Ei nyt ihan noinkaa, lueppas uusiksi.
Maahanmuuttokriittinen näkökulma, se ääripää, dominoi keskustelua. Keskustelu on liian yksipuolista. Siinä haiskahtaa rasismi, siinä haiskahtaa nationalismi, populismi ja ksenofobia (muukalaisviha). Se on hyvin vastenmielistä", Stubb sanoo"
Ei kai tästä olla eri mieltä? Maahanmuuttokriittisten ääripään näkökulmat ovat saaneet aivan liikaa palstatilaa ja se on varmasti myös toisen ääripään tarkoitus jolla pyritään leimaamaan kaikki kriitikot ja estämään keskustelu.
Itse asiassa tuo Stubbin lause on erittäin huonosti muotoiltu. Hän tarkoittaa maahanmuuttokriittisillä nimenomaan näitä muukalaisvihamielisiä. Lauseen pitäisi olla: "Maahanmuuttokriittisen näkökulman ääripää jne." Itse olen maahanmuuttokriittinen, mutta sääli, että tämän termin alla ratsastaa myös kaiken maailman punaniskat.
Stubbin lausunto on sinänsä yllättävä ja monelle tuntuu tässäkin asiassa painavan eniten se, kuka minkäkin asian sanoo. Ihan saman lausunnon olisi voinut antaa melkein kuka tahansa poliittikko, ja sitä olisi sitten tulkittu sanojansa mukaan.