Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 121 112
  • 24 186

sem

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No voi jessus sentään! Minä tarkoitin tätä Optula-Heiniä tässä kohtaa ja aiemmin näissä viharikos/rasismi tilastojen tutkinnoissa "kunnostautuneita" tutkijadosentteja mitä lie. En alkuunkaan ymmärrä, mistä liitit itsesi tähän, mutta pahoittelut nyt joka tapauksessa..

Argh, minun virheeni. Koitin tähyillä sivulta että mistä dosentista tässä nyt puhutaan ja kun en löytänyt oletin että vastasit minulle. Anteeksi.

Voipi olla tai saattaa olla ettei ole. Vai onko sinulla jotain tilastoa suomalaisten ja ulkomaalaisten tekemistä raiskauksista joista ei ole ilmoitettu?

Itse ihan mutuna arvaisin, että muslimiperheissä perheiden sisäistä raiskausta ei edes pidetä sellaisena, ihan vaan kulttuuriperintöön nojaten. Ei edes naisten puolelta. Näinhän se oli suomessakin vielä joku kymmenen vuotta sitten.

Koitin etsiä heikoilla google-fu taidoillani muistamaani uutisjuttua jossa kriisiapua raiskauksen uhreille tarjoavan järjestön aktiivi sanoi että vain neljännes heidän puoleensa kääntyvistä naisista ilmoittaa raiskauksesta myös poliisille. En tiedä tilastoidaanko näitä kuinka tarkkaan jos ollenkaan.

Väestöliiton sivuilta löytyi raportti/tutkimus jonka mukaan
" Tutkimuksen mukaan 14 % venäläisistä, 21 % virolaisista, 43 % somalialaisista ja 15 % vietnamilaisista naisista oli kokenut jonkinasteista väkivaltaa viimeisen vuoden aikana. Suurin osa tapauksista oli tapahtunut yksityisasunnossa läheisen ihmisen tekemänä."
 

kovalev

Jäsen
Näytäpä mulle ne suomalaiset miehet, jotka eivät pidä raiskausta törkeänä rikoksena.
Näytä mulle kaikki suomalaiset miehet jotka raiskaavat. Veikkaan että siitä joukosta löytyy. Surullisia erityistapauksia ovat tietysti ne, jotka eivät edes ymmärrä syyllistyvänsä hyväksikäyttöön/raiskaukseen esim. oman puolison kohdalla.
Mutta noin yleisesti ottaen: väitätkö ettei Suomessa ole aivan viime vuosiin saakka ollut hyvin vähättelevä suhtautuminen raiskaukseen rikoksena ja siihen mikä ylipäätään on raiskaus? Erityisesti jos uhri on humalassa, niin sehän katsotaan jo vähintään avunannoksi. Enkä puhu nyt pelkästään oikeuslaitoksesta vaan yleisestä ajattelusta.
Hienoa, että tämä ajattelu on kuitenkin pikku hiljaa muuttumassa, ja toivon mukaan kaikki raiskaajat saavat jatkossa yhä kovempia tuomioita.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta noin yleisesti ottaen: väitätkö ettei Suomessa ole aivan viime vuosiin saakka ollut hyvin vähättelevä suhtautuminen raiskaukseen rikoksena ja siihen mikä ylipäätään on raiskaus? Erityisesti jos uhri on humalassa, niin sehän katsotaan jo vähintään avunannoksi.
Olen itse asiassa siinä käsityksessä, että miestenkin keskuudessa raiskausta pidetään todella alhaisena rikoksena. Tästä kertoo jo sekin, että vankiloissakin raiskaajat ovat pohjasakkaa. Raiskaajat itse ovat asia erikseen ja eiköhän se porukka ole hyvin pieni vähemmistö. Raiskauksen määrittelee rikoslaki. Uhrin syyllistämistä ei varmaan kauheasti tapahdu, mutta juuri herkkähipiäiset feministit tulkitsevat jo varoittelun ja streetwise-ohjeistuksen syyllistämiseksi.
 

Rankkari

Jäsen
... ettei joku innostunut vähääkään tuosta raiskaustilastosta.

En tiedä kuka innostuu mistäkin. Linkkinä tuli pari FAKTAtilastoa. Näitä riittänee lisääkin.

Päätelköön kukin itse, onko maahanmuuttajista enemmän hyötyä vai haittaa.

Osa kirjoittajista keskittyy muille kuittailuun. Syynä lienee, että ei itse kykene kirjoittamaan riittävällä tasolla..?
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kysymys: onko joku löytänyt uutista Hesarista koskien tätä uutista ulkomaalaisten osuudesta raiskaustilastoissa? Ihmettelin miten Hesarista ei löytynyt mitään uutista vaikka YLE, IL, MTV3, AL, ja US ovat kaikki tämän uutisen julkaisseet.

Myöskään muut Sanoma-mediat IS ja Nelonen eivät näyttäneet tätä uutisoineen. Ilmeisesti uutinen ei ylittänyt uutiskynnystä, tosin Helsinkiläisiä läheisesti koskeva uutinen Olavi Mäenpään valinnasta Turun kärjäoikeuden lautamieheksi pääsi kyllä Hesarin uutislistalle.
 

Rankkari

Jäsen
Somalinuorista liki puolet syrjäytymisvaarassa | Yle Uutiset | yle.fi

Linkki vie yle uutisten sivuille, jossa kerrotaan kuinka lähes puolet somaalinuorista on syrjäytymisvaarassa.

Siinäpä taas yksi synkkä tilasto maahanmuuttajista. Onko esim. somaaleilla afrikassa unelmana päästä sosiaalipummiksi Suomeen?

En yhtään ihmettele, miksi kantaväestö katsoo tummaihoisia nuoria ihmisiä kaupunkien ostoskeskuksissa ajatellen, että menisi tuokin töihin.
 

Ja sieltä lainaus: "Suurin riski jäädä ilman koulutusta, tutkintoa ja työtä on somalia puhuvulla nuorilla, pienin venäjää tai persiaa puhuvilla.

Äidinkielellä ei olekaan niin suurta merkitystä syrjäytymisessä kuin aluksi kuvittelin.

Edit. tutkija on jo näemmä löytänyt syyn: "Täällä pärjää, jos on mahdollisimman suomalaisen näköinen, suomalaisen tapainen ja pystyy peittämään oman erilaisuutensa."

Tuossa on kyllä varmasti totuus. Kiinalaisethan ovat ihan identtisiä suomalaisten kanssa. Unkarilaisista on puhuttu sukulaiskansana, mutta todellisuudessa kiinalaiset ovat heimoveljiämme. Samoin kenialaiset ja nepalilaiset.
 
Viimeksi muokattu:

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Venäjäkielisten pieni osuus ei pitäisi tulla yllätyksenä, sillä heistä on suuri kysyntä eri aloilla.

Juu ja virolaisista. Helpoo niitä on töihin ottaa, kun niille ei tarvii maksaa niin paljoa kuin kotimaiselle työntekijälle. Omaan pieneen kotikylään on alkanu tnoita puoliryssiä tulemaan ihan hitosti. Ennen täällä ei ollut ulkomaalaisia oikein yhtään ja nyt joka toinen auto joka vastaan tulee on EST-tunnuksella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pääsääntöisesti venäläiset ja erityisesti virolaiset tekevät töitä erittäin ahkerasti. Samaa ei voi sanoa somalialaisista ja suomalaisista pummeista.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Juu ja virolaisista. Helpoo niitä on töihin ottaa, kun niille ei tarvii maksaa niin paljoa kuin kotimaiselle työntekijälle.

Lähinnä tarkoitin sitä että Suomessa on kysyntää venäjänkielisistä työntekijöistä lähestulkoon joka alalla ja joka tasolla.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Vähän erilaista juttua maahanmuuttajista ja ongelmista: Huippuosaajia ulkomailta – â€Suomella on ongelma†Uusi Suomi

Ei pitäisi olla vaikea korjata näitä ongelmia, kunhan niitä ei vaan anneta MEK:in hoidettaviksi.

Niin, tuossa se on nyt ihan kiteytettynä, mistä olen puhunut jo pitkän aikaa. Itse olen saanut myös useilta maahanmuuttajilta samanlaista palautetta. Yksi kaveri ei ymmärtänyt ollenkaan, että miksi ihmiset markkinoivat maataan rasismilla, syrjäänvetäytymisellä, kolkkoudella, muukalaisvihamielisyydellä ym...? Ennen muuttoaan Suomeen, häntä peloteltiin Suomesta käsin netin välityksellä natsipuolueella, rasismilla, ym.. Ei ole rontti vuoden aikana kokenut kertaakaan rasismia tai muutakaan vihamielisyyttä. Ja natsipuoluekin paljastui suhteellisen leppoisiksi Perussuomalaisiksi. Ja kun painaa duunia 50-70 tuntia viikossa, niin eipä hänellä kauheasti ole aikaa pohtia, että onko nyt varmasti kohdeltu oikein.

Sixpack-suvaitsevaiset tekevät tätä myyräntyötä, kun käydään sisäpoliittista taistoa oppositiota vastaan. Toki, asiaista pitää puhua, jos puhuttavaa on. Mutta esim. rasismin liioittelu johtaa juuri tuohon, mistä tuo linkki kertoo.
 
Viimeksi muokattu:

#76

Jäsen
Sixpack-suvaitsevaiset tekevät tätä myyräntyötä, kun käydään sisäpoliittista taistoa oppositiota vastaan. Toki, asiaista pitää puhua, jos puhuttavaa on. Mutta esim. rasismin liioittelu johtaa juuri tuohon, mistä tuo linkki kertoo.
Aika nopeasti on persujen vastavoimat ehtineet masinoida kampanjansa, koska artikkelin ja sinunkin mainitsemaa on puhuttu jo vuosia, Viime kädessä kukin meistä kohtaa suht vähän ihmisiä joiden kanssa oikeasti vaihdetaan enemmän juttua kuin 1-2 lausetta. Ei tarvitse viime kädessä kuin yksi mulkku tai mukava ihminen ja vaikutelma on luotu. Esimerkki omasta työelämästä. Asiakas soittaa firmaa ja haluaa jotain. Puheluun vastannut ihminen ei tunne asiaa ja arvaa jonkun kenelle ohata puhelu. Tätä jatkuu viisi kertaa kunnes puhelu tulee minulle. Asia ei kuulu minullekaan, mutta olen ketjussa ensimmäinen joka oikeasti tietää kenelle se kuuluu. Asiakas on kuitenkin jo ehtinyt saada kuva, että firmassa kukaan ei tiedä mitään ja on ymmärrettävästi ärtynyt. Mikäli hän olisi sattunut ensiksi oikealle henkilölle tai edes minulle, niin mielikuva olisi ollut tyystin erilainen.

Ketjussa sekoittuu nyt lukuisia asioita ympäripyöreän otsikon alla. Itse käsitän monikulttuurisuuden, että voin esimerkiksi nauttia muunmaalaisesta musiikista tai viikonloppuna syödä italialaista ruokaa sikäläisen viinin kera. Suomessa valtion itsenäisyyden aikana on ollut ihmisiä, joilla on erilainen tausta ja uskonnot sekä arvot. Ei tämä ole mihinkään muuttunut, eikä nykyisessä suht vapaassa maailmassa tule ihan heti mihinkään muuttumaankaan.

Se on sitten eri keskustelun paikka mitä Suomen rikoslaille pitäisi tehdä ja miten rikollisiin Suomessa pitäisi tehdä tai miten sosiaalietuuksia pitäisi muokata ottaen huomioon kaikki etuuksia nauttivat tai tarvitsevat ryhmät.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Aika nopeasti on persujen vastavoimat ehtineet masinoida kampanjansa, koska artikkelin ja sinunkin mainitsemaa on puhuttu jo vuosia, Viime kädessä kukin meistä kohtaa suht vähän ihmisiä joiden kanssa oikeasti vaihdetaan enemmän juttua kuin 1-2 lausetta. Ei tarvitse viime kädessä kuin yksi mulkku tai mukava ihminen ja vaikutelma on luotu.

Ketjussa sekoittuu nyt lukuisia asioita ympäripyöreän otsikon alla. Itse käsitän monikulttuurisuuden, että voin esimerkiksi nauttia muunmaalaisesta musiikista tai viikonloppuna syödä italialaista ruokaa sikäläisen viinin kera. Suomessa valtion itsenäisyyden aikana on ollut ihmisiä, joilla on erilainen tausta ja uskonnot sekä arvot. Ei tämä ole mihinkään muuttunut, eikä nykyisessä suht vapaassa maailmassa tule ihan heti mihinkään muuttumaankaan.

Joo, tarkennustahan tuo tekstini vaatii. Kyllähän tuota "Suomi on paska maa" ja "suomalaiset miehet ovat kaikki raiskaavia juoppoja" mainostusta on harjoitettu jo vuosikausia ellei kymmeniä. Ja tämä oli yksi iso syy Perussuomalaisten nousuun.

No, tuskin kovin moni hommasisulainenkaan jättää lasagnen tai spaghetin syömättä, koska se on italiaisten köökistä. Esim. onhan suomalaiset itse kebabinkin maahan tuoneet ja ensimmäinen varsinainen kebab-paikka perustettiin Poriin vuonna 1982 Veikko Huhtakankaan toimesta. Tässä kohtaa olen kanssasi samaa mieltä ja taisin hieman harhaanjohtavasti kirjoittaa.
 

Rankkari

Jäsen

Näitä näyttää riittävän. Toivottavasti vankilassa muut vangit "puhuvat järkeä" tällekin lapsenraiskaajalle.

Missä maahanmuuttajien ja suvaitsevuuden kannattajien puheenvuorot viipyvät. Ehkäpä tilastot ja uutisoinnit ovat saaneet heidät hiljaisiksi..? Voi tosin olla, että heidän kantansa muuttuisi vasta sitten, kun maahanmuuttaja sattuisi nusaseen heitä peppuun väkisillä. Tai.. jos on Usko Luttis, taikka Haavistotyyppinen uhri, niin usko maahanmuuttoon vaan vahvistuisi =).
 
Viimeksi muokattu:

#76

Jäsen
Missä maahanmuuttajien ja suvaitsevuuden kannattajien puheenvuorot viipyvät. Ehkäpä tilastot ja uutisoinnit ovat saaneet heidät hiljaisiksi..?
Onko vaihtoehdot:
- iloita ulkomaalaisten tekemistä rikoksista tai
- haluta kaikki muut kuin Suomen kansalaisetulos Suomesta?

Rikos on rikos ja väärin riippumatta tekeekö sen suomalainen tai ulkomaalainen ja kummassakaan tapauksessa en ole valmis heittämään yhtään asiaan kuulumaton ta vankilaan tai ulos maasta pelkän samaan ryhmään kuulumisen vuoksi. Ehkä tämä tekee minusta suvaitsevaisen kukkahatun, mutta ollaan sitten sellainen jonkun mielestä. Omalta kohdaltani tietysti sen verran oma lehmä ojassa, että olen ulkomailla syntynyt ja siten minutkin voisi joku luokitella vääräsuomalaiseksi, joten olisin ehkä Ahvenanmaalle tai ulkomaille potkittavaa osastoa.
 

Rankkari

Jäsen
Onko vaihtoehdot:..

Maahanmuuttajien rikostenteko ennaltaehkäisyllä minimiin. Seuraukset rikoksista suuremmat, kuten karkoitus maasta. Sosiaalipummi mahdollisuudet minimiin, kuten esim. koulutus ja työvelvoite. Mukautuminen suomalaisuuteen kuten esim. kieliopiskeluvelvoite, ja lisää koulutusta suomalaisesta kulttuurista.

Siinäpä sinulle aluksi vaihtoehtoja.

Toisaalta tämäkin rikos olisi jäänyt tapahtumatta, jos maahanmuuttajaa ei olisi otettu Suomeen..
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mistä päättelet, ettei tässäkin ole kyseessä mamu?

Kaikki lehdet eivät harrasta Hesarimaista taustan sensurointia, jos kyseessä on ulkomaalaistaustainen henkilö. Aamulehti yleensä on tuon taustan kertonut, jos ei suoraan niin kiertoteitse. Nyt taustasta ei puhuta mitään, joten siitä päättelin. Tietty voin olla väärässä. Kuvottava teko tuo on joka tapauksessa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Maahanmuuttajanuorilla yli viisinkertainen syrjäytymisriski | Yle Uutiset | yle.fi

Linkki johtaa yle uutiset sivulle, jossa kerrotaan, kuinka maahanmuuttajanuorilla on yli viisinkertainen syrjäytymisriski.

Taas yksi syy miettiä, tarvitsemmeko maahanmuuttajia Suomeen?

Omasta mielestäni ei, mutta maahanmuuton puolustajat kertokoot näkemyksensä?

Ei sen pitäisi olla kenellekään yllätys, että maahanmuuttajataustainen on huomattavasti suuremmassa vaarassa syrjäytyä, kuin kantaväestöön kuuluva. Hauska sattuma oli se, että tuo uutinen julkaistiin päivää tai paria sen jälkeen, kun itse tästä aiheesta tässä ketjussa puhuin.

Tai oikeastaan "uutinen". Onhan tuo itsestäänselvä asia, että kielitaidoton ja täysin erilaisista olosuhteista saapuva henkilö on suuremmassa vaarassa syrjäytyä.

Aiemmin toin esiin, että nimenomaan mikrotasolla ympäri Eurooppaa on olemassa todella paljon hyviä käytäntöjä maahanmuuttajien sopeutumisen edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi: on olemassa paljon yksittäisiä kouluja, kyliä, kaupunginosia, kaupunkeja tai alueita, jossa homma toimii paljon paremmin, kuin jossakin toisaalla. Tämän tyyppisiä hyviä käytöntöjä pitäisi pystyä levittämään ja soveltamaan nykyistä tehokkaammin.

Kyse tässä nyt ei ole "maahanmuuton puolustajista" tai "maahanmuuton vastustajista". Suomen "monikulttuuristuminen" on vallitseva asianlaita. Meillä on jo merkittävän kokoisia maahanmuuttajaryhmiä, eikä tuo määrä tule pienenemään. Makrotasolla ihmisten liikkuminen etelästä pohjoiseen todennäköisimmin lisääntyy kiihtyvällä tahdilla ja paine Eurooppaa kohtaan kasvaa jatkuvasti (megatrendeinä lähinnä väestönkasvusta ja ilmastonmuutoksesta johtuvat kriisit sekä ihmisten ympäröivää maailmaa koskevan tietämyksen lisääntyminen globaalilla tasolla, mikä ajaa ihmisiä liikkeelle paremman elämän toivossa).

Festung Europa ei ole mahdollinen ja Suomi saa tästä osansa. Suomi tosin selvinnee vähemmällä paineella syrjäisen sijaintinsa ansiosta.

Pyrin siis sanomaan, että keskustelu maahanmuuttopolitiikan yksityiskohdista on lopulta aikamoista nyansseilla kikkailua ja nykymuotoisena lillukanvarsiin sotkeutumista. En sano, ettei yksityiskohdista pitäisi ollenkaan keskustella - pitäähän toimivassa yhteiskunnassa määritellä kriteerit ja säännöt erilaisiin asioihin - mutta paremmin nykyisiin haasteisiin vastattaisiin ja ennen kaikkea tuleviin haasteisiin varauduttaisin, jos alettaisiin aktiivisemmin etsimään keinoja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Siksi minua ilahdutti, että presidentinvaalikampanjassa tärkeäksi teemaksi nousi nimenomaan syrjäytyminen, eikä maahanmuutto sinällään.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Ongelma on siinä, että maahan tulijoita on laidasta laitaan.

Joillakin on koulutusta takana ja toisilla ei, on kuin hyttysen pieru universumissa ottaa somaliasta muutama pakolainen Suomeen, kun juurikin siellä pitäisi saada asiat kuntoon, en nyt tarkoita ameerikan mallia jossa pommitetaan paikat paskaksi ja onnitellaan demokratiasta ja lähdetään vetämään.

Jos tulija on kaksi viikkoa aikaisemmin paskantanut samaan puroon josta on juonut, ja silponut sivussa naapurinsa viidakkoveitsellä, on turha kuvitella, että kotiutuminen olisi kovin nopeaa.

Näillä keinoilla ei korjata yhtään ongelmaa, niitä vaan siirretään ja levitetään muualle.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Pauli Vahteran uusimman IL-blogitekstin huomasin Hommafoorumin etusivulta (nykyisin Homman paras ominaisuus onkin juuri tiettyjen uutisten levittäminen, foorumin keskustelupuoli nyt on vähän oravanpyörän seuraamista.):

Kiihottaminen maahanmuuton lisäämiseksi | Pauli Vahtera | Blogit | Iltalehti.fi

Pauli Vahtera kirjoitti:
Suomalaisten palveluja tullaan lähivuosina ajamaan kovalla kädellä alas, koska yli varojen ei voida elää vuodesta toiseen. Samaan aikaan maahanmuuton aiheuttamia menoja lisätään, eikä silloin olla köyhiä eikä kipeitä. Syy tähän selviää kun tutkii maahanmuuton mekanismeja Suomessa ja muissakin maissa.

-klip-

Maahanmuutosta järjestetään pilvin pimein erilaisia tilaisuuksia, joissa pohditaan sen vaikutuksia Suomeen. Tilaisuuksia järjestävät puolueet, kunnat ja lukuisat järjestöt. Kirjoitukseni perustuu tällaisiin tilaisuuksiin osallistumiseen. Näissä tilaisuuksissa minua on vaivannut se, että on olemassa lukuisia julkisella rahalla toimivia yksikköjä, joissa maksetaan palkkaa siitä, että mietitään, mitä vielä enemmän voitaisiin maahanmuuttajien eteen tehdä.

Näiden tilaisuuksien aiheet voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään: kuinka vaikeaa maahanmuuttajilla onkaan vieraassa maassa ja mitä voisimme tehdä enemmän maahanmuuttajien hyväksi. Jokaisessa puheenvuorossa pitää toistaa mantroja siitä, kuinka maahanmuutto on voimavara ja välttämätön Suomelle. Kolmas asiaryhmä puuttuu: millä maksamme tämän kaiken. Toinenkin tabuaihe kyllä on. Maahanmuuttajien rikollisuutta ei käsitellä kehitysseminaareissa.

Harmi persujen ja muidenkin suomalaisten kannalta, että tilintarkastaja Vahtera jäi vaaleissa rannalle. Ehkä seuraavissa natsaa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös