Jaa että "hokkuspokkus" tarvitaan maailman ymmärtämiseksi. Tulitko vahingossa lipsauttaneesi jotain olennaista uskosi luonteesta? :D
No oikoluetaan ymmärrys. Sinä väitit, että uskovilla on taikauskoa. Minä totesin tähän, että niin on muuten myös ateisteilla. Tähän käytin esimerkkinä mm. universumin syntyä tyhjästä, joka on vallitseva ateistinen käsitys (muutakaan eivät ole vielä tarjonneet). Tuo on oikeastaan huonompi kuin taikatemppu, koska tuossa ei ole edes hattua saati taikuria vaan pelkkä kani! Vastaava esimerkki on tietoisuuden ja vapaan tahdon toimiminen puhtaassa materiassa, sillekään ei ole löytynyt tieteellistä saatika ateistista selitystä. Aivan looginen johtopäätös siis ateistisesta maailmankuvasta tuollainen hokkuspokkus, ei minun näkemykseni. Itse siis mainitsit taikauskon ensin, joku tästä onkin hyvin todennut että ateistit aina tuovat taikuuden ensiksi keskusteluun...
Jatkossa voisit olla vähän tarkempana niin keskustelu voisi olla myös tarkempaa ja vähemmän junnaavaa kun siitä aina valitetaan.
Ateismi ei edelleenkään tarkoita muuta kuin epäuskoa yliluonnollisiin olentoihin. Siihen ei siis liity mitään uskoa kadotuksiin, tarkoituksettomuuksiin tms. Sinulle ehkä tulee yllätyksenä se, että elämälleen voi jokainen löytää tarkoituksen ihan itsekseen: sitä ei tarvitse saada ulkoapäin valmiina oppina.
Tuo vaan ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Ihan järjetön väite. Siis Jumalaan uskovalla on maailmankuva kylkiäisenä, mutta ei-uskovalla ei ole - minkä ihmeen takia? Ts. muutamia ateisteja yhdistäviä tekijöitä:
-ei jumaluuksia
-suhteellinen moraalikäsitys
-ei perinteistä avioliittokäsitystä
-ei selitystä universumin synnylle muuta kuin "se tapahtui" tai "on voinut olla aina olemassa"
-ei objektiivista totuuskäsitystä
-valtaosin naturalistinen, materialistinen maailmankuva
-ihmisen elämä on kaikki mitä sillä on
Nuo kaikki pelaavat valtaosalla ateisteja, ovat heille hyvin tyypillisiä ja valtaosa seuraa aivan loogisesti jumalkäsityksestä, ihan kuten uskovaisillakin päinvastaisesti. Ette te mitään erityisiä ihmisiä ole - siitä olette takuulla sentään samaa mieltä. Uskovaisilla on omat mantransa ja ateisteilla omansa.
Tuosta jätin pois muutamia luonnehdintoja, niin psykologisia kuin käytännöllisiä liittyen esim. keskustelutapoihin yms. Yksilöpsykologiset käsitykset taas ovat sitten eri asia, samahan pätee edelleen uskovaisillakin - heitäkin on joka lähtöön, kun heitä ihan oikeasti avoimesti kuuntelee.
Mitä tulee esim. nihilismiin... se on mielestäni, ja monien muidenkin mielestä aivan looginen seuraus ateismin ollessa totta. Eikä vielä muuten yksikään ateisti ole esittänyt vakuuttavaa argumenttia absoluuttisesti toimivan moraalin puolesta.
Ja lopuksi: sinäkin, Klose16, olet ateisti. Itse asiassa moninkertainen sellainen. Veikkaan, että et usko läheskään kaikkiin niihin n. 5000 jumalaan, joita ihmiskunnassa palvotaan. Seuraavan kerran kun mietit suhdettasi atsteekkien Huitzilopochtiliin ja Kongon Bumbaan ymmärtänet hiukkasen paremmin, miltä minusta nuo sinun argumenttisi eri yhteyksissä kuulostavat.
Tämä suora höpöhöpö-valhe, jota uusateistit häpeilemättä toistavat, on minulle yksi selvä merkki ateistisesta uskovaisuudesta. Minä olen agnostinen, ja vaikka en usko tuhansiin jumaliin ei se tee minusta yhtään sen enempää ateistia tai vähempää uskovaista. Oikein olisi sanoa: jokainen uskovainen on
uskonnoton suhteessa tuhansiin eri uskontoihin. Ei ateisti, koska kuitenkin uskoo johonkin jumaluuteen. Minä en muuten ole argumentoinut jonkin tietyn uskonnon puolesta, joten en nyt käsitä mihin viittaat argumenttieni kuulostavuudesta eikä minun tarvitse miettiä sen enempää arbitraaristi suhdetta jokaiseen eri uskontoon kuten ei sinunkaan. :D
Ja itse asiasta: usein islamistiset itsemurhapommittajat puhuvat jälkipolville tarkoitetuilla säälittävillä videoillaan paratiisista. Kai tällä palkintoajatellulla jokin vipuvoima heidän päätöksissään on?
Niin, tuo on ongelmallinen osa uskontoa, lähinnä sen fundamentaalista tulkintaa koska normimuslimikaan ei tuota edesaja.
Suurimmalle osaa uskovaisista tuollainen ajattelu onkin kyllä hyvin vierasta. Aika paljon noissa pelaakin maallinen epätoivo, köyhyys, kostomentaliteetti, aivopesu ja sen sellaiset. Uskonnollisesti nuo kaikki voidaan sitten kieltämättä pyhittää.