Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 119 180
  • 24 186

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ääritapauksia on aina, mutta miksi suomalaista yhteiskuntaa pitäisi pyörittää vähemmistön ehdoilla?

Ikävä kyllä paikoin suomalaista yhteiskuntaa pyöritetään vähemmistön - ja fundamentalistisen sellaisen - ehdoilla. Voinen kertoa erään esimerkin päivähoidosta. Somalimies oli pitä mieltä, että hänen poikansa eivät saa nukkua päiväunia "likaisten" kanssa tarkoittaen tällä päiväkerhon tyttöjä. Lopulta ei auttanut muu kuin myöntyö somalimiehen vaatimuksiin, hänen poikansa saivat jatkaa nukkumista kyseisessä tilassa mutta kyseisen huoneen tytöt sijoitettiin sitten nukkumaan muualle. Oikein?

Päiväkotimaailmasta olisi muitakin esimerkkejä, joissa vähemmistön ehdoilla pelataan. Aina vähemmistö tosin ei ole muslimi vaan kyse voi myös olla fundamentalistisesti raamattua tulkitseva uskovainen kiihkossaan. Tai vegetaristi/vegaani, joka vaatii lapsilleen oikeaoppista ravintoa, no tähän "syyllistyvät" myös muslimit tms. Eivätkä esim. vegetaristi/vegaani vanhemmat halua ymmärtää sitä tosiasiaa, että kasvuiässä oleva pikkulapsi tarvitsee monipuolista ruokaa, ja ettei kunnallisella päivähoidolla ole varaa ruveta täyttämään jokaisen erityistoiveita, jollei niillä ole lääketieteellistä perustetta (tai uskonnollista).

vlad.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ikävä kyllä paikoin suomalaista yhteiskuntaa pyöritetään vähemmistön - ja fundamentalistisen sellaisen - ehdoilla. Voinen kertoa erään esimerkin päivähoidosta. Somalimies oli pitä mieltä, että hänen poikansa eivät saa nukkua päiväunia "likaisten" kanssa tarkoittaen tällä päiväkerhon tyttöjä. Lopulta ei auttanut muu kuin myöntyö somalimiehen vaatimuksiin, hänen poikansa saivat jatkaa nukkumista kyseisessä tilassa mutta kyseisen huoneen tytöt sijoitettiin sitten nukkumaan muualle. Oikein?
...

Ei missään tapauksessa, kysymys on johtajuudesta.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Miksi sitten esität ääriuskonnollisia perusteita? Ei meillä ole puhuttu vääräuskoisista koirista yms.

Miten sinä selität vaikkapa tämän, Aamulehteen johtavan uutisen? http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194710202008/artikkeli/supo+selvitti+uskontoriidan+tampereella+lapsia+ei+koulussa+opetettu+koraanin+mukaan.html

Luuletko että se on ainoa laatuaan? Olisiko sinusta "ääriuskonnollista" perustelua kertoa tapauksesta, jossa islamin opettaja tulee poistamaan päivänavauksessa esiintyneet muslimitytöt lavalta? Jos ei, niin miksi ei?

Tiedätkö sinä mitä ihan oikeasti muhammettilaisille opetetaan muista uskontokunnista ja suhtautumisesta heihin? Onko "taqiyya" tuttu sana? Nimittäin jos tuolla keskellä savannia islamiin kasvanut nainen tietää tuon sanan, niin eiköhän sen tiedon silloin voida katsoa levinneen islamilaisessa maailmassa melko laajalle? Ja mistäkö tämä käytösmalli sitten on peräisin? Olisiko Koraani mitään?

Samat kysymyksen voisin, samoilla perusteilla, esittää sanoista "kitman" ja "jizya".
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ei missään tapauksessa, kysymys on johtajuudesta.

Mutta minkä esimerkin se antaa muslimeille tai kenelle tahansa, jos pienenkin painostuksen ja uhkailun jälkeen ollaan antamassa periksi ja tehdään myönnytyksiä selkeän vähemmistön eduksi?

Toisaalta edellisessä viestissä otin esimerkiksi vegetaristit/vegaanit ja sen kuinka heille ei anneta periksi vaikka he esittävät vaatimuksia, että lastensa on saatava sellaista ravintoa mitä vanhempansa syövät. Eli ideologisille syille ei kuitenkaan olla antamassa periksi, mutta uskonnollisten syiden ollessa kyseessä ollaan valmiit myönnytyksiin. Miksiköhän? Jälleen, minkä signaalin tämä antaa uskonnollisille yhteisöille? Linjan tulisi olla selkeä ja yhtäläinen kaikille ja koko maassa. Jos joku haluaa olla syömättä sikaa niin tuokoot eväät kotoa, asia kärjistetysti ilmaisten.

vlad.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta minkä esimerkin se antaa muslimeille tai kenelle tahansa, jos pienenkin painostuksen ja uhkailun jälkeen ollaan antamassa periksi ja tehdään myönnytyksiä selkeän vähemmistön eduksi?...

Vastaus sinulle ja Gagnelle.

Kysymys on johtajuudesta, virkamiesten rohkeudesta tehdä päätöksiä suomalaisen lainsäädännön mukaisesti. Esimerkiksi lasten päiväunet voidaan järjestää eri huoneissa, mikäli se on helposti toteutettavissa. Sama koskee uskononopetusta, vanhemmat voivat tehdä valituksia, mutta koulu tekee päätökset.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vastaus sinulle ja Gagnelle.

Kysymys on johtajuudesta, virkamiesten rohkeudesta tehdä päätöksiä suomalaisen lainsäädännön mukaisesti. Esimerkiksi lasten päiväunet voidaan järjestää eri huoneissa, mikäli se on helposti toteutettavissa.

Johtajuudesta olen samaa mieltä kanssasi mutta johtajuudella on osoitettava se, että kaikki ovat tasa-arvoisia toistensa kanssa. Ja se, jos pikkutytöt laitetaan nukkumaan päiväkodissa eri huoneeseen kuin somalipojat sen tähden, koska nämä tytöt ovat "likaisia" (isän sanojen mukaan), mennään jo aivan hakoteille kun kyse on johtajuudesta. Tällainen on merkki siitä, että painostuskeinoin mikä tahansa asia on mahdollista saada läpi ja samalla nämä somalipojat oppivat jo pienestä pitäen sen, että heidän ei tarvitse välittää tasa-arvosta ja kunnioittaa tyttöjä (ja myöhemmin naisia) vaan, että he ovat parempia. Eivät he sen parempia ole kuin muutkaan, ja jos minä olisin ollut päiväkodin johtossa tytöt eivät olisi siirtyneet huoneesta muualle nukkumaan. Jos järjestely ei perheen isälle kelpaa, hänen poikansa siirtyvät muualle nukkumaan mutta eivät tytöt, jotka olivat täysin syyttömiä tapahtuneeseen. Tämä olisi sellaista johtajuutta jota minä arvosta, ei sellainen jossa enemmistö joutuu kärsimään vähemmistön takia ja joutuu selkeästi alisteiseen asemaan. Kotona somalit pyörittäkööt mitä rumbaa tahansa nukkumajärjestysten suhteen, kunhan noudattavat lakia, mutta tarkoissa, kouluissa tms. julkisyhteisöllisissä paikoissa mennään yleisten ohjeiden mukaisella tavalla.

vlad.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Vastaus sinulle ja Gagnelle.

Kysymys on johtajuudesta, virkamiesten rohkeudesta tehdä päätöksiä suomalaisen lainsäädännön mukaisesti. Esimerkiksi lasten päiväunet voidaan järjestää eri huoneissa, mikäli se on helposti toteutettavissa. Sama koskee uskononopetusta, vanhemmat voivat tehdä valituksia, mutta koulu tekee päätökset.

Mutta jos koulu/yhteiskunta tekee sen päätöksen, joka sen kuuluisi kaiken järjen mukaan tehdä, eli ei tuumaakaan "ylimääräistä" periksi, tulee se välittömästi muslimien (tai ainakin pääosan Suomeen "pakolaisina"/"humanitäärisinä" tms. tulleiden muslimien) mielestä islam-vastaiseksi (ja parhaassa tapauksessa tarvitaan SUPO:a selvittelemään asioita) ja sitten "taistelu yhteiskuntaa vastaan" alkaa. Sanalla sanonen arvon TosiFani, sinulla on nyt aikamoinen ristiriita noissa viesteissäsi.

Sitä jengiä ei voi miellyttää, joten ihan turha on edes yrittää. Jos täytyy maailmaa pelastaa niin on noita avuntarvitsijoita maailmassa muuallakin kuin takapajuisissa muslimimaissa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Johtajuudesta olen samaa mieltä kanssasi mutta johtajuudella on osoitettava se, että kaikki ovat tasa-arvoisia toistensa kanssa. Ja se, jos pikkutytöt laitetaan nukkumaan päiväkodissa eri huoneeseen kuin somalipojat sen tähden, koska nämä tytöt ovat "likaisia" (isän sanojen mukaan), mennään jo aivan hakoteille kun kyse on johtajuudesta...

Valitettavasti julkisella sektorilla on töissä hyvin eritasoisia ihmisiä. Laki on yksiseliteinen, Suomessa kaikki lapset ovat tasa-arvoisia, joten esittämäsi tilanne lienee päiväkodinjohtajan tulkitaan laista, johtajuutta. Valitettavasti Suomen laki vie opettajilta ja lastentarhaopettajilta valtaa jatkuvasti pois, eikä kaikki ole valmiita taistelemaan oikeudenmukaisuuden puolesta.

edit: on = lienee
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Sitä jengiä ei voi miellyttää, joten ihan turha on edes yrittää. Jos täytyy maailmaa pelastaa niin on noita avuntarvitsijoita maailmassa muuallakin kuin takapajuisissa muslimimaissa.

En tiedä minkälaiseen "jengiin" sinä olet törmännyt, mutta en tunnista meidän "jengiä" kuvailustasi.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Työllisyysprosentti on se relevantti suure ja se taitaa pyöriä siellä 10-20% tienoilla ellei viimeaikojen tempputyöllistäminen(julkisen puolen työpaikkoja joitten kysyntä syntyy siitä että on somalipopulaatio joka tarvitsee niitä töitä) ole muuttanut tilannetta.

Harmi ettei tämä relevantti suure päde mustalaisiin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tässä on vaan se pieni ongelma, ettei kaikki Suomen kansalaiset halua tulla työllistetyksi.
No edes ne jotka haluaa. Kyllä niitä on kortistoissa ympäri maan varmasti kymmeniä tuhansia yhteensä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kysymys on johtajuudesta, virkamiesten rohkeudesta tehdä päätöksiä suomalaisen lainsäädännön mukaisesti. Esimerkiksi lasten päiväunet voidaan järjestää eri huoneissa, mikäli se on helposti toteutettavissa. Sama koskee uskononopetusta, vanhemmat voivat tehdä valituksia, mutta koulu tekee päätökset.

Mielestäni mennään hakoteille jo siinä (korostettu kohta) jos edes mietitään päiväunten järjestämistä eri huoneissa vain sen takia että jonkun satuhahmon mielestä tämä on välttämätöntä. Yhtälailla nuo tyttöjen vanhemmat voisivat vaatia etteivät tytöt nuku neekerien kanssa samassa huoneessa koska ne voivat vaikka raiskata tytön, tai mitälie tautejakin niiltä voi saada. Nyt sitten jostain syystä tällainen vaatimus herättäisikin hieman erilaisen reaktion vaikka loppukädessä se on aivan yhtä "perusteltu" kuin uskonnollinen perustelu, paitsi että oikeastaan jopa perustellumpi (sekä ihonvärikorreloiva raiskaustodennäköisyys vaikkei sitä liene pahemmin tilastoitu että todennäköisyys omata jotain eksoottisempia tarttuvia tauteja kuten tubia yms.) kuin satuihin pohjaava perustelu.
Vastaavia mielivaltaisia vaatimuksia voi sitten keksiä liukuhihnalta jos sille tielle lähdetään.

Ainoa tapa kitkeä primitiivikulttuurien tapoja pois populaatioista on tehdä ne tyhjiksi eleiksi joista kukaan ei välitä, sillä tavalla länsimaissakin on pääosin päästy eroon uskonnollisen fundamentalismin taakasta tieteissä yms. kun lopetettiin pelkäämään jumalan rangaistusta jne.

Sitten se suurempi ongelma onkin se että tällaisten päätösten tuloksena lapset otetaan pois julkisjärjestelmästä ja siirretään omiin "kasvatuslaitoksiin", kovin vähällä huomiolla tuo Ruotsin TV:n moskeija-juttukin on jäänyt tässä ketjussa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Esimerkiksi lasten päiväunet voidaan järjestää eri huoneissa, mikäli se on helposti toteutettavissa.

Miksi? Perustele, jos pystyt. Miksi? Miksi pitäisi järjestää lasten päiväunet eri huoneissa yhden ihmisen vaatimuksen takia, vaikka se olisikin helposti järjestettävissä. Vielä kerran, miksi? Jotakin perusteluja tälle pitäisi olla, ei se riitä että koska yksi ihminen niin vaatii.

Ja jos mielestäsi tuo on hyväksyttävää, niin silloinhan minäkin voisin vaatia (jos minulla lapsia olisi, ei ole) että minun lapseni eivät nuku päiväkodissa päiväunia samassa huoneessa neekerien kanssa. Ja tämän pitäisi olla ihan samoin perustein sitten ok, mutta sitähän se ei tietenkään ole ja osaat toki perustella senkin?

Kyllähän jokainen järkevä ihminen tajuaa, että jos joku yksittäinen ihminen vaatii, että hänen lapsensa eivät päiväkodissa nuku tyttöjen tai vaikka sitten neekerien kanssa samassa huoneessa päiväunia, niin sitten se vaatija varmaan rupeaa etsimään lapsilleen uutta päivähoitopaikkaa. Ei se sen monimutkaisempaa ole.

Kaikki uskonnot ovat läpimätiä, mikäli niiden annetaan olla keskiajalla. Meidän kristinusko on tappanut noitina naisia, myynyt taivaspaikkoja muutamalla killingillä, hävittänyt kerettiläisi joukkosurmissa jne. Äärikristityt tekevät pahaa jälkeä tämän päivän suomalaisissa perheissä, raamatun mukaista väkivaltaa ja alistusta.

Perustelusi ontuu pahasti. Kyllä, meidän kristinusko on tehnyt kaikkea tuota joskus keskiajalla. Nykyään normaalissa kristinuskossa meininki on ihan toinen. Islam sen sijaan on edelleen ihan samanlainen kuin keskiajalla. Miksi siis islamin pitäisi edelleen antaa olla keskiajalla, eikä muuttaa nykyaikaan sopivaksi?
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aah, Ruotsissa on taas ihanaa monikulttuurista säpinää Tukholman lähiössä.

Voi voi, on se harmi kun vielä ei Suomessa ole tarpeeksi värikkäitä gettoja, jotta meilläkin saataisiin poltettuja kouluja ja autoja. Onneksi sentään maahanmuuttopolitiikalla tilannetta yritetään kaukonäköisesti parantaa olemalla eristämättä Suomea tälläisista hienoista kansainvälisistä virtauksista!
 
Voi voi, on se harmi kun vielä ei Suomessa ole tarpeeksi värikkäitä gettoja, jotta meilläkin saataisiin poltettuja kouluja ja autoja. Onneksi sentään maahanmuuttopolitiikalla tilannetta yritetään kaukonäköisesti parantaa olemalla eristämättä Suomea tälläisista hienoista kansainvälisistä virtauksista!

Ikävä kyllä se taitaa niin olla ettei määrätty porukka ole tyytyväinen ennen kuin tänne on saatu samat ongelmat kuin monessa muussa paikassa Euroopassa. Sokeasti hiihdetään väkisin perässä vaikka esimerkkejä löytyy näin läheltä ja sittenhän se on jo liian myöhäistä kun paskat on jo housussa.

Sitäpaitsi mitä mieltä on ottaa jotain marginaaliporukkaa tänne elätettäväksi kun ei niitä kaikkia voi tänne kuitenkaan ottaa. Kai se juontaa juurensa siihen että ollaan niin välittävinään kaikista vaikka todellisuudessa se ei ratkaise mitään, Afrikka tulee pysymään yhtä persläpenä ja kansainvaellus sen kuin jatkuu.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Aah, Ruotsissa on taas ihanaa monikulttuurista säpinää Tukholman lähiössä.

Voi voi, on se harmi kun vielä ei Suomessa ole tarpeeksi värikkäitä gettoja, jotta meilläkin saataisiin poltettuja kouluja ja autoja. Onneksi sentään maahanmuuttopolitiikalla tilannetta yritetään kaukonäköisesti parantaa olemalla eristämättä Suomea tälläisista hienoista kansainvälisistä virtauksista!

Ruotsalaisten pitäisi nyt palkata TosiFani organisoimaan koulutuspäivät näille nuorille ja heidän opettajilleen. Eikä koulutus varmasti palomiehille ja poliisillekaan pahaa tekisi.

Tuon jutun kommenteissa löytyy kyllä taas takuusuvaitsevaisuutta koko rahan edestä. Eli suomalaisten on ihan turha sanoa tuohon mitään, Makasiinien mellakan ja palon takia. Jep jep. Ja ketkähän siellä silloinkin riehui? Taisi koko riehuminen alkaa perustulo-mielenosoituksesta, joten taisi olla viherpunasuvaitsevaiset asialla.

Mutta onhan tuo ihan kivaa, hei. Emme voi keskustella mamujen raiskauksista ym.. rikoksista, koska Slussenin sissit. Emme voi keskustella jengien riehumisesta, koska Makasiinit....
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Miksi? Perustele, jos pystyt. Miksi? Miksi pitäisi järjestää lasten päiväunet eri huoneissa yhden ihmisen vaatimuksen takia, vaikka se olisikin helposti järjestettävissä. Vielä kerran, miksi? Jotakin perusteluja tälle pitäisi olla, ei se riitä että koska yksi ihminen niin vaatii.

Ja jos mielestäsi tuo on hyväksyttävää, niin silloinhan minäkin voisin vaatia (jos minulla lapsia olisi, ei ole) että minun lapseni eivät nuku päiväkodissa päiväunia samassa huoneessa neekerien kanssa. Ja tämän pitäisi olla ihan samoin perustein sitten ok, mutta sitähän se ei tietenkään ole ja osaat toki perustella senkin?

Osallistuin kerran koulutustilaisuuteen nimeltä "Vieraan kulttuurin kohtaaminen". Kysyin kouluttajalta suunnilleen samantyyppistä asiaa (arabien kanssa toimimisesta), ja vastaus oli: "Me edustamme sopeutuvaisuuden kulttuuria, olemme tottuneet sopeutumaan ja osaamme helposti sopeutua. He edustavat sopeutumattomuuden kulttuuria eivätkä ole tottuneet sopeutumaan. Meille ei ole iso juttu sopeutua, mutta heille se on paljon vaikeampaa."
 

#76

Jäsen
Mutta onhan tuo ihan kivaa, hei. Emme voi keskustella mamujen raiskauksista ym.. rikoksista, koska Slussenin sissit. Emme voi keskustella jengien riehumisesta, koska Makasiinit....
Onko joku sanonut ettei ulkomaalaisten tekemistä rikoksita saa puhua? Onko joku yrittänyt kieltää että niitä tapahtuu? Ainoa mikä itseäni häiritsee on, että tehdyillä rikoksilla yritetään leimata jokin todellinen tai kuvitteellinen ryhmä, minkä jäsenyyteen yksilö ei pakosti voi mitenkään vaikuttaa.

Ketjussa kimpoilee taas niin monta miniketjua, että alkaa olla mahdoton käydä edes semitoimivaa keskustelua kun muutama viesti voi olla ihan jostian muusta, kunnes väliin tulee taas sekalainen määrä toisesta aiheesta olevia juttuja.

En näe mitään syytä miksei somalinaiset voi työllistyä ja jopa ryhtyä yrittäjiksi, kunhan heille aukenee mahdollisuus siihen. Pohjalaisen työkaverin juttujen perusteella olen ymmärtänyt, että aiemmin paikallinen kasvatus oli vahvasti suuntautunut, että naisen paikka on kotona ja vähintään naisen kuuluu huolehtia kodista, vaikka olisikin töihin erehtynyt. Uskoisin, että nykyäänkin lestadiolaisilla suurin osa naisista suuntautuu puhtaasti lapsia ketjussa synnyttäväksi kotiäidiksi. Tosin julkisuuteen on alkanut tulemaan juttuja miten nuoremmat naislestadiolaiset ovat alkaneet kyseenalaistamaan tätä vanhempiensa mallia. Tietty määrä itsekkyyttä ja nautinnonhakuisuutta kun kohtaa ihmisen, niin uskon uskonnollisen/poliittisen kasvatuksen murentuvan.

Naapurimaiden esimerkit voivat toimia varoituksena ja olisikin hyvä miettiä miten hoidamme vähemmistöjä ettei tilanne ajautudu siihen, että esim. jokin lähiö olisi 100% maahanmuuttajataustainen ja ihmisillä ei ole mitään oletettavaa tulevaisuutta. Mikäli syntyvät Suomessa maahanmuuttajataustaisina, niin ymmärtääkseni saavat Suomen kansalaisuuden joten karkoituskaan ei ole mahdollisuus.

Ottaen huomioon miten monta suuntausta islamissa on ja miten monesta maasta tai kulttuurista muslimeja tulee, niin aika moinen teko niputtaa kaikki yhteen pakettiin. Voisi kuvitella, että luterilainen Suomesta, katolilainen Italiasta ja raamattuvyöhykkeen maaseudun amerikkalainen eroavat aika roimasti toisistaan, vaikka kaikki ovatkin kristittyjä.

Päiväkotijuttu sikäli koskettaa itseäni, että kaksi lasta päiväkodissa ja vanhempi ( tyttö ) tykkää leikkiä naapuriryhmän mustan pojan kanssa. Varmasti päiväkodit saavat mitä oudompia pyyntöä/toiveita/käskyjä vanhemmilta, mutta pitäisi olla järkeä päiväkodinjohtajalla ja todeta pyyntöihin, ettei onnistu. Ainekin Espoossa päiväkodit ovat nykyisellään niin täynnä, että lapsienikin tarhasta on liikuntasaliin perustettu yksi lisäryhmä ja sama on ymmärtääkseni toistunut muissakin tarhoissa. Ala siinä sitten keksimään vielä nukkumisjärjestelyjä uusiksi ja ota huomioon että jokaisessa nukkumistilassa pitää olla valvova aikuinen läsnä päiväuniaikaan. Onko muuten jossain uutisoitu, että helsinkiläisessä tarhassa on oikeasti muokattu nukkumisjärjestelyjä vai onko tämä vain nettisivuilla elävä urbaani legenda?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Onko joku sanonut ettei ulkomaalaisten tekemistä rikoksita saa puhua? Onko joku yrittänyt kieltää että niitä tapahtuu? Ainoa mikä itseäni häiritsee on, että tehdyillä rikoksilla yritetään leimata jokin todellinen tai kuvitteellinen ryhmä, minkä jäsenyyteen yksilö ei pakosti voi mitenkään vaikuttaa.

Päiväkotijuttu sikäli koskettaa itseäni, että kaksi lasta päiväkodissa ja vanhempi ( tyttö ) tykkää leikkiä naapuriryhmän mustan pojan kanssa. Varmasti päiväkodit saavat mitä oudompia pyyntöä/toiveita/käskyjä vanhemmilta, mutta pitäisi olla järkeä päiväkodinjohtajalla ja todeta pyyntöihin, ettei onnistu. Ainekin Espoossa päiväkodit ovat nykyisellään niin täynnä, että lapsienikin tarhasta on liikuntasaliin perustettu yksi lisäryhmä ja sama on ymmärtääkseni toistunut muissakin tarhoissa. Ala siinä sitten keksimään vielä nukkumisjärjestelyjä uusiksi ja ota huomioon että jokaisessa nukkumistilassa pitää olla valvova aikuinen läsnä päiväuniaikaan. Onko muuten jossain uutisoitu, että helsinkiläisessä tarhassa on oikeasti muokattu nukkumisjärjestelyjä vai onko tämä vain nettisivuilla elävä urbaani legenda?

No, miksi sitten aina, kun joku nostaa jotain maahanmuuttoon liittyvää ongelmatapausta, esim. uutista, niin välittömästi joku blogisti, politiikko tai ihan vain anonyymi kirjoittelija haluaa vaientaa keskustelun jollain ihmeellisellä olkiukolla, kuten Slussenin sisseillä, vasurien Makasiinimellakalla, ym... Sitten vedotaan juuri tuohon "ei keskustelu ole kiellettyä" mantraan. Hiljaisuus on hyväksyntää, eikö?

Tämä on kyllä mielenkiintoinen pointti, johon törmäsin itse aikoinaan, kun työskentelin monikulttuurisessa ympäristössä. Eräs ulkopuolinen monikulttuuriprojektin työntekijä sai raivarin, kun en suostunut hankkimaan pahviklaseja, kun romanit eivät suostuneet juomaan samoista kupeista likaisten valkolaisten, ryssien, apinoiden(afgaanit) ja vinosilmien kanssa. Ja nämä tulkinnat tuli siis romanien suusta, kun kysyin perusteluita. No, tämä akka tietysti kysyi ensimmäisenä, että olenko rasisti? Kun en toteuttanut etnisen ryhmän puhtauteen liittyvää hankintaa. Että sillä lailla.
 

#76

Jäsen
No, miksi sitten aina, kun joku nostaa jotain maahanmuuttoon liittyvää ongelmatapausta, esim. uutista, niin välittömästi joku blogisti, politiikko tai ihan vain anonyymi kirjoittelija haluaa vaientaa keskustelun jollain ihmeellisellä olkiukolla, kuten Slussenin sisseillä, vasurien Makasiinimellakalla, ym... Sitten vedotaan juuri tuohon "ei keskustelu ole kiellettyä" mantraan. Hiljaisuus on hyväksyntää, eikö?
En minusta keskustelua yritetä vaientaa tai hakea oikeutuksia nykyiselle hölmöilyille muiden vanhoista hölmöilyistä. Lähinnä esimerkiksi Slussenin sissit ovat osoitus, ettei somalit ole jotenkin osaamattomampia kuin esim. suomalaiset vaan riippumatta maahanmuuttavasta porukasta ja maahanmuuton kohteesta on sopeutuminen joillekin ihmisille hyvin vaikeaa ja syrjäytyminen todellinen ongelma. Nettikeskusteluissa helposti kaadutaan stereotypioihin ja keskustellaan ryhmistä yhtenäisenä porukkana, joka toimisi samallalailla. Yksittäisiä hörhöjä nyt löytyy, jotka joko valittavat kaikesta tai toistavat vain samaa levyä uudestaan ja uudestaan.

Itse olen ihmetellyt joidenkin intoa linkittää esim. ulkomaalaisten raiskausuutisia ilman muuta pohdintaa. Tällöin jää epäselväksi tulisiko tuomita tekijä, uhri, yhteiskunta, tekijän sukupuolen/iän/uskonnon/ihonvärin/seksuaalisensuuntaumisen/asuinpaikan/synnyinmaan/vanhempien synnyinmaan tai jonkin muun tekijän jakavat ihmiset. Tilastollisesti olen myös ihmetellyt ajatusta, että jokaisessa rikoskategoriassa jokaisen mahdollisen ihmisryhmittymän tulisi olla edustettuna sen mukaan miten kyseinen ihmisryhmittymä jakautaa Suomessa. Voimmehan nytkin tarkastella vaikka kaupunkien mukaan rikosten jakautumista, mutta kertoisiko se meille jotain jos vaikka Turussa tehtäisiin enemmän rikoksia kuin turkulaisia on Suomessa.

Ei minusta silti ole tarkoitus vaientaa keskustelua ulkomaalaisten tekemistä rikoksista. Valtio voisi hyvin keksiä keinon, millä esim. ulkomaalaisille määrättävät sakot tulisi maksettua, eikä ihminen katoa maasta sakkolapun kanssa maksamatta saamiaan sakkoja. Yhtälailla voi pohtia systeemiä, millä vaikka kolmas tuomio aiheuttaisi maastakarkoituksen. Näin karsittaisiin kerrasta poikki ajattelun tuomat ikävät seuraamukset inhimilliselle erehdykselle/hölmöilylle.

Mikäli arvostelen toista ihmistä itsekkääksi mulkuksi, niin tämä on vaikkakin huonoa käytöstä ok, niin kauan kun kohde edustaa samaa ihmisryhmittymää mihin minutkin voi joku määritellä. Mikäli arvostelisin eri ryhmään kuuluvaan aiheellisestikin itsekkääksi mulkuksi, niin joku yleensä vetää rasisti/sovinisti tai jonkin muun kortin ja tämä on minusta varsin outoa. Riippumatta ryhmästä on osa ihmisistä itsekkäitä mulkkuja.

Monikulttuurisuus sinänsä on mielenkiintoinen käsite. Mikäli otan vertailuun vaikka itseni ja naapurini, niin sanoisin meidän jo olevan monikulttuurisia vaikka kumpikin on Suomen kansalainen, hetero mies, joka kasvanut tässä maassa. Eroamme tavoiltamme, mielipiteiltämme ja haluiltamme, joten emmekö silloin ole monikulttuurisia?

Viime kädessä on aika vähän asioita, mistä suomalaisetkaan ovat yhtä mieltä joten mikä olisi se hyväksyttävä suomalainen monokulttuuri?
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi? Perustele, jos pystyt. Miksi? Miksi pitäisi järjestää lasten päiväunet eri huoneissa yhden ihmisen vaatimuksen takia, vaikka se olisikin helposti järjestettävissä. Vielä kerran, miksi? Jotakin perusteluja tälle pitäisi olla, ei se riitä että koska yksi ihminen niin vaatii...

...Perustelusi ontuu pahasti. Kyllä, meidän kristinusko on tehnyt kaikkea tuota joskus keskiajalla. Nykyään normaalissa kristinuskossa meininki on ihan toinen. Islam sen sijaan on edelleen ihan samanlainen kuin keskiajalla. Miksi siis islamin pitäisi edelleen antaa olla keskiajalla, eikä muuttaa nykyaikaan sopivaksi?

Mikäli järjestelystä ei haittaa, miksi sitä ei voisi toteuttaa?? Mielestäni laiha sopu on parempi kuin lihava riita. Oman poikani päiväkotiryhmässä oli aikanaan erittäin arka lapsi, jolle järjestettiin aluksi oma huone päiväunien nukkumista varten, myöhemmin hän nukkui muiden kanssa. Olisiko tämäkin pitänyt kieltää?

Ilmeisesti on olemassa sellainen lahko kuin seitsemännen päivän adventistit, yhden oppilaan perhe kuuluu tällaiseen lahkoon. Tässä perheessa ruumiillinen kuritus on tätä päivää, puhumattakaan henkisestä. Maailmanloppu on tulossa, turha koulua on käydä jne. Kyllä näitä keskiaikaisia lahkoja löytyy myös kristinuskon parista tänä päivänäkin.

Olen koko ajan sanonut, että meidän pitää pyrkiä siirtämään islam tähän päivään. Olemme siis samaa mieltä.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Monikulttuurisuus sinänsä on mielenkiintoinen käsite. Mikäli otan vertailuun vaikka itseni ja naapurini, niin sanoisin meidän jo olevan monikulttuurisia vaikka kumpikin on Suomen kansalainen, hetero mies, joka kasvanut tässä maassa. Eroamme tavoiltamme, mielipiteiltämme ja haluiltamme, joten emmekö silloin ole monikulttuurisia?
Tässä yhteydessä kulttuurilla tarkoitetaan globaalilla tasolla eroteltavaa kansanryhmän tai yhteisön muodostamaa kulttuuria. Joten tässä kontekstissa naapurissasi asuva suomalainen heteromies ette ole monikulttuurisia.

Jos homma määriteltäisiin niin, että mielipiteet ja tavat muodostavat jokaiselle ihmisille uniikin "kulttuurin", pitäisi kulttuurien jaottelu olla liukuvaa eikä diskreettiä. Tässä yhteydessä kun asiasta keskustellaan, pitää jonkinlainen määritelmä tehdä kulttuurille siten että niiden määrä on äärellinen. Globaalilla tasolla emme voi määritellä että Pekka ja Seppo kuuluvat eri kulttuuriin koska Seppo äänesti demareita ja Pekka on keskustalainen. Globaalilla tasolla tämä on merkitykstetöntä, jos Pekka ja Seppo muuten täyttävät suurinpiirtein suomalaisen miehen stereotypiat (tai ovat suomalaisia "normaaleja" ihmisiä). Kyllä me Suomessakin puhumme vaikkapa meksikolaisesta kulttuurista, ja kaikki meksikolaiset edustavat meidän kannalta meksikolaista kulttuuria, riippumatta siitä suosivatko he tacoja vai tortilloja.

(edit. Lisäys:). Sen sijaan keskiverto suomalainen ja somali eroavat huomattavasti globaalilla tasolla, kielen, uskonnon, arvomaailman ja tapojen kautta. Jos heitä tarkastellaan ryhminä, voidaan mukaan sekoittaa myös kansallinen historia ja geneettiset erot.
Suomalaisten ja venäläisten kohdalla ero on selvästi pienempi: kielissä on lainasanoja toisilta, geneettisesti ollaan lähempänä, yhteistä historiaa löytyy, uskonnossa on lähinnä vivahde-eroja. Pukeutuminen, tavat, sosiaalinen kanssakäynti jne. ovat lähempänä toisiaan. Sen verran eroja kuitenkin löytyy että voidaan puhua kahdesta eri kulttuurista ihan globaalilla mittapuulla.
Suomenruotsalaisten ja suomalaisten kohdalla ero on nykyisin sen verran häilyvä, ettei kannata ehkä lähteä enää erottelemaan kulttuureja. 1800-luvulla asia olisi voinut olla toisin.

Tietysti kulttuurejakin voidaan pilkkoa osiin ja löytää jokaisesta ryhmästä omia alakulttuureja, kunnes lopulta todetaan että jokainen ihminen on yksilö ja oikeastaan kukaan ei kuulu mihinkään kulttuuriin tai kaikilla on oma kulttuuri, tai jotain muuta sekavan korkealentoista. Tässä kontekstissa puhutaan kuitenkin globaalista kulttuurien sekoittumisesta, joten on turha lähteä saivartelemaan ja halkomaan hiuksia. Kaikki tietävät kuitenkin mistä on kyse. Suomessa oli muutama vallitseva melko samankaltainen kulttuuri (suomalaiset, saamelaiset, slaavitaustaiset, suomenruotsalaiset) n. 1980 luvulle asti jonka jälkeen on tullut erittäin kirjavaa sakkia.


Viime kädessä on aika vähän asioita, mistä suomalaisetkaan ovat yhtä mieltä joten mikä olisi se hyväksyttävä suomalainen monokulttuuri?
Ei siihen mitään yhtä mieltä mistään täydy olla, siksi meillä on politiikka ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Pääasia että kaikki noudattaisivat yhteiskunnan normeja ja ennenkaikkea Suomen lakia.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös