Viime aikoina olen ihmetellyt täältä kaakosta alkanutta lakiesitystä, joka kieltäisi kiinteistöjen oston ja vuokaamisen eu- ja eta -alueen ulkopuolelta tulevilta.
Mä en sinänsä ihmettele, sillä syynä tuohon on kateus. Nimenomaan kateus niiden osalta, joilla ei ole mökkiä tai maata, jonka voisi myydä venäläisille roimaan hintaan. Ne on kateellisia niille, joilla sattuu olemaan jotain, jonka venäläiset haluvat ostaa ylihintaan. Näyttäkääs mulle yksi sellainen myyjä, joka on pahoillaan siitä että sai myydä mökkinsä ja tonttinsa venäläiselle? Tuskinpa löytyy. Eikä käsittääkseni näiden venäläisten naapurissa asuvillakaan ole ollut valittamista niistä venäläisistä naapureistaan. En ole ainakaan huomannut missään sellaista kirjoittelua. Tuskinpa yksikään venäläinen mökinomistaja Suomessa on yhtään sen enempää humalassa mökillä ollessaan kuin olisi suomalainenkaan, tai käyttäytyisi yhtään sen huonommin. Päinvastoin, olen siinä käsityksessä että näille venäläisille se mökki on ennemminkin statussymboli, eikä siellä välttämättä vierailla edes joka vuosi, ja jos vieraillaan niin ollaan viikko ja lähdetään pois. Vähemmän niistä taitaa "riesaa" olla naapureille kuin normaaleista suomalaisista mökkiläisistä.
Eli siis päällimmäinen syy on kateus. Kun itsellä ei ole mitä myydä markkinahintoja paremmalla hinnalla, niin ei saisi olla muillakaan. Toinen syy on sitten se, että tällä yritetään mukamas painostaa venäläisiä muuttamaan omia toimintatapojaan ja mukamas pakotetaan heitä myymään maata suomalaisille. Tämä syy on silkkaa silmänlumetta, sillä en usko noissa ehdottajissakaan olevan niin vatipäistä porukkaa, että ihan oikeasti moiseen uskoisivat. Ei Venäjä taida myydä maata kenellekään muillekaan ulkomaisille, jos olen oikein ymmärtänyt, eikä tule myymään suomalaisillekaan, ellei sitten Venäjä hyödy siitä jotain.
Sitä paitsi kuka muka haluaa ostaa maata Venäjältä? Jos sellainen mahdollisuus nyt kuitenkin jotenkin ihmeen kaupalla tulisi, niin mitä sitten? Suomessa saattaa olla vielä joku mummo ja pappa, jotka haluaisivat ostaa lapsuuden kotitilansa Karjalasta takaisin. Parinkymmenen vuoden päästä ei ole heitäkään enää yhtään jäljellä. Kuka sen jälkeen haluaisi ostaa niitä Venäjän maita? Mikä arvo niillä on kenellekään suomalaiselle? Halpuus, hienot maisemat, mahtava arkkitehtuuri, viljavat maat ja kalaisat järvet, uskomaton tieverkosto? Haaveilijat voisivat käydä kerran siellä Karjalassa, ja funtsia asioita uudestaan. Tällä kaikella tarkoitan sitä, että mitä järkeä on vaatimalla vaatia mahdollisuutta ostaa maata Venäjältä, jos sitä mahdollisuutta ei kukaan kuitenkaan käytä? Tietysti periaatteessahan se on ihan hyvä juttu, jos suomalaisillakin olisi mahdollisuus ostaa maata Venäjältä, mutta pelkän periaatteen vuoksi äläkän nostaminen on mielestäni todella typerää.
Loppuu hyvin nopeasti karvakäsien yrittäjyys Suomessa. Turkki ei ole ETA -maa.
Aivan, toteutuessaan tuo lakiesitys vain hankaloittaisi ihmisten elämää Suomessa, eikä muuttaisi venäläisten toimintatapoja omassa maassaan mitenkään. Win win?