Mainiota. Eli hyväksyt sen asian, että suomalainen oikeuslaitos kohtelee tekoja sen mukaan,
mitkä niiden tosiasialliset seuraukset ovat. Siksi murhasta ja tukistamisesta rangaistaan eri tavalla; siksi poikien ja tyttöjen ympärileikkauksia kohdellaan eri tavalla. Yhdenvertaisuusperiaate (eli samanlaisia tapauksia kohdellaan samalla tavalla ja erilaisia eri tavalla) kuuluu
olennaisena osana länsimaiseen oikeuskäytäntöön (wikipedia.org).
Tälläkään ei kylläkään ole mitään tekemistä itse asian suvaitsevaisuuden kanssa, lakeja vastaan tehdyistä asioista rangaistaan oli teko lievä tai vakava (no, toki tietyssä määrin lievistä teoista ei tehdä mitään koska rangaistusjärjestelmän alapäässäkin on käytännön rajoja).
Käsitteellisesti ei kuitenkaan ole mitään perustetta erotella samanlaisia tekoja vain seuraamusten perusteella, jos tahdotaan samaan aikaan jollain lailla vaalia ihmisoikeuksia yms.
Kyse on yhä kuitenkin siitä että miten pienten poikien silpominen muuttuu tekona sillä että pienten tyttöjen silpominen aiheuttaa pahempia seuraamuksia. Se että barbaarisia tapoja harrastetaan taikauskojen takia ei tarkoita että niitä pitäisi suvaita, sallia tai edes hyväksyä. Valitettavasti vain oikeusjärjetelmämme kieroontuneisuuden takia tilanne tällä hetkellä on about kyllä kaikkiin kohtiin vaikka kutakuinkin jokaikinen terveysalan ammattijärjestö on kategorisesti vastaan.
Voi toki. Se ei kuitenkaan tarkoita, että "suvaitsevaisto" eläisi muuna kuin meeminä. Minusta on vain huvittavaa, että nimenomaan viittasit tämän ketjun alkupäähän, mutta sieltä(kään) ei löytynyt mitään. Otan vastaan vinkkejä myös ei-internet -lähteistä. Onhan kirjasto ihan tuossa kulman takana.
Tuo viittaus oli itseltäni ihan puhdas virhe, en edes itse muistanut että tämäkin ketju oli niin tuore enkä nyt jaksanut (keskustelun edetessä sivulla 400 ja risat) tarkistaa. Ja löytyy noita esimerkinomaisia uutisia ihan tästäkin ketjusta kun selailee sinne tänne, noin ulkomuistista kannattaa ehkä tutustua tähän taannoiseen Abu-Hannan maastapakoon ja siihen liittyvään keskusteluun.
Mutta suurempi kysymys oikeastaan on että pitääkö tässä nyt ihan oikeasti jaksaa alkaa kaivaa jotain lähdemateriaalia meemien synnystä ja taustoista? On jokseenkin aika älyllisesti aliarvioivaa lähteä sille linjalle että tässä nyt kuvitellaan jotain mitä ei ole olemassa ja kovasti kaivataan todisteita.
Eihän suvaitsevaisuus herran jestas ainakaan minulle tarkoita sitä, että suvaitsemattomuutta pitäisi suvaita. Tai siis tiedän, että puhtaita kulttuurirelativistejakin tallustaa planeetallamme, mutta eihän julkisuudessa oikeasti sellaisia vakavasti otettavia ihmisiä näe? (seuraavaan lainaukseen linkki, please)
Kyllä se vähän ristiriitaista suvaitsevaisuutta on jos vaaditaan että pitää suvaita erilaista käytöstä jne. mutta ei vastaavasti suvaita sitä että ei suvaita erilaista käytöstä. Tähänhän tämä nykyinen maahanmuuttokeskustelu kiteytyy, maahanmuuton kritisointia on tehtävä erittäin varoen ettei leimaudu suvaitsemattomaksi. Parhaitenhan tämän näkee siinä valtavassa vastalauseitten myrskyssä mitä persujen vaalimenestys on aiheuttanut, monelle kovinkin suvaitsevaisuutta rummuttavalle taholle on ollut aivan käsittämättömän vaikeaa hyväksyä että iso osa kansasta tahtoo niitä asioita joita persut edustavat.
Ts. mielipiteen ja sananvapaus ovat kovin kyseenalaisia asioita maassamme minkä Halla-ahon tuomiotkin osoittavat, toisaalta kun on taas "ihan ok" valtakunnallisten uutistoimistojenkin toimesta käyttää henkilöistä termiä "rotutohtori" mikä ihan varmasti sopii puolueettoman tiedonvälityksen raameihin...ja en nyt edes enää muista mitä suoranaisia valheita hesarikin aikanaan julkaisi kunnes sitten nopeasti muutti (mutta internetistähän ei mitään saa poistettua) kun kenties päätoimittajan journalistinen selkäranka jossain vaiheessa muistutti olemassaolostaan.
Mitä tuohon jälkimmäiseen kysymykseesi tulee, niin oikein saivarrelenhan kaikki maailman tapahtumat ovat yksittäistapauksia, jotka sitten muodostavat tapahtumien joukkoja. Heh heh. Todellisuudessa minun on vain vaikea nähdä ihonväriä tai uskontoa sellaisena ratkaisevana seikkana, jonka vuoksi meidän tulisi erotella somalirikolliset muista rikollisista.
En kyllä ymmärrä miksi somalirikollisia pitäisi erityisesti erotella muista rikollisista mutta jos halutaan optimoida Suomeen tulevaa maahanmuuttajavirtaa on tärkeää seuloa joukosta vain soveltuvimpia väestöryhmiä ja asettaa suora nollatoleranssi heikoimmin suoriutuville ryhmille. Vähän kuin keuhkosyöpää voi ehkäistä lopettamalla tupakoinnin vaikkei mikään yksittäinen tupakka varsinaisesti sitä syöpää laukaise ja ihminen voi polttaa koko elämänsä saamatta syöpää.
Kirjoitin tuossa jokin aika sitten uskomattomasta tutkimustuloksesta:
Maahanmuuttajien kotouttaminen vähensi sosiaaliturvan käyttöä (hs.fi). Eli kun maahanmuuttajien kotoutumiseen
panostetaan julkisen vallan taholta, niin yllättäen he kotoutuvat paremmin. Mieletöntä. Varjo, mitä mieltä olet?
Niin, ensinnäkin on ensimmäinen virhe puhua pelkästään maahanmuuttajista, paljon olennaisempaa on fokusoitua tarkempiin fokusryhmiin, työperäisiin maahanmuuttajiin, humanitäärisiin maahanmuuttajiin jne.
Itse hesarin artikkeli on niin täynnä ympäripyöreitä tulkintoja että perehtymättä itse raporttiin ei kannata edes vaivautua lukemaan Hesarin tulkintoja (joita siis jo korjattiinkin uutisen julkaisun jälkeen).
Esim. itse raportista jo hauskasti voikin todeta että ns. "muualta" tulevien maahanmuuttajien tulotaso ei edes 20 vuodessa tavoita sitä lähtötasoa mistä lähialueitten tai OECD-alueitten verrokkiryhmät lähtevät (kuvio 10). Tee siinä sitten jotain kokonaisvaltaisia tulkintoja koko maahanmuuttajajoukosta.
Sama taulukon 1 datoissa, missä on maahanmuuttajaryhmien lasten tilanne 23-vuotiaina, ns . ryhmä "muut" pärjää joka kategoriassa merkittävästi huonommin.
Itseasiassa koko tuota uutisen pointtia eli kotouttamisen vaikutusta käsitellään itse raportissa todella suppeasti, kuvaaja 16 on pikavilkaisulla ainoa datasetti ja senkin vaikutusarvo aika suppea, pieni parannus mutta ei nyt taivaita järisyttävä.
Kai olet itse tutustunut raporttiin syvällisemmin ja osaat siten analysoida paremmin minkälaista verrokkiryhmää käyttivät tuloksen verifioimiseen? Ts. eikö yleensä olisi hyvä katsoa miten kotouttamaton joukko pärjää vs. kotoutettu.