Kysehän nyt siis on siitä, että _tietyissä_ maahanmuuttajaryhmissä ei ole jalkapalloilijoita, iskelmätähtiä, lääkäreitä tai mitään, vaan lähinnä suhteettoman paljon rikollisia.
Tämä ei pidä tietenkään paikkaansa. Jokaisesta maahanmuuttaryhmästä löytyy ihmisiä, jokaisesta yhteiskuntaluokasta. Heidän joukostaan löytyy myös urheilijoita, iskelmätähtiä jne. Eri asia on sitten tietenkin, ovatko he - tai voivatko he olla - sitä meidän nurkillamme.
Rikollisuuskin nähdään usein suhteettomana. Täällä Ruotsissa on paljon rikollisuutta ja myös paljon enemmän ihmisiä ja maahanmuuttajia, kuin Suomessa. Mutta eivät maahanmuuttajat ole mitenkään katastrofaalisesti edustettuina tilastoissa, vaikka tietenkin näkyvät myös he selvästi.
Olen pannut merkille, että prosentti merkitsee paljon Suomessa ja sitä käytetään mielellään asioista puhuttaessa. Esim. Vaasassa, ulkomaalaisten tekemät raiskaukset nousivat 50 % yhtenä vuotena. Ja sillähän tietenkin herkuteltiin joissakin piireissä. Kukaan ei tosin viitsinyt kertoa, että edellisenä vuotena oli ilmoitettu yksi tapaus, seuravana kaksi... Ja sitä seuraavana taas ei yhtään... Mutta tuosta 50 % puhutaan yhä ja se on monelle perusteena rajojen sulkemiseen.
Lisään vielä sen verran, että kukaan ei tiedä, johtivatko nämä ilmoitukset edes syyteeseen, tai tuomioon. En tosin tiedä minäkään.
Esim. juuri tästä johtuen olen kanssasi samaa mieltä tästä:
Mutta toisaalta johtuen pienistä otosmääristä ovat vertailuluvut aina vähän hedelmättömiä ja erinäisten tekijöiden (epäillyt vs. varsinaiset tuomitut rikolliset, maahanmuuttajien suhteellinen herkkyys päätyä epäillyksi, maahanmuuttajapopulaatioitten sosioekonominen asema) takia lukuihin ei myöskään voi suhtautua täysin absoluuttisesti.
Kuten sanoin, korostuneet rikostilastot ovat lähinnä vain se jäävuoren huippu masentavien työllisyys&integraatiotilastojen päällä,
Työttymyys ja joutenolo syö miestä kuin miestä. Maahanmuuttajat eivät liene tässä mikään poikkeus ja heidän työttömyydestähän onkin ihan oikeaa faktaa.
mikä kertoo synkkää kuvaa humanitäärisen maahanmuuton hyödyistä tai edes järkevyydestä yhteiskunnalle.
Olen sitä mieltä, ettei humanitäärinen maahanmuutto kannata kenellekään lyhyellä tähtäimellä. Monissa tapauksissa kulttuurikin on niin kaukana meidän omastamme, ettei ole edes mahdollista soluttaa toiselta puolelta maapalloa tulevia yksilöitä yhteiskuntaan tavalla, joka sopisi meidän kriittiseen silmään. Esim. somalinaisten tehtävä kotimaassaan on hoitaa koti ja synnyttää lapsia. Suomessa heidät nähtäisiin mielummin veronmaksajina.
Järjestelmäämme heidän läsnäolonsa on tosin tärkeä, sillä kaikkihan perustuu kasvuun. Moni maahanmuuttajaperhehän tekee 7, jopa kymmenen lasta ja heistä saattaa tulla toivon mukaan joskus suomalaisia veronmaksajia. Ja tuleekin, jos heille sallitaan se.
Mutta olisi kaikkein paras, jos kaikki maan kansat pysyisivät omissa maissaan. Mutta siihen ihannetilanteeseen me tuskin koskaan pääsemme, vaan maailmassa tulee olemaan aina avuntarvitsijoita ja siitä tässä onkin kysymys, solidaariuudesta ja auttamisesta. Ei hyötymisestä, tai järkevyydestä.
On myös hyvä muistaa, että mekin olemme olleet joskus avun tarpeessa. Suomi on lähettänyt jopa 70 000 lasta Ruotsiin, sotaa pakoon. Ei ollut sekään järkevää Ruotsille, mutta ojensivat kuitenkin auttavan kätensä.
Okei, kysymyksessä on naapurimaa ja lähes samanlainen kulttuuri, mutta oli silloinkin ongelmansa, kun lapset kieltäytyivät puhumasta vierasta kieltä, vieraiden ihmisten kanssa ja ikävöivät äitiä, joka lykkäsi heidät vain laivaan, paperilappu kaulassa.
Toki on myös kyettävä huomioimaan, että kodin seinien sisällä tapahtuvan väkivallan voi olettaa olevan sama valtaväestön ja maahanmuuttajapopulaatioissa ja tarkastella tilannetta siltä kannalta,
Totta kai. Kodin seinien sisältä löytyy väkivaltaa jokaisessa maassa ja jokaisessa kulttuurissa.
Henkilökohtaisesti haluaisin nähdä tästä suuren debatin, sillä perheen sisällä tapahtuvaa väkivaltaa piiloitellaan ja sitä hävetään valtavasti.
Ja jos kaikki tulisivat esiin kaapeistaan, niin uskon, että maahanmuuttajien kotona harjoittama väkivälta jäisi kyllä varjoon.
Aiheessa pysyäkseni joudun myös toteamaan, että monikulttuurisuus ja sen salliminen on mahdollistanut minulle neljässä maassa asumisen. Olen itse maahanmuuttaja, ollut sitä yli 30 vuotta, vaimoni on eri värinen ja lapset jotain siltä väliltä. Viihdyn erinomaisesti tilanteessa ja minulle monikulttuurisuus on suuri rikkaus, joka on tuonut minulla paljon ystäviä, eri puolilta maailmaa ja sen mukana tietenkin paljon uusia kokemuksia.
Rehellisyyden nimissä joudun tietenkin myöntämään, että sekaan on mahtunyt myös ei-toivottuja henkilöitä, mutta näin tietenkin myös, kun on kysymys oman kansallisuuteni edustajista €:-)