Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 140 012
  • 24 186

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Korjaa jos olen väärässä, mutta ilmeisesti asia koskee sitä, että puolustelet tuota tamperelaisten Vapaa ajattelijoiden lähettämää sianpää-tempausta sillä, että se tuottaa vähemmän vahinkoa kuin irakilaistaustaisen terrori-isku Tukholmassa?

Ettei nyt kenellekään tule väärinkäsityksiä, kyseessähän tuskin kuitenkaan ovat Tampereen Vapaa-ajattelijat Ry, vaan lähinnä jotkut "Vapaat Ajattelijat". Sanamuodoistasi voisi hyvin tulkita nimittäin tuon ensimmäisen merkityksen.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp

On kyllä ihan pakko todeta, että outoa on ajatustesi juoksu.

Totta helvetissä sianpää aiheuttaa vähemmän tuhoja, kuin pommi, mutta kukkakimpussa ei ole niitä hajuhaittojakaan, eikä tarvetta viattoman elikon tarpeettomalle lahtaamiselle, näitä mielivaltaisuuksia voi kyllä keksiskellä rajattomiin, mutta ei niistä selviä mihin kantaa otetaan, vai otetaanko mihinkään.

Sitä en vaan käsitä mistä sä näitä valintatilanteita oikein reviskelet, kun mielivaltaisesti aasinsiltoja asioiden välille rakentelet, vai onko sinusta afganistanissa syntynyt Irakilainen yhtä kuin suomen somaliyhdistys? Perustelutkin olis kiva yhtäläisyydelle kuulla.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ettei nyt kenellekään tule väärinkäsityksiä, kyseessähän tuskin kuitenkaan ovat Tampereen Vapaa-ajattelijat Ry, vaan lähinnä jotkut "Vapaat Ajattelijat". Sanamuodoistasi voisi hyvin tulkita nimittäin tuon ensimmäisen merkityksen.

Noh noh, juuri odottelin väännön siirtyvät tuonne Jumala-ketjun puolella, jossa kiihkeimmät paasaisivat Vapaa-ajattelijoiden toimista..

Joudun kyllä itsekin allekirjoittamaan TosiFanin kirjoituksen, mutta silti Surukukulle pisteet asiallisesta vastauksesta JypFabun viestiin. Oikein voi kuvitella kuinka mielen traktori pärisi kyntäen synonyymipeltoa ja äestäen vertauskuvasarkaa. Siinä aitaa kaatui ja hevoset väänsi torttua. Sai kyllä hymyn huulille. Kiitos. Lisäksi haluaisin asiaan täysin liittymättömästi vielä muistuttaa ko. nimimerkille, että jouluposti on lähettävä viimeistään 15. päivä..

Edit:

No, voinenhan minä teitille "vapaa-ajattelijoille" joulut pyynnöstä toivottaa, ilman osoitetta jää kyllä kukkaset toimittamatta, vaan ajatushan lie tärkein ja kaikkein vähiten kenellekään haittoja aiheuttavakin, eiköstä vaan.

Kiitokset vain, mutta tuo "muistutus" oli kyllä tarkoitettu enemmän tuolle vastapelurillesi. Ettei jää (joulu)paketit lähettämättä..
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kiitokset vain, mutta tuo "muistutus" oli kyllä tarkoitettu enemmän tuolle vastapelurillesi. Ettei jää (joulu)paketit lähettämättä..

Aah, no voi helvata, on ihan pakko myöntää pienuutensa näin korkealentoisen soveltavan psykologian lennossa, mä en enää ymmärrä edes kuka vastailee ja kenelle... ,sorry, my bad. Hyvät joulut tulkoon kuitenkin.
 

jarnoz1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, Seppo Räty
Itse en henkilö kohtaisesti halua vuosien päästä herätä, johonkin fucking ulinaan ja joikuun. Kohtahan täällä varmaan kerran päivässä pitää kaikkien kumartaa ja huutaa matolla polvillaan.

Joten ei kiitos. Ei ole rikkaus.

Tämä tästä aiheesta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viimeisimpiä viestejä lukiessa voisi tulla sellaiseen johtopäätökseen, että Oulu-Jyväskylä-Pori alueella on liian monta alkuperäistäkin kulttuuria.

Mutta itse aiheesta eli ilmeisesti epäonnistuneeksi Al-Qaidan terroriteoksi tuota ollaan laittamassa sen sijaan että se olisi ollut vain yksittäisen sekopään puuhastelua. Mielenkiintoiseksi homman tekee se, miten esim. tämä herra on saanut levitettyä pyhää sanaa Suomessa?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Minä ainoastaan huomautin sinua selittelyn lopettamisesta. Olen lukenut sinun juttujasi kahdessa ketjussa, tässä ja Marjamäen taklausta koskevassa ketjussa. Molemmissa olet kirjoittanut "kovan" mielipiteen, tässä ketjussa symppasit sianpään lähettäjiä ja Marjamäki ketjussa vihjasit Marjamäen useammasta aivopierusta tällä kaudella. Molemmissa ketjussa olet selitellyt puhumisiasi, mutta et ole pystynyt kertomaan perusteita kirjoituksillesi niitä pyydettäessä, tässä ketjussa niitä pyysi mjr ja Marjamäki ketjussa ak. Tästä faktasta ainoastaan muistutin sinua.

Ja keksi parempia solvauksia, olen toiminut toistakymmentävuotta erityisopettajana, siinä ammatin luontaisetuna on jokapäiväiset solvaukset. Mutta antaa tämän nyt olla tällä kertaa, katsotaan missä seuraavaksi törmätään.
 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Itse en henkilö kohtaisesti halua vuosien päästä herätä, johonkin fucking ulinaan ja joikuun. Kohtahan täällä varmaan kerran päivässä pitää kaikkien kumartaa ja huutaa matolla polvillaan.

Joten ei kiitos. Ei ole rikkaus.

Tämä tästä aiheesta.

Taito kirjoittaa oikein on rikkaus. Samoin kielemme omintakeinen ja laaja kirosanavarasto.

Itse asiaan voisin sanoa, että asun itse kaupunginosassa, jonka väestöstä ulkomaalaisia on 31,8 prosenttia. Jos ulkomaalaisiksi lasketaan myös siirtolaistaustaiset, prosentti on lähemmäksi 50. Muslimeja väestöstä on 14,7 prosenttia (Suomessa alle prosentti).

Kertaakaan en ole herännyt mihinkään ulinaan tai joikuun, enkä ole kuullut, että kukaan muukaan olisi valitellut. Joskus harvoin olen herännyt sunnuntaina kirkonkellojen ääneen, mutta ei sekään minua haittaa. Kaupunki itsessään on mitattu monesti maailman parhaaksi kaupungiksi asua ja on varmasti maailman turvallisimpia suurkaupunkeja, jos ei peräti kaikista turvallisin. Minulla ei ole yhtään pahaa sanaa sanottavana tästä monikulttuurisesta miljoonakaupungista.

Tällä kirjoituksella en halua ottaa kantaa sen kummemmin mihinkään.

Lähinnä vain ihmetyttää joidenkin suomalaisten suunnaton pelko vierasta kohtaan. Ehkä juuri tämä pelko (jota eräs puolue käyttää hyväkseen kampanjoinnissaan) estää järkevän ja rakentavan maahanmuuttokeskustelun syntymisen.

Kuvaavaa on, että useiden havaintojeni perusteella verkkolehtien uutisten kommenttiosioissa useimmiten viimeistään 15. - 20. viestissä spämmätään maahanmuutosta, koski itse uutinen sitten lentoemäntien lakkoa, Wikileaksia, Irlannin pankkikriisiä tai Suomen jalkapallomaajoukkuetta.

Kriittinen ja rakentava keskustelu on aiheellista. Pelon ja vihan sävyttämä mesoaminen (sekä niiden perusteella kampanjoiminen) sen sijaan äärettömän kontraproduktiivista.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Viimeisimpiä viestejä lukiessa voisi tulla sellaiseen johtopäätökseen, että Oulu-Jyväskylä-Pori alueella on liian monta alkuperäistäkin kulttuuria.

Mutta itse aiheesta eli ilmeisesti epäonnistuneeksi Al-Qaidan terroriteoksi tuota ollaan laittamassa sen sijaan että se olisi ollut vain yksittäisen sekopään puuhastelua. Mielenkiintoiseksi homman tekee se, miten esim. tämä herra on saanut levitettyä pyhää sanaa Suomessa?

Miten lie noiden kulttuurien kanssa?

Kiinnostavaa/yllättävää tuossa uutisessa sen sijaan oli noiden koraaniopettajien nuori ikä, mahtaako tuo olla yleistäkin noiden kooraaniheppujen systeemissä? Tämmönen alkuperäiskulttuurin tuote automaattisesti ajattelee, ettei ihan noin poikaset mistään uskonasioista voi olla millään tavoin perillä, ainakaan johtotähtenä. Osaltaan kyllä asiaa (intoa paukutteluun) se kyllä selittää, yleensähän nuo nuoret kuumakallet omaa kaikkea muuta paitsi viisautta tietojensa hallintaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viimeisimpiä viestejä lukiessa voisi tulla sellaiseen johtopäätökseen, että Oulu-Jyväskylä-Pori alueella on liian monta alkuperäistäkin kulttuuria.

Mutta itse aiheesta eli ilmeisesti epäonnistuneeksi Al-Qaidan terroriteoksi tuota ollaan laittamassa sen sijaan että se olisi ollut vain yksittäisen sekopään puuhastelua. Mielenkiintoiseksi homman tekee se, miten esim. tämä herra on saanut levitettyä pyhää sanaa Suomessa?

Tämä vain todistaa, että rajojen sulkemisella ei pystytä estämään mahdollisia terroritekoja Suomessa, siihen tarvitaan muunlaisia toimenpiteitä. Suomen turvallisuusorganisaatiot tekevät varmasti hyvää työtä, mutta valitettavasti tuollainen verkko ei ole pitävä. Tärkeintä on asenteiden muokkaaminen, niin suomalaisten kuin maahanmuuttajien parissa. Suomeen pitää muodostua rauhanomainen muslimiyhteisö, joka toimii Suomen turvallisuuden hyväksi. Tämä ei tarkoita löysempää maahanmuuttopolitiikkaa tms. vaan parempaa kotouttamista sekä keppiä että porkkanaa. Toisaalta se vaatii suomalaisilta suvaitsevaisuutta ja järkeä, ei mitään sianpäiden lähettämisiä. Mikäli tässä epäonnistutaan, jossain vaiheessa kyllä räjähtää.
 

Fordél

Jäsen
Eli myös, jos Vanhanen on musta luupää, mä voin laittaa sianpään sulle tulemaan ja siinä on Vanhaselle viesti, sä saat pelkkiä hajuhaittoja ja jos tyhmyyksissäs teet siitä aladobia ja syöt sen tulee mahanpuruja, mutta Vanhanen sai viestin. Tietääkö nyt esimerkin vanhanen saaneensa viestin sinun mielestäsi?

Ei voi muuta sanoa kuin, että repesin tälle hienolle vertaukselle! Erään kirjoittajan logiikan mukaanhan se siis menisi juuri noin.

On tämäkin kyllä käsittämättömän hieno ketju ja tyydyn vain seuraamaan sivusta näinkin rikastuttavaa keskustelua. Toivotaan, että keskusteluiden lopputuloksena vähenisi edes vähän se pelko joka monella tuntuu olevan vieraita kulttuureja kohtaan.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä vain todistaa, että rajojen sulkemisella ei pystytä estämään mahdollisia terroritekoja Suomessa, siihen tarvitaan muunlaisia toimenpiteitä.

Juuri näin. Perunan linkittämä Husein Muhammedin kirjoitus on täyttä asiaa.

Tärkeintä on asenteiden muokkaaminen, niin suomalaisten kuin maahanmuuttajien parissa.

Tässä on juuri se suurin ongelma. Minä en vaan pidä kauhean hyvänä asenteena sitä, että asioista ei voida puhua vaan ollaan kusisukassa kuin Neuvostoliiton aikana. Ja kun joku sitten uskaltaa arvostella esim. pakolaispolitiikka(vrt. Suomen ja Neuvostolliiton välisiä suhteita), niin sitä heristetään sormella ja aletaan kutsumaan tyhmäksi/rasistiksi, kun on ottanut pimeydessä pidettävän asian esille. En millään jaksa uskoa, että juuri pakolaispolitiikka olisi Suomessa täydellinen, kun kaikki muutkin asiat ovat jatkuvasti päivitysten tarpeessa.

Myös oman alkuperäisväestön tuomitseminen kokonaisuudessaan ääriliikkeiden takia tuntuu olevan tällä hetkellä muodissa(esim. Päivi Lipponen). Ja vaikka enemmistön luokittelu(rasisteiksi, alkoholisteiksi ja väkivaltaisiksi) olekaan jostain syystä rasisimia, niin se valitettavasti lisää Suomessa äärioikeiston kannatusta.

Ja niin kuin muutama sivu sitten kirjoitin, Ruotsin epäonnistunutkin terroriteko on historiallinen tapahtuma, joka pitäisi käsitellä niin että se penaalin tylsinkin kumipää ymmärtää, että Al-Qaidan terroritekojen ja islamin uskon väliin ei voi laittaa yhtäläisyysmerkkejä, vaan kyse on äärilliikkeiden toiminnasta.
 

jarnoz1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, Seppo Räty
Voihan sitä muuttaa jonnekkin, jos haluaa nähdä monikulttuurista elämää. Mutta minusta on ihan mukava, että tunnen olevani suomessa ja täten osa tätä meidän kulttuuria.Miksi sitä pitää meille pakkosyöttää? Ei kaikkia vaan nappaa tanssia jossain nuotion ympärillä ja hakata samaan tahtiin rumpuja.
 

Jazerman19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masan Massiivinen, sympatiat Leafs
Erinomainen kirjoitus aiheesta - monikulttuurisuus.

Demokraattisen yhteiskunnan suurin uhka: islamistien ja rasistien epäpyhä allianssi - Uusi Suomi puheenvero

Hyvää kamaa, sanat eivät riitä.

Paljon oli mies kirjoittanut asiaa, mutta mukaan oli mahtunut myös kliseitä tyyliin, että me länsimaissa tarvitsisimme muslimeja tänne esim. työvoimaksi . Itse taas olen sitä mieltä me emme tarvitse länsimaihin muuttavia muslimeja ollenkaan. Mitä ihmeen työllistävää vaikutusta, sillä on että Suomeen saadaan lähes luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä, joiden mahdollisuus työllistyä täällä on hyvin minimaaliset?

Mitään ongelmia ei lännen ja muslimikulttuurien välillä syntyisi, jos kaikki olisivat yhtä sivistyneitä, kuten tämä juristi-mamu. Valitettavasti perusmuslimit vaikuttavat olevan täysin kykenemättömiä ottamaan vastaan heidän tapojaan ja uskontoaan koskevaa kritiikkiä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Voihan sitä muuttaa jonnekkin, jos haluaa nähdä monikulttuurista elämää. Mutta minusta on ihan mukava, että tunnen olevani suomessa ja täten osa tätä meidän kulttuuria.Miksi sitä pitää meille pakkosyöttää? Ei kaikkia vaan nappaa tanssia jossain nuotion ympärillä ja hakata samaan tahtiin rumpuja.

Niinpä, kaikki ei osaa ensinnäkään tanssia, vielä harvempi soittaa rumpua, eikä tulentekokaan näköjään itsestään selvä asia ole. Kanssakäyminen muista kulttuureista tulevien kanssa, joita riittää vaikka muille jakaa, ei liene täytä pakkosyötön merkistöä. Sen sijaan pelkoja lietsova massapostailu iterwebin erinäisillä keskustelupalstoilla aiheeseen liittyvissä, tai liittymättömättämissä puheenaiheissa tuon tunnusmerkistön täyttää. Motiiveja tähän voi sitten vain arvailla, eikä kovin helposti päädy lopputulemaan, että jotkut pelkää 24/8 kaikkea vierasta vellit housuissa, niputtaen samaan koriin koko maailman. Pakko kai se on kertoa, että vaikka olenkin kohdannut jos mistä tulevia eri kulttuurien edustajia, se ei ole poistanut mukavaa tunnettani, että olen suomessa ja osa tätä kulttuuria. Päin vastoin, ylpeyttä siitä on tuntenut, muttei ylemmyyttä.
 
Suomenmaa alitti jälleen kunnioitettavan journalismitason, kun sianpään lähettäjien uutisoitiin olevan rasisteja. Samaan uutiseen yhdistettiin myös ikkunoiden hajottaminen.

Joku pentele oli tilannut meikäläisen postiosoitteeseen Seiskan. Muistan myös, että ikkunaan heitettiin taannoin lumipallo. Olisikohan siinäkin rasistit asialla?

Tietenkään tämä paskauutisointi ja feministipiipertäjien puutteessaan pitämä rasismirallatus eivät ole maahanmuuttajien syytä. Epäilen kuitenkin, että jännitteet eri kansallisuuksien välillä lisääntyvät ja täysin turhaan.

Itse asiassa tämä eriarvoinen uutisointi ylläpitää rasismia ja luo kahtiajakoa yhteiskuntaan.
Parasta kotouttamista on kohdata maahanmuuttajia arjessa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Joku pentele oli tilannut meikäläisen postiosoitteeseen Seiskan. Muistan myös, että ikkunaan heitettiin taannoin lumipallo. Olisikohan siinäkin rasistit asialla?

Ei toki. Mutta, jos sinulle joka olisit uskonnollisista (esim. hindu tai jainilainen tms.) tai muista syvän vakaumuksellisista syistä syömättä vaikkapa nyt naudan lihaa, lähetettäisiin postissa lehmän pää "Hyvää joulua!"-kortilla, niin kyllähän tuon joku herkempi voisi tulkita rasistiseksi teoksi. Tai toki näissä molemmissa tapauksissa, todellisessa ja keksityssä, kyse on enemmän vakaumuksen pilkkaamisesta kuin etniseen taustaa kohdistuvasta ivasta eli tässä mielessä kyse ei periaatteessa ole rasismista. Sitä en silti ymmärrä, että kuinka tuo Seiska- tai lumipallo-esimerkki tähän liittyivät..

Parasta kotouttamista on kohdata maahanmuuttajia arjessa.

Tästä ehdottoman samaa mieltä. Mitä enemmän näitä ghettoja ,tai niiden alkuja, Suomeenkin syntyy, niin sitä otollisempi maaperä se on kaikille ääri-ilmiöille. Tämä sama toki toimii ihan kantasuomalaistenkin kohdalla. Haluaisin laittaa esimerkiksi Persujen kannatuksen vähätuloisissa lähiöissä, mutta jätetään nyt laittamatta.
 
Sitä en silti ymmärrä, että kuinka tuo Seiska- tai lumipallo-esimerkki tähän liittyivät..



Tästä ehdottoman samaa mieltä. Mitä enemmän näitä ghettoja ,tai niiden alkuja, Suomeenkin syntyy, niin sitä otollisempi maaperä se on kaikille ääri-ilmiöille. Tämä sama toki toimii ihan kantasuomalaistenkin kohdalla.


Jotta sianpään lähettäminen Somaliliiton toimistolle voitaisiin osoittaa rasistiseksi, niin silloin asiaa uutisoineen Suomenmaan toimittajan on nähdäkseni pitänyt tietää, että sianpään lähettäjät ovat tietäneet teon uskonnollisen loukkaavuuden.
Seiska liittyi verrokkina. Suhtaudun kyseiseen julkaisuun kielteisesti, kuten muslimit sianlihaan. Näin ollen lähettäjä on loukannut minun arvojani.
Lumipallo liittyi verrokkina tuohon ikkunoiden hajottamiseen. Pääsemme siis jälleen kerran siihen, että suurinpiirtein jokainen teko, joka kohdistuu maahanmuuttajiin, esitetään rasistisena tekona. Mielestäni vaikutin voi olla myös jokin muu.

Kantasuomalaisten kohdalla kynnys päästä pois "ghetosta" on mielestäni helpompaa mm. kielitaidon vuoksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jotta sianpään lähettäminen Somaliliiton toimistolle voitaisiin osoittaa rasistiseksi, niin silloin asiaa uutisoineen Suomenmaan toimittajan on nähdäkseni pitänyt tietää, että sianpään lähettäjät ovat tietäneet teon uskonnollisen loukkaavuuden.

Miksi he olisivat lähettäneet sen sianpään, jolleivat olisi tienneet teon uskonnollista tai yleistä loukkaavuutta? Jolleivat he olisi tienneet, että muslimeille sika on saastainen eläin, niin tuskin he sianpäätä olisivat lähettäneet vaan paketissa olisi voinut tulla ihan minkä tahansa eläimen pää, ts. tuskin he sattumalta päätyivät sianpäähän.

vlad.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Jotta sianpään lähettäminen Somaliliiton toimistolle voitaisiin osoittaa rasistiseksi, niin silloin asiaa uutisoineen Suomenmaan toimittajan on nähdäkseni pitänyt tietää, että sianpään lähettäjät ovat tietäneet teon uskonnollisen loukkaavuuden.

Eli aivan oikeasti meinaat, että ihan sattumalta on paketti tuohon osoitteeseen lähtenyt ja klassinen kaakin pää on vaihtunut velipontevaan? Älä nyt jaksa.. Eiköhän näille "haja-asutusalueen natseillekin" ole löytynyt joku peruskoulun loppuunsuorittanut sukulainen tai kirjekaveri Saksasta, joka tästä hieman joskus vihjaissut.

Seiska liittyi verrokkina. Suhtaudun kyseiseen julkaisuun kielteisesti, kuten muslimit sianlihaan. Näin ollen lähettäjä on loukannut minun arvojani. Lumipallo liittyi verrokkina tuohon ikkunoiden hajottamiseen. Pääsemme siis jälleen kerran siihen, että suurinpiirtein jokainen teko, joka kohdistuu maahanmuuttajiin, esitetään rasistisena tekona. Mielestäni vaikutin voi olla myös jokin muu.

Esimerkit ovat tämän tapauksen kohdalla, noh sanotaan nyt vaikka kauniisti, että huonoja, vaikka lapsellinen olisikin ehkä oikeampi termi. En viitsi niihin nyt sen enempää puuttua.

Ymmärrän noista hämäristä esimerkeistä huolimatta mitä ilmeisesti ajat takaa ja totta on, että suomalaisessa lehdistössä on paljon parannettavaa objektiivisen uutisoinnin osalta. Tässä kohtaa ei vain oikein päde nyt tuo sama rasismiuutisointiväittämä/vääristely, joka tuli esiin Tampereen tuhopolton yhteydessä. Aika vaikeaahan tuota on nähdä ei-uskontoon-viittaavaksi teoksi, vaikka kuinka vastaan omassa pääkopassaan ämpyilisi.

Kantasuomalaisten kohdalla kynnys päästä pois "ghetosta" on mielestäni helpompaa mm. kielitaidon vuoksi.

Tämä on aivan totta, mutta toisaalta aivan samalla mekanismilla tällainen vähätuloisten ja heikosti koulutettujen suomalaisten kerääntyminen samalle alueelle luo ongelmia. Toki kielitaito on ehdoton vaatimus integraatiolla ja kyllähän tämä varmasti myös tiedostetaankin. Muistan ainakin taannoisen vuoden pakolaisnaisen eli Fatbardhe Hetemaj:n vaatineen tätä pakollista kielikoetta maahanmuuttajille, josta monien päättäjien osalta vaietaan.
 
Eli aivan oikeasti meinaat, että ihan sattumalta on paketti tuohon osoitteeseen lähtenyt ja klassinen kaakin pää on vaihtunut velipontevaan?


Tämä on aivan totta, mutta toisaalta aivan samalla mekanismilla tällainen vähätuloisten ja heikosti koulutettujen suomalaisten kerääntyminen samalle alueelle luo ongelmia.


En minä meinaa muuta kuin sitä, että toimittaja kirjoitti olettamuksensa pohjalta, ei tiedon.

Toki ja tuota on Suomessa ollutkin läpi historian. En kuitenkaan pidä sitä suotuisana kehityksenä tai ilmiönä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös