Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 139 965
  • 24 186

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Se on totta, että huumeena khat ei ole vaarallinen, käyttö lisää puheliasuutta ja piristää mutta käytön seurauksena voi olla unettomuutta, kiihtyneisyyttä, ahdistushäiriöitä etc. Asioita jotka voivat vierottaa käyttäjän työelämästä ja ymmärtääkseni osin tämän tähden osa somaleista ilmaisee huolensa aineen käytöstä, koska se voi eristää käyttäjänsä yhteiskunnasta (samalla tavalla kuin muutkin huumeenkäyttäjät). Tietty somaleille ei pidä olla omaa rangaistuskäytäntöä huumeiden käytön suhteen vaan oikeuslaitoksen on oltava tasapuolinen, mikäli epätasa-arvoa ilmenee valtaväestöä syrjivästi ongelmia seuraataatusti, toisaalta taasen jos somaleita syrjitään niin yhtälailla oikeuslaitos on laitettava ruotuun. Kuuntelisin kuitenkin khat-ongelmassa myös somaliedustajia - millaisena haittana he näkevät aineen nyt ja tulevaisuudessa, ja tämän jälkeen liene syytä tehdä pidemmälle meneviä johtopäätöksiä. Henk.koht. olen kuitenkin sitä mieltä, että on syytä koettaa tehdä jotain jottei käy siten, että yksi maahanmuuttaja/pakolaisryhmä eriytyy entisestään yhteiskunnasta koska laaja joukko ryhmästä käyttää huumaavaa ainetta, ja jos perheessä yksi käyttää niin se heijastuu koko perheeseen jne. Ongelman, jos se sellainen on, lakaiseminen maton alle on kaikkea muuta kuin järkevää toimintaa. No, tämä tästä...

Toki lakia pitää noudattaa, mutta en pitäisi tämän tason ainetta syynä vaikeuksiin vaan lähinnä seurauksena niistä. Toki epäilemättä syntyy tietynlainen noidankehä, jossa aineen omatkin ominaisuudet pahentavat tilannetta. En osaa sanoa, miten paha tämä tilanne on, ilmeisesti kovin luotettavaa dataa ei ole, mutta normaalielämää haittaamaton viihdekäyttö ei sinänsä ole ongelma, vaan kriminalisointi. Anyway, jos integrointi olisi onnistunut paremmin, en usko että khatin käyttö sinänsä olisi muodostunut kovin hankalaksi asiaksi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Toistan, että jos haluamme eristää vain somaliuden, vain kansallisuuden ja kulttuurin, rikollisasteen eroa selittäväksi tekijäksi niin sitten meidän pitää - ihan oikeasti - eliminoida muut tekijät. Mikä tässä on niin pirun vaikeata tajuta? Ja sellaista tilastoa ei vaan vielä ole missään esitetty. Olen täysin valmis uskomaan, pidän sitä jopa todennäköisenä, että näillä tekijöillä on todella merkitystä, mutta onko liikaa pyydetty tosiaan nähdä tämä asia empiirisesti, tilastotieteellisesti vahvistettuna? Taivahan jumala.

En ole tätä ketjua hirveän tarkkaan seurannut joten kysynkin että mitä ovat nämä muut tekijät mitkä haluat eristettäväksi yhtälöstä?

Ilmeisesti kaipaat tilastoa jossa on eliminoitu sosiaalinen tausta, varallisuus, asuin-alue, työttömyysaste yms?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En ole tätä ketjua hirveän tarkkaan seurannut joten kysynkin että mitä ovat nämä muut tekijät mitkä haluat eristettäväksi yhtälöstä?

Ilmeisesti kaipaat tilastoa jossa on eliminoitu sosiaalinen tausta, varallisuus, asuin-alue, työttömyysaste yms?

Niin, vertailkaamme mahdollisimman paljon toisiaan muistuttavia populaatioita, jolloin merkityksellisimmäksi eroiksi tulisivat kansallisuus ja kulttuuri, joita kriitikot pitävät niinä olennaisimpina syinä ongelmiin. Mihinkään täydelliseen vastaavuuteen ei tietenkään voi päästä, mutta varmasti pidemmälle, hmm, sanoisiko halla-aholaisesta metodista. Olisi aivan kiinnostava nähdä, minkäläisia eroavaisuuksia tulisi kun lähestymistapa olisi vähän järjellisempi ja analyyttisempi. Varmasti myös kansallisuudella ja kulttuurilla on merkitystä, mutta niin on myös koulutustasolla, ikä- ja sukupuolijakaumalla jne. Mielenkiintoista olisi myös nähdä ryhmän sisäinen vertailu esim. työssä käyvien ja työttömien välillä. Minusta ei ole mitään syytä radikaalisti kasvattaa turvapaikanhakijoiden määrää Suomessa, joskin olemassaoleva väestö tulee normaalien oikeusvaltion toimintojen puitteissa kasvamaan jonkun verran joka tapauksessa. Kun huoltosuhde tulee radikaalisti huononemaan ja kun koululaitos todennäköisesti tulee ainakin jonkin aikaa hoitamaan perustehtävänsä tyydyttävästi niin eiköhän enemmistö tästäkin ryhmästä tule aikaa myöten integroitumaan paljon nykyistä paremmin. Joka tapauksessa volyymit ovat sillä tasolla, että ongelma on todella siitä pienimmästä päästä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Olisi aivan kiinnostava nähdä, minkäläisia eroavaisuuksia tulisi kun lähestymistapa olisi vähän järjellisempi ja analyyttisempi. Varmasti myös kansallisuudella ja kulttuurilla on merkitystä, mutta niin on myös koulutustasolla, ikä- ja sukupuolijakaumalla jne. Mielenkiintoista olisi myös nähdä ryhmän sisäinen vertailu esim. työssä käyvien ja työttömien välillä.

Analyyttisempi lähestymitapa voi olla, järjellisempi on taas ihan näkökulmakysymys. Tilastotiede ei sinänsä ota kantaa kuinka järkevää mikäkin tutkimus on, kysymys on siitä miten niitä tulkitsee. Se että tutkitaan tietyn etnisen ryhmän tekemien rikosten osuutta ilman että ko. ryhmää ei jaeta tarkemmin eri tekijöiden perusteella ei tee siitä yhtään enemmän tai vähemmän järkevää. Riippuu aivan siitä miten tarkasti asiaa halutaan tarkastella.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Analyyttisempi lähestymitapa voi olla, järjellisempi on taas ihan näkökulmakysymys. Tilastotiede ei sinänsä ota kantaa kuinka järkevää mikäkin tutkimus on, kysymys on siitä miten niitä tulkitsee. Se että tutkitaan tietyn etnisen ryhmän tekemien rikosten osuutta ilman että ko. ryhmää ei jaeta tarkemmin eri tekijöiden perusteella ei tee siitä yhtään enemmän tai vähemmän järkevää.

Toki, mutta silloin tutkimusta ei mitenkään voi käyttää todistamaan sitä, että kysymys on ensijaisesti tai ainoastaan kansallisuudesta ja kulttuurista - ja jos näin tekee niin syyllistyy tyhmyyteen tai älylliseen epärehellisyyteen. Tätä voisi kutsua Halla-aholaiseksi dilemmaksi...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ajankohtaisessa Kakkosessa on tänään maahanmuuttajailta.
Jotenkin vain on sellainen tunne, että vaikka tarkoitus lienee keskustella, niin päällimmäiseksi jäänee tunne siitä ei oikeasti keskusteltu tai keskusteltiin väärin.
Niin kaukana tuntuvat olevan tässäkin ääripäät toisistaan, että keskustelu on vain omien muuttumattomien kantojen loputonta toistamista.
Toisaalta onhan musta-valkoinen näkökulma aina helppo valinta. Ainoa vaikeus on selittää kaikki omasta näkökulmastaan parhain päin.
Itse olen aika pitkälti mrj:n linjoilla ja yritän asioita seuraamalla hahmottaa missä kohti harmaata oikeasti ollaan.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Analyyttisempi lähestymitapa voi olla, järjellisempi on taas ihan näkökulmakysymys. Tilastotiede ei sinänsä ota kantaa kuinka järkevää mikäkin tutkimus on, kysymys on siitä miten niitä tulkitsee. Se että tutkitaan tietyn etnisen ryhmän tekemien rikosten osuutta ilman että ko. ryhmää ei jaeta tarkemmin eri tekijöiden perusteella ei tee siitä yhtään enemmän tai vähemmän järkevää. Riippuu aivan siitä miten tarkasti asiaa halutaan tarkastella.

Joo, nyt liikutaan heikoillä jäillä. Jossain tietoisen epärehellisyyden ja yksinkertaisen tietämättömyyden rajamailla. Mä en sen enempää ota kantaa kumpi mutta kumpikaan vaihtoehto ei ole kovinkaan imarteleva.

Halla-aholla on ilmeisesti myös toinen dilemma. Ei vain teoreettinen. Hänellä on nyt vähän enemmän pelissä kun mitä oli eilen.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1645223

Kerron nyt tähän, että en usko halla-ahon tuomioon. Ihan samalla lailla en usko, että ylen (oliko) Rantala saa tuomiota "rotutohtori" kommenteistaan. Kun periaatteessa puhutaan sananvapaudesta niin oikeudessa annetaan kyllä aika paljon siima. Tämä on minusta on hyvä asia.

Yleltä toivoisin kumminkin hieman ammatimaisempaa toimintaa ja esim JSN:n nuhtelut ja anteeksipyyntö olisi paikallaan. Mutta tämä tuskin rittää Halla-aholle.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Ajankohtaisen kakkosen Maahanmuuttoillan osallistujat.
Pitääpä katsoa. Osallistujissa oli aika monta oudompaa nimeä.

Ihan sama kuka siellä on osallistujina. Yle;n monikulttuurisuuden sanansaattajat ja hypettäjät huolehtivat siitä että yksikään kriittinen mielipide ei kestä kahta sekuntia kauemmin. Mutta Somaliliiton Aden saa todennäköisesti Thorsin ohella pisimmät puheenvuorot. Ja niin meille hölmöläisille kerrotaan taas miten meidän tulee ymmärtää ja omaksua maahanmuuttajien kulttuurit. Eihän se vaan voi mennä niin että maahanmuuttajien tulisi omaksua meidän kulttuuriamme, eihän??
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Viimeksi muokattu:

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo, nyt liikutaan heikoillä jäillä. Jossain tietoisen epärehellisyyden ja yksinkertaisen tietämättömyyden rajamailla. Mä en sen enempää ota kantaa kumpi mutta kumpikaan vaihtoehto ei ole kovinkaan imarteleva.

Miksi tilaston kohdentaminen yksityiskohtiin menee epärehellisyyteen tai tietämättömyyteen? Millä perusteella ryhmän jakaminen pienempiin osiin on tarpeellista ja missä rajaamisen "raja" tulee? Seuraava kysymys on, tukevatko rajaukset asiaansa? Monesti esimerkiksi koulutus voi suuressa määrin olla kulttuurikysymys jolloin koulutuksen käyttö perusteluna ontuu, koska sen määrä ei olekaan absoluuttinen määre vaan johtuu jo aiemmin tutkimuksen perustana käytetystä tiedosta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Seuraava kysymys on, tukevatko rajaukset asiaansa? Monesti esimerkiksi koulutus voi suuressa määrin olla kulttuurikysymys jolloin koulutuksen käyttö perusteluna ontuu, koska sen määrä ei olekaan absoluuttinen määre vaan johtuu jo aiemmin tutkimuksen perustana käytetystä tiedosta.

Tämä on sinänsä suhteellisen legitiimi huomio, mutta se kommentoi kuitenkin tilastoja, joita ei ole vielä nähty - ja varmasti löytyisi metodeja joilla voitaisiin tästäkin päästä eteenpäin tutkimuksen keinoin. Mutta tälläistä dataa ei siis ole, joten huomio on tässä tilanteessa melko tyhjänpäiväistä spekulaatiota. Tilanne olisi varmasti toinen, jos vaikka todettaisiin, että työssäkäyvät somalit tekevät paljon vähemmän rikoksia kuin työttömät suomalaiset - tälläinen huomio varmasti edistäisi keskustelua. Puhumattakaan siitä, jos esimerkiksi tilastot kertoisivat, että koulutetut, työssäkäyvät somalit tekisivät kymmenkertaisen määrän rikoksia peruskoulun kesken jättäneisiin, pysyväistyöttömiin ja moniongelmaisiin suomalaisiin verrattuina. Tieto lisää ymmärrystä, siksi sitä tarvittaisiin lisää. Aika yksinkertaista lopultakin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ihan sama kuka siellä on osallistujina. Yle;n monikulttuurisuuden sanansaattajat ja hypettäjät huolehtivat siitä että yksikään kriittinen mielipide ei kestä kahta sekuntia kauemmin. Mutta Somaliliiton Aden saa todennäköisesti Thorsin ohella pisimmät puheenvuorot. Ja niin meille hölmöläisille kerrotaan taas miten meidän tulee ymmärtää ja omaksua maahanmuuttajien kulttuurit. Eihän se vaan voi mennä niin että maahanmuuttajien tulisi omaksua meidän kulttuuriamme, eihän??

Sinä olet kyllä tosiaan hölmöläinen.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Aikamoinen tekninen ihme tuntuu tämä Somalimaahan karkoitettu veikkonen olevan. Tässä hiipii taasen mieleen se että olisikohan kannattanut olla jo alunperin kunnolla..

Jampan olisi pitänyt jo aikoja sitten oppia käyttäytymään. Oman soppansa on keittänyt joten lusikoikaan sitten sitä.

Ongelm tossa on se, että Somalimaa ei koe olevansa osa Somaliaa. Eli tilanne on suunnilleen sama, että ruotsalainen rikollinen karkotettaisiin suomeen. Eli ilmeisesti viranomaiset on tän homman ryssinyt aika pahasti.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Sinä olet kyllä tosiaan hölmöläinen.

Oletko somali vai miksi otat niin itseesi jos olen eri mieltä kanssasi? Sori, kaikki eivät tykkää siitä että maahamme pakkautuu yhä enemmän ja enemmän elätettäviä! Uskoakseni minulla veronmaksajana on oikeus omaan mielipiteeseen? Ja usko pois, mua ei nappaa paskaakaan miksikä minua leimaat!
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Halla-aholla on ilmeisesti myös toinen dilemma. Ei vain teoreettinen. Hänellä on nyt vähän enemmän pelissä kun mitä oli eilen.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1645223

Kerron nyt tähän, että en usko halla-ahon tuomioon. Ihan samalla lailla en usko, että ylen (oliko) Rantala saa tuomiota "rotutohtori" kommenteistaan. Kun periaatteessa puhutaan sananvapaudesta niin oikeudessa annetaan kyllä aika paljon siima. Tämä on minusta on hyvä asia.

Toisaalta Soini kummeksuu väitteitä. http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uutiset/paakaupunkiseutu/2009/02/soini_kummeksuu_erottamispuheita_552224.html

Eiköhän toi mennyt Iltasanomien piikkii toi virheellinen uutisointi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Jampan olisi pitänyt jo aikoja sitten oppia käyttäytymään. Oman soppansa on keittänyt joten lusikoikaan sitten sitä.

Ongelm tossa on se, että Somalimaa ei koe olevansa osa Somaliaa. Eli tilanne on suunnilleen sama, että ruotsalainen rikollinen karkotettaisiin suomeen. Eli ilmeisesti viranomaiset on tän homman ryssinyt aika pahasti.

Jeps mutta ennenkuin Somalimaa tunnustetaan muusta Somaliasta itsenäiseksi ja suvereeniksi valtioksi Suomella on täysi oikeus karkoittaa somalialainen Somaliaan, jonka osa edelleen Somalimaa on.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Oletko somali vai miksi otat niin itseesi jos olen eri mieltä kanssasi? Sori, kaikki eivät tykkää siitä että maahamme pakkautuu yhä enemmän ja enemmän elätettäviä! Uskoakseni minulla veronmaksajana on oikeus omaan mielipiteeseen? Ja usko pois, mua ei nappaa paskaakaan miksikä minua leimaat!

Ei tässä ketään tarvitse leimata, sinä teet sen ihan itse - itse kaipaisin Suomeen lähinnä sellaista väkeä, jotka pystyvät argumentoimaan edes auttavan järkevästi. En kyllä edes tiedä kenen kanssa käyt tässä ketjussa väittelyä, kuuletko mahdollisesti ääniä?
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Ei tässä ketään tarvitse leimata, sinä teet sen ihan itse - itse kaipaisin Suomeen lähinnä sellaista väkeä, jotka pystyvät argumentoimaan edes auttavan järkevästi. En kyllä edes tiedä kenen kanssa käyt tässä ketjussa väittelyä, kuuletko mahdollisesti ääniä?

Miten pystyisin keskustelemaan kanssasi tästä aiheesta kun kerran olen hölmöläinen mielestäsi? Ja ilmeisen väärässäkin?

Voin kuule kertoa että minulla ei ole mitään sitä vastaan että Suomeen tulee ihmisiä tekemään töitä, elättämään itsensä ja maksamaan veroja. Aivan sama minkä värisiä ovat. Mutta on mielestäni kummallista että aihe maahanmuutto ja ulkomaalaiset ovat tabu tässä yhteiskunnassa joista sopii vaan hyssytellä. Jos avaat suusi väärässä paikassa, väärälle ihmiselle, olet rasisti.
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Iltalehti 16.02.09 kuvaili Tampereella tapahtuneen raiskauksen tekijää seuraavasti : "...Raiskaaja on isonenäinen, noin 180 sm pitkä ja hänellä on tummat kiharat hiukset...mies puhuu huonoa suomea."

Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että esim. rikostilastoja voidaan muokata eri tavoin. Harvoin tulee kiinnitettyä huomiota siihen, että "ulkomaalaisten" tekemät rikokset ovat vain osa totuutta. Kun tilastoissa otetaan huomioon myös ne suomalaiset, jotka eivät ole syntyperäisiä suomalaisia, eli "ulkomaalaistaustaisia", niin luvut näyttävät ihan erilaisilta.
Esim. vuonna 2004 Suomessa asui 108.000 ulkomaalaista (2,1% väestöstä) ja 150.000 ulkomaalaistaustaista (2,9% väestöstä).
Poliisin tietoon tulleista rikoksissa epäillyistä oli ulkomaalaisia 32.216 (5,1%) ja ulkomaalaistaustaisia, eli muita kuin syntyperältään suomalaisia Suomen kansalaisia 18.417 henkilöä. Lisäksi kansalaisuudeltaan tuntemattomia rikoksista epäiltyjä oli pieni osa, eli v. 04 1546 henkilöä.
Suomessa asuvat ulkomaalaiset ovat olleet vuosittain rikoksista epäiltynä väestöosuuteensa nähden noin 1,3-1,5 kertaa useammin kuin suomalaiset.

Seuraavassa esimerkkejä paikkakunnittain :

Ulkomaalaistaustasten osuus väestöstä : Jyväskylä 2,7%, Tampere 3,2%, Turku 4,5%, Oulu 1,9%, Helsinki 6,4%

Heidän osuutensa omaisuusrikoksissa : Jkl 7,3%, Tre 3,2%, Tku 4,5%, Oulu 1,9%, Hki 16,1%

Osuus henkeen ja terveyteen kohdistuvista rikoksista : Jkl 6,3%, Tre 12,2%, Tku 20,6%, Oulu 10,7%, Hki 21,6%

Raiskaustapaukset, joissa epäiltynä ulkomaalaistautainen : Jkl 12,5%, Tre 40,9%, Tku 22,5%, Oulu 41,2%, Hki 46,2%.

Lähteet edellisiin : http://sfnet.fi/group.php?id=586608&newsgroup=sfnet.keskustelu.laki&sid=&bf=2

www.optula.om.fi/uploads/9719rea8ia9em4.pdf

Vielä sen verran, että joskus ihmetyttää se, että kaikki jotka suhtautuvat edes jollain tavoin kriittisesti ulkomaalaistaustaisiin, maahanmuuttajiin jne. ovat automaattisesti rasisteja. Myös ns. suvaitsevaiset ihmiset ovat usein kaikkein epäsuvaitsevaisimpia, sillä hei eivät todellakaan hyväksy kuin omat näkemyksensä ja tuomitsevat kaikki muut.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Jeps mutta ennenkuin Somalimaa tunnustetaan muusta Somaliasta itsenäiseksi ja suvereeniksi valtioksi Suomella on täysi oikeus karkoittaa somalialainen Somaliaan, jonka osa edelleen Somalimaa on.

Tästä olen eri mieltä. Laissa ei puhuta maista vaan alueista.

147 §
Palautuskielto

Ketään ei saa käännyttää tai karkottaa alueelle, jolla hän voi joutua kuolemanrangaistuksen, kidutuksen, vainon tai muun ihmisarvoa loukkaavan kohtelun kohteeksi, eikä alueelle, jolta hänet voitaisiin lähettää sellaiselle alueelle.

Linkki ulkomaalaislakiin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Miten pystyisin keskustelemaan kanssasi tästä aiheesta kun kerran olen hölmöläinen mielestäsi? Ja ilmeisen väärässäkin?

Voin kuule kertoa että minulla ei ole mitään sitä vastaan että Suomeen tulee ihmisiä tekemään töitä, elättämään itsensä ja maksamaan veroja. Aivan sama minkä värisiä ovat. Mutta on mielestäni kummallista että aihe maahanmuutto ja ulkomaalaiset ovat tabu tässä yhteiskunnassa joista sopii vaan hyssytellä. Jos avaat suusi väärässä paikassa, väärälle ihmiselle, olet rasisti.

No, kerro heti kun alat keskustelemaan. Anyway, tämä itkeminen rasismista on outoa. Itse pidän rasisteina niitä henkilöitä, jotka arvottavat rotuja niiden geneettisten, sisäsyntyisten ominaisuuksien perusteella korkeampi- ja vähempiarvoisiin. En osaa sanoa, moniko esimerkiksi tässä ketjussa kirjoittavista on näin määritellen rasisti, toistaiseksi ei ainakaan yksikään ole näin argumentoinut. Joten ei kannata minulle tulla nyyhkimään. Itse olen kulttuuri-imperialisti siinä mielessä, että pidän läntistä, valistunutta ja liberaalia sivilisaatiota arvoiltaan nykyisistä parhaimpana. En tosin yhdistä tätä paremmuutta missään geneettisessä tai rodullisessa mielessä länsimaalaisuuteen, kulttuurin ja genetiikan välillä ei ole mitään yhteyttä - mukava on toki nähdä miten paljon pers-suomalaisistakin (tai heidän sympatisoijistaan) on puolustumassa valistusta ja liberalismia ja esimerkiksi sukupuolisten vähemmistöjen oikeuksia, no, ainakin somaleja vastaan...
 
Pitääpä katsoa tuo maahanmuuttoiltama. Liekkö saan lisää kulttuuria? Pahoin tosin pelkään, että iltama ei ole mitään keskustelua useammasta näkökulmasta vaan silkkaa hyssyttelyä ja kliseiden laukomista siitä, miten suomalaisten pitäisi suoda ja antaa enemmän tuleville kansalaisilleen heidän mahdollisista vioista tai puutteista huolimatta. Olettaen siis, että näkevät joiden maahanmuuttajien toiminnassa yhtään mitään vikaa ylipäätään.

Mitä tulee tuohon karkotettuun kaveriin niin itselläni on vähän ikävä asenne. Hän on karkoitettu pois suomesta ja ensisijaisesti pyritty saamaan mahdollisimman lähelle lähtömaataan. Aivan oikein toimittu. Hänet tullaan karkottamaan varmaan tuolta somalimaastakin, enkä oikein ymmärrä miksi sinnekään rikollisia enempää haluaisivat. Se ei kuitenkaan ole peruste suomeen takaisin tulolle. En tiedä juuri maita, jotka pitäisivät rajojensa sisällä karkotettuja ihmisiä. Poikkeuksena tietysti ihmiset, jotka on lukittuna pysyvästi.

Tietysti pitäisi ymmärtää päinvastoin. Ei suomalaista miestä karkotettaisi somaliasta vastaavien rikosten takia. Hänet olisi jo tapettu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös