Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 149 361
  • 24 186

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Jos lukemat ovat niin karut niin miksei yli 700 hakijasta ole enemmän kuin tuo määrä kutsuttu ikätesteihin? Toki kaikilla poliiseilla ei ole ollut resursseja, mutta sekään ei riitä todisteiksi.

On niitä monia muitakin syitä. Poliisit maksavat testit omasta pussistaan, jota ei tarkoitettu tähän tarkoitukseen. Oikeuslääketieteellisellä kyntä ja resurssit eivät kohtaa. Ikätesteihin ei lisäksi lähetä niitä jotka kuulusteluissa tunnustavat ja epävarmat tapaukset tulkitaan virhemarginaalissa testattavan eduksi.

Mutta ennenkaikkea säätelemättömiä testejä ei ole enää tehty kesäkuun jälkeen johtuen oikeusasiamiehen kielteisestä kannasta.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
On niitä monia muitakin syitä. Poliisit maksavat testit omasta pussistaan, jota ei tarkoitettu tähän tarkoitukseen.

Poliiseille osoitettiin lisäresursseja testejä varten.

Se on totta, että oikeuslääketieteelliset resurssit eivät ole riittävät. Testien pitää olla luotettavia ja tällä hetkellä testaajien määräkin on ollut riittämätön.

Nimimerkki Espeniin mitenkään viittaamatta niin pakolaisneuvonnan sivuilla on ihan hyvä tietopaketti yleisistä uskomuksista koskien turvapaikanhakijoita:

http://www.pakolaisneuvonta.fi/index_html?lid=90&lang=suo
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Totta. Turvapaikanhakijat sitoutuvat pitämään omana tietonaan yksityiskohdat ja lupaavat yleensäkin pitää suunsa kiinni kaikesta, jolla voitaisiin päästä salakuljettajien jäljille. He saavat tarkat ja yksinkertaiset ohjeet siitä, mitä kertoa viranomaisille.

Salakuljettajien lonkerot ulottuvat tosiaankin turvapaikanhakijoiden entiseen ja myös uuteen kotimaahan.

Hyvät vetovoimatekijät kannattaa siis säilyttää ettei järjestäytynyt rikollisuus pääse kuihtumaan.

Ajattele itse, jos Suomessa syttyisi sota ja joku pommittaisi Helsinkiä ja joutuisit jostain syystä pakenemaan Suomesta, vaikka esim. Italiaan. Voisithan sinäkin varmasti käydä esim. Rovaniemellä tervehtimässä sinne paennutta velipoikaa ja luikkia sitten taas Haaparannan kautta takaisin.

Maanpuolustus ei yltäkylläisyyden ja rauhan aikana ole yhteiskunnassa muodissa, mutta kaikki eivät edes silloin ajattele näin itsekkäästi.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Maanpuolustus ei yltäkylläisyyden ja rauhan aikana ole yhteiskunnassa muodissa, mutta kaikki eivät edes silloin ajattele näin itsekkäästi.

En nyt oikein ymmärrä, mitä tarkoitat. Mutta kuten varmasti tiedät, rajoja ylitetään sotien ja levottomuuksien aikana paljonkin, puolin ja toisin. Pakolaisen on siis periaatteessa helppo käydä moikkaamassa omassa maassaan, ilman että jää kiinni, eikä hän yleensä lähdekään testaamaan tätä vanhoille kotinurkilleen. Lapset taas ovat syyttömiä kaikkeen ja vaikka he jäisivätkin kiinni, niin ei heitä yleensä pidätetä, koska he tietävät kyllä, että siitä alkaa pitkä diplomaattinen kirjeenvaihto ja negatiivinen julkisuus.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
En nyt oikein ymmärrä, mitä tarkoitat. Mutta kuten varmasti tiedät, rajoja ylitetään sotien ja levottomuuksien aikana paljonkin, puolin ja toisin. Pakolaisen on siis periaatteessa helppo käydä moikkaamassa omassa maassaan, ilman että jää kiinni, eikä hän yleensä lähdekään testaamaan tätä vanhoille kotinurkilleen. Lapset taas ovat syyttömiä kaikkeen ja vaikka he jäisivätkin kiinni, niin ei heitä yleensä pidätetä, koska he tietävät kyllä, että siitä alkaa pitkä diplomaattinen kirjeenvaihto ja negatiivinen julkisuus.

Tarkoitin että ei ole validia vertailla valistuksen rationalismin läpikäynyttä yhteiskuntaa, joka tällä hetkellä elää poikkeuksellista yltäkylläisyyden aikaa ja toisaalta heimoyhteiskuntaa, johon ei ole kehittänyt rationaalista yhteiskuntakoneistoa.

Anyway, ei minua juurikaan edes kiinnosta turvapaikkapolitiikan yksityiskohdat vaan järjestelmä ja yhteiskunnan tila sen takana. Viittasin aikaisemmin vähemmistövaltuutetun selvitykseen sen vuoksi että se kertoo miten asioita hoidetaan pitkälti maagisen ajattelun pohjalta.

Tässäkin ketjussa monet kirjoittajat, niin puolesta kuin vastaan, harrastavat modernismin ajalle tyypillistä yhteiskuntainsinöröintiä, siitä että 2000-luvun yhteiskuntavaiheessa olevalla Suomella olisi mahdollisuus kontrolloida maahanmuuttoa hallitusti. Tosiasiassa Suomi on pikemminkin siirtolaisvirtojen avuton sivustaseuraaja, jolla on vain muutama siirto käytettävissään maahanmuuttajamäärien hallitsemiseksi/rajoittamiseksi. Tästä esimerkkinä on termi "kotiuttaminen", jossa ollaan ehkä modernismin yhteiskuntainsinöröinnin vaiheesta siirrytty hallitsemattomaan ajopuuvaiheeseen ja jossa väestön homogenisointi ei olisi enää saavutettavissa aiemman mallin mukaisesti.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Nyt päästään asiaan. Minkälaisia ajatuksia sinulla on tuon linjan vetämisen suhteen?

Olen niitä jo jonkin verran tässä ketjussa tuonut esille, lienevät kutenkin hautautuneet useiden sivujen taa koska keskustelu on käynyt tässä aivan viimeaikoina kovin kiivaana, johtuen varmasti Sellon tapahtumista.

Tuolloin toi esille muun muassa seuraavia asioita:

-Pakolaisten tms. karkottaminen maasta avoimemmakin toiminnaksi ts. selkeästi rikollinen aines ei pääse hyötymään yhteiskunnan porsaanreistä. En tarkoita, että ensimmäisistä rikoksista ryhdytään ketään karkottamaan pl. todella vakaviin rikoksiin syyllistyneet henkilöt.

-Tiukempi rajanveto perheiden yhdistämiskysymyksissä. Nyt aukkoja on olemassa ja niiden olemassa olo aiheuttaa ihmiselvästi närää kansalaisten keskuudessa eli ankkurilapset.

-Selkeämpi tiedotuspolitiikka yleisellä tasolla. Kerrotaan mitä tehdään ja missä mennään. Selkeyttä tiedotukseen uusien päätösten tullessa ajankohtaisiksi vrt. kattoon syleskely, sitä pidetään edelleen ainoana toimintana (varastelun) ohella johon pakolaiset tms. voivat osallistua. Eli kerrotaan opinto- ja työvaatimuksista tms.

-Rajoitetaan humanitaarista maahanmuuttoa, kyllä, olen sitä mieltä, että sitä voidaan rajoittaa ja kohdentaa paremmin kuin nykyään tehdään. Sen sijaan en näe ongelmaa Geneven-sopimuksen alaisessa toiminnassa tai siinä, että maahamme otetaan sellaisia turvapaikanhakijoita jotka todella ovat henkilökohtaisesti vainon alaisina, esim. ihmisoikeustaistelijat kotimaissaan.

-Kohdennetaan apua myös lähelle kriisialueita esim. leireille. Infran rakentaminen, koulutusprojektit (muistaakseni Somalimaassa on tällaista toimintaa järjestetty somali-pakolaisille). Pidän itse pitkällä tähtäimellä tärkeämpänä sitä, että apua kohdennetaan myös sinne missä se kriisipesäke on jos suinkin mahdollista. Nyt apua ei juuri voi Somaliaan viedä mutta esim. sinne missä pakolaisia on paljon: Somalimaa, Etiopia tms.

-Opinto ja työvaatimuksiin liittyen, luodaan konkreettisella tavalla toimiva järjestelmä joss on tarjolla porkkanaa ja myös keppiä. Mitä ahkerampi olet niin vastineeksi tulee lisää oikeuksia tjsp.

No tässä näitä alkuun.

vlad.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tästä esimerkkinä on termi "kotiuttaminen", jossa ollaan ehkä modernismin yhteiskuntainsinöröinnin vaiheesta siirrytty hallitsemattomaan ajopuuvaiheeseen ja jossa väestön homogenisointi ei olisi enää saavutettavissa aiemman mallin mukaisesti.

Siirrytty? Näitä juttuja lukiessani saan sellaisen käsityksen, ettei olla edes koskaan oltu linjalla, joka näyttäisi jonkun mielestä hyvältä ja sen päälle sitten moni kutsuu kehitystä hyysäykseksi.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tuolloin toi esille muun muassa seuraavia asioita:

-Pakolaisten tms. karkottaminen maasta avoimemmakin toiminnaksi

-Tiukempi rajanveto perheiden yhdistämiskysymyksissä.

-Selkeämpi tiedotuspolitiikka yleisellä tasolla.

-Rajoitetaan humanitaarista maahanmuuttoa,

-Kohdennetaan apua myös lähelle kriisialueita esim. leireille.

-Opinto ja työvaatimuksiin liittyen, luodaan konkreettisella tavalla toimiva järjestelmä joss on tarjolla porkkanaa ja myös keppiä.

No tässä näitä alkuun.

vlad.

Näin ensivilkaisulla olisit valmis käynnistämään aika ison koneiston. Eikö se tulisi paljon halvemmaksi veronmaksajille, että otetaan vastaan mukavasti ne muutamat sadat pakolaisia vuodessa, keskitytään auttamaan heidät alkuun kunnnolla uudessa kotimaassaan ja evribadi häpi?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Näin ensivilkaisulla olisit valmis käynnistämään aika ison koneiston. Eikö se tulisi paljon halvemmaksi veronmaksajille, että otetaan vastaan mukavasti ne muutamat sadat pakolaisia vuodessa, keskitytään auttamaan heidät alkuun kunnnolla uudessa kotimaassaan ja evribadi häpi?

En usko että tulisi yhtään halvemmaksi mutta mielellään kuulisin sinun laskelmasi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Näin ensivilkaisulla olisit valmis käynnistämään aika ison koneiston. Eikö se tulisi paljon halvemmaksi veronmaksajille, että otetaan vastaan mukavasti ne muutamat sadat pakolaisia vuodessa, keskitytään auttamaan heidät alkuun kunnnolla uudessa kotimaassaan ja evribadi häpi?

Politiikkaa ei pitäisi tehdä yhden vuoden tähtäimellä, ei siis pakolaispolitiikkaakaan vaan asettaa pidemmälle meneviä tähtäimiä, joiden avulla pyritään välttämään parhaansa mukaan väärinkäytökset ja samalla tekemään myös kantasuomalaisille selväksi pakolaisten tms. velvollisuuden ja oikeudet. Ikävä kyllä nyt on riittävästi ongelmia ja niitä tulee lisää jollei tehdä selkeitä linjanvetoja, ei auta, että ollaan everibadi häpi koska sellainen tilanne ei tule olemaan vaan yhtä suurempi osa kansalaisista vaatii sanojen oheen tekoja. Listallani toin niitä esille, eikä se mielestäni ole edes mikään radikaali lista. Kovempiakin vaatimuksia olisi(n) voinut esittää.

vlad.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
En usko että tulisi yhtään halvemmaksi mutta mielellään kuulisin sinun laskelmasi.

Okei, yritän lyhyesti, mutta en viitsi alkaa takertumaan summiin.

-Pakolaisten tms. karkottaminen maasta avoimemmakin toiminnaksi

Jos tätä toimintaa laajennetaan, niin sitä varten pitää varmasti käynnistää sitten omia tutkijalautakuntia ja yksikköjä, jotka panevat homman toteen. Pitää asettaa mielellään selvät rajat, missä tapauksissa karkoitus voi olla se paras vaihtoehto, keitä se koskee, milloin ja mihin maihin voi karkoittaa, miten se pannaan aina toteen jne. Tämä maksaa paljon enemmän, kuin miltä sana karkoitus tuntuu ensilukemalla.
Mainitsin jo tuossa ylempänä, että esim. Irak ei ottanut yhdessä välissä vastaan irakilaisia, jotka eivät saaneet turvapaikkaa Ruotsista. Minne he sitten olisi voitu karkoittaa, jos tämä olisi ollut ajankohtaista?

-Tiukempi rajanveto perheiden yhdistämiskysymyksissä.

Sama juttu tässä. Tiukempi ei tarkoita suinkaan sitä, että homma sujuu pienemmällä koneistolla, vaan pikemminkin päinvastoin. Tarvitaan lisää resursseja vetämään rajat oikeisiin paikkoihin, jotta virkamiehet osaavat tehdä oikeat ratkaisut.
Ja voiko tätä rajaa muutella kovin ominpäin, ilman että asiaa käsitellään kansainvälisesti? Eikös suurin osa tästä tule juuri kansainvälisten sopimusten ja suositusten mukana?

-Selkeämpi tiedotuspolitiikka yleisellä tasolla.

Yleensä tällaisissa tapauksissa, silloin kun ne toteutetaan, nimitetään informaatiovastaavia ja perustetaan jopa osastoja tiedoitusta hoitelemaan. Siis lisäkustannuksia ja usein sitten asioista, joita kansan ei tarvitse edes tietää.

-Rajoitetaan humanitaarista maahanmuuttoa,

Suomen osuus Euroopassa taitaa olla alle prosentin. Onko tässä jotain rajoittamista, ilman että naapurimaat alkavat taas vetämään näistä vitsejä?

-Kohdennetaan apua myös lähelle kriisialueita esim. leireille.

En tiedä, mutta minulla on sellainen käsitys, että Suomi osallistuu jo ulkomaanapuun, johon sisältyy myös työ ja apu kriisialueilla. Mutta auttaminen kriisialueilla maksaa myös paljon rahaa. Paikalle on saatava henkilökunta päivärahoineen, heille asunnot, konttorit, loma/kotimatkat, jne jne. Muistan kun Ruotsi kustansi Saudi-Arabiaan pienen sairaalateltan Kuwaitin kriisin aikoihin. Se teltta, toimitus ja henkilökunta maksoi 200000 Euroa, kun se oli pystytetty, eikä silloin oltu vielä otettu vastaan yhtään potilasta.

P.S. Tästä teltasta vielä sen verran, että se osoittautui sitten myöhemmin täysin tarpeettomaksi, sillä he eivät saaneet sinne yhtään potilasta. - Tai saivat yhden!! Joku omista oli ampunut itseään vahingossa jalkaan ja häntä siellä sitten hoivailtiin €:-)

-Opinto ja työvaatimuksiin liittyen, luodaan konkreettisella tavalla toimiva järjestelmä joss on tarjolla porkkanaa ja myös keppiä.

Tähän en osaa vastata. Vlad voi varmaan hieman tarkentaa, mitä tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Politiikkaa ei pitäisi tehdä yhden vuoden tähtäimellä, ei siis pakolaispolitiikkaakaan vaan asettaa pidemmälle meneviä tähtäimiä, joiden avulla pyritään välttämään parhaansa mukaan väärinkäytökset ja samalla tekemään myös kantasuomalaisille selväksi pakolaisten tms. velvollisuuden ja oikeudet.


Olen tästä kanssasi samaa mieltä. Siksi ihmettelenkin, miksi debatti lähtee niin usein tämän päivän tilanteesta. Eihän lapsen syntymän yhteydessäkään puhuta lamasta, tai korkeasuhdanteesta jne, vaan kaikki ymmärtävät, että tulokset näkyvät vasta vuosien päästä.

Kantasuomalaisten informointi on myös jotain, jota pitäisi tehostaa. Ja kuka pystyisi sitä tekemään paremmin, kuin pakolainen ja turvapaikan hakija itse? Miksei tähän kiinnitetä huomiota? Noh, kielitaito vaikuttaa tähän varmasti myös paljon, mutta kyllä sekin olisi järjestettävissä.
Muistan kun katselin kerran Pyykkösen ohjelmaan, jossa hänellä oli vieraanaan kaksi maahanmuuttajaa ja muutama suomalainen virkamies. Näillä kahdella maahanmuuttajalla oli aivan selvästi paljon kerrottavaa ja sanottavaa, mutta koko debatti kuoli, kun yksi virkamiehistä piti pienen jäykän esitelmän ja kehoitti maahanmuuttajia olemaan kuin suomalaiset.

Miten siis päästä samoille linjoille maahanmuuttajien kanssa, jos koko keskustelu lähtee yksipuolisesti vain kantasuomalaisilta? Voiko kaikki mennä silloin oikein?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Olisi muuten mukava tietää, mitä mieltä jengi on noista etnisten ravintoloiden työntekijöistä, jotka tekevät töitä jopa kolmen euron tuntipalkalla.

Täällä Ruotsissahan hommasta puhuttiin yhdessä välissä paljon. Esim. McDonalds käytti siivousfirmoja, jotka puolestaan maksoivat 2:sta tunnista maahanmuuttajille, jotka tekivät itse asiassa töitä koko yön.

Uskomatonta ihmisten hyväksikäyttöä.
 

HemmoP

Jäsen
Uusi rahastusautomaatti avattu, olkaa hyvä (tummat)mamut :

http://mediaseuranta.blogspot.com/2009/12/uusi-suomi-maahanmuuttajat-valittivat.html

Pitkä juttu, mutta kannattaa lukea moniosaajien keinot ja tavat ja katsoa mitä mahdollisuuksia työnantajalla on vastata niihin ennenkuin korvattavaksi napsahtaa 50.000€. Varsinkin kohta "väitetty etninen syrjintä" ja kantajien kertomat näytöt ovat mielenkiintoisia vs. työnantajan toimet asian ratkaisemiseksi.
 

HemmoP

Jäsen
Olisi muuten mukava tietää, mitä mieltä jengi on noista etnisten ravintoloiden työntekijöistä, jotka tekevät töitä jopa kolmen euron tuntipalkalla.

Täällä Ruotsissahan hommasta puhuttiin yhdessä välissä paljon. Esim. McDonalds käytti siivousfirmoja, jotka puolestaan maksoivat 2:sta tunnista maahanmuuttajille, jotka tekivät itse asiassa töitä koko yön.

Uskomatonta ihmisten hyväksikäyttöä.


On helvetin väärin ja siitä on rangaistava lain mukaan. Kun Suomeen tullaan/ollaan, niin kaikkien on lähtökohtaisesti toimittava lain mukaan, koskee myös etnisiä työnantajia. Tuollaisista työnantajista näkisin mieluummin tehtävän esimerkkejä kuin edellisessä viestissäni olevasta suomalaisesta yrittäjästä.


Lisään hieman edittiä: Kyse ei ole pelkästään siitä, ettei työntekijöitä kohdella kaltoin, vaan yleisestä kilpailutilanteesta yritysten välillä. Viranomaistoiminnan tehokkuus on ainoa keino rehellisesti kaiken maksavalle yritykselle tulla toimeen kun kilpailijana on harmaantalouden ja ihmiskaupan käyttäjä. Nyky trendi on, että työntilaajaa ei kiinnosta paskan vertaa kuka ja miten työ tehdään kunhan se on halpaa.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos tätä toimintaa laajennetaan, niin sitä varten pitää varmasti käynnistää sitten omia tutkijalautakuntia ja yksikköjä, jotka panevat homman toteen. Pitää asettaa mielellään selvät rajat, missä tapauksissa karkoitus voi olla se paras vaihtoehto, keitä se koskee, milloin ja mihin maihin voi karkoittaa, miten se pannaan aina toteen jne. Tämä maksaa paljon enemmän, kuin miltä sana karkoitus tuntuu ensilukemalla.
Mainitsin jo tuossa ylempänä, että esim. Irak ei ottanut yhdessä välissä vastaan irakilaisia, jotka eivät saaneet turvapaikkaa Ruotsista. Minne he sitten olisi voitu karkoittaa, jos tämä olisi ollut ajankohtaista?

Jo nyt poliisi toimeenpanee tarvittaessa karkoituksia, mutta niistä ei sen suurempaa meteliä pidetä muutamaa poikkeustapausta lukuunottamatta eli järjestelmä on jo olemassa, sille vain lisää valtuuksia toimintaan ja selkeytetään esim. sitä kuinka rikollisten kohdalla toimitaan. Ei ole järkevää kansantaloudellisesti pitää täällä asumassa pakolaisia, turvapaikanhakijoita tms. jotka ovat syyllistyneet toistuviin rikoksiin (joilla on pitkähkö rikosrekisteri). Jos näille toistuviin rikoksiin syyllistyneille (jotka eivät ole saaneet kansalaisuutta) ei tehdä mitään, se on samalla signaali muillekin, että valtiovalta ei ryhdy toimiin heitä kohtaan, joten samalla tielläö voidaan kulkea edelleenkin.

Voi tuntua tylyltä mutta Suomi ei saa olla kehto jossa paapotaan rikollisia. Jos he eivät muuta tapojaan niin palautus joko maahan josta he ovat tulleet Suomeen tai maahan josta he ovat kotoisin. Se ei saa olla Suomen ongelma mitä heille sitten tapahtuu.

Sama juttu tässä. Tiukempi ei tarkoita suinkaan sitä, että homma sujuu pienemmällä koneistolla, vaan pikemminkin päinvastoin. Tarvitaan lisää resursseja vetämään rajat oikeisiin paikkoihin, jotta virkamiehet osaavat tehdä oikeat ratkaisut.
Ja voiko tätä rajaa muutella kovin ominpäin, ilman että asiaa käsitellään kansainvälisesti? Eikös suurin osa tästä tule juuri kansainvälisten sopimusten ja suositusten mukana?

Ymmärtääkseni Suomen ei ole loppujen lopuksi mikään pakko noudattaa muita kuin Geneven sopimuksia. Eivät muutkaan maat niitä täysin noudata, joten miksi meidän pitäisi olla poikkeus, tai Ruotsin kansankodin?

On myös huomioitava, että perheiden yhdistämistä koskeva järjestelmä on jo olemassa, se vain antaa nyt mahdollisuuden väärinkäytöksiin. Usein byrokratiaa karsimalla saadaan jo huomattavia säästöjä ja ne kohdentamalla kenttätyöhön kokonaisbudjettia ei välttämättä tarvitse korottaa laisinkaan.

Yleensä tällaisissa tapauksissa, silloin kun ne toteutetaan, nimitetään informaatiovastaavia ja perustetaan jopa osastoja tiedoitusta hoitelemaan. Siis lisäkustannuksia ja usein sitten asioista, joita kansan ei tarvitse edes tietää.

Tiedotusorganisaatiot ovat jo olemassa mutta niiden toiminnassa on puutteita. Ei tarvitse perustaa mitään uutta vaan hyödyntää olemassa olevia organisaatioita, ei sen pitäisi olla ongelma jollei siitä sellaista haluta tehdä.

Suomen osuus Euroopassa taitaa olla alle prosentin. Onko tässä jotain rajoittamista, ilman että naapurimaat alkavat taas vetämään näistä vitsejä?

Se on vain osoitus huonosta kansallisesta itsetunnosta jos niistä vitseistä vetää herneen nokkaansa. Jos rajoituksiin ei ryhdytä tilanne muuttuu, Suomesta, etäisyyksitä huolimatta, tuleekin kiinnostavampi kohde pakolaisten, humanitaaristen maahanmuuttajien ja muiden ryhmien havaitessa, että siellä ovia ei olekaan suljettu toisin kuin monissa muissa maissa.

En tiedä, mutta minulla on sellainen käsitys, että Suomi osallistuu jo ulkomaanapuun, johon sisältyy myös työ ja apu kriisialueilla. Mutta auttaminen kriisialueilla maksaa myös paljon rahaa. Paikalle on saatava henkilökunta päivärahoineen, heille asunnot, konttorit, loma/kotimatkat, jne jne.

Tässä onkin kyse juuri siitä pitkäntähtäimen politiikasta ja siitä mitkä asiat asetetaan etusijalle. Ja loppujen lopuksi ulkomailta tulevaa henkilökuntaa ei tarvitse kovinkaan paljoa ja usein nämä henkilöt ovat "vapaaehtoisia" eli he eivät vaadi mitään kauhean hyviä elinolosuhteista. Esim. Somalimaahan on varsin vähäisin panostuksin luotu ohjelmia joista hyötyvät somalimaan asukkaat sekä maahan saapuneen pakolaiset Somaliasta. On koulutusta, naisille ohjattuja toimintoja tms. Eikä tämä toiminta ole mitään kauheita summia maksanut. Uskon vieläpä, että nämä panostukset maksavat itsensä takaisin siten, että maahan tulevien humanitaaristen maahanmuuttajien määrä vähenee pidemmällä tähtäimellä laskettuna, jolloin toiminnasta hyödytään melkoisesti.

Olisin myös valmis kohdentamaan osan (osin hyödyttömästä) kehitysavusta tähän toimintaan ja valvomaan samalla, että toiminta kohdennetaan oikeaan osoitteeseen eikä korruptoituneille viranomaisille.

Tähän en osaa vastata. Vlad voi varmaan hieman tarkentaa, mitä tarkoittaa.

Kuten jupster jo viittasi niin humanitaarisilla maahanmuuttajilla ja muilla ryhmillä on opinto-/työvelvoite. En tiedä mikä on kokonaiskäytäntö mutta porkkanana voisivat olla edut joita ahkera em. ryhmiin kuuluva henkilö saa mikäli hän on motivoitunut ja aktiivinen opiskellessa/työskennellessä. Kielitaitoon panostaminen toisi etuja tms. Siinä vaiheessa kun on mahdollista työllistyä niin aktiivisesta panostamisesta siihen tulisi etuja, jollei sellaisia ole jo käytössä (tästä jupster on varmasti paremmin perillä).

vlad.
 

HemmoP

Jäsen
Turun monikulttuuristuminen edistyy odotetulla tavalla. Kaupungin johtajille etc, tutkijoille ja kukkahatuille tämä voi olla tosi yllättävää:


Turun Sanomat:

Muuttoliikkeen myötä Turku sai vuosien 2003 ja 2007 välillä takkiinsa yhteensä 115 miljoonaa euroa. Runsaasti veroja maksavat asukkaat häipyivät, ja tilalle tuli lähinnä pienituloisia.

http://www.ts.fi/online/lahialue/103234.html
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jo nyt poliisi toimeenpanee tarvittaessa karkoituksia, mutta niistä ei sen suurempaa meteliä pidetä muutamaa poikkeustapausta lukuunottamatta eli järjestelmä on jo olemassa,

Mutta sen laajentaminen menisi ilman lisäkustannuksia? Yleensäkin, ehdotat melkein joka kohdassa toiminnan laajentamista, mutta ei vaikuta siltä, että näet mitenkään erikoisesti, että kaikki tuollainen maksaa paljon rahaa. Monesti kannattaa antaa sille pakolaiselle työpaikka, eikä tehdä asioista turhan monimutkaisia.

sille vain lisää valtuuksia toimintaan ja selkeytetään esim. sitä kuinka rikollisten kohdalla toimitaan.

Valtuudet eivät ole mitenkään riittävä asia, vaan kysymys on monesti isosta prosessista. Jo se MINNE jonkun voi karkoittaa on usein ylivoimainen tehtävä viranomaisille. Siihen tarvitaan kirjeenvaihtoa, keskusteluja yms. yms. Lisäksi, suurin osa näistä maista ei edes vastaa, kun aletaan kyselemään saako lähettää yhden karkoitetun.
Mutta on tietenkin selvä juttu, että jonkun toisen voi laittaa joskues kevyesti lentokoneeseen.
Lakia ei tosin saataisi koskaan samaksi kaikille. Se sopiiko se modernin oikeusvaltion käytäntöön onkin sitten toinen asia, josta voimme myös keskustella....

Ei ole järkevää kansantaloudellisesti pitää täällä asumassa pakolaisia, turvapaikanhakijoita tms. jotka ovat syyllistyneet toistuviin rikoksiin (joilla on pitkähkö rikosrekisteri).

Onko sinulla tästä jotain faktaa? Puhutko rikollisista, joilla oli rikosrekisteri jo tänne tullessaan, vaan rikollisisista, jotka ovat hankkineet sen täällä? Mihin vetäisit sitten rajat, ennen kuin alkaisit heitä karkottamaan? Suomen kansalainen, miten teet sellaisen pakolaisen kanssa? Entäs miten kauan pitää asua Suomessa, ennen kuin selviää fillarin varastamisesta saman rangaistuskäytännön mukaan, kuin kantasuomalainen? Miten toimia, jos yksi perheenjäsen on tehnyt rikoksia, jotka täyttävät sinun kriteerisi karkoitukseen? Koko perhekö ulos, vain oletko valmis lähettämään esim. isän tiehensä? Entäs toisen- tai kolmannen polven siirtolainen? Mitä teet sairaiden ihmisten kanssa? Mihin vedät niissä rajan? Onko ok tehdä rikos, jos on esim. sodan turmelema, suomalaisten lääkäreiden lääkkeitä täyteen pumppaama raakki? Karkoittaisitko vielä sitten sellaisen ihmisen "kun ei osaa kunnolla?"
Kuten varmasti tiedät, näitä asioita voidaan värkkäillä pilkun tarkkuudella tappiin asti, mutta uskon, että lopuksi tullaan kuitenkin siihen tulokseen, että on parempi käyttää järjestelmiä, joita sovelletaan jo nyt Suomessa, eikä luoda raamatun kokoista, joka tapausta erikseen kattavaa pykäläviidakkoa.

Voi tuntua tylyltä mutta Suomi ei saa olla kehto jossa paapotaan rikollisia.

Suomi ei ole sellainen maa. Mutta niin kauan kun otetaan vastaan ihmisiä toisista maista, voi olla varma, että mukana tulee myös rikollista ainesta. Näin, oli sitten kysymys mistä kansallisuuksista tahansa.
Toiseksi, jos kerran otetaan vastaan ja aletaan kantamaan vastuu ihmisistä, niin minusta se tulee tehdä myös vaikeuksien edessä. Rikollisuus ei ole mikään mahdoton asia käsitellä.

Jos he eivät muuta tapojaan niin palautus joko maahan josta he ovat tulleet Suomeen tai maahan josta he ovat kotoisin. Se ei saa olla Suomen ongelma mitä heille sitten tapahtuu.

Ei. Minusta asia on niin, että jos heidät kerran otetaan vastaan Suomessa ja heille myönnetään turvapaikka Suomessa, niin silloin heidät myös tuomitaan rikoksistaan Suomen lakien ja käytännön mukaan. Eihän Ruotsikaan karkoita suomalaisia rikollisia suomeen, vaan rankaisee heitä omien lakiensa mukaan.
Tänä päivänä n. 200 suomalaista rikollista istuu ulkomailla vankiloissa. Tässä ei ole mukana kansalaisuutensa vaihtaneet.

Tuo palauttaminen kuulostaa usein samalta, kuin jos veisi koiranpennun takaisin, kun se kusee lattialle.

Mutta en kuitenkaan halua olla tässä asiassa täysin järkkymätön. Henkirikoksen tehneen voi minusta kyllä minusta karkoittaa kotimaahansa, jos se onnistuu.

Ymmärtääkseni Suomen ei ole loppujen lopuksi mikään pakko noudattaa muita kuin Geneven sopimuksia. Eivät muutkaan maat niitä täysin noudata, joten miksi meidän pitäisi olla poikkeus, tai Ruotsin kansankodin?

Jos Suomi haluaisi todellakin mennä täysin omia teitään, niin silloin pitäisi minun käsittääkseni erota ensimmäisenä EU:sta. Mutta jos katsoo maita, jotka eivät ole EU:n jäseniä, niin myös he ottavat vastaan turvapaikanhakijoita ja pakolaisia. Suurin osa modernista maailmasta siis ottaa osaa tähän työhön. Joten ei tuo oma tiekään ole täysin toimiva ratkaisu.

Tiedotusorganisaatiot ovat jo olemassa mutta niiden toiminnassa on puutteita.

Varojen puutteessa...

Se on vain osoitus huonosta kansallisesta itsetunnosta jos niistä vitseistä vetää herneen nokkaansa.

Suomea painostettiin paljon siihen aikaan, kun maa ei ottanut vastaan yhtään turvapaikanhakijoita. Yleensäkin, aika ikävä tilanne tehdä yhteistyötä Euroopan maiden kanssa, tilanteessa, jossa ollaan poimimassa itse vain rusinat kakun päältä. Kuka tykkää katsella sellaista toimintaa?

Jos rajoituksiin ei ryhdytä tilanne muuttuu, Suomesta, etäisyyksitä huolimatta, tuleekin kiinnostavampi kohde pakolaisten, humanitaaristen maahanmuuttajien ja muiden ryhmien havaitessa, että siellä ovia ei olekaan suljettu toisin kuin monissa muissa maissa.

Ovien aukominen, tai sulkeminen ei ratkaise mitään, vaan se mitä niiden sisäpuolella tapahtuu.

Esim. Somalimaahan on varsin vähäisin panostuksin luotu ohjelmia joista hyötyvät somalimaan asukkaat sekä maahan saapuneen pakolaiset Somaliasta. On koulutusta, naisille ohjattuja toimintoja tms.

Eräs vanha ystäväni asui joskus aikoinaan Zimbabwessa. Silloin, kun maa muuttui Rhodesiasta. Hän voisi varmasti kertoa sinulle samoja tarinoita kuin minulle, miten rahat jaetaan. 10% voi kulkeutua hyvällä tuurille sinne, minne oli tarkoituskin. Loput osataan kyllä huijata parempiin suihin. Eivätkä suomalaiset ole kyllä tietääkseni kunnostautuneen missään kansana, jota ei voisi vetää nenästä...

Eikä tämä toiminta ole mitään kauheita summia maksanut.

Lue: ei tähän toimintaan ole niin paljon sijoitettu.

Uskon vieläpä, että nämä panostukset maksavat itsensä takaisin siten, että maahan tulevien humanitaaristen maahanmuuttajien määrä vähenee pidemmällä tähtäimellä laskettuna, jolloin toiminnasta hyödytään melkoisesti.

Poliittinen sekasorto ei ota huomioon sitä, mitä joku pikkuinen Suomi on sijoittanut jonnekin Somaliaan. Jos Suomen sijoittamat rahat ovat auttaneet yhtä ihmistä, niin siellä sitä yhtä kohti löytyy 10 000 apua vailla olevaa.

Minusta siis on parempi sijoittaa ja panostaa toimintaan, joka on meidän omassa hallinnassamme.

Olisin myös valmis kohdentamaan osan (osin hyödyttömästä) kehitysavusta tähän toimintaan ja valvomaan samalla, että toiminta kohdennetaan oikeaan osoitteeseen eikä korruptoituneille viranomaisille.

Myös tässä olet valmis nostamaan kustannuksia. Lisäksi haluaisit päästä jotenkin mukaan valvomaan rahojen käyttöä. Ei mikään niin helppo tehtävä ja ymmärrät varmasti itsekin tehtäväsi vaikeuden.

Kuten jupster jo viittasi niin humanitaarisilla maahanmuuttajilla ja muilla ryhmillä on opinto-/työvelvoite. En tiedä mikä on kokonaiskäytäntö mutta porkkanana voisivat olla edut joita ahkera em. ryhmiin kuuluva henkilö saa mikäli hän on motivoitunut ja aktiivinen opiskellessa/työskennellessä.

Henkilökohtaisesti en olisi valmis kiertämään samaa asiaa. Paras on pitää huolta siitä, että kaikille halukkaille löytyy jonkunlaista työtä ja yrittäjäksi haluavia tuetaan alussa ja kunnolla. Olen nähnyt niin paljon esimerkkejä yrittäjyydestä maahanmuuttajien keskuudessa, etten epäröisi hetkeäkään käynnistää lisää tukitoimintaa tähän, vaikka se maksaisikin. Ja faktaa on, että maahanmuuttajat käynnistävät esimerkiksi omia yrityksiä tänä päivänä enemmän Ruotsissa, kuin ruotsalaiset itse.

Kielitaitoon panostaminen toisi etuja tms. Siinä vaiheessa kun on mahdollista työllistyä niin aktiivisesta panostamisesta siihen tulisi etuja, jollei sellaisia ole jo käytössä (tästä jupster on varmasti paremmin perillä).

Kielitaito on tärkeä asia ja tässä tulisi olla eliittiä ja luoda uusia mahdollisuuksia siihen, siten, että kaikilla on kunnon mahdollisuus opetella kieltä.

Muistan joskus itse aikoinaan, kun saavuin Ruotsiin. Aloitin heti työt, mutta työnantaja antoi kieliopetusta 240 tuntia, työajalla. Tein siis parina päivänä viikossa 4 tuntia töitä ja toiset neljä kielikurssilla. Tämän lisäksi oli mahdollisuus käydä kursseilla iltaisinkin, mutta tähän ohjattiin harvoin ja huonosti, eikä kielikurssien jälkeen seurattu mitenkään, miten oppi oli mennyt perille, eikä mitään jatkotoimia järjestetty yksilökohtaisesti. Tästä johtuen jotkut "putosivat penkkien väliin" ja luotiin ryhmä, joka ei oppinut koskaan kieltä. Ruotsissa on yhä 40 vuottakin maassa asuneita suomalaisia, jotka eivät osaa puhua Ruotsia. Koko asian avain on siinä, mitä tapahtuu ensimmäisenä kahtena vuotena.

Mutta samalla tavalla myös muissa kansallisuuksissa on paljon ihmisiä, joilla ei ole kielipäätä. Tai kielipää taitaa löytyä kaikilta, mutta rohkeus alkaa puhumaan on se toinen juttu. Jos on ujo luonteeltaan, niin oppii harvoin uusia kieliä. Hölösuu taas puhuu jo parin kuukauden päästä mitä vaan. Näitä asioita on vaikea ohjailla poliittisesti, ottamatta huomioon eri yksilöinen tarpeita ja kykyä oppia ja ymmärtää uusia asioita.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mutta sen laajentaminen menisi ilman lisäkustannuksia? Yleensäkin, ehdotat melkein joka kohdassa toiminnan laajentamista, mutta ei vaikuta siltä, että näet mitenkään erikoisesti, että kaikki tuollainen maksaa paljon rahaa. Monesti kannattaa antaa sille pakolaiselle työpaikka, eikä tehdä asioista turhan monimutkaisia.

Luetkohan niitä viestejäni laisinkaan ajatuksella vai suunnilleen ja kuvittelet sitten loput.

Jos katsotaan, että toimintaa tehostetaan ja organisaatiorakenteita muutetaan niin se ei välttämättä tuo niitä lisäkustannuksia kun vastaavasti toisaalla niitä poistuu siten kun esim. rikollinen ulkomaalaisaines poitetaan maasta ts. heidän yhteiskunnalle tuottamat kulut poistuvat (oikeudenkäyntikulut tms.), joita monien kohdalle on kertynyt kymmeniä, kuten esim. tälle karkotetulle somalimiehelle, jolla oli pitkä lista ehdollisia ja ehdottomia tuomioita mutta silti herran annettiin jatkaa rikollista puuhastelua maassa kohtuuttoman kauan. Kuinka paljon olisi tullut säästöä, jos mies olisi palautettu muutaman tuomion jälkeen pois maastamme. Laskehan huviksesi.

Valtuudet eivät ole mitenkään riittävä asia, vaan kysymys on monesti isosta prosessista. Jo se MINNE jonkun voi karkoittaa on usein ylivoimainen tehtävä viranomaisille. Siihen tarvitaan kirjeenvaihtoa, keskusteluja yms. yms. Lisäksi, suurin osa näistä maista ei edes vastaa, kun aletaan kyselemään saako lähettää yhden karkoitetun.
Mutta on tietenkin selvä juttu, että jonkun toisen voi laittaa joskues kevyesti lentokoneeseen.
Lakia ei tosin saataisi koskaan samaksi kaikille. Se sopiiko se modernin oikeusvaltion käytäntöön onkin sitten toinen asia, josta voimme myös keskustella....

Tehtävä on yksinkertainen. Tehdään valtuuksista selkeämmät, vähennetään turhaa byrokratiaa jonka jälkeen ohjeistukset ovat yksinkertaisemmat ja yksiselitteisemmät eli turha papereiden pyörittely jää pois mikä karsii kuluja ja lisää tehokkuutta ts. ei tarvitse laittaa lisää rahaa organisaation pyörittämiseen vaan entisillä tullaan toimeen (tai jopa vähemmälläkin).

Onko nytkään laki kaikille sama? Samasta rikoksesta prikulleen sama tuomio kaikille? Ei ole mutta silti Suomi lasketaan oikeusvaltioksi. Sama karkoituspäätöksiin, kyseessä on yksilöllinen toiminta mutta tarkoitus on se, että yhteiskunnan porsaanreikiä nämä rikolliset eivät pääse hyödyntämään.

Onko sinulla tästä jotain faktaa? Puhutko rikollisista, joilla oli rikosrekisteri jo tänne tullessaan, vaan rikollisisista, jotka ovat hankkineet sen täällä? Mihin vetäisit sitten rajat, ennen kuin alkaisit heitä karkottamaan? Suomen kansalainen, miten teet sellaisen pakolaisen kanssa? Entäs miten kauan pitää asua Suomessa, ennen kuin selviää fillarin varastamisesta saman rangaistuskäytännön mukaan, kuin kantasuomalainen? Miten toimia, jos yksi perheenjäsen on tehnyt rikoksia, jotka täyttävät sinun kriteerisi karkoitukseen? Koko perhekö ulos, vain oletko valmis lähettämään esim. isän tiehensä? Entäs toisen- tai kolmannen polven siirtolainen? Mitä teet sairaiden ihmisten kanssa? Mihin vedät niissä rajan? Onko ok tehdä rikos, jos on esim. sodan turmelema, suomalaisten lääkäreiden lääkkeitä täyteen pumppaama raakki? Karkoittaisitko vielä sitten sellaisen ihmisen "kun ei osaa kunnolla?"
Kuten varmasti tiedät, näitä asioita voidaan värkkäillä pilkun tarkkuudella tappiin asti, mutta uskon, että lopuksi tullaan kuitenkin siihen tulokseen, että on parempi käyttää järjestelmiä, joita sovelletaan jo nyt Suomessa, eikä luoda raamatun kokoista, joka tapausta erikseen kattavaa pykäläviidakkoa.

Eli onko asia ymmärrettävissä siten, että henkilö joka ei ole Suomen kansalainen, joka tehtäilee jatkuvasti rikoksia saa samat oikeudet kuin suomalainen? En suinkaan ole karkottamassa ketään ensimmäisestä rikoksesta mutta jos niitä aletaan tehtailla niin monon kuva perseeseen ja sillä selvä.

Yhteiskunnalle tulee varmasti halvemmaksi pitkällä tähtäimellä palauttaa rikollinen aines kun pitää heitä vankiloissa aiheuttamassa yhteiskunnalle ylimääräisiä kuluja. Tiedätkö kuinka paljon yksi päivä vankilassa maksaa? 2004 tilastojen mukaan noin 100 € (lähde: om.fi) Indeksikorotukset sun muut mukaan laskien luku on edelleen vähintäänkin sen 100 €. Tällä hetkellä ulkomaalaisten vankien osuus on Suomen vankiloissa yli 9% (Rikosseuraamusviraston mukaan) eli määrällisesti noin 375 kpl. Tietenkään kaikkia ei voida palauttaa takaisin, ei ensikertalaisia - heitä en palauttaisi, toisen kerran vankilaan joutuneet rikoksen mukaan mutta tämän jälkeen aletaan olla tilanteessa, jossa armoa on turha antaa. Tuoreimman suomalaisen tutkimuksen mukaan 35% ensikertalaisista palaa vankilaan (lähde: om.fi).

Niin ja puhun pääsääntöisesti henkilöistä jotka ovat "kerryttäneet" rikosrekisterin tänne tullessaan mutta mikäli tiedossa on, että henkilöllä on rikosrekisteri jo kotimaassaan niin portti kiinni. Tämän toteaminen on tietenkin vaikeaa, joten ensisijaisesti maahan ja sitten katsotaan kuinka sopeutuu ja jollei sopeudu niin pois maasta.

Toiseksi, jos kerran otetaan vastaan ja aletaan kantamaan vastuu ihmisistä, niin minusta se tulee tehdä myös vaikeuksien edessä. Rikollisuus ei ole mikään mahdoton asia käsitellä.

Niin kauan kuin henkilö ei ole Suomen kansalainen voidaan olettaa, että tarvittaessa hänet voidaan palauttaa joko siihen maahan josta hän tuli Suomeen tai kotimaahansa/lähtömaahan. Ei meillä ole mitään moraalista velvotetta kantaa vastuuta henkilöistä jotka eivät edes halua sopeutua yhteiskuntaamme, sellaisista jotka haluavat meillä on moraalinen velvollisuus kantaa vastuu.

Ei. Minusta asia on niin, että jos heidät kerran otetaan vastaan Suomessa ja heille myönnetään turvapaikka Suomessa, niin silloin heidät myös tuomitaan rikoksistaan Suomen lakien ja käytännön mukaan. Eihän Ruotsikaan karkoita suomalaisia rikollisia suomeen, vaan rankaisee heitä omien lakiensa mukaan.
Tänä päivänä n. 200 suomalaista rikollista istuu ulkomailla vankiloissa. Tässä ei ole mukana kansalaisuutensa vaihtaneet.

Vrt. yllä kuinka paljon suomalaisissa vankiloissa istuu ulkomaalaisia, muuten heistä noin 7% on ruotsalaisia, ei Suomi heitä ole palauttanut Ruotsiin, ainakaan toistiseksi.

Turvapaikan myöntäneet tuomitaan Suomen lakien mukaan, ja he istuvat vankilassa (mikäli saavat ehdottoman tuomion) mutta ei voida vaatia, että kannamme loputtomiin moraalista vastuuta henkilöstä joka ei edes halua integroitua yhteiskuntaamme millään tasolla.

[quote9Tuo palauttaminen kuulostaa usein samalta, kuin jos veisi koiranpennun takaisin, kun se kusee lattialle.[/quote]

Ei seinänpieluksiin kusevia somaleja olla palauttamassa mihinkään...

Mutta en kuitenkaan halua olla tässä asiassa täysin järkkymätön. Henkirikoksen tehneen voi minusta kyllä minusta karkoittaa kotimaahansa, jos se onnistuu.

Olen samaa mieltä.

Jos Suomi haluaisi todellakin mennä täysin omia teitään, niin silloin pitäisi minun käsittääkseni erota ensimmäisenä EU:sta. Mutta jos katsoo maita, jotka eivät ole EU:n jäseniä, niin myös he ottavat vastaan turvapaikanhakijoita ja pakolaisia. Suurin osa modernista maailmasta siis ottaa osaa tähän työhön. Joten ei tuo oma tiekään ole täysin toimiva ratkaisu.

Ensinnä yksinkertainen kysymys: Noudattavatko kaikki EU-maat tekemiään sopimuksia?

Vastaus: Eivät.

Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka Ranskasta ja Italiasta uusiin EU-maihin eli Romaniaan, Bulgariaan saakka. Ei EU:ssa jaeta mallioppilaille pisteitä tai pokaaleja. Korkeintaan saa hölmön maineen kun ei osaa ajaa edes vähäisemmässä määrin omaa etuaan. Niin, kannatan EU:ta mutta en kannata sitä, että tietyt valtiot pelaavat järjestelmällisesti omaan pussiinsa, jos kaikki toimisivat rehellisellä pohjalla voidaan vaatia, että Suomikin tekisi näin. Mutta kun eivät niin ei meidänkään, nähdäkseni, tarvitse.

Varojen puutteessa...

Niin tai toiminnan tehokkuuden tähden. Monasti maahanmuuttoasioissa (humanitaarinen ja pakolais) toiminta on sitä, että vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee.

vlad (jatkuu seuraavassa viestissä).
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
jatkoa edelliseen viestiin:



finnishninja kirjoitti:
Suomea painostettiin paljon siihen aikaan, kun maa ei ottanut vastaan yhtään turvapaikanhakijoita. Yleensäkin, aika ikävä tilanne tehdä yhteistyötä Euroopan maiden kanssa, tilanteessa, jossa ollaan poimimassa itse vain rusinat kakun päältä. Kuka tykkää katsella sellaista toimintaa?

Niin ja nyt Suomen pitäisi sitten ottaa vastaan niitä ja samalla ottaa vastaan suuret joukot ongelmia -> lisää kuluja tms. Parempi siis pitää ovi mahdollisimman kiinni ja hallita humanitaarinen maahanmuutto parhaansa mukaan. Ei siinä ole mitään järkeä, että Suomi tekee samat virheet joita muualla on tehty kun maahanmuutto on ollut hallitsematonta. Olkoot toiminta sitten vaikka sitä niiden rusinoiden poimimista pullasta.

Ovien aukominen, tai sulkeminen ei ratkaise mitään, vaan se mitä niiden sisäpuolella tapahtuu.

Siksipä sisäpuolella tapahtuvaa toimintaa onkin tehostettava ja kulurakennetta pienennettävä. Eräs keino tähän on juuri maahanmuuton (humanitaarinen) rajoittaminen, rikollisaineksen kanssa toimiminen tms. toimet.

Loput osataan kyllä huijata parempiin suihin. Eivätkä suomalaiset ole kyllä tietääkseni kunnostautuneen missään kansana, jota ei voisi vetää nenästä...

Siksipä kaivataan sitä asennemuutosta ja ryhdytään toimimaan tehokkaasti. Esittämään vaatimuksia myös vastakkaiselle päälle tai muutoin hommalle laitetaan stoppi.

Lue: ei tähän toimintaan ole niin paljon sijoitettu.

Tai lue: vähäiselläkin toiminnalla on saatu suurta hyötyä aikaan kun lapset pääsevät kouluun. Naisetkin saavat opetusta. Jos halutaan toimia tehokkaasti niin varoja ei tarvita kohtuuttomasti vaan oikealla sijoittamisella pienelläkin summalla voi saada suuren hyödyn.

Jos halutaan toimia tehottomasti niin ottakaamme mallia Afganistanista. Maahan on sijoitettu kansainvälisesti jo yli 18 mrd $ erilaisiin kehitysprojekteihin mutta edelleen maassa koululaiset ovat ilman kouluja, ilman oppivälineitä tms. Tietty maan kaaottinen tila vaikuttaa osaltaan asiaan mutta vastaavasti esim. Somalimaan tilanne osoittaa sen, että lohduttomiinkin oloihin on mahdollista saada parannuksia aikaan jos toiminta on tehokasta ja hyvin organisoitua. Eikä kuten Afganistanissa, jossa USA ja ISAF-johtoiset joukot ovat sulkeneet silmänsä Karzain hallinnon korruptiolta saadakseen mahdollisimman suuret toimintaoikeudet maassa.

Poliittinen sekasorto ei ota huomioon sitä, mitä joku pikkuinen Suomi on sijoittanut jonnekin Somaliaan. Jos Suomen sijoittamat rahat ovat auttaneet yhtä ihmistä, niin siellä sitä yhtä kohti löytyy 10 000 apua vailla olevaa.

Ei meidän tarvitse pelastaa kaikkia maailman ihmisiä vaan auttaa osa alkuun ja opettaa heille kuinka toimia jatkossa, jotta toivo paremmasta eläisi. Yksi voi opettaa toista, kaksi neljää, neljä kahdeksaa etc.

Huom: Somalia ja Somalimaa ovat kaksi eri asiaa. Somaliaan ei voida viedä muuta kuin humanitaarista apua mutta Somalimaahan voidaan viedä kaikkea muuta. Samaten minusta on turha raahata pakolaisleireiltä Suomeen tuhansia ihmisiä, joiden kyky integroitua yhteiskuntaamme on osoittautunut heikohkoksi vrt. kurdit, joiden integroituminen on nähdäkseni onnistunut huomattavasti paremmin.

Minusta siis on parempi sijoittaa ja panostaa toimintaan, joka on meidän omassa hallinnassamme.

Ikävä kyllä tilanne ei Suomessa ole kohta hallinnassamme jos radikaaleja muutoksia ei tehdä. En halua, että Suomeen tulee täysin ulkomaalaisia kaupunginosia, joissa ei suomalaiset uskalla iltaisin edes kulkea. (Tällaisia kaupunginosia on jo kasvamassa Helsinkiin ja ymmärtääkseni Turkuunkin).

Myös tässä olet valmis nostamaan kustannuksia. Lisäksi haluaisit päästä jotenkin mukaan valvomaan rahojen käyttöä. Ei mikään niin helppo tehtävä ja ymmärrät varmasti itsekin tehtäväsi vaikeuden.

Luetko tekstiä ollenkaan?

Ei lisäämään vaan kohdentamaan ts. kehitysapua ei lisätä tippaakaan vaan nykyisestä kehitysavusta kohdennetaan rahaa kriisitoimintaan esim. pakolaisleireille, joihin infran rakentamista, opetustoimintaa, terveydenhuoltoa tms. Eikä tähän tarvita loputonta joukkoa valvojia vaan uudelleen sijoitusta ja selkeämpää koordinaatiota toiminnassa. Ja tästä kehitysavusta lohkaistusta summasta maksetaan palkkoja varsinaisille työntekijöille, jollei heidän palkkaa maksa jokin muu instanssi. Minusta on järkevämpää auttaa myös ihmisiä kehittämään olojaan lähellä aluperämaata tai siellä kuin raahata heitä toiselle puolen maapalloa.

Henkilökohtaisesti en olisi valmis kiertämään samaa asiaa. Paras on pitää huolta siitä, että kaikille halukkaille löytyy jonkunlaista työtä ja yrittäjäksi haluavia tuetaan alussa ja kunnolla. Olen nähnyt niin paljon esimerkkejä yrittäjyydestä maahanmuuttajien keskuudessa, etten epäröisi hetkeäkään käynnistää lisää tukitoimintaa tähän, vaikka se maksaisikin. Ja faktaa on, että maahanmuuttajat käynnistävät esimerkiksi omia yrityksiä tänä päivänä enemmän Ruotsissa, kuin ruotsalaiset itse.

Tietenkin yrittäjiksi ryhtymistä voi ja pitää kannustaa siinä vaiheessa kun edellytykset siihen ovat olemassa. Mutta ensin on lähdettävä liikkeelle siitä, että on luotava ne edellytykset, ts. juuri opiskelu ja työnteko hakuprosessin aikana.

Kielitaito todellakin on täekeä asia, siihen tulee panostaa kunnolla. Myös sen tähden etteivät maahanmuuttajat joudu ongelmiin pykäläviidakossa, joita esim. työkkarissä asioiminen voi aiheuttaa jollei ole kunnollista yhteistä kieltä virkailijan ja hakijan välillä (ja jollei ole käytössä tulkkia). Tulkkien käyttökin on kaksipiippuinen asia. Niihin turvautuminen voi juuri estää maahanmuuttajaa käyttämästä suomea, koska halu turvautua siihen tulkkiin kiperänä hetkenä voi kasvaa liian suureksi.

Olin juuri työharjoittelussa ja jouduin työskentelemään myös maahanmuuttajan kanssa. Hän halusi oppia suomen ja turvautui, jos ei muuhun niin sanakirjaan, jotta olisi saanut tuotua asiansa selville. Tai ystäväni, joka muutti Tanskasta Suomeen, opiskeli alle vuodessa niin hyvän kielitaidon, että pärjäsi sillä mainiosti. Nyt hän puhuu todella hyvää suomea. Tosin hän on persoonana ulospäinsuuntautunut, joten siinä voi olla eräs syy sille miksi hän halusi oppia suomen mahdollisimman pian.

Tässäpä oikestaan kaikki mitä minulla on aiheeseen sanottavana: mamu-myönteisyyden ja -kriittisyyden kohdatessa keskustelu on varsin hedelmätöntä, näemmä.

vlad.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
vlad kirjoitti:
Politiikkaa ei pitäisi tehdä yhden vuoden tähtäimellä, ei siis pakolaispolitiikkaakaan vaan asettaa pidemmälle meneviä tähtäimiä, joiden avulla pyritään välttämään parhaansa mukaan väärinkäytökset ja samalla tekemään myös kantasuomalaisille selväksi pakolaisten tms. velvollisuuden ja oikeudet.

Olen tästä kanssasi samaa mieltä. Siksi ihmettelenkin, miksi debatti lähtee niin usein tämän päivän tilanteesta. Eihän lapsen syntymän yhteydessäkään puhuta lamasta, tai korkeasuhdanteesta jne, vaan kaikki ymmärtävät, että tulokset näkyvät vasta vuosien päästä.


Kyllähän te fiksuina ihmisinä tiedätte, että poliitikon ei ole järkevää puhua mistään pidemmälle, kuin seuraaviin vaaleihin asti, ulottuvista asioista. Jos alkaa asettelemaan liian pitkälle meneviä tähtäimiä, on todennäköisempää saada turpaan vaaleissa. Suurta osaa äänestäjistä kiinnostaa vain tämän päivän tilanne, jos ylipäätään sekään.

Tästä ei poliitikkoja oikein voi syyttää - hehän toimivat vain rationaalisesti yrittäessään maksimoida oman hyödyn (menestys seuraavissa vaaleissa, mahdollisimman hyvät valiokuntapaikat tai vaikka ministerinsalkku jnejne). Sälyttäisin tässä asiassa debatin herättäjän, ohjaajan ja kontrolloijan vastuun poliittisilta päättäjiltä medialle. Tämä taitaa olla kuitenkin liikaa vaadittu, kun tiedetään kuinka lammasmaisesti suomalainen media kumartelee "valtaeliitin" suuntaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kyllähän te fiksuina ihmisinä tiedätte, että poliitikon ei ole järkevää puhua mistään pidemmälle, kuin seuraaviin vaaleihin asti, ulottuvista asioista. Jos alkaa asettelemaan liian pitkälle meneviä tähtäimiä, on todennäköisempää saada turpaan vaaleissa. Suurta osaa äänestäjistä kiinnostaa vain tämän päivän tilanne, jos ylipäätään sekään.

Näinhän se ikävä kyllä on mutta pienoista asennemuutosta kaivattaisi, jotta jotain konkreettista saataisi aikaan. Taidan kuitenkin olla oikeassa sen suhteen, että on turha odotella kovinkaan pitkälle meneviä tähtäimiä tämän, tai minkään, asian suhteen. Pallon pyörittelyä sanon...

Tästä ei poliitikkoja oikein voi syyttää - hehän toimivat vain rationaalisesti yrittäessään maksimoida oman hyödyn (menestys seuraavissa vaaleissa, mahdollisimman hyvät valiokuntapaikat tai vaikka ministerinsalkku jnejne). Sälyttäisin tässä asiassa debatin herättäjän, ohjaajan ja kontrolloijan vastuun poliittisilta päättäjiltä medialle. Tämä taitaa olla kuitenkin liikaa vaadittu, kun tiedetään kuinka lammasmaisesti suomalainen media kumartelee "valtaeliitin" suuntaan.

Totta tämäkin ja ikävä, että tilanne on tällainen. Herätystä kaivattaisi, jotta muutoksia saataisi aikaan ja niitä muutoksia olisi hyvä saada aikaan ennen kuin on liian myöhäistä.

Suomalainen media on mitä on, ikävä kyllä. Lammasmaista toimintaa, en voi kuin allekirjoittaa sen mitä kirjoitit. Mielummin toivoisin kriittistä mutta asiallista keskustelua, näkisin myös, että mitä aktiivisemmin tähän käydään käsiksi, sitä helpommin voidaan myös estää täydellisen disinformaation levittäminen.

vlad.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kirjoitit veli hyvä paljon ja tunteella, mutta en nyt ennätä oikein syventymään. Mutta tämä pisti vähän silmään:

Tiedätkö kuinka paljon yksi päivä vankilassa maksaa? 2004 tilastojen mukaan noin 100 € (lähde: om.fi) Indeksikorotukset sun muut mukaan laskien luku on edelleen vähintäänkin sen 100 €.

Vastaus: En Tiedä.

Näissä jutuissahan lasketaan mustaa valkoisella, elikkä siis kaikki kustannukset jaettuna vankien määrällä.
Suomessa on niin vähän ulkomaalaisia vankeja, että ne eivät nosta kustannuksia yhtään. Jos lasketaan esim. että joku vankila maksaa x-summan lämmittää ja siellä on x-määrä vartijoita, pesutupia, verstaita, kirkko, johto jne, jne, niin ei se tule juuri kalliimmaksi vetää, jos sinne iskee yhtäkkiä esim. 10 vankia lisää. Se loppusumma on kuitenkin lähes sama, sillä jos mennään toiseen suuntaan, elikkä vähennetään vankeja, niin putoavatko kustannukset samaan tahtiin? Eivät mitenkään merkittävästi. Mutta mitä vähemmän vankeja, sitä kalliimmalta se näyttää per vanki.

Joten tilastoja tarkkaan lukevalle se olisi parempi, jos vankeja tulisi lisää. Silloin tämä summa putoaisi per vanki...
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Näissä jutuissahan lasketaan mustaa valkoisella, elikkä siis kaikki kustannukset jaettuna vankien määrällä.
Suomessa on niin vähän ulkomaalaisia vankeja, että ne eivät nosta kustannuksia yhtään. Jos lasketaan esim. että joku vankila maksaa x-summan lämmittää ja siellä on x-määrä vartijoita, pesutupia, verstaita, kirkko, johto jne, jne, niin ei se tule juuri kalliimmaksi vetää, jos sinne iskee yhtäkkiä esim. 10 vankia lisää. Se loppusumma on kuitenkin lähes sama, sillä jos mennään toiseen suuntaan, elikkä vähennetään vankeja, niin putoavatko kustannukset samaan tahtiin? Eivät mitenkään merkittävästi. Mutta mitä vähemmän vankeja, sitä kalliimmalta se näyttää per vanki.

Joten tilastoja tarkkaan lukevalle se olisi parempi, jos vankeja tulisi lisää. Silloin tämä summa putoaisi per vanki...
Aika viiltävää logiikkaa, ei voi muuta sanoa :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös