Itse en henkilö kohtaisesti halua vuosien päästä herätä, johonkin fucking ulinaan ja joikuun. Kohtahan täällä varmaan kerran päivässä pitää kaikkien kumartaa ja huutaa matolla polvillaan.
Joten ei kiitos. Ei ole rikkaus.
Tämä tästä aiheesta.
Taito kirjoittaa oikein on rikkaus. Samoin kielemme omintakeinen ja laaja kirosanavarasto.
Itse asiaan voisin sanoa, että asun itse kaupunginosassa, jonka väestöstä ulkomaalaisia on 31,8 prosenttia. Jos ulkomaalaisiksi lasketaan myös siirtolaistaustaiset, prosentti on lähemmäksi 50. Muslimeja väestöstä on 14,7 prosenttia (Suomessa alle prosentti).
Kertaakaan en ole herännyt mihinkään ulinaan tai joikuun, enkä ole kuullut, että kukaan muukaan olisi valitellut. Joskus harvoin olen herännyt sunnuntaina kirkonkellojen ääneen, mutta ei sekään minua haittaa. Kaupunki itsessään on mitattu monesti maailman parhaaksi kaupungiksi asua ja on varmasti maailman turvallisimpia suurkaupunkeja, jos ei peräti kaikista turvallisin. Minulla ei ole yhtään pahaa sanaa sanottavana tästä monikulttuurisesta miljoonakaupungista.
Tällä kirjoituksella en halua ottaa kantaa sen kummemmin mihinkään.
Lähinnä vain ihmetyttää joidenkin suomalaisten suunnaton pelko vierasta kohtaan. Ehkä juuri tämä pelko (jota eräs puolue käyttää hyväkseen kampanjoinnissaan) estää järkevän ja rakentavan maahanmuuttokeskustelun syntymisen.
Kuvaavaa on, että useiden havaintojeni perusteella verkkolehtien uutisten kommenttiosioissa useimmiten viimeistään 15. - 20. viestissä spämmätään maahanmuutosta, koski itse uutinen sitten lentoemäntien lakkoa, Wikileaksia, Irlannin pankkikriisiä tai Suomen jalkapallomaajoukkuetta.
Kriittinen ja rakentava keskustelu on aiheellista. Pelon ja vihan sävyttämä mesoaminen (sekä niiden perusteella kampanjoiminen) sen sijaan äärettömän kontraproduktiivista.