Eikö sinusta ole lainkaan outoa, että joku tulee suomeen esim. vainottuna tms. humanitäärisen syyn takia, mutta matkustaa kuitenkin takaisin sinne vapaaehtoisesti kun asuinpaikka suomesta on varmistettu ja tukihanat ovat auki? Kyllähän nämä lähettävät lapsiaankin tuonne.
Ei ole. Itse asiassa tunnenkin monta tällaista tapausta. Naapurinikin pakenivat Baghdadista joskus aikoinaan, kun amerikkalaiset pommittivat tehokkaimmillaan. Nyt heillä ei ole siellä enää mitään. Se vähän mitä jäi jäljelle, on omittu. Mutta he voivat kuitenkin käydä pohjois-Irakissa, tervehtimässä siellä asuvia sukulaisiaan. Baghdadissa heillä ei ole mitään, mihin mennä.
Joistakin maista on itse asiassa helppo paeta, siis rajan yli. Ja yhtä helppo on käydä siellä, vaikka ihan vaan katsomassa sukulaisia ym. perheenjäseniä. Mutta ei se tarkoita sitä, että sinne on silloin yhtä helppo jäädä asumaan pysyvästi.
Ajattele itse, jos Suomessa syttyisi sota ja joku pommittaisi Helsinkiä ja joutuisit jostain syystä pakenemaan Suomesta, vaikka esim. Italiaan. Voisithan sinäkin varmasti käydä esim. Rovaniemellä tervehtimässä sinne paennutta velipoikaa ja luikkia sitten taas Haaparannan kautta takaisin.
Minä en matkustaisi ystävieni luokse jos se aiheuttaisi hengenvaaraa, enkä varsinkaan lähettäisi sinne lapsia.
Eivät he menekään sinne, missä heidän henkensä on vaarassa. Mutta ei tämä estä heitä ylittämästä entisen kotimaansa rajaa joskus.
Sitäpaitsi, uuden passin kera pystyy liikkumaan joskus ihan hienosti. Ongelmana on vain se, että sen kanssa on lähes mahdotonta perustaa uusi elämä, entisessä kotimaassa, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
No, sinulle se tuntuu riittävän tai ainakin ymmärrät. Minäkin ymmärrän, mutta en halua suomeen yhtään muka-hädänalaista, vaan käyttäisin rahat mielummin oikeasti hädänalaisiin, jotka eivät oikeasti voi palata kotimaahansa.
Kukapa ei haluaisi näin ja minulle on ihan sama, miltä sinusta tuntuu.
Mutta nyt on vain niin, ettei kukaan pysy takaamaan tätä täysin, ei mitenkään.