Mutta miten pitää nämä kaksi asiaa selvästi erossa toisistaan?
Rasismin lyhyt määritelmä: rotuennakkoluulot, rotuerottelu, rotusyrjintä, rotukiihkoilu ja oman rodun suosiminen (Sivistyssanat).
Niin kauan kun tämä kritisointi kohdistuu kaikkeen muuhun kuin rotuun ja rodullisiin ominaisuuksiin (neekerit on laiskoja, neekerit on vähempiarvoisia tms.) kyse on muusta kuin rasismista. Jos kritisoidaan tekoja ja toimintamallia yleistämättä sitä koko rodutuun kuuluvaksi, ei minusta kyse oli rasismista. Jos kritisoidaan sitä, että tilastojen mukaan esim. irakilaiset ovat yliedustettuina raiskaustilastoissa, ei kyse ole rasismista vaan kritisoinnista ja jopa totuuden kertomisesta.
Miten esimerkiksi suhtautua kanssaveljeen tällä palstalla, joka näkee pääasiallisena tehtävänään pumpata tänne yksittäistapauksia maahanmuuttajien torveilusta, samaan aikaan kun hän vakuuttaa olevansa vain kriittinen maahanmuuttopolitiikalle?
Miten suhtautua palstalaiseen, joka yksittäistapausten nojalla näkee kaiken positiivisena? On hyvä huomioida, että kun näitä yksittäistapauksia tulee riittävästi niin ne eivät enää ole sellaisia, esim. juuri irakilaisten yliedustus raiskaustilastoissa. Jokainen yksittäistapaus rumentaa tätä tilastoa entisestään, joten tietyllä tavalla on oikeutettua kritisoidessa myös tuoda esille näitä yksittäistapauksia koska pienistä puroista muodostuu suuri virta.
Itse tulkitsen tämän niin, että kysymys on silloin rasismista, mutta ei löydy munaa tunnustaa sitä avoimesti.
Ihan vapaasti, saahan sitä niinkin tulkita mutta yleisestiottaen tulkintasi on väärin jos kritisointiin ei liity rodun halventamista, yleistämistä (esim. tyyliin kaikki neekerit varastaa tms.), aliarvioimista tms. seikkoja. On kyettävä tekemään ero sen suhteen mitä kritisoidaan ja kuinka kritisoidaan.
Tässä ketjussa olen monasti tullut havainneeksi sen, että kritisoijat leimataan ties minkä syyn varjolla ja siinä vaiheessa kun esille kaivetaan uutisia, tilastoja tai muuta dataa niin ryhdytään heiluttelemaan käsiä ja vetoamaan siihen, että kyse on yksittäistapauksesta, että kaikkiaan ulkomaalaiset on ihan jees-porukkaa. Ikävä kyllä suureen joukkoon mahtuu paljon mätiä omenoita ja kun otetaan huomioon sopeutumattomuus, kouluttautumattomuus (jopa lukutaidottomuus), nämä ovat seikkoja entisestään lisäämään ongelmia maahanmuuttajien ja valtaväestön välillä. Itsekunkin on koetettava sopeutua, opiskeltava, kouluttauduttava ammattiin, hakea töihin, perustaa firma jos siltä tuntuu, antaa lapsilleen tasa-arvoiset mahdollisuudet opintoihin eikä esim. lähettää lapsia yllättäen kesälomalla kotikonnuille saamaan oikeaoppista kasvatusta. Kuvitellaanpa, että muutan Japaniin. Aivan toiseen kulttuuriin, jossa on omat tavat, jossa ulkomaalaisia kohdellaan hyvinkin pitkälti toisen luokan kansalaisena, niin ei minulle ensimmäisenä tule mieleen vaatia suomalaisia tapoja työpaikalle, jos minulla olisi lapsia niin suomalaista tapakulttuuria kouluun tms. Sopeutuminen on kaiken a&o mutta tämä ei tarkoita sitä, että kaikki omasta kulttuurista ja identiteetistä tuhotaan vaan se tarkoittaa sitä, että omat tavat sopeutetaan valtakulttuurin tapoihin ja lakeihin.
vlad.