Tamperelainen "julkkis" eli Jama Jama oli ottanut kantaa Abu-Hannan kirjoituksiin FB sivuillaan. Linkki vie aamulehden sivuille.
Aamulehti
Jokainen voi itse päättää, kumman kirjoittelu edistää paremmin suvaitsevaisuutta, Jama Jaman vai Abu-Hannan.
Tamperelainen "julkkis" eli Jama Jama oli ottanut kantaa Abu-Hannan kirjoituksiin FB sivuillaan. Linkki vie aamulehden sivuille.
Aamulehti
Mitä muuta uskonnolliset käytännöt ovat kuin mielivaltaa? Oikeus määritellään nimenomaan haitan, ei hyödyn kautta. Mainitsemasi toimenpiteet aiheuttavat selvästi enemmän haittaa kuin ympärileikkaus. En ymmärrä typerää logiikkaasi.Tuo on vain veteen piirretty viiva, mutta jos uskonnollinen mielivalta hyväksytään toisessa tavassa niin on kyseenalaista kieltää sitä toistakaan.
Ympärileikkauksessa kosketaan kehoon ja siinä poistetaan palasia (vai palanen?) ilman terveydellisiä perusteita. Mutta koska poistosta ei koidu terveydellistä haittaa, voidaan operaatio mielestäni suorittaa oikeustoimikelpoisen henkilön luvalla.varjo kirjoitti:Tässä on argumenttini johon tahdon yhden vastauksen:
Mitä ympärileikkauksessa tehdään, _kosketaanko_ siinä mahdollisesti uhrin kehoon ja _poistetaanko_ siitä mahdollisesti palasia joitten poistolle ei ole terveydellisiä perusteita.
Minuun ei saa koskea fyysisesti ilman oikeustoimikelpoista lupaa. Tämän luvan voin antaa minä tai luvallani joku muu.varjo kirjoitti:Miten sinä määrittelisit oman fyysisen koskemattomuutesi?
Ratkaisussa nimenomaan on kestävä juridinen pohja. Eihän ratkaisua muuten voi tehdä?varjo kirjoitti:Tottakai käräjäoikeus perustelee asiaa epäselvällä tilanteella koska oikeuslaitos ei uskalla ottaa tässä asiassa sitä ainoaa oikeaa juridista ratkaisua jota terveysviranomaiset yms. suosittelisivat mutta poliittisista syistä ratkaisua ei uskalleta tehdä.
Mitä mieltä olet siitä, jos itsemurhaa yrittänyt ihminen pelastetaan lääketieteellisin menetelmin? Siinähän samalla tavalla puututaan fyysiseen koskemattomuuteen valitsemassasi logiikassa. Millä tavalla tyttöjen ja poikien ympärileikkaus on rinnastettavissa, jos toisessa aiheutuu merkittävää haittaa ja toisessa ei? Halvennat ympärileikattujen naisten kärsimyksiä vertaamalla sitä miesten vastaavaan operaatioon, josta ei ole hyötyä muttei haittaakaan.varjo kirjoitti:Kyllä ympärileikkauksista on tietyllä tavalla hyötyä, HIV-tartunta on tällöin heikompaa ja ääriolosuhteissa kaitpa hygieniallakin on merkitystä.
Joko fyysisen koskemattomuuden rikkominen hyväksytään tai sitten ympärileikkaus kielletään kokonaan Suomessa, tässä ei ole mitään oikeasti muita moraalisesti kestäviä vaihtoehtoja koska nyt tehdyt vaihtoehdot paljolti vain ongelman lakaisemista maton alle. Nykytilanne antaa liikkumatilaa uskonnolliselle mielivallalle ja antaa viestin että ympärileikkaus on ok, se on kovin helposti tulkittavissa siten että myös tyttöjen ympärileikkaus oikeastaan on ok, ei juridisesti mutta noin pragmaattisesti. Kyllä minua kiinnostaisi noin henk. koht että mitä muita fyysisen koskemattomuuden muotoja voi rikkoa erinäisillä epämääräisillä perusteilla, tai että omaako mikä tahansa uskomusjärjestelmä samanlaisen suojan. Huomasit varmaan itsekin KKO:n lausunnossa kohdan "vähäisessä määrin" eli vähän sama kuin lievä raiskaus, juuri sen takia koko homma haiseekin pahasti kun koko perustelu itsessään on ristiriitaista.
Veikkaus:
Putous sketsihahmokilpailun voittaa Karim Z. Yskowicz, hän on sentään porilainen.
Mitä muuta uskonnolliset käytännöt ovat kuin mielivaltaa? Oikeus määritellään nimenomaan haitan, ei hyödyn kautta. Mainitsemasi toimenpiteet aiheuttavat selvästi enemmän haittaa kuin ympärileikkaus. En ymmärrä typerää logiikkaasi.
Ympärileikkauksessa kosketaan kehoon ja siinä poistetaan palasia (vai palanen?) ilman terveydellisiä perusteita. Mutta koska poistosta ei koidu terveydellistä haittaa, voidaan operaatio mielestäni suorittaa oikeustoimikelpoisen henkilön luvalla.
Ratkaisussa nimenomaan on kestävä juridinen pohja. Eihän ratkaisua muuten voi tehdä?
Mitä mieltä olet siitä, jos itsemurhaa yrittänyt ihminen pelastetaan lääketieteellisin menetelmin? Siinähän samalla tavalla puututaan fyysiseen koskemattomuuteen valitsemassasi logiikassa. Millä tavalla tyttöjen ja poikien ympärileikkaus on rinnastettavissa, jos toisessa aiheutuu merkittävää haittaa ja toisessa ei? Halvennat ympärileikattujen naisten kärsimyksiä vertaamalla sitä miesten vastaavaan operaatioon, josta ei ole hyötyä muttei haittaakaan.
Ohitat muuten täysin oikeustoimikelpoisuuden käsitteen. Suosittelen sinua tutustumaan siihen.
Tamperelainen "julkkis" eli Jama Jama oli ottanut kantaa Abu-Hannan kirjoituksiin FB sivuillaan. Linkki vie aamulehden sivuille.
Aamulehti
Lue lainaamasi pykälä:varjo kirjoitti:Kerrotko vielä mikä kohta laissa mahdollistaa perustuslain kohdan 7 rikkomisen?
No ei tasan ole. Myönnät itsekin, että lopputulos on erilainen. Voit tietysti hirttäytyä PeL 7§ ja sen tulkintoihin.varjo kirjoitti:Ympärileikkaus on ympärileikkausta, se onpuolustuskyvyttömän uhrin terveen kudoksen silpomista ilman terveydellistä perustetta, ne ovat yksi ja sama asia.
En ymmärrä miksi väität KKO:n päätöksen juridisen pohjan puuttuvan. Tässä se tulee vielä kerran rautalangasta väännettynä.
Lue lainaamasi pykälä:
"Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta."
(PeL 7.3§)
Ensimmäiseksi on kysyttävä sitä, että kenellä on oikeus päättää lapsen edusta. Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei ole kajottu mielivaltaisesti, vaan oikeustoimikelpoisella luvalla. Ymmärräthän sen, ettei neljän vanha lapsi ole täysivaltainen oikeushenkilö? Lapsi ei ole ollut tarpeeksi vanha päättämään asiasta itse, ja siksi henkilökohtaiseen koskemattomuuteen oli puututtu vain vähäisissä määrin. Ei siis mielivaltaisesti pakottamalla, vaan sen henkilön luvalla, jolle vastuu kuuluu.
Toiseksi on nostettava esiin kysymys menetelmästä. Onko leikkaus suoritettu asianmukaisesti? KKO totesi tapauksessa, että toimenpide on suoritettu asianmukaisesti. Lapselle ei aiheutettu tarpeetonta tuskaa.
Kolmantena kysytään seurauksista. Onko lapselle syntynyt toimenpiteestä haittaa? KKO:n mukaan ei. Päinvastoin, ympärileikkaus on muslimien "uskonnollisiin traditioihin nojautuva perinne ja kiinteä osa miespuolisen väestönosan identiteettiä." Samoin myös juutalaisilla. Kun otetaan huomioon identiteetin muodostaminen yhteisön kautta, poikien ympärileikkausten hyötyt voittavat haitat selvästi. Ruben Stillerin mukaan (IL.fi) kolmannes maailman miehistä on ympärileikattuja.
Suomessa tehdään arviolta parisataa ympärileikkausta vuodessa. Osa ympärileikkauksista tehdään ulkomailla. Mikäli poikien ympärileikkaus kiellettäisiin lailla, voisivat ympärileikkaukset siirtyä epähygieenisiin oloihin "maan alle". Lääkäriliitto vastustaa ympärileikkauksia hyötynäkökulmasta käsin, mutta samalla haittanäkökulma on pätevä syy olla rajatusti laillistettujen ympärileikkausten puolesta. Eli koska poikien ympärileikkauksesta ei ole haittaa, niin ne ovat ihan ok. Toisaalta, koska niistä ei ole juurikaan hyötyä, on toimenpide tarpeeton.
[/q
No ei tasan ole. Myönnät itsekin, että lopputulos on erilainen. Voit tietysti hirttäytyä PeL 7§ ja sen tulkintoihin.
Sanotko siis ettei perustuslaki ole merkittävä juridinen peruste?
Miten ympärileikkaukset eroavatkaan, osoita looginen virhe tässä lauseessani äläkä vain intä vastaan:
"Ympärileikkaus on ympärileikkausta, se onpuolustuskyvyttömän uhrin terveen kudoksen silpomista ilman terveydellistä perustetta, ne ovat yksi ja sama asia"
Suosittelen lukemaan ratkaisun KKO:2008:93 taustat. (kko.fi)
Koska toimenpide oli tehty B:n kannalta hyväksyttävistä, hänen ja hänen huoltajansa uskontoon liittyvistä syistä ja se oli suoritettu lääketieteellisesti asianmukaisella tavalla aiheuttamatta B:lle tarpeetonta tuskaa, toimenpiteellä voidaan katsoa tässä tapauksessa puututun kokonaisuutena arvostellen vähäisessä määrin B:n ruumiilliseen koskemattomuuteen eikä toimenpidettä ole pidettävä hänen etunsa vastaisena.
I rest my case.
Uskonnolliset perusteet eivät ole laillinen syy rikkoa fyysistä koskemattomuutta, sinähän tuossa juuri oikeuttaisit kunniamurhat yms. monet muut uskonnolliset teot samalla. Ja sinun mielestäsi on siis ihan ok että KKO toteaa perustuslakia rikotun "puututun kokonaisuutena arvostellen vähäisessä määrin B:n ruumiilliseen koskemattomuuteen ". Voisitko kertoa pari muutakin perustuslain kohtaa joita voi rikkoa vähäisessä määrin jos hyväksyt fyysisen koskemattomuudenkin rikkomisen samassa määrin.
Ja yhä kysymykseni, mitä mieltä olisit siitä että ympärileikkaukset sallittaisiin vain täysi-ikäisiltä? Tässähän ei olisi mitään vikaa juridisesti, kukin tehköön kehollaan mitä tahtoo.
Jokainen voi itse päättää, kumman kirjoittelu edistää paremmin suvaitsevaisuutta, Jama Jaman vai Abu-Hannan.
asiakas tuli ja toi lahjan ja pyysi anteeksi, kertoi kuinka oli seurannut tekemisiäni, ja että sain hänen ennakkoluulonsa rikki.
Koska alaikäinen (tässä tapauksessa nelivuotias) lapsi ei ole täysivaltainen oikeushenkilö, oikeustoimikelpoiset päätökset tekee lapsen huoltaja(t). Vähän samalla tavalla kuin vastuu oppivelvollisuuden täyttämisestä on vanhemmilla eikä lapsella.varjo kirjoitti:Toistat yhä tuota oikeustoimikelpoisuutta mutta haluaisitko vaikka ensin osoittaa että ympärileikkaus on sellainen toimenpide missä oikeustoimikelpoisuus siirtyy vanhemmille?
Miksei, mikäli täysi valtuutus on olemassa. Pakotettu elimen vienti on kuitenkin täysin eri asia. Korostan nyt vielä sitä, että nämä "elimen varastus" -argumentit eivät ole vertailukelpoisia, koska toimenpiteeseen on ollut laillinen lupa.varjo kirjoitti:Lapselta poistettiin terve ruumiinosa ilman lääketieteellistä perustetta, samaa argumenttia voisi käyttää monen muunkin elimen kohdalla, elinsiirtojonotkin kovasti helpottuisivat kun terveitä maksanpalasia ja munuaisia olisi rajattomasti jaossa lapsilta.
Jos huumaat minut, olet poistanut ihokarvoitukseni mielivaltaisesti ja pakottamalla. Mutta jos poistat ihokarvoitukseni luvallani, niin siitä ei tule seuraamuksia. Tai jos minulle olisi määrätty edunvalvoja ja ihokarvoitus poistettaisiin hänen luvallaan.varjo kirjoitti:Vastaavasti voisi argumentoida että jos huumaan sinut ja leikkaan kaiken ihokarvoituksesi pois, ei tässä ole mitään väärää koska siitä ei synny haittaa.
En, vaan perustuslain tasoiset säädökset ovat tässä tapauksessa keskenään osin ristiriidassa. PeL 11§ ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen (jäljempänä EIS) 9. artikla turvaavat oikeuden tunnustaa ja harjoittaa uskontoa. EIS 8. artikla "kattaa lähtökohtaisesti sen, että lapsen huoltajilla on oikeus päättää lapsensa kasvatuksesta ja siten myös oikeus kasvattaa lastaan uskontonsa ja kulttuurinsa vaatimusten mukaisesti." Sama perhe-elämän suoja kuuluu PeL 10§ mainittuun yksityiselämän suojaan. Myös YK:n lapsia koskevan yleissopimuksen 30 artiklan mukaan "lapselta ei saa kieltää oikeutta nauttia yhdessä uskonnollisen ryhmänsä muiden jäsenten kanssa omasta kulttuuristaan tai tunnustaa ja harjoittaa omaa uskontoaan." Toisaalta kansainvälisistä sopimuksista ja perustuslaista löytyy myös muita, sinun ajamaasi näkökulmaa puoltavia argumentteja. Oikeuden päätös on tasapainottelua samanarvoisilla argumenteilla. Et sinäkään voi olla huomioimatta toista ilman perusteita.varjo kirjoitti:Sanotko siis ettei perustuslaki ole merkittävä juridinen peruste?
Eroavathan ne. Hallituksen esitys 309/1993 vp erikseen mainitsee naisten ympärileikkauksen ihmisyksilön silpomisena, jota ei tule missään tapauksessa hyväksyä. Voimassaoleva oikeus, halusit tai et, erottaa nämä toisistaan. Olet oikeassa tautologiassasi, jossa "ympärileikkaus on ympärileikkausta", mutta poikien ympärileikkaus ja tyttöjen ympärileikkaus ovat eri asioita.varjo kirjoitti:Miten ympärileikkaukset eroavatkaan--
Kai nyt käsität sen, että esinahan leikkaus on eri asia kuin murha? Minä puhun nyt tästä nimenomaisesta KOK:n tapauksesta. Älä laita sanoja suuhuni.varjo kirjoitti:Uskonnolliset perusteet eivät ole laillinen syy rikkoa fyysistä koskemattomuutta, sinähän tuossa juuri oikeuttaisit kunniamurhat yms. monet muut uskonnolliset teot samalla.
Koska alaikäinen (tässä tapauksessa nelivuotias) lapsi ei ole täysivaltainen oikeushenkilö, oikeustoimikelpoiset päätökset tekee lapsen huoltaja(t). Vähän samalla tavalla kuin vastuu oppivelvollisuuden täyttämisestä on vanhemmilla eikä lapsella.
Miksei, mikäli täysi valtuutus on olemassa. Pakotettu elimen vienti on kuitenkin täysin eri asia. Korostan nyt vielä sitä, että nämä "elimen varastus" -argumentit eivät ole vertailukelpoisia, koska toimenpiteeseen on ollut laillinen lupa.
Jos huumaat minut, olet poistanut ihokarvoitukseni mielivaltaisesti ja pakottamalla. Mutta jos poistat ihokarvoitukseni luvallani, niin siitä ei tule seuraamuksia. Tai jos minulle olisi määrätty edunvalvoja ja ihokarvoitus poistettaisiin hänen luvallaan.
En, vaan perustuslain tasoiset säädökset ovat tässä tapauksessa keskenään osin ristiriidassa. PeL 11§ ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen (jäljempänä EIS) 9. artikla turvaavat oikeuden tunnustaa ja harjoittaa uskontoa. EIS 8. artikla "kattaa lähtökohtaisesti sen, että lapsen huoltajilla on oikeus päättää lapsensa kasvatuksesta ja siten myös oikeus kasvattaa lastaan uskontonsa ja kulttuurinsa vaatimusten mukaisesti." Sama perhe-elämän suoja kuuluu PeL 10§ mainittuun yksityiselämän suojaan. Myös YK:n lapsia koskevan yleissopimuksen 30 artiklan mukaan "lapselta ei saa kieltää oikeutta nauttia yhdessä uskonnollisen ryhmänsä muiden jäsenten kanssa omasta kulttuuristaan tai tunnustaa ja harjoittaa omaa uskontoaan." Toisaalta kansainvälisistä sopimuksista ja perustuslaista löytyy myös muita, sinun ajamaasi näkökulmaa puoltavia argumentteja. Oikeuden päätös on tasapainottelua samanarvoisilla argumenteilla. Et sinäkään voi olla huomioimatta toista ilman perusteita.
Eroavathan ne. Hallituksen esitys 309/1993 vp erikseen mainitsee naisten ympärileikkauksen ihmisyksilön silpomisena, jota ei tule missään tapauksessa hyväksyä. Voimassaoleva oikeus, halusit tai et, erottaa nämä toisistaan. Olet oikeassa tautologiassasi, jossa "ympärileikkaus on ympärileikkausta", mutta poikien ympärileikkaus ja tyttöjen ympärileikkaus ovat eri asioita.
Kai nyt käsität sen, että esinahan leikkaus on eri asia kuin murha? Minä puhun nyt tästä nimenomaisesta KOK:n tapauksesta. Älä laita sanoja suuhuni.
Kysymys on siitä, missä määrin fyysistä koskemattomuutta saa loukata uskonnonvapauden varjolla. Tällä hetkellä raja on vedetty poikien luvallisiin ympärileikkauksiin asianmukaisin toimenpitein asianmukaisissa olosuhteissa.
Vaan kun perustuslaissa taataan myös uskonvapaus. Siksi uskonnollisille traditioille annetaan vapauksia siinä määrin missä ne eivät ole liiassa ristiriidassa muun lainsäädännön kanssa. Ja oikeuslähdeopillisesti kansainväliset sopimukset ova vähintään perustuslain tasolla. Muun muassa Euroopan ihmisoikeussopimus ja YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus ovat kansallisen lainsäädäntömme yläpuolella.varjo kirjoitti:Perustuslaki kuitenkin menee muun lainsäädännö edelle ja uskonnolliset syyt eivät voi kävellä sen yli.
En ole vastannut kysymykseesi, koska en ole asiasta oikeastaan mitään mieltä. Periaatteessa hyvä idea, mutta periaatteen tasolla tuollainen laki eväisi lapselta oikeuden tunnustaa ja harjoittaa omaa uskontoaan. Mielestäni parempaa olisi antaa rajattu mahdollisuus ympärileikkaukseen. Eli ympärileikkauksen saisi tehdä lääketieteen ammattilainen kunnon välineillä.varjo kirjoitti:Olet kahteen kertaan vältellyt kysymystäni ympärileikkausten siirtämisestä täysi-ikäisyyden kynnykselle, onko tällaiselle yksinkertaiselle asialle joku erityinen syy koska kyseinen asiahan olisi mitä oikeudenmukaisin asia, en ymmärrä miten kukaan voisi vastustaa sellaista lakia. Ainiin, kyllä voi, mikäli harrastaa ja kannattaa uskonnollista mielivaltaa.
Vaan kun perustuslaissa taataan myös uskonvapaus. Siksi uskonnollisille traditioille annetaan vapauksia siinä määrin missä ne eivät ole liiassa ristiriidassa muun lainsäädännön kanssa. Ja oikeuslähdeopillisesti kansainväliset sopimukset ova vähintään perustuslain tasolla. Muun muassa Euroopan ihmisoikeussopimus ja YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus ovat kansallisen lainsäädäntömme yläpuolella.
En ole vastannut kysymykseesi, koska en ole asiasta oikeastaan mitään mieltä. Periaatteessa hyvä idea, mutta periaatteen tasolla tuollainen laki eväisi lapselta oikeuden tunnustaa ja harjoittaa omaa uskontoaan.
Se, että pidät itse PeL 7§ kaiken muun perustuslaintasoisen materiaalin yläpuolella on sinun ongelmasi. KKO ei puolueettomana tuomioistuimena voi ohittaa muuta samantasoista materiaalia.
Tuli mieleeni tällainen, että mikäli monikulttuurisuus olisi oikein hyvä asia, niin silloin pyrittäisiin monikulttuurisille alueille asumaan eikä pois sellaisista.
Kanadassa esimerkiksi Toronto ja Vancouver houkuttelevat ihan mukavasti uusia asukkaita jatkuvasti.
Onko termi White flight tuttu? Kyllähän metropolialueet houkuttelevat lähes joka puolella maailmaa uusia asukkaita, koska niissä on yleensä eniten työpaikkoja. Sen sijaan kantaväestöä muuttaa niiltä asuinalueilta pois, joissa on eniten maahanmuuttajia.
Sen sijaan kantaväestöä muuttaa niiltä asuinalueilta pois, joissa on eniten maahanmuuttajia.
Kanadassa esimerkiksi Toronto ja Vancouver houkuttelevat ihan mukavasti uusia asukkaita jatkuvasti.
Toki on.
Entäpä sitten Kanadan pisteytys systeemi tulijoiden osalta? Hieman eri porukkaa tulee sinne, kuin tänne.
Sitä minä en tiedä, millä tavoin Suomeen ja Kanadaan tulevien maahanmuuttajien laatu* eroaa toisistaan. Osaako joku kertoa?
Kyllä, Kanada pisteyttää. Suomi voisi vallan hyvin ottaa vastaavanlaisen, Suomen olosuhteisiin soveltuvan järjestelmän käyttöön.
Ymmärtääkseni tämä olisi ristiriidassa käynnissä olevan keskustelun kanssa. Monihan nimenomaan kammoksuu sitä, että Suomi ottaa vastaan jopa lukutaidottomia ja sellaisia, jotka todellakin ovat avun ja turvapaikan tarpeessa, samalla kun vierastetaan heitä, joilla ovat asiat paremmin (osaavat lukea, laskea, kieliä ja ovat varakkaita (lue: eivät ole avun tarpeessa)).
Ymmärtääkseni tämä olisi ristiriidassa käynnissä olevan keskustelun kanssa. Monihan nimenomaan kammoksuu sitä, että Suomi ottaa vastaan jopa lukutaidottomia ja sellaisia, jotka todellakin ovat avun ja turvapaikan tarpeessa, samalla kun vierastetaan heitä, joilla ovat asiat paremmin (osaavat lukea, laskea, kieliä ja ovat varakkaita (lue: eivät ole avun tarpeessa)).
Pisteytyksen idea olisi selkeyttää tilannetta. Kriteerit maahanpääsylle olisi kaikilla etukäteen tiedossa, tai ainakin pitäisi olla. Sillä viestittäisiin sekä maan ulkopuolelle että maan kansalaisille, minkälaisia tulijoita tänne otetaan. Nyt tuo viesti ainakin maan sisäpuolelle tuntuu olevan kovin sekava ja olematon. Työmarkkinalainsäädännöt, EU-sopimukset ja muut kivat pikkuseikat toki muotoilisivat tuota pisteytystä erilaiseksi kuin minkälainen se Kanadassa on.
Ihan täysi utopiahan tämä skenaario on, kyllä minä sen myönnän. Ja tämähän koskisi vain työvoimaa. Turvapaikanhakijat ja pakolaiset sitten erikseen.