On vaikea nähdä historiaa kovin ohjailtavana prosessina, jota monoliittiset eliitit hallitsisivat. Toki meillä on erinäisiä eliittejä, mutta on vaikea nähdä heitä kehityksen ohjaajina ja muodostajina (saatikka poliittisesti korrekteina vasemmisto-humanisteina).
Vaatisi aivan valtavasti dataa saada selville, miksi länsimaiden historiassa ollaan päädytty nimen omaan tiettyyn kehityspolkuun kaikkien mahdollisten kehityspolkujen joukosta. Länsimaiden tulevaisuuden ennakointi on ehkä vielä tätäkin mahdottomampaa, sillä siihen tarvittaisiin edistyneitä teorioita tai kattavia tilastoja ihmisyhteisöjen aatteellisten suunnanmuutosten mekanismeista, nämä mekanismit laukaisevista syistä sekä suunnanmuutosten suuruuden keskiarvoista ja vaihteluväleistä. Ainoastaan suurimpien organisaatioiden supertietokoneilla ehdittäneen ajaa riittävän laajoja simulaatioita, joilla historian ja tulevaisuuden salaisuuksista päästään kohtalaisella todennäköisyydellä selville - sikäli, kuin niistä ylipäätään voidaan päästä selville luonnostaan kaoottisissa systeemeissä. Niinpä yhteiskuntaa joudutaan ohjaamaan eteenpäin ensisijaisesti maagisen ajattelun pohjalta, jossa nähdyille seurauksille sepitetään jälkikäteen selityksiä ja yritetään näihin perustuvilla korjauksilla ehkäistä ilmiön toistuminen (vrt. "EU ehkäisee Euroopan maiden välisiä sotia").
Olemme omaksuneet vapaan, ja yhä vapaammaksi käyvän, markkinatalouden, joka vaatii suht. monenlaista liikkuvuutta, olemme osa maailmaa, josta ylivoimaisesti suurin osa ei ole länsimaista tai rikasta, mikä sekin johtaa omalta osaltaan monelaiseen liikkuvuuteen,
Tuossa et nyt erottele ollenkaan miten se liikkuminen on tapahtunut.
Työperäinen maahanmuutto oli ehkä mahdollista vielä silloin, kun systeemissä oli vain kolme osapuolta: alkuperäisväestö, maahanmuuttajat ja kapitalistinen yhteiskuntakoneisto. Mutta sen jälkeen kun yhteiskuntatieteellinen päätöksentekokoneisto joutui 1960-lukulaisten hihhulien valtaamaksi, niin he rupesivat käyttämään kaikkia mahdollisia porsaanreikiä maahanmuuton ohjaamiseksi pois työperäisen maahanmuuton perinteestä. Yhdysvaltain ja muutamien Länsi-Euroopan maiden positiiviset kokemukset työperäisestä maahanmuutosta 1900-luvun alussa eivät ole enää pätevä vertailukohta, koska 2000-luvulla systeemissä on neljä osapuolta. Niinpä lopputulos yrityksestä edistää "työperäistä maahanmuuttoa" EU:ssa olisi aivan erilainen kuin sitä lobbaavat oikeistoliberaalit toivovat.
Sama asian analogian avulla. Ydinaseiden leviämisessä oli ainakin paperilla hyviäkin puolia puolustuspolitiikan kannalta niin kauan, kun kaikki toimijat olivat vielä rationaalisia. Mutta heti sen jälkeen, kun tällaiseen kauhun tasapainoon tulee mukaan kulttimentaliteetilla toimivia osapuolia (Iran, Pohjois-Korea), niin systeemin alkuperäinen toimintalogiikka ei enää pädekään vaan ydinaseiden leviäminen johtaisi ensin sattumanvaraisiin arvaamattomiin seurauksiin ja sitten arvatenkin johtaisi itseään vahvistavaan ja vaikeasti pysäytettävään negatiiviseen kierteeseen.
Eli kun systeemin luonne muuttuu, niin aiemmin kelvollinen ja jopa hyödyllinen osasysteemi voi muuttua tuhoisaksi.
ja kyllä, yliopistoilla on 60-luvulta saakka ja ehkä 80-luvulla huippunsa saaden omaksuttu tiettyjä hupaisia ylipoliittisesti korrekteja asenteita, joista silloin tällöin on hyötyä myös reaalipoliitikoille ja talouden päättäjille.
Älymystöstä löytyy aina kultti-ihmisiä, joiden mielestä lähes kaikki asiat vallitsevassa yhteiskunnassa ovat saastaisia. Ennen vanhaan tällaiset kultit laativat itselleen omia kulttikohtaisia mytologioitaan muokkaamalla kristinuskosta kukin oman versionsa. Sosialismin saadessa nopeasti julkisuutta 1800-luvun loppupuoliskolla siitäkin ruvettiin muokkaamaan vastaavia versioita, joilla oli hyvin vähän yhteistä rationaalisen sosialismin kanssa.
Länsimainen sivilisaatio on kuitenkin pikku hiljaa antanut sisälleen muodostua toimintakelpoisten politiikan teon mekanismien lisäksi myös erilaisia potentiaalisia itsetuhomekanismeja (esim. väkivaltakoneisto tottelee aina hegemonian saavuttanutta valtaeliittiä tämän päätöksistä riippumatta). Nämä itsetuhomekanismit aktivoimalla joku vinksahtanut yksittäinen führer tai jokin apokalyptinen poliittinen kultti voi ruveta toteuttamaan kokonaissysteemin romahduttavia katastrofaalisia yhteiskuntavisioitaan, ennen kuin länsimaiden järki-ihmiset ehtivät puuttua riittävän tehokkaasti tähän itsetuhokehitykseen.
Lisäksi ihmisillä lienee kädellisille ominaisen laumamentaliteettinsa pohjalta luontainen vietti tehdä palveluksia toivotuille liittolaisilleen. Näin jopa keskimääräistä järkevämmätkin poliitikot voidaan saada helposti mukaan älyttömien kulttivisioiden taakse, sillä hehän kokevat, että heiltä odotetaan jatkuvasti pieniä lahjuksia liittolaisille, jotta lehmänkaupat saataisiin pyörimään normaaliin malliin. Yksi tyypillisimpiä lahjuksia ihmisyhteisöissä on kumartelu yhteistyökumppanien kulttisymboleille, ja tämän poliittiseen kulttuuriinkin juurtuneen perinteen kautta jopa järkevät poliitikot saadaan mielistelemään tyhmimpiä poliitikkoja eikä päin vastoin - naurettavaa mutta inhimillistä.
Mitään salaliittoa tai edes kaikenkattavaa logiikkaa tässä ei ole.
Ei niin, me elämme jo nyt järjestelmää jossa on arkipäivää erilaiset kiintiöt jonkun ominaisuuden, esimerkiksi etnisyyden, perusteella. Norjassa huolestuttiin koska poliisit eivät täytä enää kiintiöiden vuoksi pääsyvaatimuksia, Amsterdamissa on jo ehdotettu prosenttiosuuden tarkkuudella tietyn etnisyyden edustus kaupungin työpaikoista, Briteissä työnantajat joutuvat uuden lain perusteella antamaan työpaikan ”suojaavia ominaisuuksia omaavalle” tasavertaisissa tapauksissa, Italiassa jalkapallo-ottelu keskeytetään jos katsomossa joku huutaa ”neekeri”, Suomessa maahanmuuttoministeri väittää työnantajien harjoittavan kollektiivista syrjintää, jos työnantaja ei palkkaa etnisyyden perusteella, Ruotsissa syrjintävaltuutettu puolestaan jakaa sakkoja samasta asiasta…
Saattaa kuulostaa hauskalta jos sanon että tulevaisuudessa jokaista yhteiskunnan osa-aluetta valvoo erillinen diversiteettikomissaari, joka huolehtii etnisyyden toteutuksesta. Ruotsissa kuitenkin on jo tälläkin hetkellä kotimaista vähemmistövaltuutettua astetta kovempi virkamies nimitykseltään syrjintävaltuutettu.
Eikä tässä nyt ole näkyvissä yhtään mitään olennaista, joka antaisi ymmärtää, ettei länsi olisi selviämässä.
Maahanmuuttokeskustelu perustuu kaikkien osapuolten välillä jo lähtökohtaisesti asenteisiin ja tunteisiin, koska evoluutio ei ikinä ehtinyt kehittää ihmisaivoihin kompetenssia menneisyyden, tulevaisuuden ja kompleksisten ilmiöiden systemaattiseen tarkasteluun. Näin koko ihmisaivojen toiminta näillä osa-alueilla perustuu väistämättä katteettomiin ennakkoluuloihin.
Ainoa keino päästä maahanmuuttopolitiikan tarkastelussa katteettomia ennakkoluuloja pidemmälle lienee opetella tiedustelupiireissä kehitettyjä analyysimenetelmiä, joilla aivojen luontaisen hahmottamistavan ajatusvirheet saadaan eliminoitua. Näitä edistyneitä analyysimenetelmiä ei kuitenkaan tietääkseni opeteta missään Suomen oppilaitoksissa, joten kannattaa suhtautua varauksella julkisuudessa puhuviin muka-asiantuntijoihin.
Jää nähtäväksi, mitä kaavailtu EU:n yhteinen maahanmuuttopolitiikka tulee tarkoittamaan, mutta veikkaan sen johtavan maahanmuuttajien hajauttamiseen rikastuneimmista maista muihin EU-maihin ennennäkemättömällä tavalla.
Ja Festung Europa olisi askel kohti anti-valistusta.
Muut EU-maat saisivat minusta päättää itse omasta maahanmuuttopolitiikastansa, sillä siihen ei kai kenelläkään ole moraalista oikeutta puuttua. Tämä jos jokin aihepiiri kuuluisi yksittäisten jäsenmaiden (kansan siis EI poliitikoiden EIKÄ virkamiesten EIKÄ lakimiesten) itse päätettäväksi omalla kohdallaan. Varsinkin, kun EU saattaa hyvinkin hajota sisäisiin ristiriitoihinsa, jolloin kaikki EU-maat joutuvat pärjäämään EU:n aikaisten maahanmuuttoratkaisuiden seurausten kanssa omillaan, joten on reilua, että ne päättävät niistä itse jo alun perinkin.