Minulla on sellainen tunne, että mikäli vastaava äänestys järjestettäisiin jossain toisessa Euroopan maassa, lopputulos voisi olla aika samanlainen. Asian ydinhän on, että juuri missään muualla kuin Sveitsissä tällaisesta asiasta ei voisi tavata päätyä äänestämään. Tässä tapauksessa aloitteen teki Sveitsin kansanpuolueen (maan suosituin puolue) ulkomaalaisvastainen siipi, joka erosi omaksi puolueekseen vuonna 2008.
Sveitsi kyllä tunnetaan vapaamielisyydestään ja monikulttuurisuudestaan. Totuus on myös, että Sveitsin muslimit ovat todella maallistuneita, kuten tässä ketjussa aiemminkin on mainittu. Esimerkiksi naiset eivät yleensä käytä huntua. Monikulttuurisuuteen liittyvät ongelmat ovat lisäksi Sveitsissä olleet vähäisempiä kuin vaikkapa Hollannissa tai Ranskassa. Voisi sanoa, että Sveitsin muslimit ovat hyvinkin integroituneita yhteiskuntaan, jos moneen muuhun maahan vertaa.
Tässä mielessä voi toki sanoa, ettei kiellosta ole suoranaista haittaa suurimmalle osalle Sveitsin muslimeista. Ongelma kuitenkin on siinä, että ele on täysin tarpeeton. Itse luulen, ettei tästä kiellosta seuraa yhtään mitään hyvää.
Itse äänestystulos oli kieltämättä yllätys, mutta on hyvä muistaa, että kaiken vapaamielisyyden keskellä Sveitsissä on todella konservatiivisia alueita. Kaikkein eniten uusi laki sai kannatusta (71,45 prosenttia) pienessä Appenzell Innerrhodenin kantonissa Koillis-Sveitsissä (jossa naiset muuten saivat äänioikeuden vuonna 1990 - en äimistele korrelaatiota). Italiankielisessä osassa uutta lakia puollettiin myös selvästi (samanlainen äänestystulos saataisiin aivan takuuvarmasti Italiassakin - historia osoittaa). Samoin ylipäätään suurten kantoneiden pienemmissä kaupungeissa tai pienissä kantoneissa saksankielisellä alueella uusi laki sai kannatusta.
Ranskankielisissä osissa äänestettiin suhteellisen selvästi uutta lakia vastaan, samoin Baselin kaupungissa, jossa muslimeita on eniten. Myös esimerkiksi Zürichin kantonin suuret kaupungit Zürich ja Winterthur olivat pääosin lakia vastaan, vaikka itse kantonissa kokonaisuudessaan laki sai niukan kannatuksen - juuri pienten konservatiivisina tunnettujen kaupunkien ja kylien tuen myötä.
Itse pidän Sveitsin äänestystulosta omituisena, koska minun on mahdotonta löytää kiellolle mitään järkevää perustetta. Voin käsittää Sveitsin pikkukylien ihmisten minareettipelon (jota provosoiva kampanja vain lietsoi), mutta mahtoikohan moiselle pelolle oikeasti olla aihetta? Tiukat melumääräykset kun pitävät minareetit joka tapauksessa hiljaisina. Tiukat rakennusmääräykset taas pitävät minareetit maltillisina.