaa?
Nollatoleranssi raiskausten osalta on vähän kuin nollatoleranssi lätkässä: ideatasolla loistava tavoite, käytännössä täyteen nollaan pääseminen vaatisi utopistista tai dystopista yhteiskuntaa mallista riippuen. Ensimmäinen olisi esimerkiksi joku mystinen kehitysaskel ihmiskunnassa, toinen taas vaatisi esimerkiksi ihmiskunnan tuhoa.
Lähtökohtaisesti nollaan pitäisi kuitenkin tähdätä vaikka yksittäisiä tekoja pyrkimykset eivät saisikaan estettyä ennalta. Yhteiskunnan pitäisi kuitenkin pyrkiä parantamaan yksilön oloa, eikä tiettyjen muiden muuttujien perusteella hyväksyä sellaisia asioita, joita ei yksinkertaisesti voida hyväksyä. Ja jo ajatustasolla puolella lisääntymisen pysyminen siedettävällä tasolla on jo niin etova, että huh huh.
Miten sitten käytännössä? Itse aloittaisin vaikka seuraavista:
* Rangaistusasteikko tiukemmaksi vähintään raiskauksen ja törkeän raiskauksen kohdalla. Nykyisellään asteikko antaa liian helposti mahdollisuuden tuomita kevyeen tuomioon vaikka teko itsessään ei olisi kevyimmästä päästä. Samoin rangaistuskäytäntöön olisi saatava tiukennus. Naurettavaa, kuinka esimerkiksi mediahuomio voi toimia lieventävänä asianhaarana. Vallankäytön osalta jos toimeenpaneva elin ei pysty noudattamaan lain henkeä, niin lainlaatijoiden pitäisi pystyä asiaa korjaamaan.
* Jos maahanmuuttajat ovat yliedustettuna, täytyy tähän puuttua. Mitä itse muutamaa tutkimusta olen lukenut, niin tietyiltä alueilta tulevat ovat yliedustettuna tilastoissa. Jos syy on esimerkiksi sopeutumattomuus, niin tällöin lähtökohtaisesti maahan pitäisi tulla väkeä paremmin sopeutuvilta alueilta. Kun puhutaan ihmismassasta, niin jokaisen yksilön sopeutumista ei voi luotettavasti arvioida järkevissä aikamääreissä. Eli jos kazakstanilaiset sopeutuvat kirgiisejä heikommin ja tämä ilmenee eri rikostilastoissa, niin ei muuta kuin kazakkien sijaan kirgiisejä maahan enemmän.
* Olosuhteiden niin salliessa ja vaatiessa eristäminen muista yksilöistä. Maahanmuuttajien kohdalla tämä tarkoittaisi nopeaa karkotusta, kantasuomalaisten kohdalla sitten entistä helpommin tukeutumista erinäisiin pakkokeinon muotoihin alkaen (vanki)mielisairaalasta ja pakkohoidosta.
Kuten jo totesin aiemmin, niin nollaan pääseminen on käytännössä mahdotonta. Sen sijaan toiminnan pitäisi olla sillä tasolla, että lukumäärä olisi mahdollisimman lähellä nollaa.