On toki, mutta kait meillä saa olla oikeus pitää tuota imaamia vähän höyrähtäneenä? Ehkä jopa hulluna? Varsinkin, jos tämän kyseisen imaamin fatwat eivät myötäilisi ko. kirkon yleistä linjaa. Jos joku kristillinen pappi, jossain kuvitteellisessa maassa saarnaisi "pyhää sotaa" aborttia vastaan ja sitten joku höyrypää menisi ja tappaisi pari aborttiklinikan työntekijää, niin olisiko sinun mielestäsi kyse vähemmän hullusta tapauksesta, kuin peruskouluampujasta? Ja haluaisitko leimata tekijän kristillisen leiman takia kaikki kristityt? Vai ymmärtäisitkö, että kyseessä on ääritapaus?
Siis tottakai saamme pitää vaikka ketä hulluna, mutta ongelma kyllä on siinä että koska uskonnollisuutta ei ole määritetty mielisairaudeksi yleisesti, niin nämä näkemykset ovat vain omia mielipiteitämme.
Uskonnollisuudella kun on se paha taipumus että se aikaansaa absoluuttisia normeja, jotka ovat "uhristaan" täysin itsestäänselviä totuuksia.
Kuitenkin pitää myös erottaa sitten ihan selvät uskonnollisetkin mielenterveyden häiriötilanteet hallusinaatioineen ja "jumalan äänineen" siitä että ihminen vain puhtaasti yhteisön paineen/kannustuksen alla kokee että hänen elämänsä tehtävänä on räjäyttää joukko vääräuskoisia.
Ja en nyt oikein ymmärrä mitä tekemistä leimaamisella tässä asiassa on, sitäkö nyt oikeastaan tässä ajat takaa ja siksi yrität niin epätoivoisesti saada tapauksia yhteismitallisiksi. Ääritapaus tai ei, niin se olennainen ero kouluampujissa ja itsemurhapommittajissa on yhä se taustaorganisaatio ja toiminnan jatkuvuus, itsemurhapommittaja on vain pelinappula monien joukossa siinä missä kouluampuja on todellakin vain yksittäinen ääritapaus.
Ja nyt vain valitettavasti on niin, että uskonnot mahdollistavat ihmisten manipuloinnin tehokkaammin tekemään "pahoja tekoja".
Mutta taidan nyt oikeastaan ymmärtää, et sinä oikeastaan ole kiinnostunut niistä argumenteista mitä olen esittänyt vaan olet lähinnä peloissasi sen suhteen että kyse olisi jostain yleisestä muslimien leimaamisesta ja tässä kontekstissa koet pakonomaisen tarpeen yrittää rinnastaa kouluampujat terroristeihin jotta voisit emansipoida (tämä lienee oikea termi) heidät "kyllä suomalaisetkin raiskaavat"-olkiukolla. Tästä asiasta ei kuitenkaan ole missään vaiheessa ollut kyse, vaan olennainen sisältö on juuri siinä moneen kertaan esitetyssä taustaorganisaatio-pohjassa, jota olet systemaattisesti jättänyt huomioitta. Ja vaikka olen kuinka yrittänyt tuoda esille, että samat ongelmat liittyvät myös muihinkin uskontoihin, et pysty havaitsemaan sitä vaan toistelet vain tuota muslimi-korttiasi aivan kuin kyse olisi jostain pelkästä yksinkertaisesta muslimipelosta, kun olen varsin selvästi moneen kertaan tuonut esille että uskonto on tässä vain väline. Tsiisus, alan hiljalleen ymmärtää oikeasti Halla-ahon turhautumista "suvaitsevistoon".
Ensinäkin, siis mitä? Eivätkö Neuvostoliiton kansalaiset (siviilit) olleet valtionsa kautta sodassa Suomen kanssa? Eikö heitä pidetty vihollisina? Olisiko Neuvostoliittolainen turistiryhmä voinut tulla ihmettelemään kauppatoria, jos olisivat vakuutelleet olevansa vain siviileitä?
Eivät varsinaisesti, organisoidussa sodankäynnissä siviiliväestöä ei ole sotatoimien kohde muutenkuin pommitusten yms. muodossa mutta hyvin harvassa ovat tilanteet länsimaisessa sodankäynnissä missä sotilasosastot johdetusti olisivat käyneet aseistamattomien siviilien kimppuun.
Tämä nyt vain sattuu olemaan osa näitä enemmän tai vähemmän allekirjoitettuja sodankäynnin sääntöjä eli nk. Geneven sopimus, perehdy hieman asiaan niin vältyt noloilta mokilta.
Ja vaikka Neuvostoliittolaista turistiryhmää ei olisi varmastikaan päästetty kauppatorille, ei heitä olisi kuitenkaan kyllä ammuttukaan noin ensimmäisenä, eli jo lähtökohtaisesti esimerkkisi on vähän typerä.
Koitin tuoda vain esiin sen, että on vähän eriasia taistella terveytensä kustannuksella aseistettua vihollista (tässä tapauksessa vaikka vihollisen tankkia) vastaan, kuin aseettomia siviileitä. Toki, jos sinä et näe näissä mitään eroa, niin myönnetään, meidän mielipiteet ovat aika kaukana toisistaan.
Taas ajattelet asiaa rajoittuneisesti organisoidun sodankäynnin perspektiivistä. Kyllä, konventionaalisessa sodassa on olemassa käsite ei-taistelija, mutta nyt puhumme uskonsodasta jossa on vain oikeauskoisia ja vääräuskoisia, ei niinkään sotilaita ja siviileitä. Tässä kontekstissa uskonsoturi käy vain taistoon vihollisiaan vastaan, Geneven sopimuksia yms. ei ole ratifioitu uskonsotiin. Sen sijaan siviileitä tappava sotilas rikkoo kv. sopimuksia ja siten syyllistyy sotarikoksiin. Kyse on vain siitä ettei uskonsodille ole vastaavia sopimuksia ja juridiikkaa, toivottavasti sitä ei koskaan tarvitakaan.
Mutta koska niitä ei ole, ei myöskään voida keinotekoisesti väittää uskonsoturien syyllistyvän ns. kiellettyyn sotaan, koska ei ole yleispätevää erottelua uskontaistelijoitten ja ei-taistelijoitten välillä. Tästä syystä terroristejakaan ei tuomita Haagissa muitten sotarikollisten kanssa.
Tämä ei ole mielipidekysymys, vaan ihan puhdas käsite-ero, mutta et ole selvästikään vaivautunut perehtymään asiaan tarpeeksi.