Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 139 965
  • 24 186
Aivan. Sambiassa ei ole käytännön mahdollisuuksi harrastaa mäkihyppyä, mutta mikä estää sambialaisia olemasta suvaitsevaisia? Rasismi on siis luonnollista ja hyväksyttävää eurooppalaisten sivistysvaltioiden ulkopuolella, koska.. ??
Jätin vastaamatta tähän viestiin, koska en löytänyt siitä mitään tarttumapintaa. Outoja retorisia kysymyksiä. Estääkö sambialaisia sitten jokin? Onko rasismi jonkun mielestä rasismi luonnollista ja hyväksyttävää? Jos on, niin varmaan sama taho osaa sitten kertoa syitäkin? Osaisikohan nimim. Robin Big Snake auttaa?

Miksi tulisi vertailla ihmisten asenteita eri sivistysvaltiossa, eikä maailman laajuisesti.
Tämä taasen oli ihan asiallinen kysymys ja riippuu tietenkin asiayhteydestä mitä maita kannattaa keskenään vertailla. Tällä kertaa asiayhteys oli yhden neljännesvuosisata sitten sodan jaloista Suomeen muuttaneen suomalaisen kokemukset rasismista Suomessa. Mielestäni silloin on turhaa verrata Suomen rasismin tasoa esimerkiksi maihin joissa kulttuurin ja olosuhteiden puolesta ei olisi edes mahdollista asua pakolaisena tai toisen polven maahanmuuttajana, kuten Meksikoon tai entisen Jugoslavian maihin, ja olen melko varma ettei haastateltavakaan tällaisia maita vertailuunsa sisällyttänyt.
 
Jätin vastaamatta tähän viestiin, koska en löytänyt siitä mitään tarttumapintaa. Outoja retorisia kysymyksiä. Estääkö sambialaisia sitten jokin? Onko rasismi jonkun mielestä rasismi luonnollista ja hyväksyttävää? Jos on, niin varmaan sama taho osaa sitten kertoa syitäkin? Osaisikohan nimim. Robin Big Snake auttaa?

Autanhan minä kaveria, tunnut olevan sen verran hukassa todellisuuden kanssa. Aloitetaan vaikka siitä että vastaat ensin itse kysymyksiisi. Olethan nyt määritellyt että rasismi on ihan ok jos se nyt vaan kuuluu siihen kulttuuriin, turha sellaisia maita on ottaa vertailuun.

Toisaalta, jos saat väkisin keksittyä rasismin suomalaiseen kulttuuriin niin sittenhän sun ei tarvis enää stressata sen puolesta. Alan ehkä ymmärtämään logiikkaasi.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Jätin vastaamatta tähän viestiin, koska en löytänyt siitä mitään tarttumapintaa. Outoja retorisia kysymyksiä. Estääkö sambialaisia sitten jokin? Onko rasismi jonkun mielestä rasismi luonnollista ja hyväksyttävää? Jos on, niin varmaan sama taho osaa sitten kertoa syitäkin? Osaisikohan nimim. Robin Big Snake auttaa?

Tässä hieman tartuntapintaa. Voimme aivan näppärästi vertailla vaikka koulutustasoa, varallisuutta tai vaikka uskontokuntiin kuulumista kaikkien maailman valtioiden kesken. Miksi emme voisi vertailla myös asenteita, vai onko rasismi jollain tavallla suhteelinen käsite?
 
Viimeksi muokattu:
Autanhan minä kaveria, tunnut olevan sen verran hukassa todellisuuden kanssa. Aloitetaan vaikka siitä että vastaat ensin itse kysymyksiisi. Olethan nyt määritellyt että rasismi on ihan ok jos se nyt vaan kuuluu siihen kulttuuriin, turha sellaisia maita on ottaa vertailuun.

Toisaalta, jos saat väkisin keksittyä rasismin suomalaiseen kulttuuriin niin sittenhän sun ei tarvis enää stressata sen puolesta. Alan ehkä ymmärtämään logiikkaasi.
Olikohan tämä jo neljäs viestisi putkeen joka ei tuo keskusteluun yhtään mitään. Jos ainut antisi on meikäläisen auditointi niin sen voinet hoitaa jatkossa yksityisviestein?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Mutta tosiaan en ymmärrä, miksi nimimerkillä Geezerillä on hirvittävä tarve nähdä tämä asia oikeisto vs. vasemmisto kysymyksenä, kun todellisuudessa kyse on enemmän konservatiivi vs. liberaali kysymyksestä.

Jos jollain on ollut jokin hirvittävä tarve, niin sinulla todistella, ettei vasemmiston suhtautumisella kirkkoon ole lainkaan tekemistä oikeisto/vasemmisto-vastakkainasettelun kanssa. Minulle on kyllä päivän selvää, ettei kyse ole vain tästä ,ja että nykysin keskustelua käydään myös konservatiivien ja liberaalien välillä. Kirkon ja valton erottamista vaatiavet kuitenkin edellen suuremmalta osin vasemmiston edustajat, joissa arvoliberaalien osuus on huomattavan suuri. Osuus on lisäksi kasvanut merkittävästi, sitä myötä kun duunarit ovat jättäneet vasemmiston ja punalippulinnaketta jäivät pitämään pystyssä naiset, feministimiehet, sekä mokutus- ja homoaktivistit.
 
Tässä hieman tartuntapintaa. Voimme aivan näppärästi vertailla vaikka koulutustasoa, varallisuutta tai vaikka uskontokuntiin kuulumista kaikkien maailman valtioiden kesken. Miksi emme voisi vertailla myös asenteita, vai onko rasismi jollain tavallla suhteelinen käsite?
Taas samaa sarjaa, mutta vastataan ettei tule taas sanomista: Sinun on varmaan kysyttävä joltain, jonka mielestä emme voisi vertailla asenteita kaikkien maailman valtioiden kesken.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Taas samaa sarjaa, mutta vastataan ettei tule taas sanomista: Sinun on varmaan kysyttävä joltain, jonka mielestä emme voisi vertailla asenteita kaikkien maailman valtioiden kesken.

Voisimmeko me sinun mielestäsi tehdä niin? Se on se juttu, jota ajan takaa.
 
Olikohan tämä jo neljäs viestisi putkeen joka ei tuo keskusteluun yhtään mitään. Jos ainut antisi on meikäläisen auditointi niin sen voinet hoitaa jatkossa yksityisviestein?

En ole laskenut. Ootko tosiaan ollut vastaamatta niin monta kertaa jo? Itsehän sitäpaitsi apua pyysit kaiken lisäksi.

Mut joo, aika peruskauraa toi asiasta muualle ohjaaminen kun ei pysty enää keksimään vastauksia. Aloittasit vaikka sitten siitä ettet aseta ihmisiä eriarvoiseen asemaan riippuen siitä missä on sattunut syntymään.
 
Yleisesti ottaen tietenkin voimme. Mutta jos puhutaan siinä kontekstissa jossa humanitaarinen maahanmuuttaja kertoo kokemuksista 'uudessa' kotimaasaan, niin se rajaa aika pitkälti nämä Jugoslaviat ja Meksikot vertailusta pois.

Miltä kokemuspohjalta Suomessa asuva humanitaarinen maahanmuuttaja vertailee täkäläisen rasismin määrää vaikkapa Ruotsin tai Hollannin rasismin määrään? Kyllä minä ainakin uskon, että Suomessa on paljon rasisteja (koska mulla on niitä työkavereinakin tosi monta), mutta mistä mamu tietää, paljonko niitä on Ruotsissa?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Siltä että mutulla tämä maahanmuuttaja on todennäköisemmin käynyt lomamatkalla tai kuullut tuttaviltaan kokemuksia Ruotsin ja Hollannin kaltaisista maista kuin Meksikon ja Jugoslavian kaltaisista.

Todennäköisemmin käynyt lomamatkalla...? Uskotko sinä oikeasti näihin juttuihisi, vai onko tämä jotain kieroa huumoria?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Yleisesti ottaen tietenkin voimme. Mutta jos puhutaan siinä kontekstissa jossa humanitaarinen maahanmuuttaja kertoo kokemuksista 'uudessa' kotimaasaan, niin se rajaa aika pitkälti nämä Jugoslaviat ja Meksikot vertailusta pois.

Aha? Suomi on rasistisempi kuin Hollanti, koska yksittänen maahanmuuttaja on päätellyt näin jonkin omakohtaisen kokemuksen ja kuulopuheiden pohjalta. Siinä sitä onkin otantaa kerrakseen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tarja Halonen muuten ei ole uskovainen. Häntä kohtaanhan nimenomaan kepulaisten ja muidenkin konservatiivisten porvareiden toimesta hyökättiin vuoden 2000 pressanvaaleissa, koska Halonen oli eronnut kirkosta.

Tarja on sittemmin liittynyt presidenttikautensa päätteeksi kirkkoon, ja sanoo, että eroaminen kirkosta 70-luvulla johtui kirkon silloisesta kannasta naispappeuteen ja homoseksuaaleihin. Hän on kuitenkin ollut sitä mieltä, että eroaminen ei ollut kestävä ratkaisu, ja olisi liittynyt takaisin kirkkoon jo aiemmin, mutta jätti sen presidenttikautensa jälkeiseen aikaan siksi, ettei häntä syytettäisi äänten kalastelusta kesken vaalikampanjoiden. Nykyisellään Halonen mieltää itsensä kristityksi.

Näin siis Helsingin Sanomien kuukausiliitteen haastattelussa:

http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1362105321778
 
Aha? Suomi on rasistisempi kuin Hollanti, koska yksittänen maahanmuuttaja on päätellyt näin jonkin omakohtaisen kokemuksen ja kuulopuheiden pohjalta.

Itse kävin pari vuotta sitten Rinkebyssä ja minulle jäi hyvin vahvasti sellainen fiilis, että minua tuijotettiin siellä pitkään ihan pelkästään etnisyyteni vuoksi. Suomessa en ole moiseen kyräilyyn törmännyt koskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aha? Suomi on rasistisempi kuin Hollanti, koska yksittänen maahanmuuttaja on päätellyt näin jonkin omakohtaisen kokemuksen ja kuulopuheiden pohjalta. Siinä sitä onkin otantaa kerrakseen.
Emmehän me olemmekaan puhuneet mitenkään yleisellä tasolla, vaan otantana on kaiken aikaa ollut tämä yksi ihminen ja hänen väitteensä, josta nyt taidat sittenkin uskoa ettei ole minun väite? Hienoa jos molemmat pointit meni vihdoin jakeluun.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Itse kävin pari vuotta sitten Rinkebyssa ja minulle jäi hyvin vahvasti sellainen fiilis, että minua tuijotettiin siellä pitkään ihan pelkästään etnisyyteni vuoksi. Suomessa en ole moiseen kyräilyyn törmännyt koskaan.

Lukaisin joskus aikaanaan suomenkielistä muslimien keskustelupalstaa (tulevaisuus.org), jossa joku harkitsi muuttoa Ruotsiin. Eräässä vastauksessa kannustettiin tekemään, ei vain siksi, että halal-lihaa oli helposti saatavilla, vaan siellä todettin olevan myös hyviä asuma-alueita, joissa tavallisista svenskeistä ei näe vilaustakaan. En tosin ole varma puhuttiinko ruotsalaisista rasistena vai oliko aluetta suositellut itse sellainen.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Emmehän me olemmekaan puhuneet mitenkään yleisellä tasolla, vaan otantana on kaiken aikaa ollut tämä yksi ihminen ja hänen väitteensä, josta nyt taidat sittenkin uskoa ettei ole minun väite? Hienoa jos molemmat pointit meni vihdoin jakeluun.


Valitettvasti otannan koko ja viihdearvo selvisi vasta pitkän viestien vaihdon jälkeen. Asiassa oli siis sekaannus, mutta menikö sinulle jakeluun sen aiheuttaja?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tarja on sittemmin liittynyt presidenttikautensa päätteeksi kirkkoon, ja sanoo, että eroaminen kirkosta 70-luvulla johtui kirkon silloisesta kannasta naispappeuteen ja homoseksuaaleihin. Hän on kuitenkin ollut sitä mieltä, että eroaminen ei ollut kestävä ratkaisu, ja olisi liittynyt takaisin kirkkoon jo aiemmin, mutta jätti sen presidenttikautensa jälkeiseen aikaan siksi, ettei häntä syytettäisi äänten kalastelusta kesken vaalikampanjoiden. Nykyisellään Halonen mieltää itsensä kristityksi.

Näin siis Helsingin Sanomien kuukausiliitteen haastattelussa:

http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1362105321778

Auts.. muumimamma onkin räsäsläinen hihhuli, ellei jopa persu. Tässä onkin "erkulle" pureskeltavaa, mutta eiköhän siltä joku selityskin löydy.
 
Valitettvasti otannan koko ja viihdearvo selvisi vasta pitkän viestien vaihdon jälkeen. Asiassa oli siis sekaannus, mutta menikö sinulle jakeluun sen aiheuttaja?
Aiheuttajaa kiinnostavampaa on mielestäni se, että me saimme sekaannuksemme ratkaistua keskustelemalla, kun samaan aikaan muutama vastaava sekaannus jäi tyystin ratkaisematta. Kiitos sinulle siitä ja hyvä me.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Auts.. muumimamma onkin räsäsläinen hihhuli, ellei jopa persu. Tässä onkin "erkulle" pureskeltavaa, mutta eiköhän siltä joku selityskin löydy.

Heh. Itseäni ei kristityt tai muutkaan uskovaiset häiritse ollenkaan. Uskonto on jokaisen oma asia. Ainoastaan siinä kohtaa asialla on merkitystä, kun ihminen alkaa uskovaisuudellaan ja pyhällä kirjallaan perustella jotain syrjivää, järjenvastaista tai ihmisten vapautta kahlitsevaa poliittista kantaansa. En ole huomannut Halosen näin tehneen, mutta jos näin on käynyt, niin siinä tapauksessa hänen pisteet laskevat rajusti silmissäni.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Niin ja tämäkö on siis se esimerkkisi siitä, miten vasemmistolaiset uskontokriitikot sivuuttavat islamin lieveilmiöt? Ihan kiva yritys, mutta vaikea nähdä tuossa mitään uskontokritiikkiä puhumattakaan epäsuhdasta islaminuskon hyväksi. Hohhoijjaa...

Hohhoijaa itsellesi..

Vastaus oli vasta tähän, kun tartuit argumenteista vääntöön

Vekkulia peitellä omaa logiikan puutetta tarinoimalla jostakin epämääräisestä ryhmästä, joka ei sekään tarinan mukaan argumentoi loogisesti. :D
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
OK. Jään odottamaan varsinaista vastaustasi. Älä pidä jännityksessä kauan.

Ok? Silläkö kuittasit vittuilusi?

Tästä hyvästä saat odottaa vielä hetken.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Mites tällainen asia, kun asuntoilmoituksissa ei hehkuteta ollenkaan monikulttuurisuutta silloin kun asunto sijaitsee sellaisella alueella? Käsittämätöntä, että rikkautta ei mainosteta.

http://www.hs.fi/paivanlehti/26082013/ulkomaat/Köyhät+romanisiirtolaiset+järkyttävät+naapureita+Saksassa/a1377399154157

Saksassa kävi silleen, että alueen muuttuessa monikulttuuriseksi, asuntojen hinnat romahtivat.


Olen ihmetellyt aivan samaa. Pääkaupunkiseudulla ja ainakin Turussa on niin ihania lähiöitä, jossa on ihanaa monikulttuurisuutta ja kansainvälisyyttä yllin kyllin ja asunnot kohtuuhintaisia. Kuitenkaan suvaitsevasto ei jostain syystä tunne minkäänlaista mielenkiintoa niitä kohtaan - Miksi?

Ja nyt ei ihan muutto kiinnostaisikaan, niin luulisi jonkin sortin elämysmatkailulle olevan tilausta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös