...Väistelet kyllä TF taidokkaasti, mutta kysyn vielä kerran? Millainen se haluamasi koulutus on? Kuka sen pitää ja mitä se sisältää? Myös tämä johtajuus-termi kaipaa tässä kohtaa pientä lisäselvitystä?
Ihan nykyisen opetussuunnitelman mukaista valmistavaa opetusta, perusteet löydät tuolta:
Valmistavan opetuksen perusteet.
Ja tämän lisäksi tarvitaan nivelluokkia, joissa ne oppilaat voivat opiskella, joiden suomen kielentaito ei mahdollista kaikkien aineiden opiskelua yleisopetuksessa. Nämä ovat jo itseasiassa olemassa ja valtio osoittaa kunnille rahaakin tähän tarkoitukseen, mutta kuntapäättäjillä on vaikeuksia ymmärtää näiden luokkien merkitystä tulevaisuuden kannalta. Mielummin tämä valtiolta tuleva raha laitetaan johonkin mukavampaan, eikä mamu-opetukseen.
Toinen mistä puhuin oli islamin opettajien koulutus. Mikäli Suomessa tulee todellinen tarve islamin opettajista, Suomen pitäisi ne kouluttaa. Tällöin opetuksen sisältö pysyy viranomaisten hallinnassa. Tosin tämä ongelma poistuisi poistamalla uskonto opetussuunnitelmasta.
Johtajuudella tarkoitan virkamiehen tekemiä päätöksiä. Vladin esittämässä esimerkissä oli kysymys syrjinnästä, virkamiehen ei tarvitse suostua tämän tyylisiin vaatimuksiin. Virkamiehinä, mm. päiväkotien johtajina, on hyvin erilaisia ihmisiä, vahvoja, heikkoja ja kaikkea siltä väliltä. Tuollaisessa tilanteessa johtaja voi kertoa asiakkaalle, että toimimme täällä Suomen lakien mukaisesti, piste. Toinen vaihtoehto, mitä tässä on käytetty, on sovitella ja pyrkiä etsimään sellainen ratkaisu, joka ei suututtaisi asiakasta. Ensimmäinen vaihtoehto aiheuttaa luultavasti valituskierteen, paljon ylimääräistä paperihommaa, ikäviä keskusteluja jne., joten se vaatii vahvaa ihmistä, johtajuutta.