Nyt kun tentin suorittamisen takia olen hetken varsinaisella asunnnollani, niin tuodaan nyt sitten esille muutama juttu, kun materiaalit ovat käsillä. Valitettavasti en nyt kovin kattavasti kerkeä vastailemaan, koska kiirettä pitää!
Voin olla. Euroopan ihmisoikeussopimus pätee myös turvapaikanhakijoihin eikä sen mukaisesti ketään voida palauttaa kuolemaan. Oikeus elämään, vapauteen ja turvallisuuteen. Nythän kielteisestä päätöksestä turvapaikanhakija voi viime kädessä valittaa Europaan ihmisoikeustuomioistuimeen. Siinä mielessä ihan samasta asiasta kysymys.
Ei siellä noin sanota. Vai haluatko antaa tarkan lainauksen? Se, että asiansa voi viime kädessä viedä kansallisten muutoksenhakujen jälkeen EIT:lle kertoo, että... Asiansa voi viedä sinne! Siihen on siis oikeutettu ihan kuka tahansa, mistä asiasta vain. Eri asia sitten on, onko sille perusteita. Valitusperusteina on mm.
konkreettinen sopimusrikkomus. Joskin juuri näissä karkotustapauksissa olisi mahdollinen myös aikaisempi puuttuminen, jos tuleva rike olisi
ilmeinen. Tämä nyt edelleen edellyttää aktiivista palauttamista, ja osuvin vertaus siihen olisi, jos juutalainen karkotettaisiin 1940-luvun alun Saksaan.
Mutta mennäänpä nyt tuohon Geneven-sopimukseen. Epäilen kyllä edelleen nimimerkki Jupsterin vilpittömyyttä tämän asian suhteen, mutta aihe on kieltämättä monisyinen, joten jätän syytökset tekemättä.
Otteita Kari Hakapään "uusi kansainvälinen oikeus"
"Valtiolla ei ole ollut yleistä velvollisuutta vastaanottaa alueelleen muiden maiden kansalaisia (tai kansalaisuudettomia). Sen sijaan omista kansalaisistaan valtioiden on huolehdittava: kansalaiselle tulee aina olla mahdollisuus palata kotimaahansa."
"Selkeää
velvoitetta myöntää pakolaiselle turvapaikka ei kansainvälisistä yleissopimuksista löydy. Sen sijaan kantavana periaatteena on ns. non-refoulement-kielto eli valtion velvollisuus olla palauttamatta pakolaista maahan, jossa tämä todennäköisesi tulisi vainon kohteeksi"
"YK:n pakolaissopimuksen perusteella on pakolainen tiivistäen määritelty henkilöksi, joka 1) on kotimaansa ulkopuolella eikä voi palata sinne, koska 2) hänellä on perusteltua syytä pelätä 3) joutuvansa siellä vainon kohteeksi 4) rodun, uskonnon, kansallisuuden, tiettyyn yhteiskunnalliseen ryhmään kuulumisen tai poliittisen mielipiteen vuoksi. Pakolainen on myös 5) vailla kotivaltionsa suojelua"
"Entäpä mitäpä tarkoitetaan kysymykseen tulevalla vainolla? Pakolaissopimuksen mukaista palautuskieltoa koskeva säännös anta tähän vastauksen: non-refoulement-kielto koskee pakolaisen palauttamista sellaiseen valtioon, jossa hänen henkensä tai vapautensa joutuisi uhatuksi. Paitsi henkeä ja vapautta uhkaavat vaarat myös esimerkiksi kidutus ja muu inhimillinen kohtelu täyttävät tarkoitetun "vainon" tunnusmerkistön."
"Pakolaissopimusten mukainen pakolaisen määritelmä on yksilökeskeinen. Sen tuoma turva kohdistuu kerrallaan yhteen henkilöön ja hänen pelkoonsa kotivaltiossa uhkaavasta vainosta. Kehitysmaissa, varsinkin Afrikassa, on pakolaiskäsitteelle annettu laajempi, kollektiivinen merkitys. Sen sisältämän pakolaisen määritelmän alkuosa on tosin identtinen YK:n sopimuksen kanssa, mutta
lisäksi määritelmässä luetellaan pakolaisuuden syinä ulkoinen hyökkäys, miehitys, ulkomainen määräysvalta ja tapahtumat, jotka ovat vakavasti järkyttäneet yleistä järjestystä pakolaisen kotimaassa."
"Vaikka turvapaikkahakemus hylättäisiinkin, hakijalle voidaan "suojelun tarpeen perusteella" myöntää
oleskelulupa Suomessa. Tällöin edellytyksenä on, että henkilöä "uhkaa kotimaassaan tai pysyvässä asuinmaassaan kuolemanrangaistus, kidutus tai muu epäinhimillinen kohtelu tai hän aseellisen selkkauksen tai ympäristökatastrofin vuoksi ei voi sinne palata"
Ylläolevasta selviää hyvin se, että vaikka valtaosa tänne tulevista ovat
turvapaikanhakijoita, lähes kaikki ovat oleskeluluvalla Suomessa, eivät turvapaikalla. Minkä lisäksi selviää, että esim. sotaa pakenevat ihmiset eivät ole pakolaismääritelmän mukaisia pakolaisia. Tämä non-refoulement-kielto ei siis koske heitä. Tämähän on tietenkin juridisesti loogista. Koska ei ole juridista syytä vainolle, ei myöskään voida palauttaa tahojen käsiin, jotka "vainoavat", eli ei rikota pakolaisen palauttamista koskevaa kieltoa, koska kyseessä ei ole pakolainen. Se on sitten kokonaan toinen asia, että onko tällainen suhtautuminen asiaan todellakaan perusteltua. Mutta juridiselta kannalta on Jupsterinkin kyllä turha muuta väittää.
En tiedä oliko tuossa mitään uutta. Joutusin tekemään "valikointia", mutta jokainen voi itse tarkastaa ko. teoksesta, jätinkö jotain oleellista pois.
Olen koko aika puhunut näistä kansainvälisistä sopimuksista, ja niiden mukaan - tosiaan - emme ole velvollisia antamaan turvapaikkaa. Se, että tämä non-refoulement-kielto käytännössä tekee asian sen kaltaiseksi, että ei liene diplomaattisita syistä mahdollista kääntää kaikkia, Viroon, Venäjälle, Ruotsiin tms. Kansainväliset sopimukset sen kyllä mahdollistavat, muut valtiot tuskin siihen kovin helpolla suostuisivat. Tämä voi vaikuttaa todelliselta hiusten halkomiselta, mutta periaatteellisella tasolla _helvetin_ tärkeä seikka. Varsinkin kun koko aika vedotaan KV-sopimuksiin. Ja en edelleenkään ole sen kannalla, että suora käännytys kaikille.
PS. Toivottavasti nimeltämainitsematon, kolmikirjaiminen nimimerkkimme tulisi toisesta ketjusta trolli-inkvisitioimasta tännekkin! Tarvetta olisi, ja kohdekkin ilmiselvä, mutta onko kohde "väärä"... Uskaltaako tässä edes ihan hengitystään ryhtyä pidättelemään!?