Minusta boldaamani kohta on asioiden liiallista yksinkertaistamista ja tietyssä mielessä sen voi jopa tulkita ongelman vähättelyksi - silloin kun ongelmia on - kun esitetään väittämä, jonka mukaan kyseessä on huonolla itsetunnolla varustetut ihmiset.
Kyllä. Olet oikeassa. Kirjoitin ainakin huolimattomuuttani ja ehkä myös taitamattomuuttani näin. Siinä suhteessa olen kuitenkin mielestäni ollut oikeilla linjoilla, että joillain ihmisillä on valitettava tapa yrittää pönkittää itsetuntoaan kohtelemalla näitä mainittuja ihmisryhmiä huonolla tavalla. Mutta yksinkertaistukseen syyllistyin, koska - kuten mainitsit - ongelma on syvemmällä.
Toki maahanmuuttokriittisten joukossa on myös sellaisia henkilöitä jotka on ollut helppo "manipuloida" teeman taakse ja jotka eivät välttämättä kykene tai halua tarkastella ongelmaa moniulotteisesti, mutta on väärin väittää, että ryhmä olisi tasalaatuinen ja että kaikkia/suurta osaa leimaisi "huono itsetunto" tms. vähättelevät termit.
Näin on. Tosin tarkennetaan nyt, että minä puhuin rasismista, enkä maahanmuuttokriittisyydestä, koska ne ovat - kuten varmasti tiedät - kaksi täysin eri asiaa.
Maahanmuuttokriittisistä ja jopa avoimesti rasisteista löytyy henkilöitä persoonallisuusskaalan koko kirjon alata. Siellä on alistettuja, jotka haluavat löytää syyn heikkouteensa ja tähän tarjotaan helposti syy maahanmuuttajista tai romaneista, mutta vastaavasti löytyy ihmisiä jotka eivät millään muotoa liity em. kategorian ihmisiin, korkeastikoulutettuja ja menestyviä ihmisiä jotka yksinkertaisesti ovat sitä mieltä, että kaikki rodut eivät ole tasa-arvoisia - toiset rodut ovat parempia kuin toiset. Toki koulutus ei aina takaa sitä, että ihmisellä olisi hyvä itsetunto, mutta keskimääräisesti ottaen heidän joukossa hyvällä itsetunnolla varustettuja ihmisiä lienee enemmän kuin pelkän peruskoulun käyneiden joukossa, joiden joukossa toki myös on hyvällä itsetunnolla varustettuja ihmisiä ja jotka tavalla tai toisella kykenevät perustelemaan itselleen täysin loogisesti käyttäytymismallinsa.
Osaltaan kyllä näin. Mutta menestyminen elämässä ja huono itsetunto eivät välttämättä ole toisiaan pois sulkevia vaihtoehtoja. Minä ehkä puhuin asiasta väärällä termillä, mutta näen asian niin, että jos ihminen kohdistaa vihaa heikommassa asemassa oleviin, kyse voi olla siitä, että hän samalla yrittää näyttää muille ja itselleen, kuinka hänellä on valtaa ja voimaa. Ja tässä on taas mahdollisesti kyse siitä, että henkilö kokee tietoisesti tai alitajuisesti itsensä heikoksi, ja tarvitsee tätä vallan ja voiman kokemista omsn minäkuvansa pönkittämiseen.
Mutta korostettakoon nyt, että minä en ole psykiatri tai psykologi...
Minusta sinä viestissäsi hiukan yksinkertaistit moniulotteista asiaa, kenties tahtomattasi mutta sellainen kuva minulle syntyi vääjäämättä.
Hyvä, että olit tarkkana. Toivottavasti tuo tarkennukseni nyt vähän paikkasi asiaa...