Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 149 081
  • 24 186

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Onko tänään se historiallinen päivä jolloin "white flight" voidaan todeta alkaneeksi lintukodossamme?

No ei todellakaan. Aihe nousi vain nyt vain vihdoin otsikoihin tuon tutkimuksen myötä. Muistan, kun tuossa vajaa viisi vuotta sitten katseltiin erään vuosaarelaisen/rastilalaisen alakoulun rehtorin kanssa kouluun tulevien oppilaiden listoja. Mainitsi vain, että katsopa kuinka tähän, ainakin tuolloin ns. "kotimaisempaa statusta" nauttineeseen kouluun, omista alunperin määrätyistä opinahjoistaan siirtyneet olivat lähes kaikki sukunimeltään suomenkielisiä. Eikä kysymys ollut tuolloinkaan ihan yhdestä tai kahdesta oppilaasta. Juteltiin myös, että tuskinpa kehitys ainakaan tulee hiipumaan.

Virkkunen heittää tuossa toisessa linkissä melkoista huumoria monikulttuurisuudesta, koska

Virkkunen kirjoitti:
Käsittääkseni rehtorit näkevät tämän voimavarana, Virkkunen sanoi.

minulta on tällainen rehtori vielä tapaamatta, vaikka usean kanssa olenkin tekemisissä ollut ja myös ko. aiheesta keskustellut. Ennemminkin sanoisin, että olisi kiva tavata se ensimmäinen...

Eipä silti, se puree pian nopeasti kuin myöhemmin nilkkaan, jos/kun annetaan tällaisia ghettokouluja muodostua.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Tuollaiset jussi_j_:n mainitsevat spesiaalikoulut kyllä hieman herättävät itsessä karsastusta, mutta toisaalta pitkällä tähtäimellä ko. koulut lienevät ainoa tapa saada tuotetuksi edes jotenkuten laadukasta oppilasainetta yliopistoihin, nyt kun opiskelijoitten keskimääräinen taso alkaa olla jo varsin masentava.

Olisihan se jonkun ideologian mukaista, mikäli kaikki kävisivät saman koulun riippumatta kyvyistään ja haluistaan.

On erittäin tärkeää, että kaikille taataan koulutus hyvällä tasolla. On myös tärkeää, että kaikki ne, jotka haluavat ja pystyvät tekemään enemmän, niin voivat myös tehdä. Se, että näihin "parempiin" kouluihin tulee enemmän väkeä paremmista sosiaaliluokista, ei todellakaan ole näiden koulujen oppilaiden vika.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Tässä on se tuhannen taalan ongelma. Näille "ongelma" kouluille pitäisi ehdottomasti saada lisäresurssia, jottei lähdettäisi toistamaan muiden maiden virheitä.

Helsingissä kolmisenkymmentä koulua saa erityistä tukea syrjäytymisen ehkäisyyn:

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/helsinki_antaa_lisarahaa_ongelmakouluille_1092052.html

Malmön ongelmakouluille jaettiin (2005-2008) 15 milj. euroa.
Oppimistulokset eivät yrityksistä huolimatta kohonneet.
Projektilla katsottiin kuitenkin olevan merkittävä "symbolinen arvo":

http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article554111/Haverirapport.html
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Voi Virkkunen, Virkkunen, Virkkunen, jotta on nainen elänyt pumpulissa?? Ei mitään hajua todellisuudesta!! Neiti Virkkunen kuuluu varmaan näihin suomenruotsalaisten hengenheimolaisiin joista julkistettiin tässä taannoin galluptulos jonka mukaan he ovat kantaväestöä vähemmän maahanmuuttovastaisia, mutta eivät suostuisi asumaan sellaisten naapureina.

Tämän vitsauksen suuntahan on ollut jo kauan näköpiirissä. Ruotsista, Saksasta tai Ranskasta ei opita mitään!!?? Samat virheet tullaan tekemään ja sitten nämä jotka asioista ovat päättäneet ja kiintiöitä nostaneet kansan enemmistön mielipiteiden vastaisesti häviävät nostelemaan olkapäitään johonkin sivummalle, eikä asialle enää voida mitään ja kusessa ollaan, varsinkin me rahvaampi väki.

Minusta näitä nykyisiä maahanmuuttomyönteisiä poliitikkoja voisi surutta syyttää maanpetturuudesta ja erottaa heidät viroistaan/tehtävistään heti paikalla! Lisäksi tuomiolle pitäisi etsiä kaikki ne jotka ovat jo aiemmin olleet näistä asioista päättämässä ja jotka kuvittelevat selviävänsä näistä vastuuttomista päätöksistään kantaväestöä kohtaan kuin koira veräjästä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Helsingissä kolmisenkymmentä koulua saa erityistä tukea syrjäytymisen ehkäisyyn:...

Ihan helvetin kiva muuten, että nuo ruotsinkieliset koulutkin pistetään samaan pinoon somppujen valtaamien koulujen kanssa. Pitääkin vissiin jatkossa rinnastaa bättre folke väki somaleihin, kun molemmat tarvitsevat erityistukea.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Helsingissä kolmisenkymmentä koulua saa erityistä tukea syrjäytymisen ehkäisyyn:

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/helsinki_antaa_lisarahaa_ongelmakouluille_1092052.html

Malmön ongelmakouluille jaettiin (2005-2008) 15 milj. euroa.
Oppimistulokset eivät yrityksistä huolimatta kohonneet.
Projektilla katsottiin kuitenkin olevan merkittävä "symbolinen arvo":

http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article554111/Haverirapport.html

Niin, tämän tasonen tuki on nimenomaan symbolista, saadaan hyvä omatunto.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Helsingissä kolmisenkymmentä koulua saa erityistä tukea syrjäytymisen ehkäisyyn:

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/helsinki_antaa_lisarahaa_ongelmakouluille_1092052.html

Malmön ongelmakouluille jaettiin (2005-2008) 15 milj. euroa.
Oppimistulokset eivät yrityksistä huolimatta kohonneet.
Projektilla katsottiin kuitenkin olevan merkittävä "symbolinen arvo":

http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article554111/Haverirapport.html

Ei tuo nyt tosiaan huikaiseva summa ole - meillä olisi joka tapauksessa mahdollista vielä tässä vaiheessa välttää muualla tehtyjä virheitä, ja kuten sanottu maahanmuuton lisääntyminen ainoastaan nopeuttaa prosessia, se ei sitä ole aiheuttanut.

Muuten aiotko tehdä uuden alustuksen tuosta lukkoon menneestä Homma-puoluetta käsittelevästä ketjusta (tiedän, harhaanjohtava nimitys) - ehdin jo kirjoittamaan kommentin ja harmittaa kun katosi ketju alta...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Väkivalta ja uhkailu on ilmeisesti paljon lievempää tai jopa olematonta jos islam-taustaiset miehet heilastelevat vääräuskoisten naisten kanssa. Mahtaako tällainen eriarvoisuus perustua esim. siihen, että islam-uskoisen miehen katsotaan ikäänkuin valloittavan vieraan naisen omaan kulttuuriinsa ja naisen puolestaan lipuvan "vihollisen" leiriin?

Käytännössähän tilanne on suurimmassa osassa avioliitoista se, että nainen, mennessään muslimin kanssa naimisiin, kääntyy itse muslimiksi - joten tässä suhteessa miehen ja naisen välistä avioliittoa ei katsota pahalla. Sen sijaan musliminaisen meno naisimiin "vääräuskoisen" kanssa on jo omanlaisensa asia, jota etenkin vanhoillisimmissa piireissä pidetään suvulle häpeällisenä asiana, vielä kun "vääräuskoisuuteen" leimataan länsimainen kulttuuri ja epäilys siitä, että länsimaisuus tempaa naisen mukanaan, on selvää, että suhtautuminen musliminaisen ja muuhun uskontokuntaan kuuluvan miehen väliseen suhteeseen kielteinen ja jopa häpeällinen.

Toki poikkeuksiakin on, sellaisia joissa suhtautuminen on normaali ja ymmärtävä mutta tällaisissa tapauksissa kyse on yleensä jo siitä, että koko perheyhteisö on integroitunut hyvin maahamme tai uskonto itsessään ei ole niin merkityksellisessä asemassa kuin ennen - jolloin ei pääse syntymään niin voimakasta kulttuurien yhteentörmäystä.

vlad.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Itseäni vähän surettaa joidenkin "Halla-aholaisten" asenne tähän maahanmuuttokysymykseen. Ulkomaalainen ja etenkin tietystä kulttuuritaustasta tulevat nähdään jo automaattisesti pahoina ja epäsopivina. Kukaan ei ole lakaisemassa ongelmia maton alle, mutta fakta on se että emme voi valita tänne mitään länsimaisia “huippuosaajia” , se ei vain ole realistista.

Kaikki lähtee siitä että tänne tuleville saadaan halu että he kuuluvat tähän yhteiskuntaan. Oli tulija sitten kuka tahansa, niin hänelle on annettava mahdollisuus liittyä ja osallistua tämän yhteiskunnan rakentamiseen. En ymmärrä mitenkä tällainen syytteleminen ja mamu-lasten aliarvioiminen tulee parantamaan tilannetta? On se jo aika säälittävää että jotkut näkevät jo lapsesta saakka tietyt ihmisryhmät ongelmana
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Minusta on surullista että toisenlaisia, perusteltuja mielipiteitä artikuloivia kutsutaan "halla-aholaisiksi".

Mitä tulee ajatukseen "slummikouluista" niin mielestäni ne eivät niinkään ole syy vaan seuraus. Edellyttäen että kunnan oppilaaksi otto-rajat ovat kiveen hakattuja. Kyllä se edelleenkin ja tulevaisuudessa on niin, että vanhempien suhtautuminen koulutukseen/kulttuuriin on loppupeleissä se lasta kahlitseva tai kahlitsematon tekijä.

Muutenhan on aivan älytöntä että maahanmuuttajat "osoitetaan" vain joillekin tietyille asuinalueille. Jos siis halutaan heidän integroituvan heitä ympäröivään heille vieraaseen kulttuuriin. Ihminen nyt vain on sellainen otus, rotuun tai ihonväriin katsomatta, että se hengaa mieluusti "omiensa" joukossa, omat tapansa säilyttäen ja niitä vieraassa kulttuurissa jopa korostaen. Joka on käynyt vaikkapa suomalaisten Onnela-yhteisössä Dar es Salaamissa tietää mitä tarkoitan. Ja kuuntelenhan minäkin täällä jossain juurikin nyt Eppu Normaalia vaikken sitä tekisi kotimaassa melkeinpä mistään hinnasta.

Toisaalta taas on omien kokemusten perusteella faktaa, että esimerkiksi Suomessa asuvien somalipoikien suhtautuminen heitä ympäröivään kulttuuriin muuttuu hyvin usein tuossa viidennellä-kuudennella luokalla. Yleensä suvaitsemattomampaan suuntaan, vaikkakin poikkeuksia tästä säännöstä on myös. Kuitenkin kuudesluokkalaisen suusta kuultuna "vääräuskoinen koira" kielii mielestäni siitä että jossain on ongelma. Ja se ongelma on varmaan taas sen luokan opettajassa tai ko. koulussa...? Entä mitä pitää ajatella siitä että Islamin-opettaja koettaa kieltää tyttöjen osallistumisen joulujuhlanäytelmään samalla kun poikien esiintyminen on ihan ok homma?
 
Viimeksi muokattu:

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Täytyy kyllä yhtyä siihen näkemykseen, jonka mukaan peruskoulujen eriarvoistumisen kehitys olis syytä pystyä estämään. Se on ihan kansantaloudellisen kilpailukyvyn kannalta ehdoton asia, ja myös yhteiskunnan toimivuuden ylipäänsä. On sinäänsä yhden tekevää koostuuko se "alempi" porukka maahanmuuttajista vai kantasuomalaisista tuon mahdollisen "erotuksen" syntymisen johdosta.

Joskin on kyllä aika käsittämätöntä, että Suomessa syntynyt lapsi aloittaa peruskoulun osaamatta suomea lainkaan. Tässä on kyllä aivan järjetön epäkohta koko tämän integroinnin suhteen. Ei ole tietenkään millään tavalla lapsen vika, jos tällaiseen tilanteeseen joutuu, mutta on vaikea keksiä mitenkä näiden vanhemmat saataisiin ymmärtämään kielen osaamisen tärkeys. Vaikea sanoa voisiko asiaan sitten puuttua tehokkaasti kepin ja/tai porkkanan muodossa, varsinkin huomioiden yhdenvertaisuuden säilyttämisen, mutta jotain muutosta tuohon olisi ehdottomasti saatava. Virkkusen ympäripyöreät lätinät ja Sinnemäen puheet liian kovasta kielitaidon vaatimisesta on kyllä todellista perseilyä ja ongelman sivuuttamista. Varmasti kyseiset henkilöt ymmärtävät, että tuo kielitaito on yksittäisistä asioista se kaikkein tärkein, joka tuossa integraatiossa/sen epäonnistumisessa vaikuttaa.

Lisäys: PS. Toisaalta tuohon kielitaitoon voisi katsoa, että Suomen kansalaisen (tässä tapauksessa siis maahanmuuttajataustaisen) perusoikeuksiin tulisi kuulua kyky ymmärtää ja tuottaa yhteiskunnassa vallitsevaa kieltä. Aivan samalla tavalla kuin on oikeus myös äidinkieleensä. Tilannehan on nyt se, että käytännössä lapsen vanhemmat päättävät lapsen puolesta, että tämän ei tarvitse oppia valtakieltä, mikä ei kyllä ole millään tavalla lapsen edun mukaista, ja on täysin lapsesta riippumatonta. Toki tämän voi tulkita tarkoittavan velvollisuutta osata valtakieli, mutta mielestäni yksilön edellytyksiin yhteiskunnassa pärjäämisen kannalta kyseessä on ennemminkin oikeus.
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kyllä se edelleenkin ja tulevaisuudessa on niin, että vanhempien suhtautuminen koulutukseen/kulttuuriin ovat loppupeleissä se lasta kahlitseva tai kahlitsematon tekijä.

Tuota ei voisi paljon tyhjentävämmin sanoa. Kaikki lähtee kotoa ja toisaalta palaa sitten sinne positiivisessa tai negatiivisessa mielessä. Tämä Gagnen viisaus pätee toisaalta aivan samalla tavalla myös suomalaisiinkin oppilaisiin eli, jos asiat/arvot/olot kotona eivät ole kunnossa, heijastuu se aina kouluun, jossa voidaan lähinnä hoitaa seurauksia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täytyy kyllä yhtyä siihen näkemykseen, jonka mukaan peruskoulujen eriarvoistumisen kehitys olis syytä pystyä estämään. Se on ihan kansantaloudellisen kilpailukyvyn kannalta ehdoton asia, ja myös yhteiskunnan toimivuuden ylipäänsä. On sinäänsä yhden tekevää koostuuko se "alempi" porukka maahanmuuttajista vai kantasuomalaisista tuon mahdollisen "erotuksen" syntymisen johdosta.

Joskin on kyllä aika käsittämätöntä, että Suomessa syntynyt lapsi aloittaa peruskoulun osaamatta suomea lainkaan. Tässä on kyllä aivan järjetön epäkohta koko tämän integroinnin suhteen. Ei ole tietenkään millään tavalla lapsen vika, jos tällaiseen tilanteeseen joutuu, mutta on vaikea keksiä mitenkä näiden vanhemmat saataisiin ymmärtämään kielen osaamisen tärkeys. Vaikea sanoa voisiko asiaan sitten puuttua tehokkaasti kepin ja/tai porkkanan muodossa, varsinkin huomioiden yhdenvertaisuuden säilyttämisen, mutta jotain muutosta tuohon olisi ehdottomasti saatava. Virkkusen ympäripyöreät lätinät ja Sinnemäen puheet liian kovasta kielitaidon vaatimisesta on kyllä todellista perseilyä ja ongelman sivuuttamista. Varmasti kyseiset henkilöt ymmärtävät, että tuo kielitaito on yksittäisistä asioista se kaikkein tärkein, joka tuossa integraatiossa/sen epäonnistumisessa vaikuttaa.

Pitkä lainaus, mutta hyvää asiaa.

Koulujen eriarvoistuminen on ollut olemassa jo pitkään, ilman maahanmuuttajiakin. Kun kunnat ovat säästäneet, koulutoimi on ollut yksi suurimpia kärsijöitä. Nyt sitten kannetaan tästä hedelmää kalliiden huostaanottojen määrien kasvuna, koulujen häiriöongelmina ja opetuksen tason laskuna. Tähän on yksinkertainen ratkaisu, raha. Tämä tosin vaatisi kuntatasolla poliittisen uudelleen ajattelun eli kuntien organisaatiot pitäisi muuttaa tehokkaiksi ja tuottaviksi, jotta rahaa jäisi perusturvan ylläpitoon. Valitettavasti sulle-mulle poliitikkoja on aivan liikaa kuntatasolla eli haaveeksi jää.

Lapsi oppii äärettömän helposti uuden kielen alle kouluikäisenä, ainoa ongelma on vanhempien asenne. Mielestäni tämän tyyppinen ongelma olisi helposti ratkaistavissa lapsille säännöllisesti suorittavalla "kielikokeella" eli tukien edellytyksenä olisi alle kouluikäisten suomen kielen opettelu. Tämän voisi suorittaa vaikka neuvolassa. Eli porkkanaa ja keppiä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mitä tulee ajatukseen "slummikouluista" niin mielestäni ne eivät niinkään ole syy vaan seuraus. Edellyttäen että kunnan oppilaaksi otto-rajat ovat kiveen hakattuja. Kyllä se edelleenkin ja tulevaisuudessa on niin, että vanhempien suhtautuminen koulutukseen/kulttuuriin on loppupeleissä se lasta kahlitseva tai kahlitsematon tekijä.

Käytännössä kyllä muodostuu noidankehä, jossa syyt ja seuraukset limittyvät toisiinsa: meillä tämä slummiutumiskehitys on lähtenyt siitä liikkeelle, että 90-luvun laman aikana syntyi suhteellisen pysyvästi työmarkkinoilta pois jäänyt väestönosa, jonka jälkikasvulle tila on periytynyt, mitä aiemmin ei niin selkeästi tapahtunut. Tämä väestöryhmä on usein myös alueellisesti keskittynyt, mikä sitten heijastuu koulujen tilanteeseen ja vanhempien tämän johdosta tekemiin ratkaisuihin. Sosiaalinen liikkuvuus on toki edelleen Suomessa (ja muissa pohjoismaissa) korkealla tasolla ja ensijaisen olennainen tekijä tässä on, että on ollut pääsy tasa-arvoisesti korkeatasoisen peruskoulutuksen pariin. Näin lapset ovat pystyneet kilpailemaan omilla edellytyksillään ja taidoillaan eikä heiltä ole otettu mahdollisuuksia pois heti syntymässä (tai annettu lahjattomille mutta onnekkaille kultalusikkaa käteen tai nyt vähintään selkeä etumatka kisassa). Totta kai perheen asenteet ovat äärimmäisen tärkeitä, mutta perheetkään eivät elä missään tyhjiössä vaan niihinkin heijastuvat monet ympäröivän yhteiskunnan rakenteet ja arvot. Universaali, korkeatasoinen ja ilmainen peruskoulutus on tietysti tosiaan myös yhteiskunnan itsekkään edun mukaista: meillä ei todellakaan ole varaa tuhlata inhimillisiä resursseja. Mutta olennaisin arvo kuitenkin lienee oikeudenmukaisuus: kilpailuun perustuvan yhteiskunnan tulee tarjota mahdollisimman tasainen pelikenttä kaikille lapsille.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Minusta on surullista että toisenlaisia, perusteltuja mielipiteitä artikuloivia kutsutaan "halla-aholaisiksi".

No miksi heitä pitäisi kutsua? Halla-ahon ajattelustahan heidän mielipiteensä kumpuavat.

Toisaalta taas on omien kokemusten perusteella faktaa, että esimerkiksi Suomessa asuvien somalipoikien suhtautuminen heitä ympäröivään kulttuuriin muuttuu hyvin usein tuossa viidennellä-kuudennella luokalla. Yleensä suvaitsemattomampaan suuntaan, vaikkakin poikkeuksia tästä säännöstä on myös. Kuitenkin kuudesluokkalaisen suusta kuultuna "vääräuskoinen koira" kielii mielestäni siitä että jossain on ongelma. Ja se ongelma on varmaan taas sen luokan opettajassa tai ko. koulussa...? Entä mitä pitää ajatella siitä että Islamin-opettaja koettaa kieltää tyttöjen osallistumisen joulujuhlanäytelmään samalla kun poikien esiintyminen on ihan ok homma?

Mitä tämän pitäisi kertoa? Sitäkö että tietystä kulttuurista lähtevät eivät ikinä tule hyväksymään tapaamme elää? Kysymys on vastakkainasettelusta, nuo oppilaat ja heidän vanhemmat näkevät meidät enemmän tasa-arvoisina kuin he. He eivät näe että heillä olisi samanlaisesti mahdollisuuksia kuin kantaväestöllä, tämän takia he nojautuvat vahvoihin fundamentalistisiin perinteisiinsä. Tämä on juuri se ongelman ydin, jota on kieltämättä kyllä on aika vaikea ratkaista.

Hyväksyminen on erittäin tärkeää jokaiselle ihmisyksilölle, jos ihminen näkee ettei hänellä ole merkitystä yhteiskunnan kannalta, niin tuloksena on vain ongelmia. Asenteet vaikuttavat ihmisiin ja jos jo alunalkaen ihminen asetetaan sellaiseen asemaan ettei hänestä ole mitään hyötyä sen yhteiskunnan kannalta missä hän elää, niin mitä voi tällöin häneltä odottaa?
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Lapsi oppii äärettömän helposti uuden kielen alle kouluikäisenä, ainoa ongelma on vanhempien asenne. Mielestäni tämän tyyppinen ongelma olisi helposti ratkaistavissa lapsille säännöllisesti suorittavalla "kielikokeella" eli tukien edellytyksenä olisi alle kouluikäisten suomen kielen opettelu. Tämän voisi suorittaa vaikka neuvolassa. Eli porkkanaa ja keppiä.

Näinhän se periaatteessa tulisi hoitaa. Tässä kuitenkin on syytä huomioida se, että on juridisesti aika kestämätön tilanne, että Suomen kansalaisille asetettaisiin erilaisia velvollisuuksia sen takia, että vanhemmat sattuvat olemaan maahanmuuttajia. Ellei sitten tällaisesta kielikokeesta tehtäisi pakollista aivan kaikille tietyn ikäisille kansalaisille - etnisestä taustasta riippumatta. Toisaalta tällaiselle ratkaisulle voisi olla vaikea saada poliittista tukea, vaikka se de jure ei loukkaisikaan yhdenvertaisuutta.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Maahanmuuttoa pitää hajauttaa mahdollisimman laajalle Suomeen. Kyynisesti todettuna voisi sanoa, että mamu-oppilaat ovat monen pienen kyläkoulun pelastus. Voisi puhua ns. win-win tilanteesta - kyläkoulut saavat valtiolta tukea ja oppilaat loistavan väylän integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan. Valmistavan luokan kautta pikkuhiljaa taideaineiden kautta osaksi normaaliluokkia.

Tälläisiä toimivia malleja on jo olemassa. Suurten asutuskeskusten erityiskoulut eivät toimi, mamu-oppilas ei ole ESY-oppilas.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Käytännössä kyllä muodostuu noidankehä, jossa syyt ja seuraukset limittyvät toisiinsa: meillä tämä slummiutumiskehitys on lähtenyt siitä liikkeelle, että 90-luvun laman aikana syntyi suhteellisen pysyvästi työmarkkinoilta pois jäänyt väestönosa, jonka jälkikasvulle tila on periytynyt, mitä aiemmin ei niin selkeästi tapahtunut. Tämä väestöryhmä on usein myös alueellisesti keskittynyt, mikä sitten heijastuu koulujen tilanteeseen ja vanhempien tämän johdosta tekemiin ratkaisuihin...

Olen törmännyt tähän viimeisen kymmenen vuoden aikana, kun olen opettanut huostaanotettuja nuoria. Suurin osa nuorista on työttömien ja syrjäytyneiden lapsia ja joukossa on myös toisen polven työttömien lapsia. Tällöin opiskelumotivaation eteen joutuu tekemään älykkäänkin lapsen kanssa valtavan työn, koska hän samaistuu läheistensä tilanteeseen. Vaikeissa tilanteissa olen kuullut erittäin usein lauseita "Sossu kyllä maksaa." tai "No, musta tulee sossupummi." Ja kyllä tietyt pääkaupunkiseudun sosiaalitoimistot ja niiden työntekijät ovat tulleet tutuiksi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näinhän se periaatteessa tulisi hoitaa. Tässä kuitenkin on syytä huomioida se, että on juridisesti aika kestämätön tilanne, että Suomen kansalaisille asetettaisiin erilaisia velvollisuuksia sen takia, että vanhemmat sattuvat olemaan maahanmuuttajia. Ellei sitten tällaisesta kielikokeesta tehtäisi pakollista aivan kaikille tietyn ikäisille kansalaisille - etnisestä taustasta riippumatta. Toisaalta tällaiselle ratkaisulle voisi olla vaikea saada poliittista tukea, vaikka se de jure ei loukkaisikaan yhdenvertaisuutta.

Niin, kun elämme tässä sosiaalidemokraattisessa järjestelmässä, kaikennäköiset velvollisuudet ovat pahasta.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
No miksi heitä pitäisi kutsua? Halla-ahon ajattelustahan heidän mielipiteensä kumpuavat.

Tuskimpa heille Halla-Aho ja hänen tekstinsä ovat nämä ajatukset mieleen tuonneet vaan ihan henkilökohtaiset omat silmät.

Ja mikä on "Halla-Ahon" ajattelu?

Halla-Aholle on turha antaa siitä, kuitenkaan meriittiä, että hän olisi manipuloinut ihmiset ajattelemaan tietyllä tavalla. Hänen keskusteluavauksensa jälkeen muutkin ihmiset ovat uskaltaneet alkaa sanoa omia tuntemuksiaan ja mielipitäitä julki.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Niin, kun elämme tässä sosiaalidemokraattisessa järjestelmässä, kaikennäköiset velvollisuudet ovat pahasta.

Niinpä, kuten siihen lainaamasi viestin loppuun vielä editoin, niin näkisin kielen osaamisen ennemminkin lapsen perusoikeudeksi, koska edellytykset pärjätä nyky-yhteiskunnassa ilman kielitaitoa ovat käytännössä olemattomat, ja muutenkin edellytykset tyydyttävälle elämälle. Julkisessa keskustelussa tällainen ehdotus vain mitä luultavimmin tultaisiin tulkitsemaan juurikin velvollisuudeksi - ja mahdollisesti rasistiseksi sellaiseksi, vaikka se ehdottomasti olisi yksilön ja koko yhteiskunnan etu. Aivan kuin oppivelvollisuuskin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen törmännyt tähän viimeisen kymmenen vuoden aikana, kun olen opettanut huostaanotettuja nuoria. Suurin osa nuorista on työttömien ja syrjäytyneiden lapsia ja joukossa on myös toisen polven työttömien lapsia. Tällöin opiskelumotivaation eteen joutuu tekemään älykkäänkin lapsen kanssa valtavan työn, koska hän samaistuu läheistensä tilanteeseen. Vaikeissa tilanteissa olen kuullut erittäin usein lauseita "Sossu kyllä maksaa." tai "No, musta tulee sossupummi." Ja kyllä tietyt pääkaupunkiseudun sosiaalitoimistot ja niiden työntekijät ovat tulleet tutuiksi.

Tämän on todella suuri ongelma, ikävä kyllä se on levittäytymässä hiljalleen pk-seudulta kaikkialle Suomeen - niin myös kotikaupunkiini tänne Saimaan rannalle, jonne on jo muodostunut asuinalueita, joissa on asukkaita, joiden kohdalla "köyhyys on periytynyt" ja sen myötä ongelmatkin. Tällaissa oloissa kasvaneet lapset joutuvat tekemään huomattavan paljon töitä päästäkseen kierteestä eroon - malliesimerkki kotona on niin voimakas ja kun kasvuympäristö muutenkaan ei ole kannustava, seuraus on usein surullinen.

Opintojeni myötä olen konkreettisesti päässyt tutustumaan henkilöihin, jotka ovat työskennelleet ongelma-alueilla - ilmiö on kasvamassa, myös valtaväestön kohdalla eli ongelma koskettaa jo huomattavaa osaa väestöä. Surullisimmilla seuduilla pk-seudulla (ja kenties muuallakin Suomea) "köyhyys - ongelmat" periytyy jo kolmannessa polvessa.

vlad.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niinpä, kuten siihen lainaamasi viestin loppuun vielä editoin, niin näkisin kielen osaamisen ennemminkin lapsen perusoikeudeksi, koska edellytykset pärjätä nyky-yhteiskunnassa ilman kielitaitoa ovat käytännössä olemattomat, ja muutenkin edellytykset tyydyttävälle elämälle. Julkisessa keskustelussa tällainen ehdotus vain mitä luultavimmin tultaisiin tulkitsemaan juurikin velvollisuudeksi - ja mahdollisesti rasistiseksi sellaiseksi, vaikka se ehdottomasti olisi yksilön ja koko yhteiskunnan etu. Aivan kuin oppivelvollisuuskin.

Totta kai se on perusoikeus ja on selkeästi nähtävissä vakava laiminlyönti, jos maassa syntynyt lapsi ei kouluikään mennessä hallitse maan kieltä edes auttavasti. Mutta nyt on niin, että perinteisesti tämän tason vanhempien ohjaukseen lastenkasvatuksen suhteen ei ole haluttu lainsäädännöllä puuttua, koska se on nähty liialliseksi puuttumiseksi perheen sisäisiin asioihin ja vanhempien oikeuteen kasvattaa lapsensa parhaaksi näkemällään tavalla (kunhan lapsen fyysinen ja emotionaalinen hoiva on taattu). Tämä huomiona ei niinkään maahanmuuttaja-keskusteluun vaan siihen, että nähdään vähän omituisesti "sosiaalidemokraattisena" asenteena se, ettei olla haluttu antaa viranomaisille suurempaa lainsäädännöllistä puuttumisoikeutta perhe-elämän ja kasvatuksen suhteen. Enpä tiedä menisinkö itsekään säätämään tälläisestä asiasta lailla vaikka näenkin että lapsella tulisi olla oikeus saada oppia yhteiskuntansa valtakieli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös