Ei kannata tehdä arvioita jollei tunne taustoja riittävän hyvin. Olen urheillut lapsena ja nuorena hyvin paljon (kilpaurheilua) ja voin todeta, ettei se kuitenkaan voi olla merkityksellisessä roolissa nuoren ihmisen elämässä
Ei todellakaan, mutta tämä koskee myös sinua.
Myös minulla on urheilutausta, mutta minua (eikä sinua) ei ole suljettu mihinkään vastaanottokeskukseen moneksi kuukaudeksi masentumaan.
Minä (ja sinä) olemme olleet samalla linjalla, kun on ollut kysymys tulevaisuudesta. Maahanmuuttajat eivät ole sillä samalla lähtöviivalla. Suuri osa heistä ei selviä yhteiskuntaan samoja kanavia pitkin, kuin minä (ja sinä). Meitä valmennettiin sellaiset 20 vuotta tehtävään, heille annetaan usein vuosi pari ja sitten huudetaan pää punaisena, että maassa maan tavalla.
Siksi on tärkeää, että meillä on tarjota myös vaihtoehtoja ja tässä tulee esiin urheilu yhtenä esimerkkinä. Musiikki ja video on toinen hyvä esimerkki. Meillä onkin menossa paljon projekteja näiden asioiden merkeissä.
kyllä se koulu ja opintomenestys kärsii huomattavasti jos maahanmuuttaja, jonka tulee oppia kieli, oppia uusi yhteiskunta tjsp. kuluttaa päivänsä palloa potkimalla.
Tuskin kukaan täällä on tarkoittanut sitä, että maahanmuuttajien tulisi alkaa pelaamaan jalkapalloa täysipäiväisesti. Sitä ei tulla näkemään, eikä sitä myöskään varmasti toivo kukaan. Joten pysytäänhän asiassa.
Olen edelleen sitä mieltä, että se urheilu on sivuosassa - eikä sitä saa painottaa liiaksi tällaisista asioista keskusteltaessa.
Vaikka siis voinkin kirjoittaa paljon urheilusta, niin on oma asiasi jos haluat nähdä sen pääosana minun teksteissäni. Toivottavaa on kuitenkin, että ymmärrät, etten ole todellakaan ollut vaatimassa, että maahanmuuttajien tulisi saada urheilla kokopäiväisesti. Mutta tiedän urheilun positiivisen vaikutuksen heihin, silloin kun alkaa olla puute tekemisestä.
mutta jos muutoin et halua sopeutua yhteiskuntaan ongelmia tulee varmasti -
Tämä pätee myös yhteiskuntaan. Ellei se pysty asennoitumaan maahanmuuttoon ja maahanmuuttajiin, niin ongelmia tulee varmasti ja eiköhän se ole jo nähty, mitä seuraa siitä, kun maahanmuutopolitiikka jätetään puolitiehen. Ranskasta ja Ruotsista löytyy paljon hyviä esimerkkejä ja näyttää vahvasti siltä, että Suomi tulee tekemään täsmälleen samat virheet.
Itse olen sitä mieltä, ettei kannata ottaa vastaan maahanmuuttajia, ellei ole valmis ottamaan heistä myös vastuuta. Tämä vastuu on pimennossa myös päättäjien keskuudessa. Joten liekö kummallista, jos tavallinen kansa ei sitä oivalla.
Moni pakolaisryhmän edustaja sanookin, että älkää ottako vastaan pakolaisia, ellette pysty kantamaan heistä vastuuta.
Huom: vaikka kirjoitankin näin, niin en tarkoita sitä, että olisi olemassa jokin universaalilääke siihen, miten ratkaista kaikki ongelmat. Sitä ei ole todellakaan olemassa, mutta oikeat asenteet ovat hyvä alku.