Voisitko kertoa hieman lisää tästä? Miten aiot tämän toteuttaa ilman, ettet anna lapsillesi rasistisia mielikuvia?
Kouluhommista vahva sama. Minun lapset ovat nyt toisella ja kolmannella luokalla ja koulunkäynnin vuoksi muuttivat exän kanssa Vuosaaresta Ullanlinnaan. Koulussa ei ole ainoatakaan rikastuttajaa, vaan ulkomailta kotoisin olevat oppilaat ovat sellaisista työperäisistä mamuperheistä, jotka ovat integroituneet Suomeen ja haluavat myös pysyä erossa sossupummeista.
No, mulla ei ole lähtökohtaisesti mitään ulkomaalaisia vastaan. Aivan samalla tavalla mua vituttaa kaikki suomalaisetkin velliperseet ja öykkärit. En siis esimerkiksi ajattele ulkomaalaisen nähdessäni, että "voi vittu, tossa menee taas yks tollanen". Minulla on enimmäkseen hyviä kokemuksia ulkomaalaisista ja lähtökohtaisesti jokainen ihminen on aivan yhtä tärkeä, ihonväristä riippumatta. Käytännössä vedän tietenkin himaanpäin :).
Jos kysymys olisikin vain siitä, että läheisessä leikkipuistossa terrorisoi mamu- tai suomalainen nuorisojoukko, ongelma olisi helposti ratkaistu. Mennään muualle tai sinne mennään vain aikuisten kanssa. Mutta koska kysymyksessä on koulu, missä pitäisi oikeasti oppia asioita, jotta pärjäisi elämässä, emme voi riskeerata koulunvalinnan suhteen. On täysin mahdollista, että tälle vuosikurssille etsiytyy ainoastaan oppimishaluisia ja tasapainoisia tulevia yhteiskuntamme tukipilareita ja opettajat jaksavat aiempaa paremmin. Mutta kuinka todennäköistä se on?
Miten sitten opetamme lapsille monikulttuurisuutta, kun "suojelemme" heitä mamuilta? No, miten minun sukupolveani on opetettu? Puhumalla, asennekasvatuksella, tv:llä, matkustelulla jne. Aion myöskin opettaa lapsilleni, että se, että joku on pönttö koulussa (siis luokan pelle), ei automaattisesti tarkoita, että hän on perseestä. Toiset ihmiset käyttäytyvät eri tavalla ryhmän edessä jne. Eli ihan normaalilla asennekasvatuksella ajattelin kasvattaa lapseni. Onneksi tässä on lähiympäristössä erilaisia lapsia, joista osa on adoptoitu, osalla toinen vanhempi ulkomaalainen, osa kiinalaisia, osa mustia, osa varakkaita, osa vähemmän varakkaita.
Mitä tulee suomalaisiin sotalapsiin ja amerikkalaistuneisiin, käsittääkseni suurin osa ovat olleet työteliäitä ja halunneet integroitua kyseiseen maahan. Kaikilla se ei toki ole käynyt niin helposti, mutta pääsääntöisesti suomalaiset ovat olleet kuuliaista kansaa, jotka ovat ottaneet tarjotun avun nöyrästi vastaan. Lisäksi aika oli tuolloin erilainen. Oli auktoriteetin kunnioitusta, pelkoa siitä, että jos ei tottele ja pärjää, tulee palautetuksi jne. Menepä ojentamaan nykynuorta, niin saat silmillesi heidän oikeutensa ja mamutapauksissa myös rasismikorttia käytetään surutta. Pahimmassa tapauksessa myös turpaasi.
En tiedä, mistä se johtuu ja kenen syytä se on, mutta ei jutut työtävieroksuvista ja auktoriteettikammoisista mamuista täysin tuulestatemmattuja ole. Ja suurin syy ei todellakaan ole erilaisuutta vieroksuvissa suomalaisissa.