Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 120 768
  • 24 186

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
En ole rasisti, mutta en ikinä ole kohdannut niin törkeitä naapureita mitä minulla nyt on. Arvata saattaa ketjun aiheesta, että kyseessä on tummaihoiset afrikkalaiset. Ei siis mitään käytöstapoja kerrostaloasumisen suhteen. Hirveät bileet, rappuun ovi auki, porukan puhe on paljon kovempaa mitä olen koskaan talossa kuullut kenenkään soittavan musiikkia, ja kun heille huomautin asiasta, niin hyvä etteivät kimppuun käyneet. Ensimmäiset ulkomaalaiset tässä rapussa koskaan mun 10 vuoden asumisen aikana, ja jo parissa viikossa vihaan heitä. Suomalaiset sentään tajuavat vähän olla hiljempaa ja pahoittelevat asiaa, mutta he innostuivat entistä enemmän, ja suuttuivat kun heidän elämäänsä haitataan.

Soita kytät paikalle..tosin noi kaverit syyttää rasismista, mutta samapa tuo..eiköhän ne siitä kuukaudessa häviä..
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
En ole rasisti, mutta en ikinä ole kohdannut niin törkeitä naapureita mitä minulla nyt on. Arvata saattaa ketjun aiheesta, että kyseessä on tummaihoiset afrikkalaiset...

Heh, tuttua kauraa. Tuota ei tosin saa ääneen sanoa, sillä se on rasistista. Sillä ei ole mitään merkitystä mikä on totta ja mikä ei.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Heh, tuttua kauraa. Tuota ei tosin saa ääneen sanoa, sillä se on rasistista. Sillä ei ole mitään merkitystä mikä on totta ja mikä ei.

Eihän siinä ole mitään rasistista, jos sanoo, että minun afrikkalaistaustaiset naapurit häiritsevät törkeästi. Siinä on mikäli sanoo, että kaikki afrikkalaistaustaiset ihmiset häiritsevät naapureita törkeästi.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Eihän siinä ole mitään rasistista, jos sanoo, että minun afrikkalaistaustaiset naapurit häiritsevät törkeästi. Siinä on mikäli sanoo, että kaikki afrikkalaistaustaiset ihmiset häiritsevät naapureita törkeästi.

Jep, toisaalta onko tässä maailmassa niin tyhmiä ihmisiä, jotka voisivat käsittää asian niin? Tai niin no, kyllähän tähänkin on vastaus jo saatu.

Voi olla, että olen väärässä, mutta en ole mielestäni lukenut täältä yhtäkään kirjoitusta, jossa puhuttaisiin tyyliin "kaikki somalit, kaikki ryssät, kaikki turkkilaiset jne ovat perseestä". Tulkinnat ovat kyllä useinkin todella huvittavia ja rasisteja vilistää joka kulman takana. Usein myös tulkitsija tietää paremmin mitä kirjoittaja on tarkoittanut kuin kirjoittaja itse.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jep, toisaalta onko tässä maailmassa niin tyhmiä ihmisiä, jotka voisivat käsittää asian niin? Tai niin no, kyllähän tähänkin on vastaus jo saatu.

Voi olla, että olen väärässä, mutta en ole mielestäni lukenut täältä yhtäkään kirjoitusta, jossa puhuttaisiin tyyliin "kaikki somalit, kaikki ryssät, kaikki turkkilaiset jne ovat perseestä"...

Ei ehkä noin suoraan, mutta aika paljon täällä on puhuttu maahanmuuton rajoittamisesta tiettyjen kansanryhminen kohdalla.
 

Salkkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ass@ Pori
Eihän siinä ole mitään rasistista, jos sanoo, että minun afrikkalaistaustaiset naapurit häiritsevät törkeästi..

Jos siinä on enemmän kuin kaksi neekeriä toteamassa, etteivät ole häirinneet, että sinä olet rasisti, niin silloin olet todellakin rasisti. Pääsee poliisitkin vähemmällä paperityöllä.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Jos siinä on enemmän kuin kaksi neekeriä toteamassa, etteivät ole häirinneet, että sinä olet rasisti, niin silloin olet todellakin rasisti. Pääsee poliisitkin vähemmällä paperityöllä.
Rocco:n tapauksessa ratkaiseva virhe on jo tehty. Normaalissa kanssakäymisessä naapurin kanssa tietysti ensin kontaktoidaan naapuri suoraan kasvotusten ja tuodaan ongelma esille. Nyt kun tuo kortti on pelattu niin virkavallan käyttäminen on lainatussa esillä: melkoisen ongelmallista enää.

Häiriköivien naapureiden osalta kannattaa aina muistaa se, ettei ole niin luottavainen. Terve nihilisti pääsee vähemmällä ja soittaa suorilta poliisit.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Ei ehkä noin suoraan, mutta aika paljon täällä on puhuttu maahanmuuton rajoittamisesta tiettyjen kansanryhminen kohdalla.

Niin, omat empiiriset kokemukset vaikuttavat kovasti mielipiteisiin. Etenkin kun niitä tulee ovista ja ikkunoista. Henkilökohtaisesti huvittaa eniten hölötykset kuinka kielteisyys tiettyjä kansanryhmiä kohtaan johtuu epätietoisuudesta. Se on aivan sataprosenttisesti juuri toisinpäin. Ainakin omalla kohdallani.

Ymmärrän kyllä, että on helvetin väärin, että olen heti hieman enemmän varuillani tiettyjen kansanryhmien kanssa, mutta Siperia opettaa enkä oikein kokemuksellani osaa edes hävetä asiaa. En kuitenkaan ole niin tyhmä, että kuvittelisin joka ainoan yksilön edustavan yhtä ja samaa ominaisuutta isossa ryhmässä. On itsestään selvää, että Suomessa on esim.rehellisiä ja työtätekeviä mustalaisia. Tunnenkin yhden.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ymmärrän kyllä, että on helvetin väärin, että olen heti hieman enemmän varuillani tiettyjen kansanryhmien kanssa, mutta Siperia opettaa enkä oikein kokemuksellani osaa edes hävetä asiaa. En kuitenkaan ole niin tyhmä, että kuvittelisin joka ainoan yksilön edustavan yhtä ja samaa ominaisuutta isossa ryhmässä. On itsestään selvää, että Suomessa on esim.rehellisiä ja työtätekeviä mustalaisia. Tunnenkin yhden.

Mielestäni varuillaan olo ei ole väärin vaan ihan fiksua, normaalia toimintaa. Mielestäni rasismi tulee kuvioon, jos tuomitsee ihmisen etukäteen, eikä anna hänelle yksilönä mahdollisuutta. Minä tiedän useamman töissä käyvän mustalaisen.
 

Rocco

Jäsen
Tilanne ei olisi ollut ongelma, jos olisivat heti myöntäneet tehneensä väärin, sensijaan sieltä tuli takaisin sellaista palautetta, että jatkossa soitan heti poliisin. Enää en mene sanomaan siihen asuntoon mitään. Tai nytkin riitti oven avaus, kun porukka metelöi rappukäytävässä. Kello kahden aikaan tulivat jatkoille, neljän aikaan meno oli sitten niin kovaa että minä soitin poliisit, ja ehkä sen teki myös muut rapun asukkaat. Onneksi talo tyhjeni. Ainakaan vielä ei mitään rasistikorttia tullut sieltäkään puolelta. Edelleen, kymmeneen vuoteen ensimmäinen vastaava tilanne ja asialla afrikkalaiset. Katsotaan nyt tuleeko jatkossa vastaavaa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuota ei tosin saa ääneen sanoa, sillä se on rasistista. Sillä ei ole mitään merkitystä mikä on totta ja mikä ei.

Näen tällaiset takavittuiset asenteet saman tason ongelmana kuin varsinaisen rasismin. Metelöivä naapuri ei ole mikään rotukysymys ja jos joku tuossa tilanteessa syyttää rasismista, niin silloin on syyttäjässä vikaa. Tiedän että jotkut maahanmuuttajat tätä harrastavat, mutta normaalijärkisen ihmisen pitäisi tällaisessakin tilanteessa pystyä näkemään metsä puilta. Turhan monella suomalaisella näyttäisi olevan jo etukäteen sellainen asenne ettei mamuille voi sanoa mistään mitään ilman että on rasisti; aina ei tarvitse edes olla mitään kokemusta taustalla, vain asenne on valmiina olemassa. Tämä ei kerro pelkkää hyvää kansallisen itsetunnon tilasta.

Kohta alkaa tietysti mussutus siitä kuinka "biaudetit" ja kumppanit ovat luoneet rasismista syyttelyn ilmapiirin, mutta sitä pidän pelkkänä tekosyynä. Jokaisen ihmisen pitäisi itse tajuta ero rasismin ja arkisen ongelmanratkaisun välillä. Vähän heikkoa vaan tuntuu olevan, puolin ja toisin tietenkin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kohta alkaa tietysti mussutus siitä kuinka "biaudetit" ja kumppanit ovat luoneet rasismista syyttelyn ilmapiirin, mutta sitä pidän pelkkänä tekosyynä. Jokaisen ihmisen pitäisi itse tajuta ero rasismin ja arkisen ongelmanratkaisun välillä. Vähän heikkoa vaan tuntuu olevan, puolin ja toisin tietenkin.

Ilmeisesti ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään: niihin, jotka ovat oikeasti joutuneet ratkaisemaan arkisia ongelmia ulkomaalaisten naapurien kanssa ja niihin, jotka eivät ole.

Kulttuureita ei ole luotu elämään sovussa keskenään.
 

julle-jr

Jäsen
Tässä hyvä esimerkki erittäin ennakkoluuloisesta ajatuksesta. Tässä kirjoittaja ei anna yksilölle mitään mahdollisuutta heidän taustansa takia.
Minusta sinunkin ajattelutapaasi voidaan kyseenalaistaa: Voidaan näet ajatella myös niin, että yksilöt ovat loppupeleissä toissijaisia, ne ovat yksittäistapauksia, jakauman hännillä olevia erikoisuuksia. Voidaan ajatella niin, että olennaisempaa on se, mitä tapahtuu isossa kuvassa, eli millaisia eri kulttuurit tai siis niistä tulevat ihmiset keskimäärin ovat. Tällöin voidaan aivan hyvin olla sitä mieltä, että yksilöt toki voivat poiketa kulttuurien keskimääräisen edustajan ominaisuuksista paljonkin, mutta sillä kenties on isossa kuvassa vain vähän merkitystä, siis jos suurin osa kulttuurin edustajista ei kuitenkaan poikkea keskimääräisestä.

Toki jos on täydellisen oikeaan osuvat keinot sekä riittävät resurssit valita vaikkapa maahanmuuttajia, niin silloin voidaan tutkia jokainen yksilö yksilönä, ei tarvitse miettiä heidän taustojaan.

Enkä sano, että itse välttämättä ajattelisin yllä kuvatulla tavalla, mutta minusta ei voida sanoa, että tuollainen ajattelutapa olisi absoluuttisen väärä, eikä missään ikinä perusteltavissa. Vai mitä mieltä olet?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Enkä sano, että itse välttämättä ajattelisin yllä kuvatulla tavalla, mutta minusta ei voida sanoa, että tuollainen ajattelutapa olisi absolluuttisen väärä, eikä missään ikinä perusteltavissa.

Ensinkään en sano viestissäni, että tuollainen ajattelutapa olisi absoluuttisen väärä vaan erittäin ennakkoluuloinen.

Toiseksi maailmalta löytyy monia esimerkkejä miten kulttuurit elävät rauhallisesti rinnakkain.
 

julle-jr

Jäsen
Ensinkään en sano viestissäni, että tuollainen ajattelutapa olisi absoluuttisen väärä vaan erittäin ennakkoluuloinen.
Ennakkoluulo on minusta hieman väärä sana, jos käsitys perustuu tunnettuihin, johonkin kulttuuriin liittyviin faktoihin. Tällöin voidaan puhua ennakkoarviosta, joka sikäli kun perustuu faktoihin, on todennäköisesti oikeaan osuva, mutta voi luonnollisesti osoittautua vääräksikin, jos yksilö onkin erilainen kuin saman kulttuurin edustajat keskimäärin. Sillon kun tehdään päätöksiä epävarmuuden vallitessa, ei tuollainen ajattelutapa minusta ole epärationaalinen.

Kuinka humaania on arvioida yksilöitä kulttuurien keskimääräisyyksien kautta, onkin toinen asia. Mutta ei ole humaania sekään, että kirjoittelemme jatkoaikaan vaikka voisimme auttaa hädänalaisia samaan aikaan. Ei ihminen ole mikään humaani otus yleisesti ottaen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ennakkoluulo on minusta hieman väärä sana, jos käsitys perustuu tunnettuihin, johonkin kulttuuriin liittyviin faktoihin. Tällöin voidaan puhua ennakkoarviosta, joka sikäli kun perustuu faktoihin, on todennäköisesti oikeaan osuva, mutta voi luonnollisesti osoittautua vääräksikin, jos yksilö onkin erilainen kuin saman kulttuurin edustajat keskimäärin. Sillon kun tehdään päätöksiä epävarmuuden vallitessa, ei tuollainen ajattelutapa minusta ole epärationaalinen.

Kuinka humaania on arvioida yksilöitä kulttuurien keskimääräisyyksien kautta, onkin toinen asia.

Lause:

Kulttuureita ei ole luotu elämään sovussa keskenään.

Eli yksikään kulttuuri ei tule toimeen keskenään? Eikö tämä ole sinusta hieman yleistävä lause?

Lue tätä ketjua hieman taaksepäin, niin huomaat että kirjoitin vastauksessani Sinnerille ymmärtäväni varuillaanolon ja jopa epäluulon.
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ilmeisesti ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään: niihin, jotka ovat oikeasti joutuneet ratkaisemaan arkisia ongelmia ulkomaalaisten naapurien kanssa ja niihin, jotka eivät ole.

Voit vapaasti tehdä tuollaisia jakoja jos se elämääsi helpottaa; minä tiedän kyllä itse kenen kanssa olen ratkaissut ongelmia ja kenen kanssa en. Ylipäätään tosin pidän absurdina että niinkin triviaalia asiaa kuin meluavia naapureita edes käsitellään ketjussa jonka otsikko kuitenkin on mikä on. Vai yrittääkö joku kenties väittää että piittaamattomuus naapureista olisi ensisijaisesti afrikkalaisperäisten maahanmuuttajien kulttuurillinen piirre? Ei ole kukaan tuollaista kirjoittanut ja toivon ettei kukaan jatkossakaan päästä moista aivopierua ketjuun haisemaan.

Vai ettei kulttuureja ole luotu elämään sovussa keskenään... Mitenkähän helvetissä Maapallolla on vieläkin elämää?
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Vai yrittääkö joku kenties väittää että piittaamattomuus naapureista olisi ensisijaisesti afrikkalaisperäisten maahanmuuttajien kulttuurillinen piirre?

voisin uskoa näin mikäli verrataan prosentuaalisesti kantaväestöön..aika vaikeaa näyttää olevan monella sopeutuminen suomalaiseen elämäntyyliin ja tapoihin..

ostaisitko sinä kerrostaloasunnon talosta, jossa olisi suurin osa asukkaista kyseistä alkuperää? jännästi olen kuullut jo muutamankin asukkaan pilaavan mielikuvaa asuntoa myytäessä..
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Lause:

Kulttuureita ei ole luotu elämään sovussa keskenään.

Eli yksikään kulttuuri ei tule toimeen keskenään? Eikö tämä ole sinusta hieman yleistävä lause?
No juu, myönnetään, että tuo nimenomainen lause kuulostaa yleistävältä. Tosin en tiedä onko kulttuureja luotu elämään sovussa keskenään, tai voidaanko edes sanoa, mitä tavoitellen joku kulttuuri on luotu, mutta se on ehkä hieman toinen juttu.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kulttuureita ei ole luotu elämään sovussa keskenään. Jos hitusen lievennän, niin ei veljinä keskenään. Totta kai enemmän tai vähemmän rauhallisesti näin voi tapahtua, mutta se on edellyttänyt jommalta kummalta kultturilta sopeutumista tai alistumista.

Totta kai täytyy tässä vaiheessa ottaa vielä esiin tämä "kokemuskortti".

Vieraan kulttuurin edustajan naapurina olen asunut reilut 17 vuotta. Skandinaaveista ei ole ollut ongelmia, oikeastaan vain yhdestä tanskalaisperheestä, jotka pitivät aina saksanpaimenkoiraansa irti rauhallisista kehotuksista huolimatta. Japanilaisia ei juuri edes huomannut, vaikka kulttuurissa varmaan onkin eroja. Venäläiset niinikään ihan OK naapureita.

Afrikkalaisista on kokemusta usealta vuodelta, etiopialaisesta, angolalaisesta ja guinea-bissalaisesta perheestä.

Etiopialasten kanssa tilanne oli toivoton; lapsensa pianoharjoitusten ajankohdasta, television äänenvoimakkuudesta ja auton pysäköinnistä ei neuvotteluista huolimatta saatu sopua syntymään. Perheen isän selitys auton blokkaamiselle oli: "olisit itse pysäköinyt kadun varteen jos pihalla on ahdasta."

Angolan perhe, tai oikestaan niitä oli muutamia, kunnostautui erityiseti lasten kurittomuudella. Autojen kivittäminen (tiiliskivillä) oli yksi lempiharrastuksista. Keskustelu asiasta ei vanhempia kiinnostanut. Guinea-Bissaun porukka oli asiallista ja kohteliasta, mutta onneksi eivät olleet seinänaapureita, sillä musiikki soi aina todella lujaa.

Vielä käsitellään syyrialaiset. Erittäin koppavaa jengiä, ei kiinostanut vastata tervehdyksiin tai viedä roskia roskikseen asti. Ystävällisistä huomautuksista huolimatta jätteet heitettiin rappukäytävään tai ikkunasta pihalle.

Brasilialaiset olisivat ehkä olleet ongelma, mutta viereisestä rapusta kauhea mekkala kuului vain ulos, ei meille asti.

Yleistyksiä, tiedän, mutta kuten sanottu, kokemusta on eikä sovitteluhalua ainakaan ole afrikkalaisista löytynyt; ainakaan sen jälkeen, kun törmäyskurssille on jouduttu.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kulttuureita ei ole luotu elämään sovussa keskenään. Jos hitusen lievennän, niin ei veljinä keskenään. Totta kai enemmän tai vähemmän rauhallisesti näin voi tapahtua, mutta se on edellyttänyt jommalta kummalta kultturilta sopeutumista tai alistumista.

Aika mahdottomia kärjistyksiä edelleen vaikka sinänsä kyllä ymmärrän kokemusperäiset mielipiteesi. Ylevänä periaatteena sanoisin että sopeutumista, jos sitä tapahtuu, on tapahduttava molemmin puolin ennen kuin mistään rauhanomaisesta rinnakkaiselosta voidaan haaveilla.

Mitä omiin kokemuksiin tulee, niin niitähän on kertynyt monenlaisia. Opiskeluaikoina minulla oli useita ulkolaisia kämppäkavereita joiden kanssa sopi testailla oman suvaitsuuden rajoja. Esimerkiksi kreikkalaiselle jannulle oli aivan turha selittää että meillä Suomessa ei tavata tupakoida sisällä; sätkä kärysi jopa keittiössä ruokaa laittaessa. Venäläisen kämppäkaverini äiti asui pimeästi solussamme ja oli varsin värikäs persoona; tähän asumisjärjestelyyn ei auttanut edes kantelu talonmiehelle ja lopulta lähdinkin itse kävelemään. Hieman myöhemmässä residenssissäni rapussani asui afrikkalaisia ja kokemukset heistä ovat osin samoja: möykkää piisasi ja huomautteluihin vastauksena oli joko hymyilyä ja nyökkäilya (jonka jälkeen möykkä jatkui) tai täydellistä välinpitämättömyyttä. Ymmärrän siis hyvin etteivät suomalaisiin asumistapoihin tottuneet halua välttämättä asua samoissa taloissa esimerkiksi afrikkalaisperäisten maahanmuuttajien kanssa, koska en välttämättä haluaisi sitä itsekään. Tämän asian ääneen sanomisessa ei ole mitään väärää mikäli taustalla ovat ihan oikeat syyt eikä vaikka periaatteellinen haluttomuus asua samassa talossa "neekereiden" kanssa.

Kaikesta tästäkään huolimatta en itse vetäisi liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä mistään kulttuurien yhteensovittamattomuudesta. On ihan selvä että arkisia ongelmia tulee jos rinnakkain ovat ihmiset joiden koko käsitys arkielämästä on täysin päinvastainen. Jossakin maailmalla saatetaan suomalaisia pitää yhtä outoina kuin afrikkalaisia täällä. Mikäli maahanmuuttokriittisiä näkemyksiä todella lähdetään perustelemaan sillä että "ne" ovat niin hankalia naapureitakin, niin se on kyllä hyttysen ampumista tykillä ja pilkun nussintaa rautakangella. Maailma on monikulttuurillinen ja jos Suomi on osa maailmaa, pitää suomalaisten hyväksyä se ettei kaikki aina vain mene omien mielten mukaisesti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Maailma on monikulttuurillinen ja jos Suomi on osa maailmaa, pitää suomalaisten hyväksyä se ettei kaikki aina vain mene omien mielten mukaisesti.

Tästä ja lainaamattomasta osasta kirjoitustasi kutakuinkin samaa mieltä, mutta:

Ongelma ainakin minulle on nimenomaan se, että myös maahanmuuttajien pitää ehdoitta ja mukisematta hyväksyä se, että ei kaikki aina heidänkään osaltaan mene omien mielten mukaisesti; vaikka kuinka riivatuista oloista olisivatkin tulleet.

Suurin osa toisen kulttuurin edustajista tämän luultavasti tajuaakin, mutta vähemmistö pilaa tässä asiassa enemmistön maineen.

Kuten itsekin kirjoitit:

Ylevänä periaatteena sanoisin että sopeutumista, jos sitä tapahtuu, on tapahduttava molemmin puolin ennen kuin mistään rauhanomaisesta rinnakkaiselosta voidaan haaveilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös