Asennettahan aina peräänkuulutetaan, mulla sitä on.
Itse asiassa jokaisella on asenne, tähänkin asiaan. Joko toivoo rikollisten ulkomaalaisten karkotusta Suomesta, tai sitten ei toivo. Jos ei toivo, niin minä ainakin haluaisin tietää että miksi. Ovatko vankiloissamme yli viidensadan euron päiväkustannuksilla per henki loisivat vierasperäiset ryöstäjät ja raiskaajat todellakin niin arvokas voimavara, että niistä on pidettävä kynsin hampain kiinni?
Omasta asenteestani en tiedä - sitä on tai ei ole, mutta en olisi kaikkia maahanmuuttajataustaisia rikoksentekijöitä hetimmiten ensimmäisen rikoksen jälkeen valmis karkottamaan maasta lähtömaahansa/kotimaahansa. Lievissä rikoksissa, kuten näpistykset, varkaudet ja lievät pahoinpitelyt tms. olisin valmis antamaan armon käydä oikeudesta ja antaa uuden mahdollisuuden tuomion kärsittyään. Sen sijaan vakavien rikosten kohdalla pääsääntöisesti tulisi toimia siten, että rikokseen tuomittu karkoitetaan maasta välittömästi tai tuomion istuttuaan. Oikeudelle antaisin kuitenkin mahdollisuuden poikkeustapauksissa harkintaan esim. itsepuolustustilanteet ja niiden seurauksena tapahtuneet pahoinpitelyt ja näissä tapauksissa tuomittu saisi myös uuden mahdollisuuden jos katsotaan, että mahdollisuudet sopeutumiseen ovat olemassa tai maahanmuuttaja on muutoin elänyt nuhteetonta elämää maassa tai tuomion kärsittyään vankeinhoitolaitoksen taholta tulee myönteistä palautetta tuomitun käyttäytymisestä. Mutta periaate ja lähtökohta vakavien rikosten kohdalla on se, että tekijöille ei tule antaa toista mahdollisuutta.
vlad.