Jotenkin paradoksaalista, tai oikeastaan ei, onkin että Jatkoajassakin suurimmat maahanmuuton puolestapuhujat tuntuvat olevan ulkosuomalaisia (vaikka nyt BitterX ja Finnishninja) kun taas lähes kaikki tuntemani Suomessa asuvat ulkomaalaiset sen sijaan taas suhtautuvat asiaan paljon jyrkemmin, kaitpa ovat ottaneet huonoja vaikutteita suomalaisista.
Itse asiassa juuri ulkomailla asumisen takia minulle tulikin mieleen avata aiheesta ketju.
Tarkoitan lähinnä sitä, että tänne on helppo saada korkeasti koulutettuja maahanmuuttajia. Suomeen ei esimerkiksi kielen puolesta ole helppo saada koulutettuja maahanmuuttajia. Tämähän on selvästikin kilpailullinen haitta. Mainitsin tämän avaamassani ketjussa.
Väitin myös, että Suomen kilpailukyvun takia olisi erittäin hyödyllistä, jos Suomi pystyisi integroimaan maahanmuuttajansa muita paremmin ja mainitsin, että tämä olisi jopa erinomainen mahdollisuus. Mainitsin, että siihen olisi Suomessa jopa parempi mahdollisuus, kuin monessa muussa maassa. Näytti olevan muutamalle kirjoittajalle liikaa.
Se on osaltaan juuri tämä vastaikkainasettelu "maahanmuuttokriittiset" vs. "maahanmuuttomyönteiset", joka estää järkevän keskustelun. Toisesta "leiristä" kuuluvat mielipiteet eivät voi olla ikään kuin hyviä tai oikeita.
En laske itseäni kuuluvaksi kumpaankaan leiriin, eikä mielestäni semmoiseen voi kukaan täydellisesti kuuluakaan, ellei ole täysin subjektiivisten näkemysten sokaisema: olen all-in-all maahanmuuttomyönteinen, mutta suhtaudun kriittisesti esimerkiksi Suomen nykyisiin kotouttamistoimiin, jotka ovat kontraproduktiivisia. Suhtaudun myös äärimmäisen kriittisesti esimerkiksi siihen, että Suomi näyttää olevan aseeton maahanmuuttoon kytkeytyneen järjestäytyneen rikollisuuden kanssa.
Onneksi täällä on niitäkin, jotka ovat selvästi profiloituneet maahanmuuttokriittisiksi, mutta pystyvät silti asialliseen keskusteluun tai argumentointiin. Paljon on kuitenkin myös näitä
surukukuja, jotka sortuvat samantien argumentum ad hominemiin, kun näkevätkin vastakkaisen mielipiteen tai yleensä jonkun mielipiteen nimimerkiltä, jonka he katsovat edustavan "vastakkaista leiriä".