Hyvin uppoaa Mertaranta edelleen, kun osaa päästää ne tietyt asiat vain korvien läpi ja olla takertumatta niihin. Tekee Suomen peleistä jollain lailla erityisiä seurattavia muihin peleihin verrattuna selostuksen intensiteetillä, tempolla, sanavalinnoilla ja asiaan kuuluvilla pienillä (noh, isoilla) värilaseilla. Tietysti on täälläkin päässä väsymystä näihin tutuiksi käyneisiin manöövereihin ja jatkuviin vaarallisiin tilanteisiin. Myös parhaat päivät ovat takana ja uusimpien sääntöjen osaaminenkin on pelin ymmärryksen ohella puutteellista, mutta en minä näitä sen kummemmin jaksa/osaa tietoisesti ajatella. Jos itse osaa sitä peliä mielestään tulkita paremmin, niin mikäs hätä siinä silloin on.
Antti Mäkisen voisin kyllä mieluummin ottaa selostajaksi, mutta aika lyhyeksi lista jää noin muutoin, vaikka varmasti sieltä voisi muitakin kelpo ehdokkaita löytyä muiden lafkojen riveistä. En seuraa muita, joten en pysty erittelemään. En kuitenkaan halua mitään neutraalia ja asiallista selostajaa, vaan (karismaattisen) selostajan joka sytyttää tällaisen introvertin ihmistyypin peliin mukaan. Eilen toki asteltiin jo hyvän maun rajojen yli, kun kommentoi ruotsalaisten itkemistä ja surkeutta siinä mahdollisessa paitsiohaastossa, mutta kyllähän se myös minun tuntojani tilanteessa kuvasi sanavalinnoista huolimatta. Suomalaisille näitä lähetyksiä kuitenkin tehdään ja saman suuntaista se on varmaan muuallakin.
Saukkonen on ihan sympaattinen hahmo, josta ei kyllä radioselostajaa saa tekemälläkään: "kiekko on siellä" ja "sieltä viivasta lähtee puolustajan palautus tuonne kulmaan". "Aijajai, kun on siellä maalinedustalla ukkoa nyt katollaan". Mutta eipä tuokaan juuri vaivaa, vaikka selostajan olisi kieltämättä hyvä pysyä pelitilanteissa mukana ja saada selkeitä, sekä informatiivisia lauseita ulos suustaan.
EDIT: Pidän myös masokistisesti siitä, miten Mertarannan selostustyyli vain lisää tappion ja epäonnistumisen hetkellä sitä ketutusta. Silloin saattaa joskus suurin ketutus kohdistua jopa tavallaan häneen itseensä. Urheilun kuuluu sisältää äärimmäisiä tunteita.