Olen siinä asiassa kyllä äänestystulosta "vastaan", että on viime kädessä kaikin puolin hedelmätöntä asettaa kategorisia, uskontoon perustuvia esteitä rakennusluville. En tarkalleen kyllä tiedä tuon kiellon sisällöstä, tai edes mistä
tarkalleen ottaen äänestettiin. Joskin on syytä sanoa, että kun puhumme estetiikasta, niin asioita ei ole syytä pelkistää numeroihin ja määreisiin, vaan esim rakennusten "sopivuutta yleiskuvaan" ei mitenkään voida tarkastella ilman sitä kontekstia, johon ne liittyvät (eli vallitseva arkkitehtuuri vs suunnitteilla oleva arkkitehtuuri, ja jopa niiden takana olevat "syvemmät" merkitykset).
Samoin on kyllä ikävää lukea, että tämä monikulttuurisuus-/maahanmuuttokeskustelu on poliittisen korrektiuden takia siirtynyt yhä enemmän "virallisiin", juridisimpaan muotoihin erilaisen sääntelyn (maahanmuuttajien kielto puhua äidinkieltään opetuksen aikana, burkha-kiellot jne) ja äänestelyn kautta. Huolimatta siis siitä, että asiat joihin otetaan kantaa/puututaan olisivatkin sen laatuisia, että ne vaativatkin reagointia. Tällaiset varsin "jyrkät" keinot vaan eivät todellakaan ole pitemmän päälle niitä kaikkein parhaimpia. En kuitenkaan näe viime kädessä tuomittavina näitä asioita, koska tällä hetkellä poliittinen ilmapiiri näyttää olevan sellainen, että ainoa tapa vaikuttaa on tämä. Tästä on mielestäni erittäin hyvä esimerkki näin Suomen tasolla seuraava, vähemmän yllättävä uutinen: (linkki Helsingin Sanomien sivuille)
http://www.hs.fi/politiikka/artikke...ovat+kaupunkisuunnittelukysymys/1135251136341
Varsinkin kohta "
Maahanmuuttoministeri Astrid Thors (r) puolestaan toivoo, että perustuslakiuudistusta pohtiva ministeri Christoffer Taxellin työryhmä ottaa työssään huomioon Sveitsin kansanäänestysjärjestelmään liittyvät ongelmat." on mielestäni todella mielenkiintoinen. Ylipäänsä se, että Thorsin mielestä kansanäänestyksiä pitäisiä lähteä rajoittamaan näissä asioissa on aika erikoinen, jos mietimme kansanäänestyksen funktiota liberaali demokratian "kehittämisen" kannalta. Mutta mielestäni huomionarvoisin kohta tuossa on se, että tuota "ongelmaa", joka Sveitsissä ilmeni olisi Thors valmis hoitamaan, oman tulkintani mukaan, ennakkosensuuriin verrattavalla tavalla. Tässä asiassa ei edes haluta nähdä syytä
miksi Sveitsissä päädyttiin nähtyyn lopputulokseen, vaan asia nähdään jo kategorisesti "kiellettävänä". Kuten sanoin, mielestäni tuo äänestystulos näillä tiedoilla tarkasteltuna on tarpeeton ja turha, jotakin se kuitenkin viestii. Eikä niiden "ongelmien" lakaiseminen maton alle sääntelyn avulla vie yhteiskuntaan yhtään parempaan suuntaan - päinvastoin.
Mitä tulee tuohon arvojen universaalisuuteen, niin mielestäni näin liberaali demokratian kannattajana asiat tulisi nähdä niin, että arvot itsessään eivät voi olla universaaleja, mutta ihmis- ja perusoikeudet sen sijaan pitäisi nähdä universaaleina. On totta, että ihmis- ja perusoikeudet ovat osa sitä "arvokokonaisuutta", mutta sama asia ne eivät ole kuin arvot kokonaisuudessaan. Se mihin yksittäistapauksissa raja suvaitsevaisuuden tai suvaitsemattomuuden (eli lähes säännönmukaisesti ja käytännössä eri oikeuksien välinen tasapaino) tulisi vetää, on tietenkin hyvin vaikea. Tässäkään asiassa ei liene syytä lukkiutua mihinkään kantaan, mutta mielestäni nykyinen tendenssi ihmis- ja perusoikeusmyönteisempään lainsäädäntöön ja -soveltamiseen on oikea suunta, mitä tulisi "imperialistisesti" ajaa globaalilla tasolla.
Sen sijaan antaisin kyllä kansalaisten pukeutua jota kuinkin kuten itse haluavat ja jos paikalliset viranomaiset sopivat enemmistön mielestä höpsöjä uimavuoro-sopimuksia niin äänestettäköön sitten sellaiset paikallishallinnot valtaan, jotka eivät tälläisiä sopimuksia hyväksy.
Pukeutumisasiasta täsmälleen samaa mieltä. Edes burkhien kielto ei ole perusteltu, vaikka sillä olisikin takana sinäänsä legitiimi ajatus naisten aseman parantamisella, kyllä burkhien poistaminen katukuvasta täytyy hoitaa aivan muilla keinoilla - yhteisön sisäisen arvomuutoksen kautta.
Toinen osio mielestäni paljastaa erittäin hyvin perusasennoitumisen tähän koko asiaan. Siinä missä kritisoit (mielestäni perustellusti), että demokraattisesti ei välttämättä tehdä päätöksiä, jotka todellisuudessa olisivat oikeusvaltiolle tai liberaalidemokratialle ominaisia (minareetti-äänestys), tässä uimahalliasiassa taas käännät kelkkasi: Siinä missä aikaisemmin olet sanonut, että et kannata positiivista syrjintää (siinä missä en minäkään, koska se murentaa yhdenvertaisuuden yksilöiden kesken), olet tässä asiassa valmis kääntämään asian demokratian "vastuulle" "unohtamalla" asian aineellisen sisällön! Toisin sanoen "Äänestäisivät sitten paremmin, jos heidän äänestystulos tuottaa "höpsöjä" seuraamuksia" Tärkeätä ei siis enään olekkaan se, mitä "todellisuudessa" on tapahtunut, vaan tässä yhteydessä käytetty menetelmä "legitimoi" asian. Haistan pikkiriikkistä kaksoistandardointia tässä asiassa.
PS.Hieno eufemismi tuo "höpsö" tässä yhteydessä!